Uansett hva en skriver her- det gjelder over 8000 model Y i Norge og mange tusen flere i EU , det er også "storm" i tyske forum og misnøye med hvordan Tesla behandler saker og ikke svarer.
Google oversetter fra Tysk Forum:
Vedr.: Typegodkjenning e4*2007/46*1293*19 / CoC for de leverte kjøretøyene Q3+Q4/2021,
tillatt totalvekt eller tillatt nyttelast
Kjære damer og herrer,
Jeg har vært en av de første eierne av en Model Y levert i Tyskland siden september.
Så snart jeg la inn bestillingen, gledet jeg meg til et moderne og allsidig kjøretøy med stort interiør og lastevolum.
Dessverre ble min første entusiasme dempet etter levering, fordi i henhold til gjeldende EC-typegodkjenning e4*2007/46*1293*19, har kjøretøyet kun en svært begrenset tillatt nyttelast på 390 kg, noe som ikke oppfyller de generelle forventningene til en SUV (se vedlegg 1).
Verdiene i kjøretøyets registreringsdokument, som i likhet med COC (Sertifikat om samsvar), er basert på EC-typegodkjenning, er avgjørende for lovlig drift av kjøretøyet på europeiske veier.
Denne begrensningen har ført til harme blant mange av de berørte, fordi begrensningene jevnlig merkes i praksis. For eksempel, hvis det er 5 "erfarne" passasjerer, må ikke bare bagasje fraskrives, men den tillatte totalvekten kan allerede overskrides her. Det er enda mer dramatisk ved bruk av tilhenger, siden det da kun er 4 personer som er tillatt på grunn av en tilsvarende vertikal belastning.
Denne bruksbegrensningen er mye omtalt og kritisert blant eiere og også i media (se f.eks. digitaliserer seg/).
I følge den siste informasjonen, oppdaget TESLA denne mangelen tidlig og reagerte med en ny EC-typegodkjenning e4*2007/46*1293*20 fra 15. september 2021. Dette øker den tillatte nyttelasten til 640 kg (vedlegg 2).
Siden den nye EC-typegodkjenningen kun gjelder fremtidige nye kjøretøy, representerer ikke denne endringen en løsning for eksisterende kunder med kjøretøy som allerede er levert.
Derfor håper alle berørte på hjelp i form av en korrigering av CoC for kjøretøy som allerede er levert av TESLA.
Siden det ikke er noen gjenkjennelig teknisk forskjell mellom kjøretøy med begge EC-typegodkjenninger, bør det også være mulig å tilpasse CoC uten problemer for eiere av kjøretøy som allerede er levert. Som ansatte i KBA fortalte meg, er dette vanlig praksis hos andre produsenter.
Det vil absolutt ikke være i Teslas interesse å gi inntrykk:
• «De første kundene får de dårligste kjøretøyene» eller
• "Tesla opprører sine mest lojale kunder"
å forlate.
Som en del av kundetilfredsheten og for å styrke tilliten til Tesla, og på vegne av en rekke berørte kunder, vil jeg derfor be deg om å endre CoC for eiere av Model Y-kjøretøyer som har CoC basert på EC typegodkjenning e4 *2007 /46*1293*19.
KONKLUSJON VAR :Økt belastning (av Model Y) med 250 kg på grunn av nye bremseskiver fra leverandøren "Sanyou".
Ny kontrollenhet for den elektriske servostyringen.
Spørsmålet er om vi har verre bremser (V19) ?? Med V20 var det ikke nevnt bremser, men tillatt nyttelast var allerede økt med 250 kg.
I denne forbindelse er det fortsatt en sjanse for endring for V19 !
e.
Google oversetter fra Tysk Forum:
Vedr.: Typegodkjenning e4*2007/46*1293*19 / CoC for de leverte kjøretøyene Q3+Q4/2021,
tillatt totalvekt eller tillatt nyttelast
Kjære damer og herrer,
Jeg har vært en av de første eierne av en Model Y levert i Tyskland siden september.
Så snart jeg la inn bestillingen, gledet jeg meg til et moderne og allsidig kjøretøy med stort interiør og lastevolum.
Dessverre ble min første entusiasme dempet etter levering, fordi i henhold til gjeldende EC-typegodkjenning e4*2007/46*1293*19, har kjøretøyet kun en svært begrenset tillatt nyttelast på 390 kg, noe som ikke oppfyller de generelle forventningene til en SUV (se vedlegg 1).
Verdiene i kjøretøyets registreringsdokument, som i likhet med COC (Sertifikat om samsvar), er basert på EC-typegodkjenning, er avgjørende for lovlig drift av kjøretøyet på europeiske veier.
Denne begrensningen har ført til harme blant mange av de berørte, fordi begrensningene jevnlig merkes i praksis. For eksempel, hvis det er 5 "erfarne" passasjerer, må ikke bare bagasje fraskrives, men den tillatte totalvekten kan allerede overskrides her. Det er enda mer dramatisk ved bruk av tilhenger, siden det da kun er 4 personer som er tillatt på grunn av en tilsvarende vertikal belastning.
Denne bruksbegrensningen er mye omtalt og kritisert blant eiere og også i media (se f.eks. digitaliserer seg/).
I følge den siste informasjonen, oppdaget TESLA denne mangelen tidlig og reagerte med en ny EC-typegodkjenning e4*2007/46*1293*20 fra 15. september 2021. Dette øker den tillatte nyttelasten til 640 kg (vedlegg 2).
Siden den nye EC-typegodkjenningen kun gjelder fremtidige nye kjøretøy, representerer ikke denne endringen en løsning for eksisterende kunder med kjøretøy som allerede er levert.
Derfor håper alle berørte på hjelp i form av en korrigering av CoC for kjøretøy som allerede er levert av TESLA.
Siden det ikke er noen gjenkjennelig teknisk forskjell mellom kjøretøy med begge EC-typegodkjenninger, bør det også være mulig å tilpasse CoC uten problemer for eiere av kjøretøy som allerede er levert. Som ansatte i KBA fortalte meg, er dette vanlig praksis hos andre produsenter.
Det vil absolutt ikke være i Teslas interesse å gi inntrykk:
• «De første kundene får de dårligste kjøretøyene» eller
• "Tesla opprører sine mest lojale kunder"
å forlate.
Som en del av kundetilfredsheten og for å styrke tilliten til Tesla, og på vegne av en rekke berørte kunder, vil jeg derfor be deg om å endre CoC for eiere av Model Y-kjøretøyer som har CoC basert på EC typegodkjenning e4 *2007 /46*1293*19.
KONKLUSJON VAR :Økt belastning (av Model Y) med 250 kg på grunn av nye bremseskiver fra leverandøren "Sanyou".
Ny kontrollenhet for den elektriske servostyringen.
Spørsmålet er om vi har verre bremser (V19) ?? Med V20 var det ikke nevnt bremser, men tillatt nyttelast var allerede økt med 250 kg.
I denne forbindelse er det fortsatt en sjanse for endring for V19 !
e.