Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kamil58

#1
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
fredag 21. januar 2022, klokken 11:27
Uansett hva en skriver her- det gjelder over 8000 model Y i Norge og mange tusen flere i EU , det er også "storm" i tyske forum og misnøye med hvordan Tesla behandler saker og ikke svarer.
Google oversetter fra Tysk Forum:
Vedr.: Typegodkjenning e4*2007/46*1293*19 / CoC for de leverte kjøretøyene Q3+Q4/2021,
tillatt totalvekt eller tillatt nyttelast


Kjære damer og herrer,

Jeg har vært en av de første eierne av en Model Y levert i Tyskland siden september.
Så snart jeg la inn bestillingen, gledet jeg meg til et moderne og allsidig kjøretøy med stort interiør og lastevolum.
Dessverre ble min første entusiasme dempet etter levering, fordi i henhold til gjeldende EC-typegodkjenning e4*2007/46*1293*19, har kjøretøyet kun en svært begrenset tillatt nyttelast på 390 kg, noe som ikke oppfyller de generelle forventningene til en SUV (se vedlegg 1).
Verdiene i kjøretøyets registreringsdokument, som i likhet med COC (Sertifikat om samsvar), er basert på EC-typegodkjenning, er avgjørende for lovlig drift av kjøretøyet på europeiske veier.
Denne begrensningen har ført til harme blant mange av de berørte, fordi begrensningene jevnlig merkes i praksis. For eksempel, hvis det er 5 "erfarne" passasjerer, må ikke bare bagasje fraskrives, men den tillatte totalvekten kan allerede overskrides her. Det er enda mer dramatisk ved bruk av tilhenger, siden det da kun er 4 personer som er tillatt på grunn av en tilsvarende vertikal belastning.
Denne bruksbegrensningen er mye omtalt og kritisert blant eiere og også i media (se f.eks. digitaliserer seg/).

I følge den siste informasjonen, oppdaget TESLA denne mangelen tidlig og reagerte med en ny EC-typegodkjenning e4*2007/46*1293*20 fra 15. september 2021. Dette øker den tillatte nyttelasten til 640 kg (vedlegg 2).
Siden den nye EC-typegodkjenningen kun gjelder fremtidige nye kjøretøy, representerer ikke denne endringen en løsning for eksisterende kunder med kjøretøy som allerede er levert.
Derfor håper alle berørte på hjelp i form av en korrigering av CoC for kjøretøy som allerede er levert av TESLA.
Siden det ikke er noen gjenkjennelig teknisk forskjell mellom kjøretøy med begge EC-typegodkjenninger, bør det også være mulig å tilpasse CoC uten problemer for eiere av kjøretøy som allerede er levert. Som ansatte i KBA fortalte meg, er dette vanlig praksis hos andre produsenter.

Det vil absolutt ikke være i Teslas interesse å gi inntrykk:
• «De første kundene får de dårligste kjøretøyene» eller
• "Tesla opprører sine mest lojale kunder"
å forlate.
Som en del av kundetilfredsheten og for å styrke tilliten til Tesla, og på vegne av en rekke berørte kunder, vil jeg derfor be deg om å endre CoC for eiere av Model Y-kjøretøyer som har CoC basert på EC typegodkjenning e4 *2007 /46*1293*19.

KONKLUSJON VAR :Økt belastning (av Model Y) med 250 kg på grunn av nye bremseskiver fra leverandøren "Sanyou".
Ny kontrollenhet for den elektriske servostyringen.

Spørsmålet er om vi har verre bremser (V19) ?? Med V20  var det ikke nevnt bremser, men tillatt nyttelast var allerede økt med 250 kg.
I denne forbindelse er det fortsatt en sjanse for endring for V19 !






e.
#2
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
fredag 10. desember 2021, klokken 19:03
255 45 R19 , Goodyear utragrip ice2, ikke
Goodyear UltraGrip Performance. Kommer fra Sverige til Norge 13.12.21
#3
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
fredag 10. desember 2021, klokken 17:24
Jeg bestilte Good Year ug2 her i Bergen   :) :+1: Takk for tilbakemeldingen , tror jeg går for Megahjul felger, veier veldig lite 10,2-11 kg og det kan være en fordel ;)
#4
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
mandag 06. desember 2021, klokken 13:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. desember 2021, klokken 11:59
Sitat fra: Kamil58 på søndag 05. desember 2021, klokken 21:31
Sitat fra: Jeronan på torsdag 07. oktober 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Slowpokes på torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:47
Noen som kan anbefale (link) til kjøp av vinterdekk + felg og sensor til Yen til rundt 20k? Dekksjekk sine nettsider er så dårlig og dekk24 har kun gripmax eller viking cont dekk.

Dekk Sjekk in Askim is excellent. They have one of the best offers. Just give them a call.

PH II Turbine / Monaco GP6 + Continental VC7 for 21k NOK or with those Avia rims for 20k NOK.

Dekk24 is really expensive and have to add 1600 NOK extra for mounting as well.  :-1:


Monaco GP 6 kommer tilbake på lager igjen i Desember. Er dere fornøyd med felg ? Går det bta med ET 40 ? ( Tesla Gemini har 45). Er det noen som har erfaring med Megahjul " lette" felger f.eks ZAX TURBIN X SATIN BLACK 19x8.5 5-114.3 ET45 CB64.1 ROTARY FORGED6
Dimensjon: 19 x 8.50; Modell: Vinter og Sommer  ; Maks last: 820; Vekt: 10,20 kg;
SKU: ZAXX1985114ET45SB;

Du kan ikke se ET40 for seg selv uten å ha med felgbredden. ET40 betyr at felgen i utgangspunktet kommer 5mm lenger ut enn ET45, men det at du har 8,5" felgbredde i stedet for 9,5" som det er på Gemini gjør at hjulet totalt sett forsvinner 7,7mm mer inn i hjulbuen enn Gemini.
Jeg har forøvrig valgt ET40 med 9,5, sånn at mine hjul faktisk stikker 5mm lenger ut enn Gemini. Er fornøyd med det. Er uansett ikke mye, men gjorde det for å få bittelitt stødigere bil.... :-) Betyr sikkert ingen ting.

På Tesla Model 3 hadde jeg forøvrig 8,0" brede vinterhjul, som og lå godt inn i hjulbuen. Her merket jeg at bilen ble litt "topptung"/krengete. Om det var pga plasseringen eller bredden på hjulene vet jeg ikke.



Jeg vurderer 19x8.5 5-114.3 ET45 CB64.1 ROTARY FORGED , oppgitt til 10,4 kg fra Megahjul, jeg er veldig usikker på kvaliteten på disse zax felger.Det er flere utgaver av de, noen faktisk med like spec som Gemini.
Jeg ser at Monaco GP6 8.5" felg har ET40 , hva sier Tesla til denne endringen mtp garanti ?
#5
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
søndag 05. desember 2021, klokken 21:31
Sitat fra: Jeronan på torsdag 07. oktober 2021, klokken 20:28
Sitat fra: Slowpokes på torsdag 07. oktober 2021, klokken 19:47
Noen som kan anbefale (link) til kjøp av vinterdekk + felg og sensor til Yen til rundt 20k? Dekksjekk sine nettsider er så dårlig og dekk24 har kun gripmax eller viking cont dekk.

Dekk Sjekk in Askim is excellent. They have one of the best offers. Just give them a call.

PH II Turbine / Monaco GP6 + Continental VC7 for 21k NOK or with those Avia rims for 20k NOK.

Dekk24 is really expensive and have to add 1600 NOK extra for mounting as well.  :-1:


Monaco GP 6 kommer tilbake på lager igjen i Desember. Er dere fornøyd med felg ? Går det bta med ET 40 ? ( Tesla Gemini har 45). Er det noen som har erfaring med Megahjul " lette" felger f.eks ZAX TURBIN X SATIN BLACK 19x8.5 5-114.3 ET45 CB64.1 ROTARY FORGED6
Dimensjon: 19 x 8.50; Modell: Vinter og Sommer  ; Maks last: 820; Vekt: 10,20 kg;
SKU: ZAXX1985114ET45SB;
#6
Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 20:20
Sitat fra: Kamil58 på fredag 29. oktober 2021, klokken 15:46

Har dere gammel bestilling ?
Før prisøkning på P.

Har meget god pris på LR ( 2019) og "vente bil" p.d.d . Kan vente , men samtidig ønsker ikke å betale dagens pris . Jeg er fremdeles på hold med ingen prisgaranti fra Tesla . Kun nyttelast som skremmer meg  :-\
#7

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. oktober 2021, klokken 15:08
Sitat fra: Kamil58 på fredag 29. oktober 2021, klokken 10:34
Personlig vurderer jeg Kina modellen nå , før det er for sent- ser på etterspørselen i Eu nå, manglende råvarer, og ytterligere forsinkelser og de lange køer for Berlin nå. Noen enig ?
Helt klart ikke. Tar ikke ut en Y med det elendige LG batteriet etter erfaringene med vår TM3 med samme batteri. Hurtiglader man ikke noe særlig og holder seg stort sett innenfor WLTP rekkevidde kan man jo vurdere annerledes.

Men det er jo selvfølgelig avhengig av andre omstendigheter og. For oss er det helt greit å vente til Q2-Q3 neste år.


Har dere gammel bestilling ?
#8
Så spørsmålet er om det er verdt å vente på "bedre" tysk bil ? Selv om denne blir produsert i Berlin så vet vi ikke hvilke batterier ( NCA,NCMA) den kommer med. Prisen er ikke garantert og jeg ville ikke bli overrasket om Tesla øker igjen på model Y. Det er flere tusen som har bestillinger datert tilbake til 2019 . Mange har tatt ut bilen fra Shanghai og mange som venter, inkludert meg. Personlig vurderer jeg Kina modellen nå , før det er for sent- ser på etterspørselen i Eu nå, manglende råvarer, og ytterligere forsinkelser og de lange køer for Berlin nå. Noen enig ?
Biler som kommer er nøyaktig de samme som ble utlevert i august , samme batteriet og spec- eu standard /uk standard.
#10
Kanskje på slutten av 2022..men ser at Australia får 82kw NCMA , blir de første som ruller ut fra Berlin ?
#11
Model Y / Sv: Kjøpe nå eller vente?
mandag 04. oktober 2021, klokken 19:10
#13
Model Y / Sv: Sier du ja til TMY fra Shanghai?
torsdag 30. september 2021, klokken 16:32
Det kan bli laaang ventetid på Berlin utgaven  ..
https://insideevs.com/news/536642/us-tesla-modely-delivery-april2022/
#14
 "nye" LG 2170-ene (NCMA) 82kw kan være bedre enn NCM811 77kw ,
Det kan bli made in Poland batteri, https://napradzie.pl/2020/12/18/nowa-umowa-tesli-i-lg-chem/
#15
Your Model Y build details
Long Range firehjulsdrift
Deep Blue Metallic lakk
19'' Gemini Wheels
Alt svart Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot

Venter på Berlin  :-).
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA