Sitat fra: thebadger på lørdag 25. september 2021, klokken 07:36Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. september 2021, klokken 21:4410 i profil har MYE å si.
Jeg har prøvd de dekkene med samme bredde og 18", men med 45-profil, i stedet for 55 på dekkene....altså litt mindre hjulomkrets (1 tomme mindre diameter til sammen). Men mine hadde for høyt Offset (kommer ikke på det norske ordet), sånn at de gikk for lang inn under bilen. Det føltes ganske mykt ut...litt for mykt i svinger. Men komfortabelt i forhold til 20-tommerne, og mye mer komfortabelt enn 19" på Model Y på ujevnheter av uvisse grunner. Hvordan den 10%poengs høyere profilen vs stivere fjører på Model Y summerer seg opp på Model Y vet jeg ikke.
Utenom tekniske spesifikasjoner påvirker dekkprofil hovedsakelig hvordan bilen oppfører seg i svinger. Det har ingen påvirkning på fjæring og det blir like hardt over større steiner, dumper og humper.
Jeg tipper på at TMY lider av de samme problemene med fjæring i TM3, at den "topper ut" veldig fort og skaper sånne "mikro-støt"
Hvis du bytter ut med disse vil du merke mye større forskjell enn dekkskifte:
https://www.mountainpassperformance.com/product/modely-comfortadjustable/
Takker for svar. Kanskje bedre å gå for original dimensjon i 19" på vinterdekkene også og heller kjøre litt lavere lufttrykk?