Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - trikola

#1
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
torsdag 20. mai 2021, klokken 08:21
Sitat fra: jlan på onsdag 19. mai 2021, klokken 15:20
Bilene er jo som før, og da skal ikke L3 brukes inn til bilen ved 3-fase IT.  Men det er selvsagt mulig å bruke L3 gjennom TWC, og ha en kontaktor som kobler den over til N leder mot bilen. Det kan ha den fordelen at det vll fremstå som en standard tilkobling på nettsiden,  og en kan også benytte strømmålingen på L3. Men før TWC kan gjøre noe som helst, så må den ha strøm internt. Det får den vanligvis på fasen L1-N. Så hvis ikke N er tilkoblet må den interne strømforsyningen ha et alternativ som fungerer i det strømmen kommer på. Det er også mulig, men vil typisk kreve en ekstra strømforsyning.
Nå fallt jeg litt av: hvor står det at L3 ikke skal inn til bilen? Og det er ikke noe naturlov at TWC trenger N for å ha strøm til sine interne gjøremål - for å kunne drive noe elektrisk må man ha en spenning som kan levere en strøm og den trenger ikke benytte N - L1-L2 bør gå fint. Muligens den gamle TWC var bygget opp slik at den forutsatte N til sin interne strømforsyning.
#2
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
onsdag 19. mai 2021, klokken 14:01
I tabell 1 er det trekantkobling TN: 3 ganger 230 V med felles 'ordentlig-N'.

I tillegg vises det bruken av 1 fase av stjerne-kobling i TN og følgelig 400 V. Men den forstår jeg ikke: da må jo laderne inne i bilen akseptere 400 V i tillegg til 230 V, eller de benytter 2 ladere i bilen og bruker 2 faser på 230 V ved at de 400 V egentlig er villedende, men de bruker samme kobling som tabell 3 nederst, bare med 'ordentlig-N'
#3
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
onsdag 19. mai 2021, klokken 13:49
Sitat fra: jlan på onsdag 19. mai 2021, klokken 13:20
Sitat fra: trikola på onsdag 19. mai 2021, klokken 12:33
I det øvre alternativ finnes jo ingen N - det er 3fas i IT-nett
Det er jo en N tilkobling på boksen. Det er denne kommentaren jeg viser til:
Men den vises ikke i diagrammet, følgelig 'finns den ikke'. Heller ikke i TN-nett er noe koblet til N dersom det brukes trekant/delta-kobling.

Det nedre alternativet er den gamle 'triksekoblingen'. Ettersom 2 faser av IT-nettet 'ser ut som' en av de 3 trekantene i TN-nettets stjerne/Y-kobling brukes en av fasene som liksom-N - oppfyller kravene at begge faser fører 230 V og ha liksom-N til felles.

Hvordan dette står står seg i en detaljert gransking skal jeg ikke uttale meg om - elektrisk kraft er ikke mitt spesialområde; studerte el i sin tid men fordypningen gikk på svakstrøm.
#4
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
onsdag 19. mai 2021, klokken 12:33
Sitat fra: jlan på onsdag 19. mai 2021, klokken 10:50
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=9
...
Det er mulig de mener at det skal laskes fra L2 eller L3 til N i det øverste alternativet. Det kan være nødvendig for at selve boksen skal få strøm. Men ingen elektriker vil vel gjøre det, hvis det ikke er tydelig vist i skjemaet.

I det øvre alternativ finnes jo ingen N - det er 3fas i IT-nett
#5
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
onsdag 19. mai 2021, klokken 08:47
Sitat fra: jlan på fredag 14. mai 2021, klokken 15:37
Det er kommet en ny TWC nå:
https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf#page=10

Og den øvre av de minst vanlige tilkoblingsmåter i tabell 3 er den mange venter på: helt vanlig 3-fas for IT-nettet.
#6
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/vintertilbehor/avisingsmiddel/fuktfjerner-009539/

Samme som klumpende kattesand, men konsentrert dersom jeg oppfatter det riktig.
#7
Model 3 / Sv: Navn på bilen
onsdag 18. november 2020, klokken 14:42
"el Tekno Gigante" ble det her til slutt
#8
Model 3 / Sv: HW3 (FSD computer) retrofit for Tesla Model 3 er i gang!
torsdag 05. november 2020, klokken 11:04
Sitat fra: Autowinder på torsdag 05. november 2020, klokken 10:11
Vanskelig å gjette på hva flertallet har fått, men for egen del har jeg fått oppgraderingen til HW3 som erstatning for prisnedgang på bestilt EAP slik du skriver. Jeg ble ikke innkalt til oppgradering, men bestilte "entitled HW3 upgrade" i appen først i juni uten hell og nå i månedskiftet.

Samme her når det gjelder hvordan jeg fikk FSD 'gratis'. Ble innkalt uten å ta initiativ selv og fikk oppgraderingen 1.10.
#9
ID.3 / Sv: Tester av ID.3
onsdag 28. oktober 2020, klokken 08:42
Sitat fra: elektro på onsdag 28. oktober 2020, klokken 01:34
... høyre side bak (Tesla); ...

Skrivefeil? Hvilken Tesla har ladeporten på høyre side? Skulle medføre en del tull på SuC
#10
Model 3 / Sv: Ikke HUD, men noe mye, mye bedre for Tesla Model 3
tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:38
Noen bør lage en passende app og en trådløs lader til plassering foran rattet hvor mobilen settes inn i landskapsformat. Er ellers enig at den vanlige skjermen holder jo lenge.
#11
Sitat fra: Jonoh på lørdag 03. oktober 2020, klokken 13:58
Men 4g/3g er blitt ustabilt, har bare nett noen minutter av og til, ellers dødt. Har noen hatt problemer med det?
Samme her - godt å lese at det ikke bare er meg. Har bedt om time i appen igår før jeg leste om det (her).

Hadde selv mistanke om at de under monteringen har kommet bort i en allerede dårlig antennekontakt som nå er mer av enn på. Littigrand hadde jeg denne effekten også før men såpass lite at jeg mistenkte dekningshull.
#12
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
lørdag 26. september 2020, klokken 13:39
En annen artikkel -  https://www.electrive.com/2020/09/23/ecitaoro-g-to-reach-220-km-range-with-solid-state-batteries/ - om bussen sier at disse batteriene er dårlig egnet til hurtiglading:

"The solid-state batteries are said to be "only very limited" in terms of their suitability for rapid charging"



#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 12. juli 2020, klokken 20:53
Hvis noen kjøper opp alle Toyota-aksjer på børsen så eier vedkommende jo hele Toyota og dermed også de aksjene som de har liggende in skuffen. Kan ikke se at disse aksjene skal komme på toppen av Toyotas markedsverdi.
#14
Det eneste store programsystem som tysk industri har fått på beina jeg vet om er SAP - og jeg har lest noen ord om at det er tvil om det er noe stort. Tyskland er stål (maskiner) og har vært det i 100-200 år.
#15
Avanserte redningsvester bør da også være konstruert slik at de løsner fra den personen som har den på seg for så å forflytte seg (vha av innebygd liten vannjet f eks.) til personer i vannet som trenger det mer. Merkelig diskusjon synes jeg.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA