Sitat fra: jlan på onsdag 19. mai 2021, klokken 15:20Nå fallt jeg litt av: hvor står det at L3 ikke skal inn til bilen? Og det er ikke noe naturlov at TWC trenger N for å ha strøm til sine interne gjøremål - for å kunne drive noe elektrisk må man ha en spenning som kan levere en strøm og den trenger ikke benytte N - L1-L2 bør gå fint. Muligens den gamle TWC var bygget opp slik at den forutsatte N til sin interne strømforsyning.
Bilene er jo som før, og da skal ikke L3 brukes inn til bilen ved 3-fase IT. Men det er selvsagt mulig å bruke L3 gjennom TWC, og ha en kontaktor som kobler den over til N leder mot bilen. Det kan ha den fordelen at det vll fremstå som en standard tilkobling på nettsiden, og en kan også benytte strømmålingen på L3. Men før TWC kan gjøre noe som helst, så må den ha strøm internt. Det får den vanligvis på fasen L1-N. Så hvis ikke N er tilkoblet må den interne strømforsyningen ha et alternativ som fungerer i det strømmen kommer på. Det er også mulig, men vil typisk kreve en ekstra strømforsyning.