Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Murmik

#1
Begge mine baklykter fikk sprekker samtidig i vår. Tesla var på plass og skiftet lykter med mobilservice etter få dager. Var aldri snakk om at jeg skulle betale noe.
#2
Tesla SW og AP / Kraftigere fantombremsing
tirsdag 05. juli 2022, klokken 11:35
Etter rundt 10.000 km med Model 3 SR er jeg godt kjent med fantombremsing, enten det skyldes feil hastighetsdata (f.eks. E6 Hamar-Brumunddal), eller møte med store kjøretøy på tofelts landevei.

Irriterende, men håndterbart. Nedbremsingene som følge av feil hastighetsdata har vært forholdsvis myke, og man kan korrigere ganske raskt med et trykk på gassen.

De siste 3 ukene har jeg imidlertid 3 ganger opplevd en ny type plutselig nedbremsing på motorvei mellom Oslo-Lillestrøm, men på forskjellige steder. Mye kraftigere enn tidligere - det kjennes som bremesene hogger i og jeg «henger» i setebeltet.

Det oppleves som skikkelig ubehagelig både for meg og passasjerer, og kan selvsagt være farlig.

Noen andre som har vært borti problemet?
#3
Model 3 / Sv: Langtur med SR+ LFP-batteri vinterstid
tirsdag 28. desember 2021, klokken 01:08
Sitat
Interessant hvordan rekkevidden spriker så mye mellom dere to. Håper at rekkevidden ligger på samme nivå som Murmik. Hittil ser vi jo reduksjon på 50%, men krysser fingrene og håper dette kommer av kjøremønster med korte turer og uten forvarming tilkoblet strøm.

Jeg var veldig opptatt av antall kilometer rekkevidde før jeg kjøpte elbil, men har overhode ikke tenkt på det i forbindelse med langturer. Teslas ladenettverk og ladehastighet gjør rekkevidden mindre viktig.

På et strekke på 600 km må jeg med SR+ lade to ganger, sommer som vinter. Det passer fint mtp benstrekk og toalettbesøk. Til sammen må jeg lade ca 30 min fordelt på de to stoppene vinterstid, noe som er i korteste laget for å få spist og gjort nødvendige ærender.

I praksis er det svært sjelden jeg kjører mer enn 250 km før stopp, og da er det ikke så interessant om jeg har 400 km eller 700 km rekkevidde.
#4
Model 3 / Sv: Ghost bremsing - er det kurert nå?
søndag 26. desember 2021, klokken 23:41
Sitat fra: KSM3 på mandag 06. desember 2021, klokken 13:55
Sitat fra: bloxx på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:37

Min 2020-modell hater å kjøre E6 fra Hamar og nordover. Kjører der ukentlig, og opplever 12-15 (jeg teller hver gang) grunnløse nedbremsinger på den cirka 3 mil lange strekningen. Skjer både på ACC og autostyring. Ingen kraftig nedbremsing, men nok til at høyrefoten må ligge i høyeste beredskap på pedalen.
Dette skjer aldri på E6-strekningen mellom Hamar og Oslo. Jeg hevder at det absolutt ikke er blitt bedre med nye kart.

Kjørte Oslo-Lillehammer t/r i helga, og har akkurat samme opplevelse. Gjelder også sørover fra Mjøsbrua til Hamar.

Kjørte Moelv-Kolomoen i dag og det er utrolig irriterende med alle nedbremsingene på dette strekket. Autopilot fungerer stortsett supert andre steder, men på dette strekket er det håpløst.
#5
Model 3 / Langtur med SR+ LFP-batteri vinterstid
søndag 26. desember 2021, klokken 21:13

Da var første vinterlangtur (1300 km) med Model 3 SR+ med LFP-batteri gjennomført. Erfaringene kort oppsummert:

* Ladehastighet var ikke noe problem. Hadde temperatur ned mot -10 grader, og bilen ladet like fort som i sommer. Jeg navigerte konsekvent til neste superlader, og forvarmingen startet opp til 2 timer før jeg var fremme.

* Forbruket var i overkant av 20 % høyere enn i sommer. Det skyldes sikkert både forvarming, tidvis dårlig føre (slaps) og temperaturen.

* Rekkevidden var likevel ikke et problem. Vi stoppet bare når vi måtte for å gå på toalettet og spise, det vil si like ofte som vi stopper om sommeren. Rask lading gjorde dette uproblematisk.

* Temperaturen i kupeen var stort sett helt fin.  Stod stort sett på 20 grader, men når temperaturen nådde -10 måtte vi skru opp til 21-22 på grunn av kald trekk fra glasstaket.

* Veldig gode lys. Men automatisk nedblending av fjernlys kunne ikke brukes - reaksjonen var alt for treig.

* Jeg hadde noen TM3 bak meg i løpet av turen og det er ganske irriterende. Nærlysene er veldig intense. Jeg antar det var derfor jeg også fikk noen irriterte blink på veien.

* Bilen var stort sett trygg og stabil på vinterføre. Jeg brukte autopilot på de strekkene hvor det ikke var rent vinterføre, men merket at den ble litt smånervøs av og til når det lå snø inn i veibanen.
#6
Model 3 / Sv: Knirk baki der.
lørdag 02. oktober 2021, klokken 07:21
Jeg skal inn for å få fikset knirking i en av bakdørene til uka. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar?
#7
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
torsdag 08. juli 2021, klokken 05:41
Sitat fra: 123kris på tirsdag 06. juli 2021, klokken 09:46
Eneste negative med min bil etter 2300km er en irriterende rasle/skrangle/knirke lyd som kommer fra høyre side innvendig bak ved passasjersetet. Mulig et løst deksel, eller lignende.

Jeg har eksakt samme problem, og det er veldig irriterende. Virker nesten som setet gnisser mot døra. Tar gjerne mot tips til hvordan det kan fikses, hvis ikke må jeg få Tesla til å se på det etter sommerferien.
#8
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
onsdag 23. juni 2021, klokken 16:33
Sitat fra: Leaf_2014 på onsdag 23. juni 2021, klokken 15:20
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. juni 2021, klokken 08:39
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 22. juni 2021, klokken 21:29
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 22. juni 2021, klokken 20:33
Jobber med data dagen lang men føler meg som en idiot det man leter rundt i menyene. Får bøye seg i hatten og lese manual fra A til Å.

Neida, det er som regel mer lærerikt å bare trykke seg gjennom alle menyene og sjekke ut alle valgene. Det kommer naturlig ganske fort. Husk å også utforske ikonene på toppen av skjermen - disse kan også trykkes på, og det er der man legger inn førerprofiler, kobler til telefoner med bluetooth, kobler til Wifi, etc.

Det er også en del videoer på Youtube om dette der man kan plukke opp en del tips.

Poenget er ikke at jeg ikke klarer å lære meg dette iløpet av noen dager, men mer at samtlige andre biler jeg har  kjørt før, nye som gamle, har latt seg operere uten brukermanual. Systemet fremstår sannsynligvis som mer logisk etterhvert. Det finnes jo utrolig mange valg totalt sett, inkludert alt fra fiselyser til kabal som ikke andre biler har.

Det høres ut som du har kjøpt bilen uten å ha prøvd den på forhånd. Det er i så fall risikosport, for det er ikke alle som faller for Model 3. Men jeg tror samtidig det er å få biler som er så godt dokumentert gjennom videoer og tester på nettet, så det er mulig å vite hva man får (med unntak av de helt spesifikke endringene som kom med kinoversjonen av SR+).

Hilsen en som bruker alt for mye tid på research
#9
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
søndag 13. juni 2021, klokken 18:06
Da har jeg kjørt 700 km med SR+ og er fortsatt veldig fornøyd. Foreløpig har det meste av kjøringen vært på motorvei.

Forbruket med mine 19" hjul ligger på ca 165 Wt/km i 110 km/t (rundt 20 grader). Kjørte 200 km i dag og endte på et forbruk 150 Wt/km med en gjennomsnittshastighet rundt 100 km/t. Det betyr at rekkevidden ved motorveikjøring er 300-330 km om sommeren hvis batteriet gir 50 kwt.

Støyen er jeg ikke plaget av, selv om den er i høyeste laget. Det som irriterer er en slags gnisselyd som jeg tror skyldes baksetet som gnisser mot døra. Må se om noe kan gjøres med det.

Autopilot funker OK, men tar litt tid å bli vant til hvordan bilen reagerer. Har opplevd fantombremsing en gang, og synes ikke skiltgjenkjenningen er helt topp. Liker heller ikke at autostyringen blir vinglete når bilen passerer påkjøringsramper på motorveien og veimerkingen på høyre side forsvinner et øyeblikk.

Men tross noen forbedringspunkter så er dette en veldig bra bil. Forbedringspunktene handler for det meste om software som kan fikses. Har prøvd superlading så vidt, men ikke fra veldig lave ladenivåer. Batteriet er uansett så lite at ladingen går forholdsvis kjapt.
#10
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
lørdag 05. juni 2021, klokken 23:19
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 23:10
Jeg har det skriftlig...  :). Hadde ikke kjøpt den uten.

OK, det er i så fall bra. Har du skriftlig at det senere vil bli mulighet for å aktivere rattvarme, eller at det er mulig å aktivere nå for SR+ levert i juni? For jeg sitter og ser på appen min, og under «oppgrader» er det bare baksetevarme som er mulig å velge.
#11
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
lørdag 05. juni 2021, klokken 23:09
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 05. juni 2021, klokken 22:53
Ja, men ikke som standard. Kan kjøpes som oppdatering, men kjenner ikke prisen. Samme med baksetevarme.

Rattvarme kan ikke kjøpes per nå for SR+ som ble levert denne uka. Har bare mulighet til å oppgradere til varme i baksetet (3500 kroner)

Men det kan jo hende det kommer senere...
#12
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
lørdag 05. juni 2021, klokken 17:20
Sitat fra: srheim på lørdag 05. juni 2021, klokken 17:12
Er det ufo lyd når du rygger? Så at SR+ levert i GB har dette.

Jepp, UFO-lyd. Og man kan bruke samme høytaleren til å spille musikk utenfor bilen (eller spille av en rekke morsomme lyder når man trykker på hornet - som lyden av ei geit). Har ikke sjekket, men antar dette bare er mulig når bilen er parkert.
#13
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
lørdag 05. juni 2021, klokken 10:47
Sitat fra: Rosstopher på fredag 04. juni 2021, klokken 21:15
Sitat fra: Murmik på fredag 04. juni 2021, klokken 20:34.
Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda.

Mener de skal ha fjernet "daglig" og "langtur"-teksten der man stiller inn hvor høyt den skal lade, og dermed ikke lenger anbefaler å ikke lade til 100 %. Husker ikke akkurat hvilke ord det står der. De har sikkert også fjernet det varselet som kommer opp på skjermen etter man har ladet til 100 % noen (3?) ganger på rad.

Stemmer at det ikke er noen «daglig» eller «langtur»-tekst, men jeg hadde kanskje forventet noe mer eksplisitt i brukerhåndboken. Nå har jeg ikke fått finlest den, men har ikke funnet noe om dette ennå.

Folk flest som kjøper SR+, sitter sannsynligvis ikke og finleser norske og utenlandske forum for å lære mer om LFP-batterier. Snarere vil man anta at det er det samme batteriet i SR+ som i andre elbiler - og dermed i verste fall håndtere batteriet på en ikke-optimal måte.
#14
Model 3 / Sv: 2021 SR+ med LFP batteri - erfaringer
fredag 04. juni 2021, klokken 20:34
Takk for interessante vurderinger!

Jeg hentet SR+ torsdag, og er så langt veldig fornøyd. Svært effektiv, med lavt forbruk på normalkjøring. Jeg har bare såvidt kjørt Tesla før (LR) og har også prøvd iPace. Jeg opplever SR+ som kjapp i akselerasjon fra rundt 30 til 100.

Måtte lade på Liertoppen jeg òg, med liten tid til forvarming av batteriet. Rotet litt før jeg fant ut hvordan jeg kunne se batteriprosenten (i stedet for km), men ladingen startet godt nede på gult nivå. Fikk rundt 130 kw umiddelbart før effekten gikk ned til 80 kw og ble liggende stabil på 80 helt til rundt 60% SoC. Da stoppet jeg ladingen.

Prøver å finne info fra Tesla om dette at batteriet bør lades til 100%, men har ikke funnet noe enda. Ladet til 100% i natt og merket knapt noen reduksjon i regen.

Så langt en veldig positiv opplevelse, både bil og overlevering!
#15
Model 3 / Sv: Kinabiler med LFP og rekkevidde
onsdag 02. juni 2021, klokken 19:45
Det er jo en god del info om dette rundt omkring, mye fra Tyskland og Australia. Dessverre forstår jeg ikke så godt tysk, men det finnes noen ganske grundige gjennomganger av problemstillingen på tyske YouTube-kanaler.

Det er en artikkel her som kan være nyttig, med henvisning til tysk video:

https://insideevs.com/news/490909/tesla-update-solves-lfp-model-3-issues/

Forøvrig tror jeg vi må vente på Teslabjørn og hans tester. Selv skal jeg hente SR+ med LFP-batteri i morgen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA