Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - originalioniq

#1
Model 3 / Sv: Model 3 utlevering - sjekkliste og ekstrautstyr?
søndag 15. august 2021, klokken 16:13
Takk for svar! Høres fornuftig ut det dere sier, å bare se over ting som kan argumenteres å være selvpåførte i en evt reklamasjonssak.

Hva anbefaler dere av behandling/ekstrautstyr for lakkbeskyttelse? Mht. rust, riper og skitt.



#2
Model 3 / Model 3 utlevering - sjekkliste og ekstrautstyr?
lørdag 14. august 2021, klokken 08:59
Min SR+ ankommer endelig neste fredag. Tenkte jeg skulle prøve å forberede meg litt.

Sjekklister finnes det vel flust av på nettet, men mange av dem er vel litt utdaterte da kvaliteten har forbedret seg betydelig slik jeg har skjønt. Men panel gaps er vel fortsatt viktig å sjekke over,samt lakken. Noe annet?

Angående ekstrautstyr er vel gulvmatter et must. Jeg vurderer også sterkt skvettlapper pga skrekkhistoriene jeg har hørt med store lakkskader fra stein/salt. Er det vits med noen form for lakkbeskyttelse utover dette? Keramisk coating f eks? Ladeboks til garasjen må jeg også kjøpe - tesla sin er vel grei? Eller anbefales noe annet? Av øvrig ekstrautstyr vurderer jeg en teslamat til å ha mulighet til å sove i. Varseltrekant og annet sikkerhetsutstyr er vel inkludert?

Takstativ og -boks tar jeg til vinteren. Tar gjerne i mot tips for bra tilhengere.
#3
Model 3 / Sv: Tesla for 400k
torsdag 03. juni 2021, klokken 11:38
Sitat fra: YSG på onsdag 02. juni 2021, klokken 10:19
Sitat fra: originalioniq på tirsdag 01. juni 2021, klokken 16:48
Siden jeg fortsatt ikke har fått leveringsdato, kan jeg fortsatt endre bestillingen, og jeg lurer litt på om jeg skal legge til EAP pga. momsfritak grunnet kommentarene her.

Et vesentlig spørsmål:
Med vanlig autopilot, så forstår jeg at autopilot skrus av når man bytter fil, og man må manuelt skru den på igjen etter filbyttet er gjennomført. MEN, er det også slik at man manuelt må skru den av før man bytter fil også, enten med spaken eller ved å slåss med rattet? Eller skrus den av automatisk når du blinker lenge nok? Med andre ord, sparer man å trykke på AP-bryteren 1 eller 2 ganger per filbytte med EAP?

Autopilot skrus av automatisk når du vrir nok på rattet. Det du oppnår ved å blinke først er at motstanden i rattet slås av slik at du ikke må slåss for å få styre et annet sted enn autopiloten vil, i blinklysretningen. Det eneste du altså må gjøre er å blinke, vri på rattet (autopilot deaktiveres automatisk nå) og reaktivere autopilot når du har kommet over i ny fil.

Høres ut som du ikke har prøvekjørt, og jeg ville definitivt avtalt en time så jeg kunne prøvd selv, før du bruker penger på EAP. Fikk nettopp min Model 3 og opplever at autopiloten er temmelig ubrukelig, og er glad for at jeg ikke brukte penger på EAP. Problemene jeg har med den har ingenting med de litt manuelle filskiftene å gjøre. Fungerer helt greit, så lenge kjørestilen din ikke er å veve forbi alt av biler på veien. Derimot opplever jeg selve AP generelt som en relativt masete opplevelse. Den har magnetisk dragning mot kantlinjer og vingler inn i alt fra busslommer til påkjøringsfiler. I tillegg er det fantombremsing over en lav sko, både på vanlig landevei men også på motorvei der AP blir forvirret, f.eks. der veien går fra 2 til 3 filer med litt dårlig veimerking, slik at den ikke helt klarer å bestemme seg for hvor den skal. Biler bak må jo tro man er full, med de merkelige filvalgene og bremelys som glimter til ut av det blå på de merkeligste tider. Er jo mer stresset over hva autopiloten kan finne på enn man er når man bare kjører på vanlig cruisecontrol og det er jo det motsatte av poenget med hele AP-opplegget.. Når den funker ligger den låst i fila og er glimrende, men man sitter konstant på nåler og venter på at den friker ut.

Takk for svar, det jeg trodde! Jeg har prøvekjørt, men kjørte i by med begrenset tid, så jeg fikk ikke testet autopiloten spesielt omfattende.

Det er jo dumt om den surrer så mye, autopiloten til Tesla et vel beryktet for å være en av de bedre. Men det avhenger sikkert veldig av veiene man kjører på. Hadde vært spennende å se en test som sammenliknet autopiloter til biler på samme veier under samme vær- og trafikkforhold, a la Motors rekkeviddetester.
#4
Model 3 / Sv: Tesla for 400k
tirsdag 01. juni 2021, klokken 16:48
Takk for mange gode svar! Da ble det en hvit SR+ med hengerfeste på meg (var bare å si det til selger, så la han det til etter jeg hadde ferdigkonfigurert bilen). Gleder meg!

Siden jeg fortsatt ikke har fått leveringsdato, kan jeg fortsatt endre bestillingen, og jeg lurer litt på om jeg skal legge til EAP pga. momsfritak grunnet kommentarene her.

Et vesentlig spørsmål:
Med vanlig autopilot, så forstår jeg at autopilot skrus av når man bytter fil, og man må manuelt skru den på igjen etter filbyttet er gjennomført. MEN, er det også slik at man manuelt må skru den av før man bytter fil også, enten med spaken eller ved å slåss med rattet? Eller skrus den av automatisk når du blinker lenge nok? Med andre ord, sparer man å trykke på AP-bryteren 1 eller 2 ganger per filbytte med EAP?
#5
Model 3 / Sv: Tesla for 400k
søndag 25. april 2021, klokken 15:22
Sitat fra: turfsurf på søndag 25. april 2021, klokken 15:16
Sitat fra: originalioniq på søndag 25. april 2021, klokken 14:58
Må du koble av autopilot for å blinke til siden og selv bytte fil om autopilot er skrudd på? Det høres jo håpløst ut. Kan du ikke kjøre på ACC og filholder uten å måtte gjøre dette?
Ja, dette er i praksis riktig. Man avbryter filholder når man bytter fil, og må koble den inn igjen. Hvor irriterende det er kommer jo an på kjørestil. Ligger man hovedsaklig i en fil hele tiden er det jo ikke veldig plagsomt.

Men er det mulig å bruke ACC uten at filholder er aktiv da? Hvis ikke er det jo håpløst på motorvei.
#6
Model 3 / Sv: Tesla for 400k
søndag 25. april 2021, klokken 14:58
Takk for alle svar! Jeg helte allerede mot en ny SR+, så det er jo flott å se at dere er enig med meg :D

Men i løpet av helgen, siden jeg postet denne tråden, har rekkevidden økt med ca 40 km på nye LR. Hmm. Nå begynner jeg å spørre meg selv om jeg heller bare skal sprenge budsjettet litt og gå for en ny LR. Det må jo være deilig å praktisk talt aldri behøve å hurtiglade, selv på vinteren - selv om det kanskje ikke er like hassle med Teslas ladenettverk? Har opplevd alt for mange ladestasjoner med kø og/eller tekniske problemer med Ioniqen, ofte kan det ta vel så lang tid å få det til å funke som selve ladingen. Også får man jo 0.25 % rente de første 3 årene i stedet for 1.49 % som man får på SR+...

Til Thrain: Jeg finner det heller ikke på nettsiden i dag. Det var der på fredag. Rart. Kanskje det kommer en nyhet i morgen at de har gjort det til standardutstyr? Lov å håpe..

Til Turfnsurf: Hva mener du med at manuell filskift er dårlig implementert? Har aldri kjørt Tesla selv. Må du koble av autopilot for å blinke til siden og selv bytte fil om autopilot er skrudd på? Det høres jo håpløst ut. Kan du ikke kjøre på ACC og filholder uten å måtte gjøre dette?
#7
Model 3 / Tesla for 400k
fredag 23. april 2021, klokken 20:06
Hei! Første post her på forumet. Beklager om dette spørsmålet er stilt andre steder, prøvde å lese meg gjennom både brukt TM3-tråden og SR-tråden uten å finne det spesifikt.

Pga. økt behov for langdistancependling og økt lønn tenker jeg litt på å oppgradere min 2018 Ioniq. Jeg er fortsatt ung og uten behov for SUV, så jeg tenker jeg skal vente med de virkelig dyre bilene. Derfor ser jeg for meg noe til maks 400k. Da lander jo det naturlige valget fort på en TM3 - en greit speccet Enyaq eller Mach-E, eller kommende TMY eller EV6/Ioniq 5 blir jo på over 500k, og Kia e-Niro/e-Soul/VW ID3/Hyundai Kona har vel flere områder de ikke helt kan matche en TM3. Jeg antar de fleste her er enige.

Spørsmålet mitt er: bør man for 400k gå for en ny SR+, eller en brukt 2 år gammel LR fra Finn? Jeg har prøvd å lage en liste med fordeler og ulemper, men blir ikke helt klok på dette. SR+ er jo en veldig bra deal nå etter prisreduksjonen, man får vinterdekk og hengerkrok for rett under 400k inkl frakt dersom man velger hvit farge. Men samtidig er det jo som en generell regel økonomisk mest gunstig å kjøpe en bil som er et par år gammel/kjørt 30-60k.

SR+ pros:
- Helt ny bil!
- Facelift - inkl. trådløs mobillading, USB-C porter, elektrisk bakluke, finere/smartere design spesielt innvendig og ikke minst varmepumpe som antakeligvis reduserer den reelle forskjellen mellom disse to i rekkevidde på vinteren med ganske mye. Tykkere vinduer - mindre hjul/vindstøy eller ingen praktisk forskjell?
- Nice rente fra Tesla de første 3 årene - 1,50 %. Ikke like bra som 0,25 % på en ny LR, men man sparer vel fortsatt noen tusenlapper totalt sammenliknet med vanlig grønt billån fra bankene.
- Hengerfeste. Vet ikke om jeg noensinne kommer til å få bruk for dette, men det er veldig nyttig å ha i tilfelle. Og det er veldig fint å ha når man skal selge igjen. Det finnes jo også LR med krok på Finn, men påfallende få under 450k.
- Nevnte jeg helt ny bil?

Fordeler med brukt LR
- LR og AWD. Det er nok ikke veldig ofte jeg skal kjøre over 400 km i strekk, men det forekommer. AWD er jeg nok lite avhengig av, kjører stort sett på brøytete/saltete hovedveier på vinteren, og jeg har ikke hytte. Og jeg har fått inntrykk av at TM3 RWD takler det meste på vinteren. Men man vet jo aldri, plutselig sitter man fast dyp slapsete snø. Eller gir faktisk AWD en bedre kjøreopplevelse på svingete veier og normalt glatt/vått underlag?
- FSD. Dette koster 60k på en ny SR og er derfor lite aktuelt, men på LR modellene på Finn finner man FSD blant de billigste. Virker som om det gir lite tillegg i bruktprisen, i motsetning til hengerfeste som jeg nevnte over at er vanskeligere å få billig. Rart. Har forstått av FSD er ganske unyttig atm, men det kan kanskje bli et stort savn i fremtiden om jeg skipper det?
- Full premium interior. Dette inkluderer vel subwoofers og elektriske oppvarmete bakseter? Sistnevnte har jeg ingen bruk for. Noe mer?

Hva tror dere jeg får mest kjøreglede av? En ny bil med mer snertent innvendig design og kanskje litt mindre støy, eller en der jeg sparer noen få ladestopp gjennom årene som har FSD og AWD? Hva tror dere jeg får mest penger for om 2-3 år?

Setter pris på alle svar!



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA