Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - E-Trond

#1
Volkswagen VW / Sv: Ikke bestill VW nå
fredag 07. mars 2025, klokken 23:31
Sitat fra: Breezec på fredag 07. mars 2025, klokken 22:27
Sitat fra: Tødding på fredag 07. mars 2025, klokken 22:11Jeg støtter heller firmaer hvor demokratisk eide fylke/land har 20% stemmerett enn et firma hvor en enkel person som Elon Musk spiller største rolle. (Og Blackrock er heller ikke noe velferdsforening) Volkswagen har også ikke akkurat rykte om å være en dårlig arbeidsgiver, for å si det sånn...
Så det er helt greit at penger utbetales direkte til staten Qatar, men ikke greit kjøpe Tesla selv om Musk ikke har fått en dollar i utbytte eller lønn. Demokratisk fylke/land der 20.8% stemte AfD er greit, men ikke greit at Musk har støttet samme parti.
Må si jeg ikke helt følger logikken i det her.

Slik er det med et børsnotert internasjonalt selskap,man kan ikke nekte personer,land eller andre investorer i å kjøpe seg opp i selskapet.

Det er ganske så vesentlig her at i Volkswagen så har Qatar bortimot null innflytelse på avgjørelser tatt i Volkswagen gruppen siden Porsche har over 50% av stemmene og dermed kan styre avgjørelser slik de selv ønsker.

I Tesla derimot,så er Musk største eier,og er med i styret,og i tillegg sjef for selskapet.

Han er også på vei til å motta en lønnspakke som øker hans eierandel til 23%
I tillegg så er han ansatt av Trump for å gjøre en jobb,som får veldig store konsekvenser for amerikanerne og andre allierte land.

Derfor er motstanden mot Tesla og Musk stor nå,mens Qatar's eierskap i Volkswagen ikke betyr noe som helst.
#2
e-5008 / Sv: e-5008
lørdag 01. mars 2025, klokken 11:45
E-5008 kommer i en variant med 5 seter også.
Om den blir tatt inn i Norge er jo et åpent spørsmål.

https://www.elbil24.no/nyheter/peugeot-rydder-plass-i-e-5008/82683879
#3
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
torsdag 16. januar 2025, klokken 07:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:42
Sitat fra: E-Trond på onsdag 15. januar 2025, klokken 23:47Måtte bare sjekke prisen på M3 LR RWD
427.654
Standard farge,med vinterhjul og hengerfeste
En svært god pris på en bil som tipper 700 km wltp...

Gratulerer til Polestar som har svært god rekkevidde på vinterføre i forhold til oppgitt wlpt.  :+1:

Det er vel ikke akkurat å tippe WLTP.

Det skulle ha stått bikker! 🤣
#4
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
onsdag 15. januar 2025, klokken 23:47
Måtte bare sjekke prisen på M3 LR RWD
427.654
Standard farge,med vinterhjul og hengerfeste
En svært god pris på en bil som bikker 700 km wltp...

Gratulerer til Polestar som har svært god rekkevidde på vinterføre i forhold til oppgitt wlpt.  :+1:

Edit
Skrivefeil
#5
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2025 - 15. januar
onsdag 15. januar 2025, klokken 23:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:59
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2025, klokken 22:55
Sitat fra: Elektrowagen på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:44
Sitat fra: Vaduz på onsdag 15. januar 2025, klokken 21:36Men hele testen er dessverre litt ubrukelig da ingen bryr seg om rekkevidde på landevei. Det er på motorvei man reiser langt.

Det er veldig lite motorveier i Noreg så da er testen relevant.
Ca 40-50 km/t snittfart er nærmest for hypermiling å regne. På 12 timer vil de fleste ha 3 spisepauser. Vi snakker 50% lenger tid enn en vanlig dag på jobben. De fleste jeg kjenner bruker under 7 timer til Oslo-Trondheim. Disse folka brukte 5 timer mer. Relevansen, spesielt for folk på østlandet, er svak synes jeg.

De kjørte 30 km/t veldig lenge. Og så tok de 3 lange pauser og mistet temperatur på batteriet, og så sto de fastlåst lenge, og så kjørte de mye i 80 tror jeg. Ikke helt ideellt for hypermiling.

Hypermilling ja,da triller det langt...

VW:s elbil klarade 941 km på en laddning – i stadstempo

Utetemperaturen varierade mellan 5 och 15°C och snittfarten var låg, endast 29 km/h.

https://alltomelbil.se/vws-elbil-klarade-941-km-pa-en-laddning-i-stadstempo/

#6
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
tirsdag 24. desember 2024, klokken 14:44
Nå er det kommet en ny artikkel på Carup
Da ser det straks bedre ut for fagforeningen enn i den første artikkelen.

Volkswagen tvingar 4000 chefer att sänka lönen. För koncernchefen Oliver Blume innebär det en lönesänkning med 11 miljoner kronor nästa år.
– De borde gå ner ännu mer, säger facket IG Metall.

Volkswagens stora kris slutade med en kompromiss mellan ledningen och facket. 35000 jobb kommer att försvinna fram till 2030. Idag finns 140 000 anställda inom  VW i Tyskland. Bilproduktionen i Dresden och Osnabrück kommer att läggas ner. Produktionen av VW Golf flyttas från Wolfsburg till Mexiko om två år

Bilbyggarna får finna sig i att få sina löner frysta fram till 2030 och utebliven bonus i två år. Men för cheferna blir det större sänkningar.
 4000 Volkswagen-chefer får finna sig i att få en lönesänkning på 10 procent från nästa år, enligt uppgifter i Süddeutsche Zeitung. Under de tre åren därefter kommer deras löner enligt rapporten att krympa igen med åtta, sex och slutligen fem procent. Lönesänkningen upphör 2030.


https://carup.se/vw-bossen-tvingas-sanka-enorm-arslon-med-11-milj/
#7
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
lørdag 21. desember 2024, klokken 21:27
Konfliktene ser ut til å være løst.
Men vet ikke helt om jeg synes fagforeningene har vunnet...
35000 personer må gå,og 2 fabrikker legges ned.
Ansatte må si ifra seg bonuser.

https://carup.se/klart-ikvall-35-000-jobb-forsvinner-pa-volkswagen/
#8
Spørsmålet her er hvor stor vekt man har over drivhjul.
Ser det er veldig stor forskjell på vekfordeling på både bakhjulsdrevne og forhjulsdrevne elbiler.

2024 M3 Rwd Highland har 900 kg framme og 960 kg,51.6% av vekt bak.
2019 M3 SR+          har 800 kg framme og 940 kg,54% av vekt bak.
Er sannsynlig at den eldre modellen vil oppleves som å ha bedre fremkommelighet enn den nye siden den gamle er mer baktung.

Renault Zoe 50 har jeg hørt flere skryte av fremkommeligheten på.
Den har 960 kg framme og bare 680 kg bak,eller hele 59% av vekta på drivhjul.

Flere eksempler hos Bjørn Nyland som har tatt seg bryet med å veie disse bilene. :+1:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=1865415711#gid=1865415711
#9
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
søndag 15. desember 2024, klokken 18:45
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. desember 2024, klokken 16:45
Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 14. desember 2024, klokken 11:18Du bør jo lese litt bakover i tråden her hva Moas kommer med av tall og påstander i flere av kommentarene sine. Ikke akkurat Saklig, nyansert og korrekt det han kommer med en del steder for å snakke ned andre merker enn det han liker selv. Hva kaller man slikt?
På forum som dette kjenner man sjelden motdebatantene godt. Da er det ganske håpløst å karakterisere de på noe som helst hvis.

Man kan kritisere utsagnene, de står der i klartekst. Synes man det blir for mye tåpelig er det bare å ignorere de.

Så lett å bli krenket altså.... :laugh:

Her inne og ellers i samfunnet så blir folk satt i bås og kategoriseres.

Noen eksempler:
Du har hundebur ser jeg,hundeelsker med andre ord....
Du er på elbilforum ser jeg,elbilfan med andre ord.

Du snakker mye om Tesla,Teslafanboy med andre ord.

Vi kategoriserer hele tida,men det er opp til personen som blir satt i bås til å nyansere/korrigere.

Dersom en ikke liker fanboy stempelet,så kan en jo på en enkel måte tilbakevise dette:
Nei,ikke fanboy,jeg liker også Bmw,Audi og Porsche

Men enkelte her inne tåler tydeligvis ikke å bli motsnakket eller satt i bås.
Og da skal det ropes om personangrep,til tross for at begrepet fanboy og kategorisering er mye brukt i samfunnet.
#10
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
lørdag 14. desember 2024, klokken 12:42
Sitat fra: Speeder på lørdag 14. desember 2024, klokken 12:18
Sitat fra: E-Trond på lørdag 14. desember 2024, klokken 10:29
Sitat fra: Speeder på lørdag 14. desember 2024, klokken 07:582239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?


2339kg for awd id7.

Sitat fra: Speeder link=msg=1154603
date=1734159520
2239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?


2339kg for awd id7.


Brukte tall fra Finn.no annonser på fastback modell,der står egenvekt på 2097 kg.
Det viste seg å være feil oppgitt i annonsen,på vegvesenets sider er den oppgitt til å være
2161 kg.
Fortsatt milevis fra 500 kg i forskjell...
https://www.finn.no/mobility/item/384340770

Når det gjelder Model Y,så fant jeg ikke tall fra Long Range rwd,som hadde vært riktig å sammenligne med,med tanke på rekkevidde og batteristørrelse.

Nå fant jeg tall på Lr rwd,den ser ut til å være oppgitt til 1959 kg.
Da blir vektforskjellen på 202 kg mellom de to bilene.

Så med dine tall er id7 mer enn 10% tyngre enn model Y, med tallene jeg fant over 15% tyngre.

Selvfølgelig mye igjen til denne påståtte 500gk men tar man samme feil som du , men motsatt med 4wd id7 mot 2wd Y er man på:
2339kg-1911kg=428kg. Så med litt fanboy avrunding er man i nærheten😉


Feilen jeg gjorde var å stole på vekta som ble oppgitt på Finn.no.
Det viste seg jo å være feil.
Når vekta ble sjekket på vegvesenets sider så fikk jeg riktige tall som var 202 kg i forskjell.
Da er også bilene som ble sammenlignet ganske like i form, rekkevidde og begge bakhjulsdrevne.
Det er jo ingen tvil om at dersom Model Y hadde vært tilgjengelig som stasjonsvogn,så hadde jo den vært en god del tyngre enn dagens modell.
#11
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
lørdag 14. desember 2024, klokken 10:29
Sitat fra: Speeder på lørdag 14. desember 2024, klokken 07:582239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?


2339kg for awd id7.

Sitat fra: Speeder link=msg=1154603
date=1734159520
2239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?


2339kg for awd id7.


Brukte tall fra Finn.no annonser på fastback modell,der står egenvekt på 2097 kg.
Det viste seg å være feil oppgitt i annonsen,på vegvesenets sider er den oppgitt til å være
2161 kg.
Fortsatt milevis fra 500 kg i forskjell...
https://www.finn.no/mobility/item/384340770

Når det gjelder Model Y,så fant jeg ikke tall fra Long Range rwd,som hadde vært riktig å sammenligne med,med tanke på rekkevidde og batteristørrelse.

Nå fant jeg tall på Lr rwd,den ser ut til å være oppgitt til 1959 kg.
Da blir vektforskjellen på 202 kg mellom de to bilene.

#12
Er nok mye av samme erfaring jeg har fra Model 3 rwd.
Bilen er for lett over drivhjul.
Skal en tohjulsdrevet elbil være god på vinterføre så bør den ha mellom 200 og 300 kg mer over drivhjul.
100 kg med sandsekker i bagasjerommet hjelper veldig på en bakhjulsdrevet bil.
Og da har du i tillegg strøsand til hjelp når det virkelig er ille.
Edit skrivefeil.
#13
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
fredag 13. desember 2024, klokken 23:08
Man kan vel ikke forvente annet enn dette fra en Tesla fanboy...?

Siden alle Gtx er utlevert med justerbare dempere så har du med andre ord kjørt en bakhjulsdrevet id7,hvis du i det hele tatt har prøvd en...og den veier 2097 kg mot MY lr awd sine 1990 kg, altså ca 107 kg forskjell. Ikke akkurat 500 kg med andre ord...

Jeg har også kjørt ID7 uten justerbare dempere før jeg bestilte min Gtx,og den var svært godt satt opp.
Lite krenging i svingene,men med behagelig demping og komfort.

Altså temmelig langt fra det du påstår.
#14
Sitat fra: daktari på mandag 09. desember 2024, klokken 22:23Hva var scoopet til TV2?

Muligens dette?

"Blant dokumentene Krupski har sikret, er 2500 rapporterte tilfeller av plutselig og uventet akselerasjon – den samme feilen som taxisjåføren hevder forårsaket Tesla-ulykken i Bergen i fjor."

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/varsler-eller-kriminell-1/17251565/
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
fredag 29. november 2024, klokken 00:18
Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2024, klokken 22:45
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 22:13
Sitat fra: daktari på torsdag 28. november 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:27
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 10:13Hva er nedsiden med disse? Rekkevidde? Nyttelast? Hengervekt? Bredden i baksetet? Noen baksider er det jo nødt til å være her da jeg enda har til gode å finne en bil som passer mine behov perfekt 😅

Liten update for de som skulle interessere seg for det. Har ordnet slik at jeg får prøvekjørt en ID7 i dag, så da får jeg jo testet mye av disse tingene. Spent på å se hvordan det ser ut!
Fint hvis du tar med målebånd og måler dør-til-dør bredde bak, og bredde på sitteputa. Og avstand mellom ytterste ISOFix bak. Spent på hva du synes.

Liker forsåvidt bilen. Minner meg veldig om Superb, på en god måte. «Godt skrudd» som de sier. God svingradius. Ok+ på støy. Sparker godt i fra. Høyt under taket med panorama. Bagasjerommet stort.

Veldig greit for ungene da det er rett inn og ikke opp. Stort rom mellom for- og bakseter gjør at ungene kommer relativt enkelt forbi hverandre når det må til.

Største ankepunktet er et infotainmentsystem som føles ut som det var moderne for 5 år siden. Vertfall det jeg har funnet ut til nå. Det er vel det største og mest graverende ankepunktet.

Utenom det så oser ikke bilen spenning. Det er akkurat som den gamle Passaten og Superb. Fornuft personifisert😅 kona liker den, ungene liker den, jeg syns den er ganske «meh».


Angående mål. Gikk løs med laser, men vet jo ikke om jeg måler akkurat der du tenkte.

Sidepute til tak: 98,4cm
Midtpute til tak: 96,6cm
Helt ytterst iso til helt ytterst iso: 102,4cm
Innerst iso til innerst iso: 44,6cm
Ytterst pute til ytterst pute: 115,6cm
Dør til dør: 142,3cm

Kort oppsummert. En ny, litt mer påkostet Passat med litt Superb-trekk som appellerer mer til de som verdsetter det kjente og trygge foran teknologi og spennende løsninger.

Håper det var til hjelp.
Takk for mål. Noterer meg samme bredde som ande re biler mellom ISOFix.
3 cm smalere dør-dør enn BMW iX. Men faktisk 10 cm smalere sittepute i baksetet enn ID. 4.



Jeg syntest disse målene var litt rare,men det kommer vel an på hvor han har målt.
Bredde på baksetet målte jeg til 130 cm,målt ca midt på fra kant til kant.
Smaleste bredde mellom dørene var 135 cm, målt ca midt på i hoftehøyde.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA