Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ronnieu

#1
Scenic E-Tech electric / Sv: Renault Scenic e-tech
onsdag 14. august 2024, klokken 16:27
Sitat fra: OC-Freak på mandag 26. februar 2024, klokken 21:28Hadde jeg vært på jakt etter elbil nå så hadde nok denne vært veldig god kandidat.

Liker interiøret svært godt, google infotainment, god rekkevidde og ser bra ut utvendig også.

Klart den har noen ulemper, som ikke RWD, litt mye hendler på høyre side av rattet, ikke frunk. Men dette kunne jeg klart å leve med.

Hadde denne hatt frunk, og rwd hadde den hatt mindre plass et annet sted. Noe av årsaken til den gode plassen innvendig, samt bagasjerom tross størrelsen, er jo at de har samlet "alt" oppi foran. Har kjørt 1200km nå, og merker ikke at den er fwd så langt, spent på å se hvordan den oppfører seg på glatta. Enig i at det ser rotet ut med alle hendler, men utrolig praktisk og intuitivt i bruk
#2
Scenic E-Tech electric / Sv: Renault Scenic e-tech
onsdag 14. august 2024, klokken 16:16
Sitat fra: hELgenen på onsdag 14. august 2024, klokken 15:28Med AWD så hadde jeg løpt til butikken og kjøpt den - det er en snasen bil, men for mitt bruk vil det aldri fungere uten trekk på alle 4 dessverre. Men jeg tror faktisk den vil komme som AWD med tid og stunder - håper i alle fall på det

Ja, helt klart noen som sliter uten 4wd, jeg har alltid tenkt at jeg er avhengig av 4wd, siden jeg har ganske lage bakker opp på toppen i et byggefelt, men har sett de siste par årene at jeg så og si alltid har kjørt uten 4wd.
Blir spennende å se i vinter, i verste fall bytter jeg ut den lille bensinbilen vi har til en suzuki swift eller noe.
Jeg kjører langt mer på sommer en vinter, så er villig til å ofre 4wd for lavere forbruk og lenger rekkevidde.
#3
Scenic E-Tech electric / Sv: Renault Scenic e-tech
onsdag 14. august 2024, klokken 14:20
Sitat fra: OC-Freak på lørdag 10. august 2024, klokken 11:20Kom gjerne med tilbakemeldinger når du får kjørt litt.

Hadde jeg kjøpt bil nå hadde den stått høyt på lista.

Nå har jeg kjørt bilen 1200 km. Har utelukkende positive erfaringer så langt.

Forbruk pr nå ligger rundt 14,3 kwh/mil så rekkevidde angst er en saga blott.

Utrolig behagelig bil på langkjøring. Liker veldig godt android automotive infotainment systemet, lynrask respons og fullintegrert google maps. Så langt veldig nøyaktig beregning av strømforbruk, alle turer har den truffet med +- 1% på oppgitt rest strøm med ankomst.
Kjørte bilen fra 100-5% fordelt på flere turer, der siste tur var på 10 mil. startet med 21% og bilen anslo 4% igjen ved nådd mål, kom frem med 5% igjen.
Oppfører seg helt normalt til batteri prosenten når 15% da varsler den at nivået begynner å bli lavt og prosent visning skifter til gul, så er den slik til den når 5% da varsler den på ny og skifter til rød, man ingen skilpadde modus.
Autocharge fungerer utmerket på Mer, CircleK og Eveny bare å plugge i og lading starter. Testet på Tesla supercharger og fungerer supert der også, praktisk med lade luke på høyre forskjerm, da tesla har høyre bak, så bare å kjøre rett inn.
Utrolig romslig plass, både foran og bak, så beinplass er ikke et problem selv for høye personer. Baksetene er også veldig behagelige, barna her i huset er super fornøyde. Bagasjeplass er veldig ok, mtp bilens størrelse, genialt med 40-20-40 sete løsning med skiluke.
Solarbay glasstak er genialt, der man froster glasset i istedenfor rullegardin, opplever ikke ubehagelig ekko.
En annen genial ting med denne bilen, er at det er en favoritt knapp som slår av alle lydvarsler. BAre å trykke to ganger på den før man kjører, så er alle ønskede lydvarsler satt på lydløs, ingen plig og plong og uling.
Gode kjøre og fjernlys, med lysautomatikk som fungere veldig bra.
Kjøre assistent systemer fungerer veldig bra, trenger bare å hvile tommelen lett i rattet uten at den kommer med alarmer. Bruker ACC hele tiden, og ikke opplevd antydning til fantom bremsing til nå.
Skal ut på to langturer snart til sverige, en på 1400km t/r og en på 1800km t/r i høstferien, gleder med bare.
#4
Scenic E-Tech electric / Sv: Renault Scenic e-tech
fredag 09. august 2024, klokken 07:43
Da er jeg endelig på vei for å hente min nye Scenic Iconic.
Har sett på mange biler, men denne bare likte jeg utrolig godt. Blir spennende å se hvordan bilen oppfører seg på glatta, men overgangen fra 4wd til 2wd var for meg et bevisst valg til fordel for lavere forbruk og lenger rekkevidde. Ikke mange dagene I året det kommer til å bli noe problemer
#5
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
tirsdag 11. januar 2022, klokken 13:20
Sitat fra: OFroiland på fredag 07. januar 2022, klokken 11:45
En så stor bil får vell lett riper og hakk i lakken i parkeringhus. Hvordan beskytter dere lakken?

Jeg har gikk for en beskyttelsefilm av typen Stek Dynoshield påført av https://www.ruyters.no/.

Her er en demo video fra broom om beskyttelsefilmen
https://www.tv2.no/v/1707811/

Kan jeg spør om pris?
#6
Tang EV600 / Sv: Skiboks og tilbehør
lørdag 25. desember 2021, klokken 15:59
Jeg har en thule lasteboks til kroken, så blir jeg nok å kjøpe en tredal fritids henger med 80cm karmer
#7
Elbil og økonomi / Sv: Kostnadsoverslag bensinbil vs elbil
torsdag 29. april 2021, klokken 20:37
Jeg vil si at bilen som du har nå, bør regnes for å ha null verdi, altså ingen verdi tap.
Verditap på ny bil er det største usikkerhets moment. Tar du nissan leaf tekna 2015, så var prisen ny 270.000
etter fem år 70-90.000 altså en god del mer en 50% på fem år.
Med tanke på utviklingen som kommer neste årene på elbilfronten, både med typen batteri og kjørelengde samt økende mengde på bruktbil markedet, vil det være naivt å tro at ikke prisene vil stupe på dagens elbiler.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Trebarnsfamilie - e-Niro eller ID.4/Enyaq?
torsdag 29. april 2021, klokken 17:52
Vurderte dere ikke Opel Zafira e-life? Usikker på leveringstid og rekkevidden er jo ikke den legste, med med en eller to langturer i året gjør det jo ikke noe med en ladestopp langs veien.
Synes dette virker som en veldig grei familebil, og kommer nok til å bli vurdert her, når jeg en gang akal bytte ut caravellen.
Prismessig ser det ut for at den er mulig å få til godt under 600k
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Kjøpe brukt Leaf
onsdag 28. april 2021, klokken 01:46
En brukt Nissan Leaf tekna 2015 mod i god stand og 12 streker med 70-90000 på telleren går nå å få for mellom 70-80000kr
Det må jo bare være noe av det beste bruktbil kjøpet som kan gjøres i dag?
Ser flere som er skeptisk til eldre elbiler, og sier di vil selge før garantien går ut, i 2015 kostet tekna 270000kr, det vil si nermere 200000 i tap på fem år, kjøper man samme bilen brukt i dag for 70k så bør det være fult mulig å ha den i fem år med litt stell og pass, så hvis man da kaster den etter 5 år, er tapet på 70000. selv om en skulle ha utlegg på 10 k i året vil det fortsatt være betydelig billigere en å kjøpe ny for å ha i 4 år.
Er det bare meg som er mere skeptisk til ny en brukt elbil?
#10
B-Electric / Sv: Vurderer kjøp av b-elektric
mandag 22. mars 2021, klokken 08:53
Hei, jeg lurer også på å kjøpe en slik. Noen som har brukt forsikring på motorhavari? Er motor eneste gjenganger feil på disse, eller er det andre kjente feil og mangler?
#11
e-Golf / Vurderer å kjøpe e-golf som første elbil.
søndag 21. mars 2021, klokken 01:37
Hei, jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en brukt e-golf 2016/17 mod til småkjøring for å spare caravellen, men ser det skrives en del om sensorfeil på varmeapperat og at dette koster 15-20k for å fikse.
Når jeg leser her på forumet får jeg intrykk av at alle bilene får dette problemet, ofte rett etter garantiutløp, er usikker på om dette stemmer, eller om det bare er noen få som roper høyt, mens dem som ikke har problemer er stille?
Hvis dette er et så utbredt problem som det kan virke som, er det noen som vet om bilene uten varmepumpe har samme problem?
Er det stor forskjell på rekkevidde på biler med og uten VP, og er det eventuelt noen andre forskjeller på biler med og uten?
Må si at jeg har blitt veldig skeptisk til e-golf etter å ha lest om disse problemene, kjøper jo ikke elbil for å ha like store eller større utgifter til reprasjoner en jeg allerede har, så har vurdert om jeg heller burde gå for en Kia soul, blir sikker feil i denne tråden, men noen so har erfaring med denne vs e-golf?
#12
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
lørdag 20. mars 2021, klokken 04:05
Hei, jeg vurderer å kjøpe en 16/17 mod e-golf men blei veldig i tvil nå. Noen som vet om modeller uten varmepumpe har samme problemer?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA