Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Joheho93

#1
Lading av Tesla / Sv: treg lading hjemme (model 3, nybegynner!)
onsdag 31. mars 2021, klokken 20:53
Jeg bruker ett personlig kort for å identifisere at det er meg på min personlige lader, for å starte lading. Hvis det er det du mener med rfid (måtte google).
Den ene kabelen (fra forrige hybridbil,menneskes) er 240v/maks 10A og gir strøm, men tregt.
Den andre er 400v, og gir ingen strøm. Boksen gir meg ikke blå farge som indikerer lading, og bilen ber emg naturligvis sjekke ladekilden. Begge er type 2 mode 3 (om jeg ikke bommer grovt, medfulgt kabel fra tesla er hvertfall det).

Edit: under ladeboksen står det 230v 23A. Da kan jeg forstå hvorfor medfølgende teslakabel ikke fungerer (400V). Men hvorfor får jeg bare 10A med min gamle kabel som skal støtte 16A? Her trenger jeg litt begrepsforklaringer i samme slengen merker jeg.
Finnes det en kabel ment for 230V som gir bedre effekt?

#2
Lading av Tesla / treg lading hjemme (model 3, nybegynner!)
onsdag 31. mars 2021, klokken 20:29
Hei, setter pris på om noen kan hjelpe meg her..
Jeg har en *Defa hjemmelader installert, som er et tilbud vi har gått med på gjennom bofellesskapet (egen regning til den enkelte). Den skal kunne gi 7,4kw mener jeg.
Jeg satt i laderen i teslaen for første gang i dag, og fikk over 20 timer ladetid (15km/time) med kabelen som det står 240v på. Den stopper på 10A i følge bilen, får ikke justert til 16A (hvorfor?).
Deretter brukte jeg kabelen som fulgte med bilen, som det står 400v på, da skjer følgende:
Jeg får justert til 16A. Men jeg får ingen strøm, bilen sier at jeg må kontrollere strømkilden.
Hvordan kan jeg lade raskest mulig, hva gjør jeg feil?
På forhånd takk!
#3
Takk for svar! Innlegget kan slettes🙂
#4
Jeg har havnet i karantene og får ikke forlate kommunen. Jeg må sende en bekjent for å hente bil, da tesla ikke har noen annen løsning.Har noen vært borti fullmaktskjema som tesla krever, eller vet hvor jeg finner det? Jeg trenger også fullmaktskjema til finansiering. Setter stor pris på hjelp!
#5
Henter model 3 på onsdag. Når dere snakker om VIN over 900, menes da de 3 siste siffer, eller etter MF? Der har jeg 886, er det da en "eldre" lagerbil?
#6
Hvilken bil får man leaset til 3-4000kr uten innskudd? En MG?Det er forsåvidt samme utgiftene (ish) som for en tesla, med 10år. Jeg har en inntekt på over en halv mill, det står ikke SÅ dårlig til at jeg må spare hundrelapper for å velge en bil jeg ikke har lyst på. Tråden handler om å få ett cirka estimat på hvor mye en TM3 synker i verdi fordi jeg ikke ønsker å sitte igjen med ett restlån på noe tidspunkt tiden jeg eier bilen som forhåpentligvis blir mange år. Og ja, jeg kommer til å spare en del ved siden av for å sikre det hvis det blir TM3. En "god hybrid" har jeg nå, men det passer ikke oss med 6mil+ daglig kjøring på og ofte lengre helgeturer som gir en del fossile utgifter, samt bom osv. Jeg ønsker ikke å gå ned i kvalitet på bil for å øke tilsvarende i drivstoffutgifter ig bom ( tesla vs  hybrid/ren fossilbil). Det vil jeg tørre å påstå er en dårlig løsning. Det smarte er åpenbart en billig elbil og spare mest mulig, men jeg sliter med å se meg fornøyd med en billig elbil på sikt (av det som finnes der ute nå). Å kjøre til nordnorge er noe vi kommer til å gjøre hvert år, og det funker nok ikke optimalt i noe med kort rekkevidde og tregere lading.. og dårligere komfort?
#7
Setter pris på alle innspill!
Hvis jeg ikke går for en model 3 så er jeg litt lost..
Jeg har mulugheten til å låne en bil en stund av familie, men det samme problemet dukker jo opp i august.
Så lenge bilen er gammel å går på noe annet enn strøm, så bruker jeg minsr 2000kr bare på det. Også blir det ett lån uansett. Om verdien holder seg bedre, så er utgiftene det samme uansett, pluss at jeg må ta høyde for at deler må skiftes og reparasjoner vil komme de neste årene.
Jeg kunne kjøpt en MG suv, men jeg vil tro verdifallet der er det samme som på en ny model 3 til tross for at prisen er lik🤔
#8
Lade hjemme / Kan regningen på lading stemme? (Hybrid)
mandag 15. mars 2021, klokken 00:48
Bil: 2021 volvo s60 hybrid, 5 mil rekkevidde på strøm.
Jeg tømte batteriet på denne de fleste hverdager i perioden, og den står som regel i laderen. Bilen har ett batteri på ca 9kwh.
Lading er personlig, men styret i sameiet får en egen faktura som går til den det gjelder. Siden alt er nytt har det i en denne perioden blitt betalt av utbygger (strøm og nettleie(?)vil jeg tro). På Deka Hjemmeladeren min sto det i overkant av ca 110.000 (kw/h?) I slutten av desember, og for dette fikk jeg en regning på
3000kr. Jeg synes dette virker mye ut, spesielt når googler at rene elbiler typisk bruker 2-400kr i mnd på strøm, mens jeg har en hybrid som både lader tregt og har ett lite batteri. Jeg regner jo med at elbilladeren måler hvor mye strøm som går til bilen, og ikke noe annet? Jeg har fått beskjed om at utbygger sier at de fakturerte oss svært billig, og at det vil bli dyrere når vi får faktura direkte. Virker alt ut til å stemme her synes dere? På forhånd takk!
#9
@geear

Er jeg disiplinert nok? Har ikke vært det tidligere, men har heller ikke hatt motivasjon eller overskudd økonomisk til å være det (studenter har ikke mye til overs kan du si). Nå har jeg motivasjon av familie og jeg vet hvor kjipt ett restlån er , selv om det var under 50.000kr. Det  ble ferdig betalt nylig.
Jeg vet at jeg kan spare 2000kr hver mnd, og hvis utgiftene er store en mnd så kan jeg droppe det i det en mnd eller to i året, og kompensere med å sette inn en større chunk fra feriepengene (det kommer jeg til å gjøre uansett). Sparing til fond setter jeg opp på automatisk trekk på lønningsdag🙂 Sparingen i fond har to funksjoner: å sørge for at bilen er nedbetalt før 10 år (gjerne typ 7), eller å hindre restgjeld om den skulle selges om du vil. Alt over bilens markedsverdi vil være fint til egenkapital når vi evt trenger større bolig for eksempel.
#10
Jeg har ikke kapital til å kjøpe noe som helst uten lån, med ny bolig og fersk i voksenlivet forøvrig.
Jeg har derimot økonomi til å betale ett billån hver mnd, det vet jeg jo. Når det kommer til bilvalg anser jeg at etthvert valg utenom elbil blir dyrt uansett, da jeg må ha lån, og jeg kjører minimum 6 mil i hverdagen. Selv med ett lån på 2000kr/mnd + 2000kr i drivstoff er jeg jo på samme sum som en TM3.
Også har vi kanskje problemer utenfor garanti, og eller kjipe biler om man tenker "spare mest mulig".
Skal også sies at jeg har elbillader hjemme.
Det meste annet av elbil synes jeg virker ukkurant i forhold, når man ser på rekkevidde, fancy-og-praktisk-faktor, hvordan verdien holder seg osv. Jeg har sett på alle alternativer. Jeg er klar over at nybil er tap, men det er også bensinutgifter/rep av eldre bil osv. "Hvorfor velge en litt billigere løsning når det skiller lite i mnd , og ikke ende opp fornøyd" er vel dillemmaet..
#11
Tusen takk dere.
Jeg kommer til å velge 10 år og sette inn 2 til 5000 i fondsparing hver mnd. Etter 5 år vil jeg ha 120.000-150.000 om jeg setter inn laveste beløp. avhengig av avkastning og innskudd. Da tåler man ett restlån, om det skulle være tilfelle! Dette får bli en gylden mulighet til å bli flink til å spare👍
#12
 5200kr/mnd er ikke noe stort problem, har jo levd med det ett år pluss 2000kr i drivstoff samt dyrere forsikring. Det ble for dyrt. Ut over nevnte sum går det går det på bekostning av matbudsjett osv  :). Altså det høres veldig ut som jeg ønsker å selge bilen før jeg har kjøpt, det er ikke hensikten. Optimalt sett ønsker jeg å beholde bilen så lenge som mulig! Om bilen er i forutsigbar stand og behovet ikke har endret seg (større bil i verste fall), så har jeg den lenge! Jeg vet ikke hvor lenge en tesla forventes å leve før det koster omtrent koster mer enn bilens verdi å erstatte deler som må skiftes ut?
#13
Jeg ser på en for dyr bil hvis du spør enhver med peiling på økonomi, men bytter bort en enda dyrere bil når det kommer til totale utgifter (leasing 2020 Volvo s60 hybrid R-design). Jeg kommer til å spare minst 2000kr/mnd på å bytte , mest på drivstoffutgifter.

Jeg kunne kjøpt en eldre bil, men har relativt stor angst for feil og utgifter ut over garanti. Jeg ser rett og slett ikke noen bedre og billigere løsning som:
Gjør meg fornøyd med bilen (det kunne sikkert en nissan leaf gjort også, men måtte tatt lån på den og med en høyere rente, og jeg er 197 høy. Du skjønner kanskje hvor jeg vil). Skal også sies at det er baby på vei, så leaf blir nok litt i minste laget.
Så i utgangspunktet tror jeg TM3 er en god bil jeg kan ha i en del år og være tilfreds. Jeg er også interessert i tech og den biten der.
Jeg vet ærlig talt ikke hvilken bil jeg kunne kjøpt for å huke av disse kravene:
*må ha plass til familie på tre til hyttetur (lang mann+bagasje)
* må være sikkert bilhold, og bilen må fungere omtrent hele tiden. Få uforutsette  utgifter.
*må kunne ta ta meg til nordnorge en gang i året, og camp mode gjør det enda mer aktuelt da det kan bli 20+ timer kjøring.
#14
Takk for svar! Økonomien er ikke der at jeg klarer noe mer enn 7-8års nedbetaling da jeg har eneste inntekt i husstanden. Spørsmålet kunne nok vært stilt mye enklere: er det sannsynlig at jeg ikke får solgt bilen etter 3-5år uten å måtte betale restlån med en nedbetalingssum på 5200kr/mnd (litt mer i mnd etter det). Ett enda skarpere spørsmål kunne vært: hva går en '21 LR for på finn i 2025 med 80.000km kjørt? :)
#15
Har bestemt meg for å ikke vente på TMY, og gå for en model 3 LR og kampanjen med 0.25% rente i 3 år.
Hvis jeg velger 8 år, er det sannsynlig at jeg kan selge bilen om 2,3 eller 4 år uten å ha restlån? 0 inskudd. Vet at dette blir gjetting men dere som har fulgt med litt kan sikkert si noe der.

Jeg ønsker aldri å sitte igjen med restlån igjen, har lært leksa mi der kan du si.
Ellers tar jeg gjerne i mot tips på om santander sin løsning med fast 1% er bedre, og den biten der hvis det fortsatt er mulig.
En annen ting, er det fordel å velge long range med tanke på verditap?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA