Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Emblem

#1
ID.3 / ID 3 nekter å koble til en spesifikk type lader
tirsdag 10. desember 2024, klokken 14:45
Hei,

Jeg har hatt min ID3 i 3,5 år nå, og må i stor grad si jeg er fornøyd med bilen i forhold til prisen.

Dog har det dukket opp ett problem, som jeg først oppdaget i sommer knyttet til hurtigladere. De nyeste hurtigladerne som spesielt Kople og Recharge setter opp (Vedlagt bilde) med betalingsterminal klarer rett og slett ikke låse seg til bilen. Jeg har prøvd X antall ulike steder, og får samme feilmelding overalt.

Alle andre typer hurtigladere (Også tilsvarende, bare uten betalingsterminal) fungerer.

Flere som har opplevd dette? Er det et ID 3-problem, eller kun bilen min?
#2
ID.3 / Sv: Hurtiglading ID3 Pro
lørdag 06. november 2021, klokken 14:37
Sitat fra: jonnyjb på lørdag 06. november 2021, klokken 10:28
Jeg antar temperaturen på batteriet ikke var optimal. Hvilken temperatur var det under kjøreturen, og hvilken gjennomsnittshastighet hadde du? Min erfaring er at det er vanskelig å oppnå optimal ladehastighet med ID.3 når det begynner å bli kjølig ute.

Det var mellom 2 og 4 grader ute, og gjennomsnittfart var 80 km/t. Litt rart at man ikke kan sette på aktiv varming av batteriet før hurtiglading.
#3
ID.3 / Hurtiglading ID3 Pro
lørdag 06. november 2021, klokken 10:04
Hei.

Har hatt ID3 Pro Performance Business siden juni, og er strålende fornøyd med bilen.

Forsøkte dog for første gang å hurtiglade på Ionity i går kveld. Hadde kjørt 300 km, 12% batteri igjen, men likevel fikk jeg «bare» rundt 70 kW i effekt i de 15 minuttene jeg ladet. Noen som har en forklaring på hvorfor jeg ikke fikk maks effekt?
#4
ID.3 / Sv: Skru av automatisk opplåsing
lørdag 17. juli 2021, klokken 14:22
Husker ikke i farta hvor det ligger, men det er i infotainmentsystemet ett eller annet sted, og kan endres på.
#5
Volkswagen VW / Sv: Møller-kunder - del din positive erfaring
mandag 29. mars 2021, klokken 15:02
Sitat fra: Trond.m på mandag 29. mars 2021, klokken 14:39
Det er jo veldig bra  :+1:  Prisreduksjoner kan være problematiske. Juridisk er en kontrakt en kontrakt, og hadde du akkurat betalt og fått levert bilen ville det vært vanskelig å få satt ned prisen.

Den ser jeg så absolutt! Men å bare oversende ny kontrakt med lavere pris, uten at jeg engang har fått med meg noe kampanje eller prisnedgang, synes jeg er imponerende. Jeg klager ikke. :)
#6
Volkswagen VW / Sv: Møller-kunder - del din positive erfaring
mandag 29. mars 2021, klokken 14:02
Jeg har hatt flere gode opplevelser med min lokale Møller, og noen dårlige hos Møller-forhandlere på Vestlandet.

Senest i dag fikk jeg en god opplevelse. Bestilte en ID3 for 2-3 uker siden, og signerte kontrakt. I dag fikk jeg plutselig mail fra selger, med ny kontrakt og beskjed om at grunnet kampanje fikk jeg nå serviceavtale inkludert, og ny pris som var 20k lavere enn det jeg opprinnelig signerte for.

#7
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlerbil - nyutdannet
søndag 07. mars 2021, klokken 21:11
Sitat fra: RJK på lørdag 06. mars 2021, klokken 17:34
Har du avskrevet Kona? Pga grei bredde, har den et godt utgangspunkt som pendlerbil. God nok rekkevidde, selv på motorveikjøring som dette blir. God nok plass for en, og du får den nå for under 400 K nå med største batteriet, om du ikke skal fylle på med absolutt alt av ekstrautstyr. Da kan du kanskje akkurat bikke 400 K-grensen.

https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/kona-electric.html



https://s7g10.scene7.com/is/content/hyundaiautoever/KONA-Electric-12-02-2021pdf

Dropper du soltaket (10 K), får du "full pakke" for 396 400,- + vinterdekk med selvvalgt farge, og det kan se ut som krok og 11 kW lader (fordel ved gatelading på 22 kW AC-ladere og 400 V TN-anlegg med 3-faselading) er inkludert.

Men du får den billigere om du ikke vil ha premium-versjonen. 351,8 K i trendversjon, men da får du ikke skinn-interiør eller mulighet for soltak, men med vinterdekk er du fremdeles godt opp til 400 K-grensen din. 336,8 K for billigste LR med selvvalgt farge + vinterdekk.
Takk for tipset! Skal sjekke ut denne.

Jeg har alltid vært noe skeptisk til Hyundai, noe som antageligvis stammer fra tiden jeg tok førerkortet i en i40. Dog har jeg inntrykk av at det er såpass mange elbiler fra Hyundai på veiene, at skepsisen min antageligvis bare er tull.
Sitat fra: automat på søndag 07. mars 2021, klokken 11:06
Husk skikkelig ladeløsning hjemme også. Når man kommer hjem etter 220km om ettermiddagen kan en 16A ladkurs bli for snaut til å være klar for nye 220km morgenen etter.

Godt tips! Snakker vi da 32A kurs = 7,36 KW/h?

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 06. mars 2021, klokken 16:48
Hvis du ikke har noen spesielle preferanser:
Sjekk ut Tesla Model 3 på Finn. Long range har god margin på din rekkevidde samt 4AWD. Ikke så stort utvalg på FInn under 400k, men noen er det. Husk at salgspris på FINN som regel er noe under utropsprisen.
SR + klarer dette også rundt 99% av dageene. SR får du greit under 400k.
Takk!

Tok en titt på Finn. Var et par LR så vidt jeg kunne se, og en hel del SR+. Dog synes jeg disse hadde gått et stykke: 30k - 60k kilometer omtrent, til så vidt under 400k. Synes kanskje det høres noe stivt ut, eller tar jeg feil?
#8
Kjøpe elbil? / Pendlerbil - nyutdannet
lørdag 06. mars 2021, klokken 16:25
Hei!

Jeg skal fra juni av begynne å pendle fra Fredrikstad til Lillestrøm 2-5 dager i uka (110 km hver vei = minimum 220 km de dagene jeg pendler, + noe kjøring i jobbsammenheng).
I den forbindelse er jeg på jakt etter min første elbil.

Budsjettet jeg har satt er 400 000.

Biler jeg til nå har sett på, men avskrevet grunnet enten rekkevidde eller pris:
- Skoda Enyaq
- VW ID.4
- Peugeot e-208

Jeg har både prøvekjørt og fått pristilbud på ID.3, som jeg enn så lenge heller mot.
Dog sitter jeg på svært begrenset erfaring med elbiler generelt, da jeg tidligere kun har hatt bensin og senest ladbar hybrid (A3 TFSIe).

Det eneste kravet jeg har er at jeg skal klare å komme meg 220 km på vinterstid uten å måtte lade. Har lademulighet på jobben, men vil ikke måtte basere meg på dette. Utover dette er det naturligvis å holde seg innenfor budsjettet på 400 000.

Ny eller nesten ny bruktbil spiller forøvrig ingen rolle.

Er det noen som har noen fornuftige råd å komme med angående bilkjøp?

På forhånd, takk!

Mvh
Emblem
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA