Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - BubbaJoFet

#1
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Swap til 100. I gang nå
onsdag 18. desember 2024, klokken 20:28
Sitat fra: Suverin på torsdag 05. desember 2024, klokken 08:39Det står oppgradering varer en måned med mulighet for forlengelse. Prisen blir vel totalt 2700,- (1399 + 1299) de månedene man kjører med oppgradering? Da skal det ikke mange månedene til, før man like greitt kan ha stort batteri året rundt ;)

Med «vinteroppgradering»:
Har du en seks måneders lang vinter, så er det billigere å ha det store batteriet året rundt.
Har du en fire måneders vinter så sparer du 2000 kroner vs å ha det store batteriet året rundt.
Helt korrekt, og siden de fleste har 100 kWh allerede må de nedgradere til 75 kWh for å kunne bruke ordningen. Da må bilen vises for Vegvesenet for å få nytt vognkort.
Tapt mulighet fra NIOs side og noe eierne ikke glemmer med det første
#2
Batteribytte og ladestasjoner / Sv: Lokasjoner i Norge
onsdag 18. desember 2024, klokken 20:18
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 03. desember 2024, klokken 23:54
Sitat fra: sjokomelk på torsdag 02. mai 2024, klokken 22:26Jeg oppdaget en ny batteribyttestasjon ved Shell og Burger King på Norheim rett utenfor kommunegrensa til Haugesund i dag. De holdt på å asfaltere rundt stasjonen da jeg var der, og selvfølgelig kom asfaltleggeren i veien da jeg skulle ta bilde.
Noen som vet om denne faktisk er åpen og tilgjengelig? Hver gang jeg har kjørt forbi (les: vært på Burger King), så har garasjeporten vært stengt. Men er det kanskje sånn at den ikke åpner seg før det faktisk står en bil utenfor som skal inn å bytte batteri?

Portene er stengt frem til en NIO med bestilling er nær nok til at stasjonen starter opp, akkurat her er det en virkelig betydelig forskjell mellom gen 2 og 3 hvor sistnevnte er langt hurtigere klar til bruk.

Gen 3 løfter også bilen lavere og lagere mindre støy, selve tiden byttet tar er nesten lik, men opplevelsen langt bedre ved gen 3.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
fredag 29. november 2024, klokken 03:57
Sitat fra: Radial på torsdag 28. november 2024, klokken 23:28
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. november 2024, klokken 12:14
Sitat fra: Moas på torsdag 28. november 2024, klokken 12:06Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
For det lønner seg i lengden å ikke vedlikeholde bilen...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her-kommer-tesla-klart-sist/82280845

Tesla anbefaler jo faktisk vedlikehold, særlig der det saltes (Norge), men du MÅ ikke for å "beholde" garantien din så lenge feilen du melder ikke er omfattet av anbefalt vedlikehold.

Så driter du i vedlikehold, og bremsene har defekter på EU (relevant for artikkelen), så har man faktisk seg selv å takke (og da gjelder faktisk ikke garantien heller).

Fine med Tesla er at du må ikke til Tesla for vedlikehold, du kan gjøre det selv eller få lokale verkstedet til å gjøre det. All dokumentasjon er tilgjengelig på nett.

Jeg gjør alt selv, og tar gjerne en diskusjon med den som hevder det ikke er gjort foreskrevet vedlikehold på våre Y'er😜
Men igjen, så skjer det strengt tatt lite med bremser og AC anlegg på 5 år, bare man gir systemene bittelitt pleie...
Mer bekymret for batteriet som står i saltlake i 8år mens garantien løper ut...og siden omtrent ingen beskytter bilen sin heller, blir det aldri gjort rent over/rundt batteriet...og DET vil nok føre til mye plunder over tid.

Tesla er ikke alene om å ikke sette service intervall på bilene sine, og det er ikke noe krav om å bruke merkeverksted for å opprettholde garantien. 

Bremser og andre slitedeler er aldri omfattet av garantien, skal du komme noen vei der må du kjøre reklamasjon.

Har ingen forutsetning for å diskutere hvorvidt brukere her inne har kompetanse til å vedlikeholde bilene sine selv, men hadde aldri kjøpt en bil som ikke har sett innsiden av ett verksted.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
torsdag 28. november 2024, klokken 20:29
Sitat fra: Vaduz på torsdag 28. november 2024, klokken 17:12
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 28. november 2024, klokken 12:14
Sitat fra: Moas på torsdag 28. november 2024, klokken 12:06Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
For det lønner seg i lengden å ikke vedlikeholde bilen...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her-kommer-tesla-klart-sist/82280845

Den tyske undersøkelsen som sier at tyske biler er bedre enn amerikanske?
Selv om stort sett alle andre undersøkelser sier at tyske biler er blander det dyreste og minst holdbare å eie? Ville sett nøye på hva de ser på her.

Litt usikker på hvordan servicen på e-golfen vår forlenget levetiden på den. Byttet kupefilter og sjekket bremsevæske for 3000kr.

Service på elbiler handler kun om å overbevise firma som møller og BOS om å gidde å selge elbiler når «melkekua» service er borte.

Ja, TÜV er ett lite kjent tysk firma som driver med undersøkelser, litt som norsk gallup. De driver ikke med teknisk testing av bilparken i Tyskland og publiserer statistikken årlig.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
torsdag 28. november 2024, klokken 12:14
Sitat fra: Moas på torsdag 28. november 2024, klokken 12:06Det vil koste endel å drifte en Xpeng med de korte service intervallene man må forholde seg til for å beholde garantien.
For det lønner seg i lengden å ikke vedlikeholde bilen...

https://dinside.dagbladet.no/motor/her-kommer-tesla-klart-sist/82280845
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
torsdag 28. november 2024, klokken 11:46
Sitat fra: Chris90 på torsdag 28. november 2024, klokken 06:51Takker igjen for mange gode innspill her.

Som jeg nevnte helt i starten så likte jeg godt Xpeng G9. Er det noen som har erfaring fra disse og hvordan de er på sikt?

Ser at de har en nyttelast på 450kg eks. sjåfør. Jeg og fruen opptar vel 140kg. Barna er vel per i dag omtrent 80kg samlet, men si at man forventer de opptar 140kg innen 3 år (Bare for å ta litt ekstra i her). Da er vi på 170kg. Mener jeg leste krok på bilen er 15kg til, så da tar vi det også. 155kg igjen. Sykler til barna på krok (45kg til). 110kg igjen til bagasje og så videre (170kg per i dag). Er det for lite? Høres jo veldig mye ut, men så er det sjeldent at jeg tenker veldig over hva jeg har med meg på tur 😅

En "makset" performance G9 har maks nyttelast på 365 kg. Det er knapt med 4 passasjerer. Og mener at Bjørn Nyland veide den og vekten var høyere enn vognkortet oppga. Er en tråd på G9 her inne.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger?registreringsnummer=EH35611

Vurderte å bytte, men nyttelast, interiøret, rattfølelsen og overgangen mellom regenerering og mekaniske bremser fikk meg fra det.
G6, om du kan leve med eksteriøret, skal være bedre på dette en G9, men har ikke prøvekjørt G6.

Foruten det er G9 en fin fin bil, stille, komfortabel og med 7 års garanti fra Bilia ett trygt kjøp.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
torsdag 28. november 2024, klokken 11:29
Sitat fra: Chris90 på tirsdag 26. november 2024, klokken 14:45
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. november 2024, klokken 11:58Om du likte G9 så hadde jeg tatt en titt på NIO ES8, det er en rekke av de til salgs hos Rebil nå, disse er innbytte til EL8 hos NIO som selges via Rebil (kjenner de fleste som har byttet). Dvs at de er eid av private og vedlikeholdt med service program og har 6 års nybil garanti.
ES8 har rundt 700 kg nyttelast og er meget komfortabel på veien. 

Selv hadde jeg nok byttet til EL8 om jeg trengte en stor bil fremdeles, men har endrete behov og venter på Onvo lansering.
Problemet med både ES8 og EL8 er fort 6 seter. Da har to av barna veldig god plass, men en blir jo sittende i "bagasjerommet", som da betyr at jeg fort er nede i et ganske lite bagasjerom bak setene. Det er jo en utfordring her.

I tillegg er det dette med batteribytte. Høres ut som en litt "rar" greie uten at jeg noen gang virkelig har tatt stilling til hvordan det fungerer.

NIO Kina kan lage bil, NIO Norge er ikke helt på høyden i forhold til bilene, men det er lite feil med min ES8. Batteribytte er konge.

ES8 er også tilgjengelig som syvseter med justerbar andre rad, EL8 er ren 6 seter.

Batteribytte er en ren luksus, du slipper å lade stort sett i hele Sør-Norge og ned til København.

Nå dro jeg akkurat på ferie i 3 uker og bilen står på Gardermoen. Kulde/varme, phone home, og annet tar ca 1% hver dag, kjøring tur retur; ca 30-35%, så alt i alt mellom 50-60% forbrukt totalt. Altså skulle jeg ha hatt grei margin, måtte jeg ladet til 80% før avreise.
Helt greit det, men jeg byttet heller på Kløfta på veien ut, 5 min og jeg hadde 92% SoC. Nå skal det nevnes at jeg har gratis strøm, men uansett svært tiltalende om en liker lettvinthet i hverdagen.



#8
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil for fem personer. Tre barn
tirsdag 26. november 2024, klokken 11:58
Om du likte G9 så hadde jeg tatt en titt på NIO ES8, det er en rekke av de til salgs hos Rebil nå, disse er innbytte til EL8 hos NIO som selges via Rebil (kjenner de fleste som har byttet). Dvs at de er eid av private og vedlikeholdt med service program og har 6 års nybil garanti.
ES8 har rundt 700 kg nyttelast og er meget komfortabel på veien. 

Selv hadde jeg nok byttet til EL8 om jeg trengte en stor bil fremdeles, men har endrete behov og venter på Onvo lansering.

NIO Kina kan lage bil, NIO Norge er ikke helt på høyden i forhold til bilene, men det er lite feil med min ES8. Batteribytte er konge.
#9
Polestar 2 / Sv: Trygt kjøp? Benplass i baksete m.m. Skiboks?
lørdag 26. oktober 2024, klokken 09:54
Polestar 2 har fotbrønner bak siden batteriet ligger i «midten» det gir en bedre sittestilling for 2 passasjerer i baksetet enn ved feks model 3 hvor knærne kan bli litt høye.

Bilen har ikke rails og er godkjent for taklast (mener det er 75 kg), men takstativet må festes under dørene.

Husker ikke om det var 22 eller 23 hvor varmepumpe ble del av plus pakken, men uansett har ingen biler VP uten plus uansett modell.

Beste ressursstedet for Polestar, når jeg vurderte den (avbestilte til slutt) var da https://www.polestar-forum.com/

#10
NIO / Sv: Onvo L60
onsdag 09. oktober 2024, klokken 20:31
Sitat fra: SolEL på onsdag 09. oktober 2024, klokken 18:21Skal Onvo bygges i Egypt? Merkelig nå Nio skal starte nytt selskap med UAE og Egypt Skal Hete Nio MENA (mena betyr midt østen nord afrika) Hovedbase blir i Abu Dhabi mens de skal bygge fabrikk i Egypt. Jeg synes dette er lovende Jeg liker emiratene bedre enn Kina. Har vært i Dubai og er meget imponert over de.
De eier fra før 20,1 % av Nio.

For å bygge biler kreves det tilgang til kompetent arbeidskraft, arbeidskraften i UAE er fremmedarbeidere som må tilbake til hjemlandet etter en viss periode. Kombinert med mangel på infrastruktur/frakthavner så er det tvilsomt.
Skal du bygge biler for Europa og Midtøsten velger du Ungarn, Polen, Tsjekkia, Belgia, Tyrkia eller Tyskland. Frankrike er selvfølgelig en mulighet, men regnes vel som ustabilt siden de i sin tid skjøt og drepte sjefen for Renault i forbindelse med nedbemanning.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Georges_Besse

#11
NIO / Sv: EL8
lørdag 05. oktober 2024, klokken 16:57
Hadde vel ikke tvilt om 6 seter er hva som passer dere best og en har råd, fremfor en brukt 6-7 seter.

Har hatt ES8 i snart tre år og bilens kvaliteter har tålt tidens tann. Den har ikke Spotify app eller car play/android auto, EL8 har førstnevnte, men kommer antagelig aldri å få CP/AA. 

Det var problemer i begynnelsen med at kabellåsen ikke ville gi slipp på ES8, og det er mulig fremdeles å provosere frem, om enten bilen låses fordi nøkkel FOB er for langt unna og/eller at en forsøker å trekke ut kabelen før låsebolten er trukket tilbake. En kan såvidt høre når den trekkes tilbake. Provoserer en det så har det fungert for meg å låse bilen og låse den opp igjen. 

Med ES8 har det vært problematisk å lade på Alpitronic Hypercharger HYC 300 kW DC station, men siste oppdatering skal ha fikset dette (har ikke forsøkt kom for en uke siden).

https://chargingshop.eu/product/alpitronic-hypercharger-hyc-300-kw-dc-station/

Om det er en slik lader du har forsøkt, kan problemene være tilstede på EL8.

Ladet på en rekke forskjellige ladere og nettverk nedover i Europa og hadde aldri noen problemer med andre ladere enn den typen i sommer.

Det er vel diskutert opp og ned om batteribytte og NIOs uunngåelige konkurs her inne, men jeg synes batteribytte er konge(og de nyeste stasjonene er ett virkelig løft, tar 4 min å bytte batteri på min ES8) og NIO går tvilsomt konkurs, de hadde fremdeles nesten 6 milliarder USD cash on hand etter Q2 2024.

Verdt å tenke på er at 240 kW lading får du kun med 100b batteriet som leveres med nye EL6, ET5T og EL8, rundt 320 av de 2500+ NIOene i Norge. Nye stasjoner kommer med 100b batterier, så antallet er kanskje 300 totalt i Norge (bilene leveres også med 75 kWh), så bytter du er det 90%+/- sjanse for å få ett 100a batteri. (De med 100b batterier er ikke helt klar for å bytte alltid).

Men jeg hadde ikke tvilt om 6 seter passet meg.
#12
NIO / Sv: Onvo L60
mandag 23. september 2024, klokken 07:46
Da var prisen sluppet, blir 21,200 USD med BaaS. Hva som eventuelt kan/må legges til av ekstrautstyr blir spennende å se.

Antar det er pris for single motor varianten, kan ikke finne dual motor priser.

https://carnewschina.com/2024/09/19/onvo-l60-the-model-y-killer-from-nio-launches-priced-from-21200-usd/



#13
NIO / Sv: Onvo L60
søndag 15. september 2024, klokken 19:42
Sitat fra: OC-Freak på søndag 15. september 2024, klokken 18:23
Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 14. september 2024, klokken 20:1023k dollar for basis utgaven kan bety 250k-270k med vinterhjul her i landet.


Det er jo lov å drømme. I første videoen sier han at startprisen tilsvarer 31k dollar. Så rundt 350k pluss batterileie.

Skulle ikke overraske om den blir dyrere enn TMY med batteri kjøp, for å presse flest mulig over på batteri abonnement.

Og batteri abonnement har kun noe for seg om man faktisk bruker batteriswap. Selv har jeg 95% hjemmelading.

Ellers ser den jo ut som en TMY, bare med mer premium interiør og penere lykter foran og bak.

Han refererer til prisen, med kjøpt batteri som er annonsert i Kina, 219 900 RMB.
Pris med BaaS er ikke kjent, men det spekuleres å bli ned mot 23k dollar.
L60 blir altså 4200 dollar billigere enn Model Y standard range i Kina med batteriet kjøpt.

https://cnevpost.com/2024/09/13/nio-onvo-l60-review-chinadriven/

Angående BaaS så kan det diskuteres opp og ned nytten av, men før en har forsøkt det bør en ikke helt avskrive det å bruke 3 minutter på å lade bilen.

#14
NIO / Onvo L60
lørdag 14. september 2024, klokken 20:10
Ikke NIO, men NIO alikavel. Begynt å dukke opp noen engelsk språklige videoer med testkjøring av Onvo L60.
Skal etter sigende lanseres som merke i Europa i 2025.
NIO har en forholdsvis flat prismodell ved at inntjening pr bil skal være lik i alle markeder, noe som gjør påslaget mellom Kina og Norge ganske lavt, så lavt at det har vært litt sinne over lave priser i Norge der borte.

23k dollar for basis utgaven kan bety 250k-270k med vinterhjul her i landet. Da har en råd til BaaS noen år.

Bytter batteri på 2.30 min ved swap gen 4 , har 900V arkitektur og hva som virker å være ett ganske gjennomført interiør.

https://youtu.be/Ndh34nDNd7k?si=unBj_e6qFfW56ibZ
(Disclaimer; Han eier en ET7)

https://youtu.be/CEUI6wwo7yM?si=RfuD1FvVhfY7L6GP
(Tidligere NIO ansatt som er forholdsvis kritisk til sin tidligere arbeidsgiver)


#15
ES8 / Sv: Kjøpe ES8 nå?
fredag 13. september 2024, klokken 19:54
Sitat fra: syklisten på fredag 13. september 2024, klokken 09:55
Sitat fra: lmpe på fredag 13. september 2024, klokken 09:23Spørsmål relatert til forsikring: Hva er grunnen til at man velger Super/Pluss-forsikring på nye elbiler? Inntrykket mitt var at det er pga. den maskinskade-forsikringen, men dekkes ikke det av nybilgaranti?

Nå kjenner jeg bare til Gjensidige sin Pluss, men der dekker de f.eks. helt ny bil hvis bilen blir totalskadd inntil bilen er 3 år gammel (kun inntil bilen er 1 år gammel for vanlig kasko).
I tillegg er det noen flere fordeler, f.eks. ny nøkkel inntil kr.15.000 (mot 7.500 ved vanlig kasko), samt at du får dekket inntil 20.000 ved parkeringsskader uten bonustap med ukjent motpart.


Samme med IF og grunnen til at jeg tok den. Den har i tillegg Super i navnet, samt at forskjellen i pris ikke var så stor mot vanlig kasko. Maskinskadeforsikring er ikke inkludert i min "super".

Har også super reiseforsikring, fordi det dekker egenandel ved leiebil.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA