Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - VeloD

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: HS-Xbox - erfaringer?
fredag 25. februar 2022, klokken 13:51
Har ikke erfaring med bruk av slik boks, men vi har brukt sykkelstativ (Thule Velocompact 927) på TMX til å ta med opptil 3 fulle skiposer som vi stropper fast der sykkelhjulene normalt plasseres. Pakking går raskt, stativet vippes opp når vi skal i trunk og så har vi kun ett stativ vi bruker sommer/vinter.
Nedsidene er muligens at vi ikke har låst fast ski og at det noen ganger blir skitne skiposer.

Sum: Har aldri savnet noen annen transportløsning  :)
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Justere vindusviskere
fredag 07. januar 2022, klokken 09:44
Hei.
Ja har selv opplevd dette. Det er en smal sak å justere vindusviskerne selv.
Sett viskerne i Servicemodus, åpne frunk, ta av plastdeksel mellom frunkbalje og vindusviskere og bruk en skiftenøkkel for å løsne viskerarmene. Så kan du dytte de til der du vil og stramme igjen. Test så hvordan de beveger seg over ruten og juster om nødvendig 1 gang eller to. Med litt aktsomhet går dette helt fint.

Tviler på at en slik justering dekkes under garanti, men kan ta feil. Det er klare advarsler i manual mot å bruke viskere uten å først sikre at de ikke har frosset fast.

#3
Model X 2014 - 2022 / Sv: Motere ledbar
mandag 20. desember 2021, klokken 16:31
Hei.
Jeg kan bare anbefale monteringsanvisningen som ligger vedlagt på Bilkomponenter sine sider om man vil gjøre det selv. For min del tok det litt over 2 timer og alt var plug'n'play og uten noe særlig stress. Å finne de beste stedene å feste ALC og kabler var det eneste jeg brukte litt tid og tanke på.
#4
Alt det andre / Sv: Noen som har bodd i minihus før?
torsdag 16. september 2021, klokken 10:43
Hei.
Jeg har noen engasjerte venner som har kjøpt en vjuhytta.no som jeg kan formidle kontakt til.
Bare å sende PM om interessert.
#5
Tesla SW og AP / Sv: Pris for aktivering av AP 2.5
tirsdag 24. august 2021, klokken 09:37
Det koster kr 31 400 å aktivere AP på en bil med HW2.5
#6
Tesla / Sv: Gir Tesla rabatter ved salg av nye biler?
onsdag 14. juli 2021, klokken 15:51
Rabatter ved nybilsalg er ett tema jeg ikke har sterke meninger om. Jeg har imidlertid hatt en liten ambisjon om å delta i ordskiftet på forumet.

Likevel blir jeg gang på gang overrasket og resignert over at mange av trådene starter med en overskrift og et tema jeg interesserer meg for, men så utvikler samtalen seg til å bli en episode av Southpark. Denne tråden er et utmerket eksempel. Det skjer dessverre ofte nok til at jeg (og sikkert flere) styrer unna.

Jeg kommer til å fortsette å undre meg over hvorfor forum må bli slik og lese noen tråder i ny og ne.
#7
Model X 2014 - 2022 / Sv: Eierskap og superlading
tirsdag 29. juni 2021, klokken 22:40
Min erfaring ble at gammel eiers kort lå inne frem til Tesla hadde gjennomført eierskiftet og jeg kunne legge inn eget kort. Så vippset jeg for ladingen til gammel eier.
Mulig det fins løsninger som ikke belager seg på velvillig selger også.
#8
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøp av Model X
mandag 07. juni 2021, klokken 10:58
Vi kommer fra en 2018 Octavia Scout og kjører med 22" på sommer.

1. Mindre støy enn tidligere. Enda mindre støy med 20" vinterhjul naturligvis. Skal vurdere 20" når nåværende dekk er utslitt.
2. Aldri opplevd at dørene ikke har stoppet for hindringer. Den kan dog være litt konservativ og stoppe "for sikkerhets skyld".
3. Trenger du mer enn 5 seter? Ingen som slår 5 seteren på bagasjeplass.
4. Lenger garanti er alltid bra
5. Vil anslå lenger rekkevidde, men vi får iaf 280km med 100D
6. Forlyktene er ikke gode nok og regnsensoren kan nok oppleves bedre på mange andre bilmerker.
#9
Har opplevd det samme. Tok av noen av interiørdelene rundt hanskerom for å kunne dytte gjenstanden i hanskerommet lenger inn med et skrujerne. Om du er usikker på fjerning av interiørdelene er det bare å søke opp hvordan man skifter kupefilter på Youtube, så er det godt forklart.

Lykke til!
#10
Tesla / Sv: Kjøpe brukt model x eller vente på model y?
tirsdag 27. april 2021, klokken 11:43
Skal man løfte barn inn og ut av barneseter i noen år fremover så er det TMX som gjør livet enklere pga vingedørene. Det er ingen andre som gjør den prosessen like problemfri. I fellesgarasje her vi bor + i parkeringshus har det vært en stor verdi sammenlignet med vårt forrige liv med liten stasjonsvogn. Men så er det mange som er fornøyd med innlasting av barn i ordinære dører.

Uvitende om faktisk rekkevidde og utbredelsen av ladenettverket til Tesla (og andre tilbydere) så trodde jeg vi ville måtte ha en 100D. Jeg ser nå at vi ville klart oss utmerket med 75D (kjører sjelden med henger men bruker krok mye til sykkelstativ). Så der har du god mulighet til å velge mellom rimelige(re) biler registrert fra 2018 og nyere som har med en god periode med garanti igjen.
#11
Når man går inn på VIN Recall Search, får jeg i alle fall opp at siste oppdatering i saken var 31.03.21. Siste tids OTA oppdateringer med minor bugs & fixes skal ha inneholdt en rekke "nød"-prosedyrer for hvordan bilen oppfører seg når MCU går i svart/ryker. Men jeg har ikke mottatt noe mer info om når vi kan vente å få skiftet til 64GB eMMC.

Limer inn teksten som beskriver deres løsning her:
   In 2020, Tesla deployed several OTA firmware updates to address certain functionalities that may be lost when the eMMC reaches accumulated lifetime wear. Specifically, on vehicles equipped with: • FW release 2020.24.6.11 or newer, the defrosting/defogging settings will maintain the user's selection for the duration of the drive cycle in which the eMMC wears out. On all subsequent drive cycles, the defrosting/defogging settings will automatically set the ambient cabin temperature to 22 degrees C (71.6 degrees F) and initiate windshield defrosting/defogging to ensure sufficient windshield visibility. In addition, all exterior lighting controls and chimes will continue to function normally after eMMC wear-out. • FW release 2020.48.12 or newer, the rearview camera display will continue to display on the center display after eMMC wear-out and an alert will now appear on the center display anywhere from one to six months before the eMMC reaches accumulated lifetime wear to notify most consumers of the wear status and to inform them that they should contact Tesla Service. As of January 22, 2021, 88% of all US vehicles affected by this recall report are operating all the aforementioned FW updates. Based on the above, Tesla believes that the aforementioned OTA FW updates remedy any potential safety risk presented by the eMMC wear-out condition. However, in the interest of ensuring the best possible ownership experience for affected customers, Tesla will also replace the eMMC on all affected vehicles or reimburse any affected customers who previously paid to replace an eMMC, Visual Compute Module ("VCM") daughterboard, or MCU that was determined to be caused by accumulated wear of the eMMC. The eMMC is a component on the VCM daughterboard within the MCU. To be specific, Tesla will replace the VCM daughterboard that has the Hynix 8GB eMMC with a VCM daughterboard that has an enhanced 64GB Micron eMMC, free of charge.
#12
Veldig spent på om den planlagte SuC på Ørnes blir etablert i Q2. Kan fort bli noen flere Teslaer på Helgelandskysten i sommer da  :D
#13
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
mandag 22. mars 2021, klokken 14:05
Igår kveld (søndag) var jeg så heldig å lade for kr 2.70/Kwt. Så det er klart at kr 2.57 altså ikke er en makspris, slik jeg hadde forstått det som da prisen ble endret.
#14
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X i garasjeanlegg
lørdag 13. mars 2021, klokken 16:26
Anbefaler å teste med bilen i garasjen som del av kjøpsprosessen. For vår del var det blant de viktigste potensielle dealbreakers at det må være enkelt hver gang i garasjeanlegget.
Etter noen forsøk «lærer» også X'en seg hvor mye plass den har på akkurat den lokasjonen og er mindre nervøs i å åpne FWD.
#15
Model X 2014 - 2022 / Sv: Chrome delete
onsdag 03. mars 2021, klokken 15:19
Min vurdering var at forskjellene var minimale og at jeg nok ikke ville klare å se forskjell. I alle fall på min Midnight Silver. Gloss var den eneste jeg ville unngått for egen del.
Resultatet ble i alle fall bra og har holdt seg fint gjennom hele vinteren.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA