Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sjokosaus

#1
BMW iX / Sv: Nyttig informasjon om iX
fredag 03. desember 2021, klokken 16:28
Hvis man er på consumption skjermen som også viser bilen vil man se at den viser når hjulene spinner og svinger utifra hvor fort du kjører og hvor mye styrevinkel du har, ganske morsom liten detalje fra BMW.
https://youtu.be/KNozwfjRSlY?t=235
#2
BMW iX / Sv: Ladekurve ix40
torsdag 25. november 2021, klokken 14:25
Sitat fra: BjørnarHole på onsdag 24. november 2021, klokken 21:40
Takker, fant litt om det i tråden du nevner. Jeg lader som en god soldat, når jeg har mulighet, ikke når jeg må. Derfor kan jeg ofte lade mellom f.eks. 60-90% da jeg vet at jeg trenger det for å komme hjem en sen arbeidsdag. At da kurven er laber i det spennet er en ulempe for meg. Har nok vært litt bortskjemt med etron. Blir spennende å se når jeg får bilen. Ideelt sett burde jeg kjøpt ix50, men både lommebok og leveringstid er glad for at valget falt på en 40. Bør kanskje komme en del mer statistikk på ladekurver fremover nå...
Dette er BMW sin offisielle ladekurve https://i.imgur.com/kT31PXu.jpeg
#3
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
onsdag 24. november 2021, klokken 21:05
Sitat fra: Jalla på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:57
Sitat fra: Sjokosaus på tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
Og hvor henter du last-data for den "gamle" ix3? I følge data fra lanseringen hos BMW så var tallene helt like for den. Du kan sjekke her selv - https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0314265EN/specifications-of-the-bmw-ix3-valid-from-07/2020?language=en
BMW sin egen presse nettside, der slipper de ut teknisk data for hver ny bil som blir lansert.
#4
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
tirsdag 23. november 2021, klokken 22:29
Bestemte meg for a ta en rask titt på spesifikasjonene mellom pre-facelift og facelift bare fordi og fant noen ganske interessante forskjeller. pre-facelift har mye høyere "max axle load front/rear", 1220/1650kg vs 940/1040kg, overraskende stor forskjell, kan ikke helt forstå grunnen til det. En annen interessant og mer velkommen fakta er at facelift modellen er god del raskere 80-120km/t, den gjør det på 2.5 sekunder mens pre-facelift på 4.1 sekunder.
#5
BMW iX / Sv: Produksjonsuke og levering av iX
tirsdag 16. november 2021, klokken 17:41
Bilia Skøyen har en sort BMW iX for de som lurer.
#6
BMW iX / Sv: Tester av iX
mandag 08. november 2021, klokken 17:28
Sitat fra: telcontar på søndag 07. november 2021, klokken 21:19
Tysk test med xdrive 40 på 790km Hamburg - Munchen.  Blir interessant å se denne


https://youtu.be/NPl2qbM6wG4
Viser ikke iDrive 8 nøyaktig ladefart i kW på samme måte som iDrive 7 (iX3)? Ser bare en bar med 0-150kW, ikke et nøyaktig tall.
#7
BMW iX / Sv: Nyttig informasjon
søndag 03. oktober 2021, klokken 20:10
Sitat fra: moonbuggy på fredag 01. oktober 2021, klokken 15:15
Skrekk og gru mener nå jeg. Greit nok med sikkerhet, men hva med overvåkingsaspektet?
Før så man faren i at bompasseringer passerte en overvåkingsgrense. Nå har man millimeterregistring og kamera registrering 24/7. Greit nok GDPR setter grenser, men når mulighetene er der, kommer det til å (mis)brukes.
Stadig mer overvåking i offentlige rom, nå skal vi jamen overvåkes 24/7 også i private sfærer....
Da er det bare å prøve å ikke stjele en BMW iX, bør være nokså enkelt
#8
BMW iX / Sv: Tester av iX
torsdag 23. september 2021, klokken 14:20
Sitat fra: JorgenM på onsdag 22. september 2021, klokken 09:50
Når løftes embargoen på tester da?

Er jo denne jeg sikler etter, men økonomien per idag gjør nok at det blir Byd Tang på oss.

13 oktober
#9
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
tirsdag 07. september 2021, klokken 13:50
Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Trond.m på onsdag 11. august 2021, klokken 20:14
Sitat fra: Radial på onsdag 11. august 2021, klokken 20:05
Ix3 kommer aldri helt av i Norge føler jeg.
Alt for dyr, bare RWD, veldig spesielt utseende (facelift enda mer spesielt), og for lite av det som betyr noe for veldig mange kjøpere i denne klassen (awd&hengervekt)

Men det er vel iX man skal kjøpe for å få awd og (god) hengervekt, dessverre med skyhøy startpris, puslete rekkevidde og svært merkelig utseende.
iX3 har vel solgt rimelig bra og får veldig god omtale. At den koster litt mer enn en billig id4 er jo ikke så overraskende. Og iX i rimeligste utgave har en rekkevidde som overgår e-tron 55 og EQC, så det blir rart å kalle det puslete. En iX40 med 21 tom har WLTP rekkevidde på 402 km. EQC med 20 tom har en WLTP rekkevidde på 378 km.

i3 hadde også rart utseende, men har solgt bra i snart 8 år. Forhåndssalget av den «rare» iX har dessuten vært svært høyt til å være en kostbar SUV. Jeg er også blant de som rynket på nesen da blien ble presentert. Men etter å ha sett den live har jeg helt forandret syn på bilen.

https://www.tv2.no/a/13898755/

Men det er naturligvis helt greit å være kritisk til et bilmerke. Selv synes jeg BMW virkerlig leverer bra om dagen,  men de har vært litt lite synlige de siste årene.

Jeg forventet egentlig at iX3 ble en blåkopi av X3 i ytelser, hengervekt og awd, men til en pris som var tilsvarende eller bedre enn X3 PHEV/ICE. Det ble den ikke, den er litt i skyggen av sine brødre i alle ledd... Mer en "compliance car", som ikke skulle røre bilene de tjener penger på (ICE/PHEV).

iX40 ble til slutt litt i samme gate. Midt imellom X3 og X5 i startpris, men veldig dyr (selv uten mva), men ser romslig ut innvendig (minus bagasjerommet). Man får ikke åpne panseret , og de droppa å utnytte panseret til praktisk lagring av ladekabler. De klarte klemme inn awd og endelig en brukbar hengervekt, og bekledde bilen med rare blåfarger for å få folk til å kjøpe en dyrere modell 😄
Den slår så vidt eTron 55 på rekkevidde, en bil som faktisk er over 3 år gammel nå og kom fra intet (mens BMW har hatt i3 i mange år), og er veldig ineffektiv og tung.
Mercedes EQC vil jeg ikke blande inn, den er bare helt elendig på effektivitet, plass og praktiske løsninger...minus hengerfestet som faktisk har bransjestandard.

MEB plattformen med Q4/ID4/Enyaq til VAG fikser biffen på de fleste områder vel så bra som BMW iX3. Men de koster 200k mindre, og har derfor mer økonomiske løsninger.

Så hva er da iX3? Komfortabel, sånn midt på treet rask, sånn akkurat passe stor. Og elektrisk da, slik at alle kan reise på hytta med god samvittighet.

Nå høres jeg veldig negativ ut, hadde håpet BMW lagde min neste bil. Men BMW vil ikke helt dette med elektrisk. Med unntak av iX som faktisk er egen modell, så er det så mye halvhjertet.

Amen 😂

Det koster bare 2700kr å fjerne den blå trimmen med shadowline.
#10
BMW iX3 / Sv: Lakkskader utbedring
torsdag 02. september 2021, klokken 14:49
Aluminium ruster kanskje ikke, men det korroderer, så det kan være at litt lakk flakker av rundt ripen etter en stund, men det kommer selvfølgelig an på hvor dyp ripen er, om det altså har kommet ned til metallet eller bare er i selve lakken/klarlakken.
#11
BMW i4 / Sv: i4 eDrive35 (11/2022)
søndag 15. august 2021, klokken 15:34
Sitat fra: JorgenM på søndag 15. august 2021, klokken 15:22
Dette blir en billigere variant og skal lanseres i november 2022.

Vet ikke hva som vil skille den fra eDrive40 annet enn lavere pris og sikkert noe mindre HK. Kanskje mindre utstyr som standard.
Mindre batteri, det har vært spekulert i en stund at den skal ha et 60kWt batteri (nett/gross?) Og 286hk.
#13
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
torsdag 03. juni 2021, klokken 18:49
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:34
Sitat fra: FaradayCage på torsdag 03. juni 2021, klokken 15:39
Sitat fra: jlan på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:14
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:29

Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en  PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.


Feil.
i4 M50 har to synkronmotorer.

Ja vel? Da er det meget rart at AWD har så pass mye kortere rekkevidde enn RWD. Det er jo bare å slå av en motor ved rolig kjøring.
Er du sikker på dette?
Kan nesten garantere deg at oppgitt rekkevidde er 80km kortere er fordi bredere dekk og fordi BMW har valgt å oppgi lavere rekkevidde fordi folk med M50 kommer til å kjøre fortere. BMW vil gi en mere realistisk rekkevidde, ikke fordi den er mye mindre efficient, men heller utifra kjørestil. f.eks: Taycan.
#14
BMW i4 / Sv: BMW i4 interiør
mandag 31. mai 2021, klokken 11:44
Her er fullt BMW i4 interiør, skulle ønske BMW putta i den mindre gir skifteren som vi vet kommer snart.



#15
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
søndag 30. mai 2021, klokken 17:55
Sitat fra: moonbuggy på søndag 30. mai 2021, klokken 12:18
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/05/29/195762389/bmw-ix3-bare-en-ting-mangler-for-at-denne-skal-bli-bestselger
Her argumenterer testeren med at 4hjulsdrift ikke er et must, og legger til:
"Vi er villige til å vedde en månedslønn på at det ville vært helt andre tall(lavere rekkevidde) om iX3 ble levert med xDrive firehjulsdrift."
Greit nok, men det er et stort men. Mercedes med EQA har lengre rekkevidde med sin 4matic enn med 2hjulstrekkeren. Hvorfor? Jo, der velger man en litt mindre permanentmagnet motor på bakhjulene sammen med asynkronmotoren på forhjulene. Ellers likt, er en permanentmagnet motor litt mer effektiv enn en asynkronmotor, og siden EQA 4 matic under normal kjøring nesten bare har bakhjulsdrift med en mindre og mer effektiv motor, så får man lengre rekkevidde på tross av økt vekt.
Fordelen med asynkronmotoren er at den "i beredskap" knapt bruker energi.

Siden BMW har valgt asynkronmotoren på bakhjulene, kommer neppe 4-hjulsdrift i denne. Det naturlige er en løsning som EQA 4 matic....
BMW sitt 5 gen drivlinje består bare av asynkronmotorer. iX har 2 av dem.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA