Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Andreassk

#1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladebrikker til besvær.
lørdag 01. mai 2021, klokken 11:55
Jeg kan bekrefte det som er nevnt ovenfor, NAF og Elbilforeningen er de rette brikkene å skaffe seg. Disse funker på tvers av ladeoperatører og hos blant annet MER opparbeider du deg rabatt uavhengig av om du har deres egen brikke eller Universalbrikke.

Jeg vil ikke anbefale å bestille en umerket brikke fra nettet, disse brikkene støttes av veldig få/ingen ladeoperatører så langt jeg er klar over.
#2
ID.3 / Sv: Heving av kjøpet
fredag 26. februar 2021, klokken 19:13
Først må jeg bare takke for mange flotte svar og god medlidenhet! Jeg som dere, føler med alle andre som også har lagt ut x antall artikler om smerten som oppleves ved ID.3 eierskap.. Heldigvis gjelder det ikke alle bilene, men samtidig skulle det kanskje gjort det? Hadde det skjedd noe da?  :police:

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 26. februar 2021, klokken 15:54
Sørgelig historie, er ikke helt ukjent at ID3 ikke har ferdig software..som kan bli noe ordentlig dritt.

For meg, som ikkejurist, vil jeg si at du nok har en dårlig sak i forhold til heving kjøp. Du ser ut til å mangle dokumentasjon, etter din egen beskrivelse.

På den annen side...nå ruller VW ut softwareversjon 2.1. Du får spørre pent om de kan legge inn denne. Skal angivelig ta knekken på alle bugsene.

(men som jeg leser mellom linjene, skal man slite med selgere fra Hel.... så kan det bli en utfordring.)
Du må nesten ta dette med en advokat hvis du ikke kommer noen vei.

Ellers så har det ofte vist seg at ett bilde og beskrivelse i VG gjerne gjør underverker, men der er kanskje ikke det første man gjør.   
Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med dette.  Ønsker deg lykke til!

Jeg har både vurdert advokat og medieomtale rundt saken. Ikke fordi jeg er besatt på å få kjøpet hevet, men mest fordi jeg ønsker å hjelpe andre som vil forsøke det samme! Jo flere jo bedre, er det ikke det dem sier?

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 26. februar 2021, klokken 16:15
Andreassk :+1:
Det var en trist historie du presenterer og jeg håper at alt ordner seg til fordel for deg.

Det at du valgte å benytte en annen forhandler enn der du kjøpte bilen synes jeg gjør det enda vanskeligere.

Bruk advokat på dette hvis du har dekning på dette. Feks via NAF medlemskapet ditt eller andre steder du er medlem.

Husk at det kan bli dyrt dersom du taper en tvist.

Andreassk, lykke til. Håper det løser seg.


Det er muligens dumt av oss at vi hentet bilen i Oslo når vår lokale forhandler er i Kristiansand, men det ble bare slik. Vi må derfor bare finne oss i det, for det å kjøre 6 timer for verksted blir litt i overkant ekstremt hehe..

Sitat fra: andre1980 på fredag 26. februar 2021, klokken 17:57
Kjedelig sak, og du er langt fra den eneste. Dersom du er en "first mover" så skal du ha tilgang til en egen offisiell VW gruppe på Facebook. Her er det daglige frustrasjoner fra folk over hele europa, og daglige bilder av biler på planet til tauebilen, pga stans.

Jeg har selv hatt mer enn min del av problemer med min MAX, alt fra 12V-problem, dødt ryggekamera, bil som ikke vil slå seg av, plutselig dugging av frontrute (x3), de fleste feilmeldinger som bilen kan registrere (ofte flere på en gang), samt ting som irriterene lane keep assist, m.m. Jeg har hatt bilen inne 6 ganger hos møller, og er nå på versjon 2.0. Det er blitt mindre og mindre feil for hver oppdatering, samt det også har dukket opp noen nye (men i sum færre).

Tilstanden på software ved utlevering av bilen var totalt bak mål, og bilen var overhode ikke klar for utlevering til kunder, men VW valgte å likevel levere ut biler for å unngå bøter til EU.

Jeg har selv ikke noe å si på møller bil, de har gitt meg god service, i den grad de har mulighet til det, da de er prisgitt Volkswagen i Tyskland. Likevel har jeg bestemt meg for at dersom ikke bilen blir feilfri etter den "o'store oppdatering" som nå er like rundt hjørnet, vil jeg selv reklamere på bilen. Min mening er at det er ikke mange forskjellige feil her, men 1 sentral feil, som er uferdig software, og ved 6 verkstedbesøk så mener jeg at det har vært rikelig med sjanser å reparere bilen. Det samme gjelder deg.

Nå mottar møller den o'store oppdatering 4. mars, så jeg regner med at vi som har hatt mye problemer blir prioritert og oppgradert, så tar jeg det derifra.

Det stemmer at jeg har tilgang til facebooksiden, men jeg bruker den lite, rett og slett for ''deprimerende'' om jeg kan si det slik :laugh:
Jeg er selv ganske kritisk til den store oppdateringen, og ikke er jeg spesielt imponert over at noe slikt må til for at bilen skal være brukbar.. Det er ganske utrolig at man kan kreve nesten en halv million av kundene sine pr. bil og levere et halvferdig produkt. Jeg tror ikke det hadde flydd like bra hos forbrukertilsynet dersom 'Elektriker Firma Jensen' valgte å gjøre det samme med sine kunder..
#3
ID.3 / Heving av kjøpet
fredag 26. februar 2021, klokken 15:25
Hei folkens,

Sammen med min samboer har vi kommet til beslutningen at vi skal forsøke å heve kjøpet av vår VW ID.3 1st Plus.
Det kom tungt og var en vanskelig beslutning da bilen ellers er en bil vi ønsker å trives med. Dessverre med tanke på dagens tilstand og behandlingen vi har fått av VW(og Møller herunder), så er det blitt umulig for oss å se på bilen som noe positivt.

Det har vært mye problemer underveis, både med bilen og med Møller. Historien vår er lang men jeg skal forsøke å korte den ned så godt som mulig:

Det hele startet ved utlevering av bilen. Selgeren hos Møller Bil Ryen hentet oss på togstasjonen og kjørte oss til salgslokalet hvor vår nye bil ventet. Vi var utrolig glad og gledet oss lenge til denne dagen! Dessverre ble gleden kuttet kort allerede her. Selgeren ønsket at vi skulle signere noen dokumenter, men viste ikke interesse av å forklare hva det gjaldt eller hvorfor. Etter en runde på dette og en signatur ble vi vist til bilen. Her peket nærmest selgeren bare på bilen før han spurte om han skulle kjøre den ut. Vi hadde håpet på en liten bit av personlighet tilknyttet til overleveringen, men Møller har vist bestemt seg for at dette kun skal gjøres gjennom forhånds-produserte videoer tilknyttet bilens funksjoner...

Videre er det da turen hjem, allerede her begynte vi å oppleve feil. Det dukket opp feilmeldinger i hytt og pine. Airbag lampen lyste, ACC(Adaptive Cruise Control) fungerte kun sporadisk, infotainment system slo seg av tidvis eller viste kun svart skjerm og bilen bråstoppet noen ganger etter den har vært parkert og settes i drive, for å nevne noen.
Da vi nettopp hadde fått bilen valgte jeg å ta problemene med et smil og fokusere på å komme oss hjem. Kjøreturen varer i cirka 6 timer med noen ladestopp underveis.

En smule ekstra tålmodighet og noen uker senere valgte jeg å ta kontakt med vår lokale forhandler. Vi fikk raskt en time på verksted og de lovet å fikse problemene så bra som de kunne. Her ble Volkswagen kontaktet og det ble sendt ut en egen software-oppdatering for vår bil. Bilen var ferdig bare et par dager senere og vi hentet den, i håp om at problemene var borte.. Det var visst bare starten..

Bare 8 dager senere var vi inne på neste verksted time, denne gangen hadde vi fått feil på drivlinjen til bilen.
De samme gamle feilene med ACC, Airbag osv.. var enda tilstede, og ble tatt i samme slengen.
Volkswagen ble kontaktet på nytt og vi fikk tilbakelevert bilen bare en dag senere.

Så gikk det da nesten en halv måned før neste tur til verkstedet. Denne gangen var det drivlinje, airbag lampe samt. ACC og infotainment som sto på gjørelisten. Det ble nevnt om feil på lys og andre småting som hadde dukket opp og forsvunnet. Også denne gangen tok det kun en dag før vi hadde bilen tilbake på egen eiendom.

Jeg trodde denne gangen var enden på visa, men etter en kjapp diskusjon med verkstedet ved utlevering av bilen fikk jeg vite at de ''håpet'' problemene med airbag, ACC osv. var løst. De sa også at dersom det dukket opp igjen var dette ''noe jeg må leve med til den store oppdateringen kommer i Februar, men at de skulle forsøke å hjelpe meg.'' Jeg ble litt paff av dette, og spurte når jeg kunne forvente å motta Februar-oppdateringen. Jeg fikk da til svar at denne kom i Februar, men de kunne ikke si sikkert at jeg fikk den med en gang den kom. Avhengig av mengden biler kunne dette ta tid, kanskje uker, kanskje måneder.

Lite mellom-notat her:
Vi mottok plutselig en faktura på over 2000 kroner for en forsikring fra IF. Det viste seg at dette var en forsikring som selgeren hadde solgt til oss uten vårt samtykke! Han hadde rett og slett satt en forsikring på bilen, som vi ikke var informert om, eller ba om da vi hentet bilen. Det tok cirka 2 måneder med krangling før vi fikk pengene tilbake av Møller for denne regningen! Dette viser nok en gang hvor uprofesjonelt hele opplegget er..


Nå har det da altså gått nesten 2 måneder siden siste verksted besøk, men det har ikke vært smertefrie måneder. Feilmeldingene har nesten vært konstant, alt i fra parkeringsensorer, dødt infotainment system, ACC som ikke funker, lys som reseter seg, plutselig bråbrems, dugg på vinduer, airbag lamper, drivlinje-feil osv.. Det føles ut som det aldri tar slutt!

Toppen av begeret var nådd når vi skulle til dyrelegen med vår elskede hund. Han skulle gjennom en operasjon og det er selvfølgelig viktig at vi dukket opp i tide til avtalen. Vår ID.3 derimot hadde helt andre planer.. Bilen gikk i svart når jeg forsøkte å starte den, ingen av skjermene funket og beltet bestemte seg plutselig for å stramme seg idet den røde stripen lyste opp i frontruten(ja, vi sto parkert!). Bilen hadde visstnok heller ikke tatt imot lading iløpet av natten, og det var ikke snakk om å få liv i noe annet enn blinklysene når bilen ble låst opp og igjen.
Jeg forsøkte flere ganger å starte, samt reboot av infotainment system uten hell..
Etter mange forsøk ga vi opp og ringte dyrelegen, vi kunne ikke komme..

Dagen etter forsøkte jeg på nytt, og denne gangen funket alt som det skulle! Det var som om ingenting hadde skjedd! Problemet nå er bare at jeg ikke tør å bruke bilen mer enn absolutt nødvendig.. Vi er livredd for hva som skjer neste.. Vil bilen dra oss i motsatt kjørefelt med makt? (Noe som har skjedd før.), vil den kanskje låse bremsene på isete vei?, vil airbag fungere ved kollisjon? Jeg sitter med mange forskjellige frykter når det kommer til denne bilen.

Vi kontaktet selgeren etter siste episode og ba om en heving av kjøp. Det tok hele 16 dager(!) før vi fikk en ''bekreftelse'' fra sjefen hans om at klagen var mottatt. Det tok deretter 1 døgn til før vi fikk avslag på klagen.
Grunnen til avslaget var følgende, og jeg kvoterer:
''Vi som forhandler få mulighet til å utbedre feil og mangler.
Slik vi ser det så har vi ikke bilen vært inne til utbedring for samme feil før.
Så pr dags dato kan vi ikke imøtese ønske om å innlevere''

Nå så jeg rødt.. Nok får være nok tenkte jeg!
Jeg samlet sammen dokumentasjonen fra tidligere verksted besøk og sendte en mail tilbake.
Til min store overraskelse har IKKE min lokale forhandler notert ned alle feilene jeg har nevnt ved innlevering, timebestilling og på telefon! Dette fører til at KUN airbag-lampen er notert ned som gjengående feil...

Jeg er sjokkert.. Nå vet jeg rett og slett ikke om det er nok til å heve kjøpet, og endte derfor med å dele historien her på forumet.

Vi håper noen kan hjelpe oss med dette!
#4
Jeg har nå hatt min ID.3 Plus i en måned og må skrive det samme som trådstarter, den har ikke vært feilfri.
Først opplevde jeg problemer med at min We Connect ID app ikke ville la meg registrere bruker gjennom internettsiden den videresender meg til. Venter her enda på svar fra Volkswagen Tyskland..
Jeg har også hatt diverse feil som svart ryggekamera, airbaglamper, svart infotainmentsystem, feil på drivverk, parkeringsbrems som kaster seg på etter jeg setter bilen i drive på morgenen, Adaptiv Cruise Control som ikke fungerer, feil med LED-Matrix lys osv.. Feilene virker å være uendelig.
Jeg dro innom min VW Forhandler og spurte om jeg kunne få en software oppdatering rett etter levering av bilen, da jeg fikk vite gjennom en kompis som jobber hos Volkswagen at det ville komme en oppdatering uken etter jeg fikk bilen. Da fikk jeg beskjed at ''du kan ikke få oppdateringen før du har feil på bilen''. Du kan sikkert gjette at jeg ble ganske sjokkert over denne beskjeden. Derfor, så snart jeg fikk opp alle disse feilene på bilen sprang jeg nærmest til Volkswagen forhandleren og krevde oppdatering. Jeg fikk dermed en software oppdatering som løste de fleste problemene, men langtifra alle. I ettertid av oppdatering har det dukket opp andre feil jeg ikke hadde tidligere, blant annet den nevnte drivverk feilen.

Hadde jeg visst at Volkswagen ikke giddet å fikse opp i feilene, og prestere å bruke over en måned på å 'enda' ikke gi meg svar på We Connect ID problemet mitt, hadde jeg aldri kjøpt denne bilen. Nå er jeg litt på vippekanten til å levere tilbake bilen, jeg har virkelig fått nok. Det er veldig synd, da dette ellers er en fantastisk bil..
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA