Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - CG

#1
ID.4 / Sv: Feil og mangler - Oppsamlingstråd
fredag 21. mai 2021, klokken 08:14
Møller må (på lik linje med oss bileiere) ta opp sw-problemer med VW Digitale Tjenester.

Tilgjengelige 24t i døgnet på 800 12 651 (gratis fra Norge), eller epost weconnect-support@volkswagen.de
#2
ID.4 / Sv: Lading av ID4
onsdag 14. april 2021, klokken 19:47
Det er strømleverandøren som vet når strømmen de leverer er rimeligst.

Har du en Easee ladeboks kan det være lurt å velge strømleverandør som har Easee integrert og kan fjernstyre og lade når rimeligst - dvs. smartlading.

Strømleverandørene kan se priser «day ahead» som alle oss andre:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table
Dermed kan en ladeplan beregnes basert på batteriets SoC, ladestopp% som du har valgt, hastighet på lading mellom Easee og bilen, batteriets kapasitet - og selvfølgelig når strømmen er rimeligst.

Bildene av app-skjermbilder nedenfor er et eksempel fra vår strømleverandør som har Easee-laderen integrert.
Viser vår ID.4 som lades med 8.16kW (IT-nett 230V 32A). Så langt i denne økten - 54.80kWh.

#3
ID.4 / Sv: Dekk ID.4
mandag 22. mars 2021, klokken 19:46
Får byttet til fire like vinterhjul Continental VC7 19" - bredde 235.

Etter Bjoris sitt innlegg tok jeg kontakt med Møller Kalbakken.
De informerte at vinterhjul - 2 med bredde 255 og 2 med 235 allerede lå klart i bagasjerommet for utlevering.
Men det var ikke noe problem for dem å gjøre om - de bytter så alle er bredde 235.
#4
ID.4 / Sv: Understellsbehandling
onsdag 24. februar 2021, klokken 10:14
Fra forhandler (Møller Kaldbakken, Oslo) i dag:

Svaret fra garantiavdelingen: Om kunde velger å utføre dette på sin bil har det ingen innflytelse på bilens rustgaranti. Såfremt at dette er utført på en fagmessig godkjent måte.
#5
ID.4 / Sv: Understellsbehandling
tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:24
Det snakkes om et sprøyteskjema som er spesifikt for hver bilmodell.

Fra eier av e-tron referert over:
Dinitrol har hatt sprøyteskjema for e-tron klart siden sommeren 2019.

Fra Dinitrol FB-side:
Våre unike og detaljert sprøyteskjema forteller hvor sensitive sensorer osv er plassert,

Fra dinitrol.no:
Egenutviklede sprøyteskjema for hver bilmodell

Fortsatt garanti?
Så for at Møller skal kunne opprettholde garantien, må antagelig det enkelte Dinitrol-verksted + et Dinitrol sprøyteskjema for ID.4 være ihht. «retnigslinjer som må følges for at fabrikkgarantien fortsatt skal gjelde» - som VW-forhandleren sier lenger opp i tråden.

Her har forhandler bedt om en uttalelse fra garantiavdelingen.
#6
ID.4 / Sv: Understellsbehandling
tirsdag 23. februar 2021, klokken 17:25
I påvente av offisielt svar fra Møller...

Jeg har gått gjennom forumet for alle biltyper fra Møller for å finne hva som sies om understellsbehandling.
Ser ut til at Dinitrol er mest gjengs – så igjen, Bjoris ser ut til å være godt oppdatert!

Har sakset følgende fra forumet:

-   Møller anbefalte Dinitrolbehandling av e-golfen, så min ble levert ferdigbehandlet med dette

-   e-Golf under bilen: Derfor bruker møller selv dinitrol, på de verkstedene de driver med understellsbehandling på.

-   Vår e-Golf har dermed Mercasol tectylbehandling som var sprøytet på bilen da jeg fikk den overlevert ny.

-   Hvor lenge varer en e-Golf? Tror det er rusten som kommer og tar bilen, og derfor spanderte vi Dinitrolbehandling på den etter et år i bruk. Skulle vist vare i 10år, og Møller skal fylle på der det trengs når den er inne på service.

-   e-Golf Tectylbehandling
Min blir levert med Dinitrolbehandling.

-   Audi e-tron, ekstra understellbehandling: Selve karosseriet på e-tron er av forskjellige typer stål, mens de løse karosseridelene er av aluminium eller plast. Jeg har selv jobbet med akkurat dette (sluttet nylig i Møller Bil), og vet hvordan en bil ser ut etter 5 år uten ekstra beskyttelse. Derfor har jeg selvfølgelig bestilt Dinitrol-behandling av min e-tron som kommer i desember.

Kan ikke uttale meg om alle alternativer, men Dinitrol fungerer og det sitter godt i 3-5 år. Selv etter dette behøver man ikke full behandling, kun flikke litt på enkelte steder som er utsatt for f.eks steinsprut. Dinitrol har hatt sprøyteskjema for e-tron klart siden sommeren 2019.

12 års rustgaranti gjelder ved rust fra innsiden av hulrom som f.eks kanaler. Årsaken til lang varighet på garanti er at det vil ta lang tid før en produksjonfeil eller materialfeil viser seg på slike steder. Samme type feil på ytre karosserideler vil vise seg innen kort tid, og dekkes derfor av en lakk/rust-garanti med kortere varighet. Antall berettigede reklamasjoner som har blitt dekket på 12 års rustgaranti er svært få. Det er faktisk ikke et reellt problem. Vær så snill, ikke start en diskusjon om hva som bør dekkes, I'm just sharing the facts .

Det er flere Møller Bil-forhandlere på Vestlandet som leverer nye biler med Dinitrol-behandling (skriftlig i kontrakt). Bilen er da bedre beskyttet enn fra fabrikk, og den ansvarlige forhandleren tar i praksis over garantiansvaret fra produsenten. Risikoen for at denne behandlingen skal føre til at man ikke oppdager en skjult produksjons- eller materialfeil ved servicer er så mikroskopisk at forhandleren uten problem kan "overta" garantiansvaret for 12 års rustgaranti. Fordelene ved hele kundeforholdet med en behandlet kundebil overgår de potensielle ulempene ved ubehandlet kundebil. Om en forhandler ønsker å gjøre dette, er en helt annen sak.




#7
ID.4 / Sv: Understellsbehandling
mandag 22. februar 2021, klokken 14:23
En del forhandlere, f.eks. under Bertel O. Steen, ser ut til å ha et bevisst forhold til understellsbehandling med fortsatt gjeldende garanti – Møller VW burde ikke være noe dårligere.
https://www.bos.no/artikler/bilhold/3-enkle-tips-som-motvirker-rust/

Det står bl.a.:
Husk å velge et antirustprogram hos et merkeverksted som er godkjent av din bilprodusent. Dette kan påvirke dine rettigheter til reklamasjon om du skulle bli rammet av rustskader innenfor reklamasjonstiden.

Så da har de vel en liste med godkjente antirustprogrammer og verksteder...
#8
ID.4 / Sv: Understellsbehandling
mandag 22. februar 2021, klokken 13:05
I denne artikkelen på tv2/broom snakker de om mulig bortfall av garanti ved understellsbehandling:
https://www.tv2.no/a/11466009/

Det er noe av det forhandler tidligere i dag sa de skulle komme tilbake med mer info om (Møller Kaldbakken «har bedt om en uttalelse fra garantiavdelingen på nettopp dette»)
#9
ID.4 / Sv: ID.4 Visningsbiler
mandag 22. februar 2021, klokken 11:45
Info fra forhandler (Kaldbakken, Oslo) i dag:
Store muligheter for at vi får bil i utstilling i løpet av denne uken.
Så snart dette er bekreftet så vil alle kunder og interessenter på bilen få beskjed.
#10
ID.4 / Sv: Understellsbehandling
mandag 22. februar 2021, klokken 11:04
Svar fra forhandler:

Jeg skal være så ærlig å si at dette vet vi for øyeblikket ikke noe mer om.
På en fossil bil så er det ikke noe tvil om at understellsbehandling er noe man må vurdere. Understellsbehandlingene som leveres fra fabrikker er ikke ment for nordiske forhold med snø, is og salt.
Men på en el-bil så er undersiden av bilen stort sette dekket av batteriet med en beskyttelsesplate.

Men jeg skal sende en henvendelse inn til produkt så kan vi høre om de vet noe mer.

Et annet aspekt ved dette er å opprettholde rustgaranti fra fabrikken.
Her er det en del retnigslinjer som må følges for at fabrikkgarantien fortsatt skal gjelde.
Men har bedt om en uttalelse fra garantiavdelingen på nettopp dette.
#11
ID.4 / Understellsbehandling
mandag 22. februar 2021, klokken 10:51
Spørsmål sendt forhandler(Kaldbakken, Oslo) i dag:

Vi diskuterte i høst om det var nødvendig med understellsbehandling av ID.4.
Dere var litt usikre med tanke på hvordan ID.4 var bygget opp.

Vet dere noe mer om nødvendigheten, eventuelt anbefalte verksteder / metoder?

Forfatteren av artikkelen på motor.no i link nedenfor mener det er viktig hvis en har et 5-7 års perspektiv, dvs. viktig for annenhåndsverdi / om en ønsker at ting skal holde lenge med tanke på redusert ressursbruk:


https://motor.no/bil/bare-mercedes-lager-biler-for-norge/192426
#12
ID.4 / Sv: Er Max et godt tilbud? Eller er 1st standard god nok?
onsdag 03. februar 2021, klokken 09:19
I tillegg er vel både metallikk lakk, hengerfeste, felger større enn 19 satt opp som ekstrautstyr i de nye prislistene, dvs. man må legge på 6.500 + 24.200 + 5-10.00
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA