Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - repvik

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12 V litium batteri??
torsdag 06. februar 2025, klokken 13:14
En fordel med lithium er at man får mye mer strøm pr. liter volum. Men ladespenningen til lithium og blybatterier er forskjellig, så det er ikke uten videre bare å bytte.

Jeg ville ihvertfall holdt meg langt unna Ohmmu. Har sett et slikt batteri bli demontert, og det var regelrett brannfarlig. BMS var løs, loddingene på polene var cold solder joints (vet ikke norsk term). Det var skikkelig "made in china på 90-tallet"-kvalitet over det hele.

Men det er likevel mange som har byttet og er fornøyd. Har ikke sett noen klage på Ohmmu. Mulig de har brent opp.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ikke alle er like fornøyde
mandag 20. januar 2025, klokken 21:20
Største problemet er vel at HI5 sjøldauer når den står tilkoblet vegglader? Det er jo en feil som jeg også har, og som forhandler har forsøkt å løse 6-7 ganger.
Det virker ikke som Hyundai tar dette særlig seriøst.
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
tirsdag 31. desember 2024, klokken 13:39
Sitat fra: repvik på fredag 02. august 2024, klokken 21:05
Sitat fra: arthur på fredag 02. august 2024, klokken 17:48Send de en mail og vis til samtale hvor hva du her sier ble sagt fra deres side fremkommer og send kopi av mailen til importør.
Har forsøkt å ta kontakt med Hyundai kundeservice og få et offisielt utsagn på hvordan 12v-lading skal fungere. Det virker ikke kundeservice være villig til å svare på. 
Det tok over en måned med eposter til importør før jeg ga opp og begynte mase på Hyundai Europa. Når jeg starta sende epost til Hyundai i Tyskland (som vel er europeisk "leder") kom det plutselig svar fra Hyundai Norge dagen etter.
Det offisielle svaret er at "12v-batteriet skal vedlikeholdslades i følge brukermanualen". Så manualen har rett, Okkenhaug har feil. Importør henviser meg til... forhandler.

Hyundai har nå for øvrig byttet 12v to ganger på denne bilen i løpet av 8 mnd.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 2g eller 4g
torsdag 17. oktober 2024, klokken 16:35
Dette burde vært helt unødvendig. Kostnaden ved å bruke 4g framfor 30 år gammelt 2g-nett er minimal. Det har vært kjent i mange år at disse nettene kommer til å legges ned, men bilprodusentene har spart 2-3 spenn pr. enhet på å bruke utdatert teknologi. Dette burde bite bilprodusentene i ræva og de burde tvinges til å konvertere eksisterende enheter.
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 2g eller 4g
tirsdag 15. oktober 2024, klokken 13:25
Gå på bluelink-innstillinger og se på modem-info. Der står det LTE, så BlueLink er ihvertfall 4g.
E-call derimot, ser ut til at kan være kun 2g. F.eks. mener Sulland at dette vil slutte funke neste år:
https://www.sulland.no/bruktbil/365980796

Det vil vel Hyundai være nødt til å fikse, ettersom dette er påbudt sikkerhetsutstyr som slutter fungere i løpet av garantiperioden?
Det vil ihvertfall ta seg fryktelig dårlig ut for Hyundai om dette ender opp med å koste noen livet...

Edit: Hyundai sier selv at E-Call vil påvirkes av dette på Ioniq6: https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq6/Funksjoner.html
De sier dog ikke noe om Ioniq 5, ser ut til at de har fjernet dette på ny modell?
https://www.hyundai.com/no/no/bilmodeller/ioniq-5/funksjoner.html
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 21:06
Sitat fra: repvik på fredag 02. august 2024, klokken 15:52
Sitat fra: AndersT2 på fredag 02. august 2024, klokken 08:22For dere som sliter med at 12V batteriet er tomt når bilen er lenge tilkoblet ladestasjon etter at den er ferdig ladet. Er batteriprosenten under 30% når den plugges i?

Etter det jeg har skjønt så velger de å ikke lade 12V batteriet når hovedbatteriet er under 30% av en eller annen underlig grunn. Mulig logikken for dette i bilen da anser bilen som under 30% helt til den koblet fra igjen.
Hyundai endret grensen til 20% i fjor (mener det var i fjor, ikke 100% sikker)

Grensen for 12v vedlikeholdslading er faktisk justert ned til 10%. 
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 21:05
Sitat fra: arthur på fredag 02. august 2024, klokken 17:48Send de en mail og vis til samtale hvor hva du her sier ble sagt fra deres side fremkommer og send kopi av mailen til importør.
Har forsøkt å ta kontakt med Hyundai kundeservice og få et offisielt utsagn på hvordan 12v-lading skal fungere. Det virker ikke kundeservice være villig til å svare på. 
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 15:55
Sitat fra: Ørjan på fredag 02. august 2024, klokken 09:22Kjøpte min Ioniq 5 på slutten av 2021 og har ikke hatt noe problemer med 12v batteriet.
Har stått med ladekabel i i 3 uker nå senest i sommer. Stilte inn lading til max 70% og dro på ferie.
Ingen utlading når jeg kom hjem.
Det er jo akkurat slik det skal fungere. Hadde vært svært fornøyd om min bil oppførte seg sånn. 

Okkenhaug Bil derimot mener bestemt at bilens logikk gjør at den ikke skal lade når den står tilkoblet slik. De nekter å henvise til noe i manualen eller noe offisielt utsagn fra Hyundai. Men det er i følge de ikke en feil når 12v dør om den står tilkoblet lenge.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
fredag 02. august 2024, klokken 15:52
Sitat fra: AndersT2 på fredag 02. august 2024, klokken 08:22For dere som sliter med at 12V batteriet er tomt når bilen er lenge tilkoblet ladestasjon etter at den er ferdig ladet. Er batteriprosenten under 30% når den plugges i?

Etter det jeg har skjønt så velger de å ikke lade 12V batteriet når hovedbatteriet er under 30% av en eller annen underlig grunn. Mulig logikken for dette i bilen da anser bilen som under 30% helt til den koblet fra igjen.
Hyundai endret grensen til 20% i fjor (mener det var i fjor, ikke 100% sikker)
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
torsdag 11. juli 2024, klokken 17:20
Da har jeg fått bilen tilbake for 4. service for 12v og 3. service for klima-issue.
Okkenhaug har ikke klart å finne noe feil, og har bytta 12v.
At de ikke har funnet noen feil er ikke så rart siden de ikke har lest feilbeskrivelsene i det hele tatt. De har ikke en gang forsøkt å se etter strømtrekk eller latt bilen stå tilkoblet over tid.

Okkenhaug sier ordrett:
SitatNår kunde har ferdig ladet bilen så bør også kabel fra kobles, da ladelogikken er slik når HV batteriet er fulladet og ikke tar imot mer lading, så tilføres det ikke lading til 12v batteriet.
Over tid så kan 12v batteriet få såpass lav spenning at bilen ikke lar seg starte.
Så det kunden mener at bilen ikke vedlikeholdslader 12v når bilen står tilkoplet er korrekt når HV batteriet er fulladet.
Da står også bil og lader å kommuniserer med hverandre når lader er tilkoplet og tilslutt så går 12v batteret tomt, går spesielt raskere tomt om 12v batteriet er svekket.

Forbrukerrådet neste da.
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
søndag 07. juli 2024, klokken 12:31
Fant Hyundai ut hva som trakk 6A i bilen til TeslaMYQS?
#12
Sitat fra: MrOtto på tirsdag 02. juli 2024, klokken 08:02Jeg ladet med Schuko-laderen til Hyundai og fikk 14,6v 12v-lading.
Riktignok ikke på fullt HV-batteri.
Så lenge HV-batteriet lades ser det ut til at den alltid lader 12v. Det er først etter at HV-lading er ferdig at problemet oppstår, ref denne grafen:

Starten av grafen er før HV er ferdig ladet, og det store spenningsfallet er idet HV er ferdig ladet. Da stopper 12v-lading. Så lader den 12v-batteriet 0-2 ganger, før den ser ut til å "gi opp" og ikke lade noe mer. Med 6A-trekket som kommer og går tar det ikke så lang tid før batteriet da er tomt.

Det er oppførselen jeg har reprodusert både med Zaptec Pro og Schuko-laderen fra Hyundai. Andre biler som Tesla 3/Y, MB EQC, E-Golf, Kia E-Niro har jeg ikke klart å reprodusere dette på.
#13
Og da har jeg logget spenningen med nødladeren fra Hyundai, og det gir samme resultat. 6A strømtrekk og null 12v-lading.
Det er altså ikke laderen som forårsaker problemet.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
tirsdag 18. juni 2024, klokken 20:34
Da har jeg for øvrig bekreftet at etter et par timer etter lading er ferdig, så fungerer ikke lengre klima via Bluelink (ref. denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=66058.0)
Ventet til de første få spenningsfallene hadde stoppet, så startet jeg klima og gikk ut til bilen. Bluelink sier "Success", bilen gir bæng og skrur hverken på varme eller kulde.
#15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: 12V problem: Hyundai annonserer ICCU recall.
lørdag 15. juni 2024, klokken 20:54
Og snipp, snapp, snute, så var 12v'en ute:
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA