Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HRS

#1
Model Y / Sv: Hengerfeste til TMY i Tesla shop - kr 10000
fredag 28. januar 2022, klokken 15:32
Fikk heller ingen epost. Latterlig at man ikke bare kan forhåndsbestille og få dem montert når varen ankommer. Nå må man sjekke nettsiden og eposten jevnlig og håpe at man ikke er for sen. Det er det nesten som å bestille konsertbilletter som en uttrykte på facebook.
#2
Model Y / Sv: Petion for snow mode
mandag 24. januar 2022, klokken 14:54
Sitat fra: friendsmag på søndag 02. januar 2022, klokken 18:43
Jeg kjørte nokre timer på vinterføre i dag etter jeg har installert 44.30. Syns bilen kjører seg bedre når det er snø og glatt. Trengte ikke å slå på terrengassistenten etter oppdateringen. Flere som opplever bedring?
Kjørte bilen på vinterføre opp hytteveien i november og synes, som tidligere beskrevet, at den vingla voldsomt, i hvert fall nok til å skremme både kvinner og barn. Farten var ikke høy heller. Synes at den er blitt mye bedre siden juleoppdateringen (tror jeg) og jeg bruker nesten ikke terrengassistenten lenger.
#3
Model Y / Sv: Petion for snow mode
mandag 27. desember 2021, klokken 18:56
Vet ikke om det er innbilning, men jeg synes bilen er blitt mye bedre på vinterføre etter juleoppdateringen?
#4
Model Y / Sv: Petion for snow mode
fredag 17. desember 2021, klokken 15:00
Sitat fra: tykkmann på fredag 17. desember 2021, klokken 10:10
Sitat fra: HRS på onsdag 15. desember 2021, klokken 09:03
Kjørte opp hytteveien for 2 uker siden og merket meg at bilen vinglet mer på glatta. For meg virket det som bakhjula relativt fort låste seg og sklei litt ut, for så at forhjula, kanskje litt for sent, ble aktivert og dro bilen tilbake igjen. Resultatet ble en vinglete kjøring opp bakken. Med terrengassistent aktivert kjørte bilen opp bakken uten å vingle. Med min fossil drevne 4 hjulstrekker (ikke permanent 4 hjuldrift) kjørt bilen også opp hytteveien uten noen vingling. Virker på meg som forhjulene blir aktivert litt for sent og at dette gjør at bilen føles ustabil.

Støttes. Riktignok har vært veldig glatt på veiene rundt Hamar den siste tiden, men bilen glir urovekkende mye. Den retter seg heldigvis fort opp, men det oppleves ofte litt ubehagelig, og har ingenting å gjøre med at man gasser på. Den får sleng selv i svært lav fart. Model 3 oppfører seg helt annerledes på glatta, så det må komme en oppdatering til Y.

Enig. Hadde ganske lav fart opp hytteveien og den vinglet hele veien. Veien var brøyta og strødd. Var forsiktig med Watt pedalen så problemet hadde ikke noe med regenereringen å gjøre (Chill mode og roll var også aktivert). Følte meg nødt til å aktivere terreng assistenten. 
#5
Model Y / Sv: Petion for snow mode
onsdag 15. desember 2021, klokken 09:03
Kjørte opp hytteveien for 2 uker siden og merket meg at bilen vinglet mer på glatta. For meg virket det som bakhjula relativt fort låste seg og sklei litt ut, for så at forhjula, kanskje litt for sent, ble aktivert og dro bilen tilbake igjen. Resultatet ble en vinglete kjøring opp bakken. Med terrengassistent aktivert kjørte bilen opp bakken uten å vingle. Med min fossil drevne 4 hjulstrekker (ikke permanent 4 hjuldrift) kjørt bilen også opp hytteveien uten noen vingling. Virker på meg som forhjulene blir aktivert litt for sent og at dette gjør at bilen føles ustabil.
#6
Model Y / Sv: TMY sliter med varmen i kulda
mandag 06. desember 2021, klokken 12:43
Kjørte hjem fra hytta i går. Forvarmet bilen og alt ok de først 10 minuttene før tempen begynt droppe til ca 17-18 grader i kupeen. Stoppet etter ca 60 km, låste bilen og startet opp igjen. Da kom varmen tilbake men forsvant ganske fort igjen. Men etter å ha kjørt 20 KM til kom plutselig varmen tilbake og holdt seg resten av turen til Lillestrøm. Rundt 9-10 minusgrader mesteparten av turen. 
#7
Elbiler i media / Sv: Er det blitt en epidemi av branner i elbiler?
onsdag 15. september 2021, klokken 12:45
Var en ID 3. Begynte å brenne under kjøring, se: https://www.tv2.no/nyheter/14229014/

Brant en ID 3 i Nederland nylig også.
#8
Elbiler er fortsatt svært dyre de fleste steder i verden. For å selge mer er pris det mest effektive virkemiddelet. Som nevnt tidligere vil det være rasjonelt for Tesla å utnytte produksjonskapasiteten maksimalt og prisreduksjoner vil åpenbart bidra til økt utnyttelse av kapasiteten. 
#9
 Prisen på long range model y i kina er ca 53 600 usd noe som tilsvarer rundt 473 000 kroner.

Når det gjelder prisen i Hong Kong er denne satt til 377 800 HK dollar før engangsavgifter som skulle tilsvare ca  430 000 kroner som er jo er betydelig lavere enn i Norge. Bilen har også mer kostbare hjul og lengre rekkevidde inkludert.

Men de har bilavgifter i Hong Kong som kommer i tillegg, så prisen for sluttkunde blir noe høyere enn i Norge som selvfølgelig påvirker etterspørselen der negativt.
#10
Har ikke Tesla søkt om offentlig støtte til å bygge ladere i Stryn?

https://www.tu.no/artikler/apner-tesla-offentlige-ladestasjoner-tredje-kvartal-neste-ar/511493

Da må de åpne opp. Får ikke tilskudd ellers.

#11
De satte jo opp prisen i mars i fjor etter det jeg husker med ca 30-40 tusen pga svak NOK. Det samme skjedde til samme tid med model 3, men for model 3 ble prisen satt ned i høsten 2020 til et enda lavere nivå enn før prisoppgangen (igjen basert på husken). Prisen på model Y ble samtidig stående uendret, så det burde være rom for prisnedgang.
En annen ting er prisforskjellen mellom for modell Y i HK og Norge på godt over 100 000 kroner etter mine beregninger. Hong kong utgaven har i tillegg 20 tommer hjul og 542 km WLTP, mens den norske utgaven kun har 507 km og 19 tommer.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilferie 2020 - erfaringer
onsdag 29. juli 2020, klokken 14:34
Pga. defekt topp pakning på nåværende fosil bil (som heldigvis blir reparert på garantien) leide vi en model 3 og dro til Lofoten, mer enn 360 mil tur retur. Siden vi har bestilt model y gav det oss en god formening om hvordan det er å dra på langtur med en Tesla. Kjørte fra hytta på Tretten til Brønnøysund første dag med siste supercharging før Brønnøysund på Grong. Var spent neste dag om ladekø i Brønnøysund da det bare er en 50 kw lader (grønn kontakt) der, men ventet bare 15 minutter og fikk ladet til ca 80 % mens vi spiste frokost. Dro videre med div.  ferger mot Sandnessjøen og fikk ladet på Superchargeren i Mo i Rana. Deretter fortsatte vi mot Bodø for å ta fergen til Å i Lofoten. Siste supercharger før Bodø var Storjord hvor vi ikke fikk ladet opp så mye som jeg håpet på, da ladningen av en merkelig grunn stoppet for tidlig. Vi hadde imidlertid mer enn nok dagen etterpå til å komme oss til Leknes hvor en av Lofotens per da to 50 KW ladere befant seg (Er visst en ny Supercharger på plass i Svolvær nå). Fikk parkert ved laderen og som nummer 3 i køen fikk jeg etterhvert begynt å lade. Det begynte etterhvert å sirkle rundt med ulike elibiler. Følte et visst press og gav meg etter ca en halvtime. Med venting tok vel hele seansen en time.

Da vi sjekka inn i rorbua vi hadde leid var imidlertid utleier grei og la ut en forlengerledning. For å være på den sikre siden satte jeg ladningen til 5A som gav ca 6 km timen. Dette var nok til å dekke de dagsturene vi hadde de neste 7 dagene i var i Lofoten.  På vei hjem via Bodø og Saltstuamen hadde vi nok strøm til å komme oss til Storjord uten lading før det. Derfra og hjem ladet vi kun på Tesla Superchargere. Alt i alt gikk ferien som en drøm, men tror ikke jeg hadde lagt ut på en slik lang tur uten Supercharger nettverket i bunn. Det gir en enorm trygghet. Ellers vi jeg si at elbil er svært behagelig å kjøre på langtur og at en-pedal kjøring er genialt på smale svingete nordnorske veier. Gleder meg til ny bil til neste år!
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA