Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trond Svenning

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 01. januar 2025, klokken 12:13
Har akkurat begynt å lese en ny bok om emnet ...

Du kan ikke vise dette vedlegget.
#2
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 04. desember 2024, klokken 19:05
Sitat fra: MrBacardi på tirsdag 03. desember 2024, klokken 19:05Stemmer det ja, men man må ha i bakhodet at for XC40 så er snittalderen for bilkjøperen 61 år (pr. 2020 ref OFV), noe som er i øvre skiktet for de da mest populære modellene. (Til sammenligning for Audi e-tron var da snittalderen 50 år, og Model 3 43 år).

Kilde: https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465


Denne aldersstatistikken er fra 2020. Den helelektriske varianten av XC40 kom i 2021. Dog ble en håndfull biler registrert i desember 2021. Jeg tror (understreker tror) at gjennomsnittsalderen på kjøpere av den elektriske versjonen er lavere enn for de fossile versjonene. Og, yngre brukere kjører sannsynligvis lengre enn eldre, så den statistiske populasjonen (kjøretid / mengde bruk) er nok fortsatt betraktelig større her.

Så, da synes jeg fortsatt det er merkelig at disse hendelser ikke skjer i denne brukergruppen også, om det er teknisk feil og ikke menneskelig feil.
#3
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
lørdag 30. november 2024, klokken 08:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 30. november 2024, klokken 07:58
Sitat fra: Trond Svenning på torsdag 28. november 2024, klokken 13:10Poenget mitt er ikke om det skjer eller ikke. Om hendelsene  har teknisk feil som årsak og ikke menneskelig feil, så burde de vel inntreffe hyppigere i de største brukergruppene. Ikke prosentvis, men antall hendelser
Ja det stemmer det du skriver. Det vi ikke har oversikt over er ev mørketall. Dvs de som har opplevd dette men ikke sagt i fra.

Er det bruker feil på denne bilen så er det ikke så gøy å si det videre
Er det noen grunn til å tro at det er større andel mørketall i den største brukergruppen (de under 70 for å bruke min inndeling) enn de over 70? Slik at denne større andelen kamuflerer de reelle hendelsene i denne gruppen slik at volumet av hendelser er nogenlunde likt i de to gruppene? Noe som kunne ha støttet antagelsen om teknisk feil? Jeg klarer ikke å se hvorfor det skulle være slik.

Min logikk tilsier fortsatt brukerfeil.
#4
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
torsdag 28. november 2024, klokken 13:10
Poenget mitt er ikke om det skjer eller ikke. Om hendelsene  har teknisk feil som årsak og ikke menneskelig feil, så burde de vel inntreffe hyppigere i de største brukergruppene. Ikke prosentvis, men antall hendelser
#5
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
torsdag 28. november 2024, klokken 09:50
Jeg synser litt om aldersargumentet igjen:

Om vi deler brukerne av pågjeldende XC40 i to; 18-70 år og 70+, så skulle jeg tro at det er et langt større antall av den første gruppen enn den siste. Og, kanskje mer interessant, langt mer kjøretid av den første gruppen enn den siste.

Om dette var en teknisk feil så burde jo statistisk denne opptre oftere i den første gruppen enn den siste. Det ser det jo ikke ut til at den gjør.

Og, om dette var en teknisk feil, hvorfor skjer den (fra det jeg leser) kun ved parkering eller nærmanøvrering? Hvorfor ikke ved vanlig kjøring?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til kjøp av elbil
torsdag 21. november 2024, klokken 00:09
Kan jo ikke kjøpe Mercedes heller da. Nesten 20% Kinesisk ...
#7
Elbiler i media / Sv: Verditap. VG’s sjekk for 90 modl
fredag 08. november 2024, klokken 16:50
Volvo bruker fom. 24 modellen av XC40 Twin, en ny egenutviklet permanentmagnet motor bak og en Siemens asynkronmotor foran.
#8
XC40-EV / Sv: XC40 EV i Sandvika storsenter ulykken. (Første tråd)
onsdag 09. oktober 2024, klokken 11:41
Sitat fra: turfsurf på mandag 07. oktober 2024, klokken 16:31... Det uttales og at det er mistanke om at det skjedde før bilen var påslått(?)
XC40 blir påslått når du setter deg i førersetet.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
søndag 29. september 2024, klokken 09:40
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 29. september 2024, klokken 08:51
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 29. september 2024, klokken 08:49Hvorfor henger man forsatt på 2G når 5G har vært opp et par år eller hva det er ?
... Men Norge er tidligst ute med 2G shut down ...
Vi er vel tidligst ute med utrulling av ny teknologi. Da må vi vel også være tidlig ute med å ta ned den gamle. Ellers blir det veldig kostbart.
#10
Om vi bør boikotte Kina elbiler, så må vi jo ha en formening om hvilke biler vi kan (eller bør) kalle 'Kina elbiler'.

Jeg illustrerer med et eksempel: Jeg kjører min andre Volvo XC40 elbil. Den første ble produsert i Gent i Belgia, den jeg har nå er produsert i Kina. Neste årsmodell (som forøvrig vil hete EX40) vil også bli produsert i Gent igjen. Volvo biler produseres mange steder i verden. Belgia, USA, Kina og, snart, også Slovakia (om jeg husker rett). Hovedkontoret til Volvo Cars ligger i Gøteborg. Toppsjefen heter Jim Rowan. Ikke et veldig Kinesisk navn.

Om jeg så fordyper meg litt i konstruksjonen og teknologien i denne bilen, så var begge motorene til den forrige bilen (MY21) produsert av Siemens. Bilen jeg har i dag (MY24) har fått en ny permanentmagnetmotor bak. Denne er utviklet av Volvo i Sverige. Motoren foran er nå en Siemens asynkronmotor. Infotainment systemet er basert på Google.

Volvo Cars eies av Kinesiske Geely. Dette konsernet er stort og har flere varemerker. Bla. Smart som er et samarbeid med Mercedes Benz. Geely eier også rundt 10% av Mercedes (Daimler).
Går man inn i andre bilmerker, er eierskap, plattformutvikling, produksjon ++ temmelig sammensydd mellom eierselskapene.

Så, igjen, hva er da 'definisjonen' på en Kinabil?

  • Eierskapet og kapitalen?
  • Beliggenheten til fabrikken(e)?
  • Hovedkvarteret?
  • Utviklingsavdelingen og nasjonaliteten til de ansatte her? Hvilken del av utviklingen, disse funksjonene ligger jo også spredt verden over.
  • Komponentene og basisteknologien som er brukt? Hvilke komponenter?
  • Alle underleverandørene?
#11
Lade hjemme / Sv: Lade Kona Electric 2019 på 16A/3-fase 400V
mandag 22. januar 2024, klokken 09:48
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. januar 2024, klokken 05:48
Sitat fra: Smith_1 på søndag 21. januar 2024, klokken 20:57Snakket med elektriker i dag og får satt opp 32A sikring til uka. Siden kabelen fra sikringskap til lader ikke er dimensjonert for 32A så begrenser de laderen til 20A, men da får jeg i hvert fall opp til 4.6 og det kan jeg leve med. Han skal også få gjort om så laderen benytter L3 isteden for L1, så jeg forhåpentligvis får mer stabil ladestrøm.
Hm, er det virkelig lov? Å bevisst underdimensjonere kabelen på en sikring? Skjønner at det er safe i denne situasjonen, men laderen kan jo enkelt endres.
Kan ikke skjønne at det er lov. Forankoblede sikringer skal sikre hele den etterfølgende kursen. I dette tilfellet blir jo kabelen selve sikringen av kursen.
#12
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. november 2023, klokken 07:30Her går det unna i USA som ikke bil ha kinesisk stats kontroll over bilparken i usa.

Les denne på Reuters fra 6 dager siden der  Bidrn nå har fått et brev med ønske om å heve ytterligere fra 25% toll på Kinabiler...
Blir interessant å se hvordan USA gjør dette. Går de etter geografisk produksjonssted? Eller landet bilen er utviklet i? Eller eiersiden (kapitalen)? Bilindustrien blir jo mer og mer 'ekte global'. Eksempelvis eier Kinesiske Geely 10% i Daimler som er eierselskapet til Mercedes Benz. Er det nok til å få tollembargo i USA? Interessante tider!
#13
Sitat fra: TB på lørdag 04. november 2023, klokken 12:01
Sitat fra: Trond Svenning på lørdag 04. november 2023, klokken 10:42Det er vel kanskje selve ladeanlegget som er organisert som et tingrettslig sameie. Ikke boligsameiet. Uten å være jurist skulle jeg da anta at boligsameiet og dets vedtekter er basert på eierseksjonsloven. Denne er jo klar på at man har krav på lading, såfremt det ikke er teknisk umulig. At ladeanlegget er organisert som et tingrettslig sameie kan vel ikke overstyre loven som regulerer boligsameiet.

Det er ikke uvanlig med en egen organisering av parkeringen (og dermed ladeanlegg). Sameiet disponerer da ingen parkering, den er "satt bort" til annen organisasjon, gjerne organisert som samvirke eller tingsrettslig sameie.

Dette omfatter mange borettslag og sameier. Om laderetten da juridisk sett bortfaller er usikkert.

Jeg oppfatter TS slik at han bor i et sameie (er seksjonseier i et boligsameie) og har, gjennom dette, egen garasjeplass eller biloppstillingsplass. Jeg er da rimelig sikker på at dette boligsameiet må operere etter Eierseksjonsloven. Da kan jeg ikke forstå at det skal være mulig å "organisere" seg bort fra denne lovens klart definerte rett til lademulighet for egen elbil. Selv om ladeanlegget er organisert som et tingrettslig sameie (som baseres på Sameigeloven), tror jeg ikke dette overstyrer trådstarters rett til lading etter Eierseksjonsloven.
#14
Sitat fra: Ariyakjører på torsdag 02. november 2023, klokken 23:12Styret har nå kontaktet advokat som påstår jeg ikke har laderett da dette er et tingsrettslig sameie. Kan da ikke virkelig stemme at det er et smutthull i lovverket på dette?
Det er vel kanskje selve ladeanlegget som er organisert som et tingrettslig sameie. Ikke boligsameiet. Uten å være jurist skulle jeg da anta at boligsameiet og dets vedtekter er basert på eierseksjonsloven. Denne er jo klar på at man har krav på lading, såfremt det ikke er teknisk umulig. At ladeanlegget er organisert som et tingrettslig sameie kan vel ikke overstyre loven som regulerer boligsameiet.
#15
Sitat fra: smaug01 på fredag 25. august 2023, klokken 11:42... Volvo XC/C40 derimot er jo kurrant men går de særlig langt på vinteren? Føler at de er en halv generasjon etter de beste på "real world" effektivitet...
Volvo C40/XC40 har jo akkurat kommen med en stor 'midtlivsoppdatering' (2024 modellene). Nye motorer, nytt, større batteri og nyutviklet fjæring. WLTP er for Twin motor utgaven øket til 535km. Singlemotor enda høyere, til 570km.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA