Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElRobin

#1
Volkswagen VW / Wecharge-kortet på andre biler enn VW?
fredag 07. mai 2021, klokken 23:36
Hei!
Noen som vet om det går an å bruke wecharge-kortet på andre biler enn Volkswagen?
Hvis man eksempelvis har to biler, en id.3 og en BMW i3. Kan man da bruke wecharge-kortet som er registrert på id3'en på i3'en om samboeren skal ut å kjøre? Eller er det låst til id.3'en?
#2
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
søndag 21. mars 2021, klokken 12:34
Sitat fra: turfsurf på mandag 15. mars 2021, klokken 20:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. mars 2021, klokken 13:30

Tesla:          128,50 (koster 2,57 per kWh)
Verdt å merke seg at at Tesla priser med maks 2,57/kWh. De tre siste SuC ladingene har jeg betalt 1,25 - 1,35 - 2,57.
Er det slik at dette er makspris? Hvordan får man billigere? Vet om NAF-medlemskapet som hjelper litt.
#3
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
søndag 31. januar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: Rayray på søndag 31. januar 2021, klokken 11:06
Sitat fra: ElRobin på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:59
Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:52
Vurdert brukt S med gratis SuC? Virker som om du er en av svært få som faktisk får noe igjen for det!
Ja, jeg ser på den muligheten. Heller kanskje litt mot det, men er redd for uforutsette kostnader når det ikke er igjen garanti på disse.

Burde vært mulig å få til en ladeløsning, men dette er vanskelig når man leier. Vi er nødt til å leie i Ås i de to resterende årene kjæresten studerer der nede.

Foreløpig står valget mellom model 3, model S med gratis lading og VW id.3. :)

Jeg korrigerte litt for deg på slutten der. 😉

Har du mangel på lade muligheter hjemme og grøsser av økningen i pris på sc er det vel ingen som helst fornuftig grunn til å se skrått på id3 engang. Skaffer du deg en id3 vil jo backup lading på hurtiglader fort koste deg 3,5-4 kr pr kw...

Jeg er litt i samme båt som deg, jeg ligger på 11-1400km pr uke. Jeg kjører ikke fast rute, så variabel lademulighet på jobb og med 1 trang garasjeplass hjemme i tillegg til fellesparkering og 2 elbiler i hus, blir det til og fra med hjemmelading. har en easee boks, så noe blir det, men jeg vil nok tilbringe godt med timer på norske sc stasjoner de neste åra 😅  Bestilte tm3 dagen før det stod i avisen at prisen skal opp og fikk nesten kaffen i halsen, til jeg hadde regnet på det. Ja, det blir dyrere, men fortsatt by far billigst. Med mindre en finner en god model s med gratis sc, men det drar jo med seg litt risiko, mangel på hengerfeste++
Haha ;) Med avtalen man har med VW med ID.3 får man lade på ionity til 1,60 kr/kwh om man betaler 189 kr pr måned. Så det er en del billigere enn den nye prisen til Tesla. Men jeg er likevel sånn at når man skal bruke mye penger på bil, hvorfor ikke da kjøpe den bilen man har mest lyst på... ::)

Det er godt å høre vi er flere som er litt i samme situasjon! Jeg vingler mye frem og tilbake nå, mest fordi jeg ikke føler jeg finner en veldig god løsning  ???
#4
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
lørdag 30. januar 2021, klokken 11:59
Sitat fra: Vaduz på lørdag 30. januar 2021, klokken 10:52
Vurdert brukt S med gratis SuC? Virker som om du er en av svært få som faktisk får noe igjen for det!
Ja, jeg ser på den muligheten. Heller kanskje litt mot det, men er redd for uforutsette kostnader når det ikke er igjen garanti på disse.

Burde vært mulig å få til en ladeløsning, men dette er vanskelig når man leier. Vi er nødt til å leie i Ås i de to resterende årene kjæresten studerer der nede.

Foreløpig står valget mellom model 3, model S med gratis lading og VW id.3. :)
#5
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
lørdag 30. januar 2021, klokken 09:44
Sitat fra: pekle på fredag 29. januar 2021, klokken 22:13
Sitat fra: ElRobin på fredag 29. januar 2021, klokken 20:32
Nå ble det plutselig en økning på 51% på supercharger da. Det utgjør fort 10.000 kr i året for min del.
Skal du lade 10-12.000kWt på SuC i året? Om du snitter 100kW er det fort nesten 3 arbeidsuker tilbrakt på SuC.

Det stemmer nok dessverre det. Det er derfor jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med bil. Jeg må pendle de 28 milene, og ikke-elbil er uaktuelt. Det er over 7500kr i bompenger i måneden med fossil. Har heller ikke funnet noen veldig god måte å lade hjemme på, men får antakeligvis gode muligheter på jobb. Så satser på å lade store deler der, men backup er i så fall supercharger. Så helt riktig blir det ikke.
#6
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
fredag 29. januar 2021, klokken 21:45
187 kr/mnd+1,6 kr/kWh om man eksempelvis har ID.3.
#7
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
fredag 29. januar 2021, klokken 20:32
Nå ble det plutselig en økning på 51% på supercharger da. Det utgjør fort 10.000 kr i året for min del. Spørs om ionity følger etter da...
#8
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
mandag 25. januar 2021, klokken 12:35
Takk for at dere gir meg god innsikt og erfaringer!

Spørsmålet er vel også om man heller burde gått for en Tesla Model S som har gått rundt 100.000 km, til 250k.  :-\
Jeg er litt redd for hvordan det blir å eie bilen når garantien utgår. Dette kommer jo selvfølgelig til å skje fort etter mitt bruk. Hva burde man være redd for når garantien utløper på disse bilene, som ikke kan dekkes på forsikring av bilen? Eller tar forsikringen det meste som kan gå galt?
#9
Model 3 / Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
søndag 24. januar 2021, klokken 10:23
Vet at dette potensielt kan bli en stor diskusjon mellom de som liker Tesla, og de som ikke liker Tesla. ;)
Jeg vurderer hvertfall å oppgradere min Zoe til noe med mer rekkevidde og hurtigere lading. Brukes til pensling 28m t/r her dag. Begynner å bli lei lading på vei hjem  ;D
Vurderer den nyeste Zoe, men sikler selvfølgelig på Model 3, spesielt med gunstig lånefinansiering i tillegg. Men hvorfor burde man kjøpe en modell 3? Hva tror vi prisen faller på disse?

Kjør diskusjon.
#10
Zoe / Sv: Sliter med lading, NoFuel-lader
torsdag 14. januar 2021, klokken 17:38
Thanks!
#11
Zoe / Sv: Sliter med lading, NoFuel-lader
torsdag 14. januar 2021, klokken 15:44
Okei. Hvordan oppdaterer jeg den? Må jeg gjennom firmaet da?:)
#12
Zoe / Sv: Sliter med lading, NoFuel-lader
torsdag 14. januar 2021, klokken 11:45
Det er en slik.

Står 32t til fulladet når den plugges i.
#13
Zoe / Sliter med lading, NoFuel-lader
torsdag 14. januar 2021, klokken 09:15
Hei!
Storfornøyd med min Zoe. Eneste er at nå som kulda har satt inn sliter jeg med ladingen hjemme gjennom NoFuel-transformatoren. Bilen står utendørs, også laderen. Lader på vanlig stikkontakt.
Det virker som at kulda gjør at den lader veldig sakte (naturlig, jeg vet). Likevel så stopper ladingen hele tiden, mellom 5 min etter jeg setter den i, eller 1 time. Den kan dermed ikke stå over natten, fordi den avsluttes og omformeren lyser grønt. Låser jeg opp eller igjen bilen starter ladingen igjen automatisk.
Har lest at ladeporten kan låse seg opp og igjen ved lite strøm inn, under 1kW. Er det dette som er tilfelle her?

Noen som har noen tips, eller er eneste alternativ å få bilen og lader inn i garasje? Jeg har prøvd en løsning nå, og bygget omformeren inn med isopor slik at den holder varmen. Virker som dette fungerer litt bedre. Er likevel skeptisk på hva man kan gjøre for å varme omformeren uten at dette er brannfarlig.

Alle tips og tanker mottas med takk. :)
#14
Zoe / Sv: Treg AC-lading
onsdag 19. august 2020, klokken 07:52
Takk for svar! Da blir det innkjøp av ny kabel:) Nå ble jeg letta!
#15
Zoe / Sv: Treg AC-lading
tirsdag 18. august 2020, klokken 21:18
Takk for svar! Jeg har ikke original-kabel. Legger ved bilde av kabelen, kan fort hende jeg da har 1-fas.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA