Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Martinschei

#1
Hyundai KONA / Nyttelast
fredag 28. februar 2025, klokken 09:46
Jeg lurer på om noen har erfaringer med at nyttelasten i Hyundai Kona ikke har vært tilstrekkelig til å få med seg alt man ønsker?
Mange har kanskje ikke et veldig bevist forhold til dette, og andre har kanskje veid bilen full av familie eller med full familie?
Det er jo kjedelig å måtte sette igjen noe man gjerne skulle hatt med seg hjem igjen fordi bilen har overvekt i en kontroll.

Jeg tenkte jeg skulle frakte ved i min,
Og lurer på om andre har erfaring med hvor full bilen kan være før man har overvekt.

Vekten i vognkortet er jo som kjent ikke nødvendigvis riktig, i alle fall ikke på eldre biler. Der er ofte minimumsvekt oppgitt. Uten gulvmatter, spylerveske, ladekabler, varmepumpe, og annet tilvalg.

Tall jeg har funnet er
Gammel type facelift/pre facelift
LR  1675kg uten fører 2170kg totalvekt
SR  1535-1595kg uten fører 2020kg totalvekt

Ny type ser ut til å ha 420kg nyttelast

Min gamle SR er veid til 1640kg med fører og noe bagasje. Ser derfor for meg at bilen skal ha margin til 5 voksene med noe bagasje. Eller en god del av et flyttelass for eksempel.
#2
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
fredag 07. februar 2025, klokken 11:03
Har nå testet to nye ladeøkter som var litt lengre.
Først ladet jeg fra 24 til 100% for 36,1kWh som gir et ladetap på ca 21% noe som ikke er så alt for mye synes jeg. Ladet da på 4,5kW i et strekk, og dette var etter at bilen har stått ute i ca 5C i flere døgn antar batteritemperatur derfor var rundt 5C.

Kjørte deretter en tur på 269km når ladingen var ferdig.
På denne turen oppgav appen at jeg hadde et forbruk på 11,03kWh/100km i snitt og brukte 29,69kWh endte på 4%SOC etter turen noe som skulle tilsi at jeg hadde ca 280km rekkevidde til å begynne med og 30,9kWh tilgjengelig . Rekuperasjon var 2,52kWh.

Når jeg kom hjem fra turen satt jeg bilen til lading over natten (utsatt ladestart med ca 6 timer effekt 4,5kW) og ladet fra 4 til 100% for 43,1kWh, noe som skulle tilsi et ladetap på kun 14,5%.

Forbruk fra nett er da ca 16kWh/100km inkludert ladetap.

Konklusjon er at det med tanke på ladeeffektivitet synes å være best å lade mye når man først lader og gjerne på høy effekt og med varmt batteri.
#3
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
torsdag 09. januar 2025, klokken 15:57
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på torsdag 09. januar 2025, klokken 09:19
Sitat fra: Martinschei på onsdag 08. januar 2025, klokken 21:56
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Fordi jeg har mer informasjon enn bilens BMS. Jeg vet for eksempel at jeg bare skal lade i 1 time, eller at jeg heller kan lade 4 timer i strekk i morgen.

Med det sagt, ja BMS beskytter batteriet i ekstreme situasjoner, men det er ikke ekstreme situasjoner jeg har nevnt til nå.
Godt argument.
Kanskje det er en løsning å programmere inn én times lading? Da vil/bør jo bilens bms vite(?)
Jeg skal prøve det når jeg får anl.

Det var det jeg testet sist. Dog med to stk totimers økter med 22 timers mellomrom.

Batteriet kan ha startet rundt -10, men vil nok tro nærmere -5.
#4
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
onsdag 08. januar 2025, klokken 21:56
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 20:41Hvordan har du tenkt å gjøre en bedre avgjørelse enn bilens BMS om batterivarme trengs? Og man risikerer å stå der med mindre rekkevidde hvis batteriet ikke varmes først. Selv om batterivarmeren bruker ekstra energi.

Fordi jeg har mer informasjon enn bilens BMS. Jeg vet for eksempel at jeg bare skal lade i 1 time, eller at jeg heller kan lade 4 timer i strekk i morgen.

Med det sagt, ja BMS beskytter batteriet i ekstreme situasjoner, men det er ikke ekstreme situasjoner jeg har nevnt til nå.
#5
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
onsdag 08. januar 2025, klokken 18:38
Ønsker forsåvidt også å finne ut hva bilen gjør under ulike forhold slik at jeg ikke plutselig har for lite rekkevidde fordi jeg har forutsatt at batteriet lades fortere enn det faktisk gjør
#6
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
onsdag 08. januar 2025, klokken 18:26
Sitat fra: automat på onsdag 08. januar 2025, klokken 16:19Hvorfor ønsker du å deaktivere batterivarme? Et batteri som er for kaldt tar ikke imot lading.

Ønsker mest mulig effektiv lading for å bruke mindre strøm. Jeg ønsker å kunne skru av denne varmen og heller aktivere den når det eventuelt trengs.
#7
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
onsdag 08. januar 2025, klokken 16:08
Sitat fra: TB på tirsdag 07. januar 2025, klokken 22:41
Sitat fra: Eladdin - Elbilfareren på tirsdag 07. januar 2025, klokken 22:37Kan det tenkes at bilen din også driver med denne oppvarmingen av batteriet når den blir satt til saktelading?
Trådstarter har 39kWh 2021 Kona.
Slik jeg har oppfattet var det bare i svært lave temperaturer batteriet ble varmet på 2018-2023 modellene?
Bare noen for å ganger jeg observerte varmen var aktiv, typisk ved passering av fjelloverganger.

2024 modellen har varme av batteriet, den forstår jeg kan aktivere seg selv.


Batteriet kan nok ha vært rundt -10 ved  siste ladeøkt. Det var etter at bilen hadde stått i ro i flere dager og været var -14 til -5.

Hvis det er tilfelle at bilen varmer batteriet ved saktelading 4kW så hadde det vært fint å kunne skru dette av eller minimere det.
#8
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
tirsdag 07. januar 2025, klokken 21:39
Fikk 21% fra 38 til 59% på 15,7kwh over to totimers ladeøkter i går og forrigårs. Så det er tydeligvis et stort tap til ett eller annet.

En anbefaling kan være å lade sjeldent og mye når det først lades, samt å lade når batteriet er varmest mulig om vinteren.

Kan sjekke om bilen rapporterer annen ladeeffekt enn laderen når det blir litt kaldere igjen.
#9
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
mandag 30. desember 2024, klokken 14:09
Det er jo å betrakte som en feil vil jeg si på den nyere modellen.

Kjørte 132,3km m 13,5kwh/100km på 43%
Som skulle tilsi at jeg har drøyt 41kwh tilgjengelig, så det er mulig at jeg har et litt større batteri.
#10
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
mandag 30. desember 2024, klokken 09:27
Om dette omformertaper er tilnærmet konstant så havner jo en større andel av strømmen til batteriet ved høyere ladeeffekt. Vet du om det gjelder for schuko lading også?

Har zaptech pro ladeboks, men styring av denne er minimal pr nå pga begrenset tilgang.


Ladet 30% til i natt fra 50 til 80% for 14,8kWh. Soc er lest fra app, kanskje den ikke er 100% nøyaktig.

Uansett ladet fra 28 til 80% på 29,6kwh nå. Som skulle tilsi et ladetap på ca 32%. 68% havnet på batteriet. Bilen står for ordens skyld ute i få plussgrader.
#11
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
søndag 29. desember 2024, klokken 17:48
Tror det er 3fas, har 7,4kw tilgjengelig. Bilen kan forøvrig ta imot 11kw på ac hvis ladeboks kan levere.

Har lest tidligere på forumet her at vintermodus kun er et poeng dersom det er veldig kaldt, man har lav soc og har behov for rask hurtiglading eller god akselerasjon.

Er forøvrig ute etter billigst lading, og da er det greit å vite hvor effektive de ulike ladehastighetene er og om andre instillinger kan ha noe å si for dette.
#12
Hyundai KONA / Sv: Ladeeffektivitet gammel type
søndag 29. desember 2024, klokken 16:59
Av instillinger tenker jeg på minimum, redusert og maksimum ladehastighet.
Ladegrense, vintermodus, bestemt ladetidspunkt.

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke å lade med maks hastighet da jeg kan havne over neste effektledd på nettleie og pr nå ikke kan styre dette på ladeboksen.

Min bil har varmepumpe selv om det er SR


Kan legge ved data fra en lengre økt så fort jeg har en. Godt mulig det ikke er helt lineært ja, men synes fortsatt det er mye med nær 40% tap. Hadde sett for meg under halvparten.

Jeg vil påstå at det er dårlig programmering av bilen dersom man er tvunget til å varme opp batteriet ved lading. Kan man ende med å ikke få noe strøm på batteriet i det hele tatt dersom det er skikkelig kaldt?
#13
Hyundai KONA / Ladeeffektivitet gammel type
søndag 29. desember 2024, klokken 15:36
Ny koneeier her. 39kwh 2021 modell.

Har stusset på at jeg får lite rekkevidde for leverte kwh fra lader.

Gikk fra 28 til 50% på 14,7kwh levert over 6 timer fra lader på minimum ladeeffekt ac lading. 
Dette skulle indikere at jeg trenger å levere rundt 67kwh for å fulladet.

Er det virkelig så mye tap i prosessen? Går større andel av strømmen til å øke SOC ved høyere ladeeffekt? Eller er det noen skyggeprosesser som batterivarming eller lignende som er aktive?

Hvilke innstillinger lønner seg for lading? Har lest manualen, men synes den er diffus.
#14
e-up! / Sv: Optimal hastighet for lavest forbruk
mandag 15. august 2022, klokken 11:28
Testet turen fra Haugerud Oslo til Hamar sist torsdag og nådde 183km med 1km rekkevidde igjen.
Kjørte sideveier, og tok noen ekstra runder ute på landet for å ikke komme frem med ubrukt strøm.

41km/t i snittfart og 7,0kwh/100km
Dette var jo i trafikk, så 200km er definitivt oppnåelig om man har en flat løype, og ikke trenger å ta hensyn til andre på veien.
#15
e-up! / Sv: Kjøp av e-up
tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:47
Du skal klare å kjøre batteriet tomt på 80 km med en stopp midt i, men da skal du også prøve.
Full varme i -20C og aktiv kjøring gjerne litt over fartsgrensen.
Dersom du holder deg til fartsgrensen og er litt forsiktig med varmen på de kaldeste dagene skal det gå fint etter min erfaring
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA