Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mortis

#1
Symptomer:
- 12V lades ut ved hjemmelading av bil og ved kjøring
- ikke ladespenning på 12V batteriet når bilen er påslått
- ikke ladespenning på 12V når bilen står på lading hjemme

Mulig feil på OBC?
...men en mekaniker foreslo å se om hovedkabelen er korrodert / eiret

Tok en titt selv og kabelen ser unektelig ganske medtatt ut, se bilder.

Årsak ifølge mekaniker:
Korrosjon årsaket av dårlig kontakt i motsatt enda av denne kabelen.

Løsning:
Skjøte på ny ende på kabelen, dvs der korrosjonen er synlig.
I tillegg fikse kontakt i motsatt enda av kabelen.

Noen som har gjort dette selv?
Jeg tenker høyspenningshansker og fiks av kabeltilkobling i begge ender.

Evt kun fikse korrodert ende, noe som er enklest, og trolig nok for bruk i mange år til.

Noen som har hobbymekanikere å anbefale i Trondheimsområdet?

Siste utvei, noen som har et verksted å anbefale?
#2
Det ble rengjøring og oppsmøring av glideboltene, samt inn/ut med kalipter 20x per side som gjorde susen 🙂
#3
Noen som har tips til hvor jeg kan handle billige, helst nye, caliper?

Alle de vanlige billige  butikkene som Skruvat, Eurodel osv osv har ikke caliper til imiev :-\

Veldig gjerne lokal butikk i Trondheim (bila står på bukker...😬)
...men via post funker også 😇

#4
Oppdatering:

Turen gikk senere/på natta, med noe mindre snø men en del motvind.
Brukte ABRP-appen, den var gull verdt ifht trygghet for ladevalg.
La inn konservative verdier i appen.
Ladet kun kjapt til 80%
Brukte ikke varmeapparat.

Resultat:
Turen gikk kjempebra!
Var aldri i nærheten av å gå tom, selv på de lengste strekkene.

Til hater'ne: få utløp et annet sted

Tusen takk for gode råd og tips 👍🙂🤗

#5
Noen som kan hjelpe med info/link til osv single, inkl annet nødvendig utstyr fx kabler
...for å kunne lese mest mulig info ut fra min 2013 I-Miev?🙂

Noen som har løst gåten om å slå av automatic folding mirrors gåten, uten bruk av verksted eller mut3 dings til 4k?
#6
Løst?

Mut3 koster 4k, litt i overkant mye.

Mulig å plukke sikring eller ryker mye annet da?

Lur trykke/holde prosedyre på knapper/sentrallås fjernstyrer?

Hilsen I-Miev 2013 eier
#7
Meget godt kledt, så kun vifte for å holde ruta klar.

Hva er optimal hastighet på I-Miev?

Hurtiglading i kulda er vel ikke 3x vanlig så lenge man ankommer med varmt batteri?
#8
Da er Dovre uaktuelt.
Fremdeles gjennomførbart?
Strekk hvor det bør lades til mer enn 80%?
B
Hva kalles den alternative ruta?

ABRP ruta i tråden er vel over Dovre?

Hva er maks energieffektive hastighet, 70km/t eller lavere?
Selvsagt lett på gassen men er det andre tyvtriks?
Mulig å seile med I-Miev 2013?...innstilling?

Legge seg i baken på en trailer...når går vinninga opp i spinninga mht fart og avstand?

Lite med smøring med 🙈

Ok, rekkeviddeangst er et faktum 😶
#9
Kjører Oslo-Trondheim idag, motvind og ned mot -2 enkelte steder

I-Miev fra 2013 med ok batteri.
Ikke kjørt el-bil tidligere.

Rutevalg?
...over Dovre eller ikke?

Ladevalg?
...lade til 75-80% , men bør opp til 100% noe sted?
...ladesteder mtp pris?

Gratis app som både kan anbefale ladepunkter og navigere meg ala google Maps til ladestedet?

Alt annet jeg har glemt å spørre om 🤷😄
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA