Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ingvar

#1
Trur du har rett, ja. Det er nok NiCd batterier. De ville ha NiMH men fikk ikke det, så batteri pakken er litt for tung for fjærene i bilen da den ble litt tyngre enn planlagd. Jeg blander disse to. Beklager det.

Bilen er fortsatt til salgs, og jeg er åpen for alle bud.

- Ingvar
#2
Heisann

Jeg flyttet til Canada sommeren 2008.
Siden da har min PICVO CityBee (Også PIV3) stått på en løe her på Vestlandet.
Jeg har hatt planer om å eksportere bilen til Canada, men velger nå å prøve å finne en ny eiger i stedet.

Det ble laget 120 av denne prototypen. En del ble sendt til Tyskland for kollisjonstesting. Noen få endte i hender til private eigere, og de fleste andre var aldri privateigde og endte til slutt opp med å bli destruerte. Det finnes kanskje så mye som 10-12 biler igjen.

Bilen er nøyaktig lik PIV3 som er avbildet på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Think_Global
Der kan man også lese litt om historien bak bilen.

Bilen har blandt annet:
- 20 luftkjølte NiCd (Rettet fra NiMH) SAFT batterier a 6V, totalt 120 volt.
- 3-fase BRUSA motorstyring og 3-fase motor
- BRUSA lader
- Webasto kupevarmer
- Aluminiums understell og polyetylen skall

Jeg har en del reservedeler som medfølger bilen

Da jeg parkerte bilen fikk jeg litt over 100 Ah ut av batteriene, som tyder på at de var i god stand
Jeg var flittig med å toppe opp med batteri-vann til lut-løsningen i batteriene.
Bilen fungerte helt fint da jeg parkerte den.
Jeg antar at bilen har ca 12.000 til 20.000 km.

Da bilen er en prototype har den en del svakheter som man må være klar over.
Dette er en bil som er bygget opp med veldig generiske komponenter som lett kan skiftes ut i motsettning til fabrikkproduserte biler hvor elektronikken er skreddersydd.
Men man må være interessert og litt elektrisk kyndig. Dette er ikke en bil for hvem som helst. Prisen er også dertil.
Jeg brukte bilen daglig til jeg parkerte den.

Ta helst kontakt for en fullverdig beskrivelse av bilen's detaljer.

Bilen har historisk- og "museums"-verdi, men er også fullt kjørbar.

Jeg forventer ikke å få mer for bilen enn 30.000. Noe man burde lett få solgt batteriene alene for til den rette kjøper. Batteriene skal være kompatible med eldre peugeot el-biler (Peugeot 106, tror jeg).

Det medfølger en gammel Toshiba PC med DOS og programmvare for kommunikasjon med BRUSA laderen, samt en lang seriekabel.

Bilen er på en løe i rekkevidde av Stavanger området.

Jeg er på besøk i Norge de neste 3 ukene.
Ta kontakt gjennom forumet eller ring meg på 98828011.

Ingvar Tjøstheim
#3
SitatBrusa inverteren i PIV3 har cruise control innebygget. Det eneste som mangler er ledningene og kontakter/brytere/knapper til å aktivisere den.
Ja. Samme med strøm begrensingen.
#4
Egilkv,

Du kjenner vel ikke han som har en PIV3 omkring Husebybakken i Oslo? ;)

SitatDet er /var en slik Pivco 3 i Stavanger.
Jeg kjenner nok han som har en PIV3 i Stavanger området. Han heter Ingvar, og har visst flyttet til Canada. Bilen står i en love på Forsand og venter på å bli fraktet over til Canada.
Det er forøvrig plass til 2 PIV3 i en 20 fots kontainer, og jeg tror Ingvar vil være veldig interessert i din PIV3 også, egilkv, hvis han klarer spare nok penger, da... Har du fortsatt bilen så kan du gjerne ta kontakt med han, med mindre du ønsker at den forblir i Norge. Hvis du ikke har adressen hans kan du sikkert ta kontakt med han over Skype eller få den av Kenneth :)

SitatEieren var dyktig på PC, og greide å komme seg innpå styresystemt og sette opp bl.a ekte cruicecontrol. Bilen var også sprekere enn Piv4, og hadde bedre rekkevidde.
Om eieren var dyktig på PC tørr jeg ikke si, men at han fikk til cruise control vet jeg. Jeg vet også at det ikkje gjorde bilen noe sprekere, selv om den kanskje var sprekere enn PIV4. Han fikk greit 100km rekkevidde ut av bilen, og kanskje 110 ved meget forsiktig kjøring. På det absolutt beste, ca 110Ah i fra batteriet. En annen ting han koblet til samtidig med cruise control var et enkelt pot-meter for å regulere maksimal strøm til motoren. Det tror jeg var mer nyttig enn selve cruise controllen. Man kan enkelt finne BRUSA sin dokumentasjon på motorstyrings enheten og lese hvordan man kan gjøre det, har jeg forstått.

Til de som lurer kan jeg også bekrefte at PIV3 er en heeeelt annen bil en Think City eller PIV4.

Forøvrig så finnes det også en PIV3 i San Jose, California, som ble solgt privat og fraktet over for noen år siden.
Eieren er på jakt etter en front rute, om noen har en.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA