Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ombjerkvik

#1
ES8 / Sv: Erfaringer i kulden?
lørdag 25. februar 2023, klokken 18:04
22kwh/100 med skiboks, 5 personer og fullastet bil ellers nå. Var fra -5 - +2 grader. Opp og ned til fjells.
Kjørte relativt rolig, Lørenskog - Flå t/r
#2
Audi e-tron / Sv: Brukt e-tron 55 trygt valg?
fredag 09. desember 2022, klokken 17:37
Takk for gode svar folkens. Var på vei igår for å teste og signere kontrakt (merkeforhandler) med en 21 modell e-tron 55 sportback.
På veien fikk jeg en telefon fra en representant av et annet bilmerke og endte opp med å signere kontrakt på en Nio es8 7 seter.. Jaja, slik kan det gå..
Ser ut for at min tid som audi eier snart har en ende (eid Audi kontinuerlig siden 2000).
Barnas ve og vel og størrelse på bil ble utslagsgivende foran design og kjøreegenskaper...
#3
Audi e-tron / Sv: Brukt e-tron 55 trygt valg?
søndag 04. desember 2022, klokken 19:37
Erik Arnesen er ikke Møller (enda) :) ble jeg fortalt da jeg snakket med dem sist. Min gamle A4 har stått der snart en uke nå grunnet de skulle kjøre en diagnose på dem.
Bare gode erfaringer med Erik Arnesen egentlig. (både Helsfyr og Bryn), så det blir evt. å forholde seg til de framover. Mercedes bilen derimot har ikke vært så grei men vi har stort sett hatt bedre lånebil i perioden så... (ID.5 gtx)
Ellers ikke så god erfaring med Møller Hvam og Haugesund.
Ja det er nok endel lokale forskjeller å oppdrive.
#4
Audi e-tron / Sv: Brukt e-tron 55 trygt valg?
søndag 04. desember 2022, klokken 11:01
Har en noen år gammel MB -b electric så kjenner godt til motorbytte. 3 ganger til nå...
Har også vært audi eier i snart 20 år og vært fornøyd med bilene men har til gode å oppleve noe som helst positivt med Møller.
#5
Audi e-tron / Brukt e-tron 55 trygt valg?
lørdag 03. desember 2022, klokken 20:02
Et par år gammel e-tron 55, er det trygt valg? La oss si maks 75k på telleren.
Tenker spesielt på kostnader generelt (service etc.)
Noe man bør være obs på?
Evt, bør man heller velge noe annet?
(3 barn og trenger noe bredde i baksetet)
#6
Sa akkurat fra meg reservasjonen. Kunne sikkert handlet og lagt ut på finn men er ikke typen som driver med slikt.
#7
B-Electric / Sv: Vurderer kjøp av b-elektric
onsdag 24. mars 2021, klokken 15:21
Egentlig en ganske super bil bare man tar hensyn til de "mangler" den har.
Tenker å selge vår nå ganske snart da planen er at det skal rulle inn en ny bil til sommeren.
DU skiftet for kort tid siden.
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
torsdag 25. februar 2021, klokken 10:59
Tenker det samme og det finnes/kommer alterntativer også.
Ikke mottatt bekreftelse.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
torsdag 25. februar 2021, klokken 10:14
#metoo
Får se hvordan det går.
#10
ID.4 / Sv: Id4 4 hjulstrekk
onsdag 13. januar 2021, klokken 18:32
Er jo 30000 ekstra for 4wd på Enyak så noenlunde i samme leia her er vel naturlig.
#11
ID.4 / Sv: ID4 rabatter?
lørdag 09. januar 2021, klokken 08:48
Virker som en bra pris ja. Hvilke forhandlere er det?
#12
ID.4 / Sv: ID4 rabatter?
torsdag 07. januar 2021, klokken 20:09
Avtalt en tur til Møller Hvam i morgen for å prate bil og "prute" om mulig på en evt. ID4.

Fikk et skriftlig "tilbud" men var ikke helt fornøyd med det. Noen ide om hva jeg kan bruke som argumenter?

[attachment id=0 msg=949516]  [attachment id=1 msg=949516]
#13
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvilken ladeløsning til meg?
tirsdag 28. januar 2020, klokken 22:29
Blir kanskje litt mye styr?
Uansett. Jeg ble litt nysgjerrig på dette innlegget ditt:
https://elbilforum.no/index.php?topic=42039.msg733703#msg733703

SitatVi kjørte ny test på lading av MB B250 med lasket plug mot bilen og ble positivt overrasket over at bilen automatisk regulerer strømtrekket over 2 faser.

Det betyr i praksis at vi nå tilbyr Zappi MB 250 edition som gir inntil 7,4 kW lading fra 230V IT nett.

Hva innebærer egentlig dette? Vil det si at jeg kan legge ut 32A i garasjen og oppnå 7,4KW lading? Menes da 1fas ut eller kan jeg legge 3fas ut?
#14
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Hvilken ladeløsning til meg?
tirsdag 28. januar 2020, klokken 21:31
Takker for svar og enig med dine betrakninger om kapasitet.
Uansett så tenker jeg at spørsmålene mine står. Hva kan være lurt? Mange mener at når en først skal gjøre jobben med å føre kabel ut så legg like gjerne en 3-fas 32A.. Men da sliter jeg å få noe fornuftig lading på mercedesen slik jeg har forstått det siden jeg har 230V IT nett. Er det noe lurt som evt. kan gjøres da?
#15
Avansert: Batterier og Lading / Hvilken ladeløsning til meg?
tirsdag 28. januar 2020, klokken 09:48
Hei, rådvill i hjemmeladingsjungelen:
Kort fortalt:
For tiden Mercedes B250e 2016 modell.
Hus fra 2005 IT (230V) nett med 3x32A hovedsikring med mulighet til utvidelse til 3x80A (4x16mm kabel inn), dette iflg. Hafslund.

Trenger ladeløsning i garasje. Fra før er en 1-fas 16A lagt ut dit samt en 3-fas 16A dedikert til en kloakkpumpe.
All utførsel rør er brukt opp og vi må evt. borre nytt gjennom 2 vegger for å få lagt ut noe dedikert til lading:

Jeg ønsker å legge ut for framtidige mer moderne biler men samtidig klare minimum 7kW lading på Mercedesen enn så lenge vi eier den.

Hvordan løse dette på en smart måte? Slik jeg har skjønt det så kan det være mulig å "lure" Merca ved en 1-fas 32A og dermed få inntil 7.4KW lading? Hvordan?
Men: jeg ønsker å investere litt i framtidig løsning og da er vel 32A 3-fas lurt? (ja hovedsikringer må oppgraderes til f.eks. 3x63A)
Hvordan på en elegant måte å få Merca til å lade med noe grei hastighet på 32A 3-fas (230V). Dette støtter den vel ikke i det hele tatt?
Noen ladere som er smarte å investere i?
Evt. en trafo løsning (for kostbart) å konvertere til 400V (16A) og dermed bruke en Tesla UMC løsning som jeg har sett kan fungere mot mercedes?

Er det mulig å få en elektriker til å legge ut 3-fas og industristøpsel og koble en evt. ladestasjon direkte til den eller må kabel termineres direkte inn i vegglader?
Som sagt: mye spørsmål og lite svar ;) og er neimen ikke sikker jeg har dekket alt i dette innlegget heller :)

Noen andre smarte løsninger jeg ikke har tenkt på? Gjerne noe som krever noe investering i infrastruktur nå og kanskje noe ytterligere ved en framtidig ny mer moderne bil om et år eller 2 ;)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA