Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Enhanced

#1
Sitat fra: stiAn80 på mandag 29. juni 2020, klokken 12:56
Jeg vet hvor mange kilometer jeg kjører i løpet av et år, men har mindre kontroll på hvor mange kilometer jeg lader hjemme, og kilometer jeg lader på veien. Hadde det vært kW/h hadde jeg jeg hatt mer kontroll. Hvordan tenker Ohmia å følge opp dette? Dere kan jo ikke lese fra bilen hvor mange kilometer som er kjørt? Dette gjøres også mer ullent slik at forbruker velger større pakker en nødvendig.
Så vidt jeg har forstått, basert på dialog med kundeservice, så ligger det en formel i Ohmia sine systemer et sted, som - selvsagt - er basert på kWh, men visstnok basert på hvilken biltype du har, for å kunne gjøre konverteringen fra kWh brukt til km kjørt. Men man blir jo usikker når man leser at kommunikasjonsansvarlig hevder at du skal kunne bruke uendelig kWh bare bilen står i ro...
#2
Kan det hende at det faktum at Ohmia blånekter å snakke om kWh, og dermed maskerer fullstendig hva prisen egentlig er, kunne vært nok til at Forbrukertilsynet kanskje engasjerer seg hvis man tipser dem?
#3
Se også https://elbilforum.no/index.php?topic=48678.0

Kanskje innleggene om Ohmia heller burde vært flyttet til denne tråden?
#4
Sitat fra: runeae på mandag 30. mars 2020, klokken 11:05
La inn spørsmål til Ohmia om en oversikt på hvordan de beregner forbruket i abonnementene.

Her er svaret fra Ohmia:
"Oversikten over hva som er inkludert i hver enkelt pakke, finnes i priskalkulatoren. Konseptet vårt er basert på biltype, kjørelengde og hvor mye man lader hjemme. Dette plasserer kundene på riktig nivå. Vi benytter forbruksdata fra WLTP, samt at vi følger opp forbruksdata på hver enkelt lader. Med bakgrunn i dette og gode data på forbruk, tilbyr vi pakker ut fra årlig kjørelengde. Framvisning av kilometerstand vil være aktuelt om vi ser at du overstiger det valgt pakke tilsier. Total kjørelengde fordeles også utover et år, så du kan kjøre langt en måned og mindre en annen, uten at det påvirker pakken din så lenge total kjørelengde er det samme."
Svarene deres når man etterspør detaljer tyder på at mange av medarbeiderne har en lovende karriere i politikken foran seg ja.

Det beste svaret jeg har fått til er at de beregner med "gjennomsnittlige forbrukstall for biltype x kjørelengde x lademønster (andel lading hjemme)". Så antagelsen / beregningene mine i et tidligere innlegg blir da ikke helt korrekt, siden de tydeligvis ikke har en fast konstant for hvor mye kWh som går per kilometer/mil, men den varierer med biltype. Tror det er noe de har bestemt seg for i nyere tid, for jeg ble ikke spurt om biltype når jeg opprinnelig ble kunde.

Virker som om kundeservice er instruert til å ikke snakke om kWh uansett hvor mye kundene spør, men i stedet komme med mer runde svar ala at de "garanterer for kjørelengden" og "tar risikoen for variasjoner i strømpris". Kanskje ikke veldig høy risiko med tanke på prisnivået, men...

Jeg ville holdt meg langt unna å eventuelt oppgi kilometerstand på bilen (det er heller ikke noe man har forpliktet seg til i henhold til vilkårene, sist jeg sjekket de), da det jo ikke har noe som helst med hvor mye man lader på anlegget deres.
#5
Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34
Mitt boligfelleskap har visst inngått avtale med dem som "totalleverandør av ladetjeneste for ladbare biler".

Det er mulig de gjør det enkelt og greit for styret, men jeg får en klar følelse av å bli rundlurt som slutt-kunde når jeg titter på betingelsene til Ohmia.

Jeg bor også i et borettslag der styret har valgt Ohmia som leverandør, med bindingstid over flere år. Jeg har litt den samme følelsen som deg.

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34For det andre stusser jeg veldig på dette med at man betaler for antall kjørte km på bilen, uavhengig av hvor man lader. Litt uheldig når mesteparten av min lading vil foregå på jobben. Prisen er også forskjellig avhengig av biltype, antagelig pga forbruk.

Det er ikke sånn jeg har forstått tilbudet til Ohmia. Så vidt jeg skjønner har det ingenting med antall kjørte kilometer, og ei heller med biltype. De kan jo ikke vite hva som er / blir kjørelengden på bilen din, og biltype er heller ikke noe man oppgir til dem når man blir kunde. I tillegg vil jo konseptet med kjørelengde ikke gi mening for en ladbar hybrid, da den jo mikser kjøring på elektrisitet og bensin/diesel.

I "Spørsmål og svar"-seksjonen på nettsidene til Ohmia, så skriver de at "snittforbruket på en elbil eller ladbar hybrid er ca. 2kWh pr mil". Så de vil se på antall kWh du forbruker, regne dette om til km basert på "2kWh per mil" og deretter se om du er innenfor din grense eller ikke.

De forskjellige pakkene vil dermed se sånn ut (tar med Get-rabatt på NOK 50,- per pakke):

X-Small, opp til 3000 km per år / 600 kWh per år, NOK 199,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 100 kWh per år: NOK 23,88.
Pris per kWh ved forbruk på 600 kWh per år: NOK 3,98.

Small, opp til 8000 km per år / 1600 kWh per år, NOK 399,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 700 kWh per år: NOK 6,84.
Pris per kWh ved forbruk på 1600 kWh per år: NOK 2,99.

Medium, opp til 12000 km per år / 2400 kWh per år, NOK 499,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 1700 kWh per år: NOK 3,52.
Pris per kWh ved forbruk på 2400 kWh per år: NOK 2,50.

Large, opp til 20 000 km per år / 4000 kWh per år, NOK 599,- per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 2500 kWh per år: NOK 2,88.
Pris per kWh ved forbruk på 4000 kWh per år: NOK 1,80.

X-Large, uendelig kjørelengde / kWh per år, NOK 699 per måned.
Pris per kWh ved forbruk på 4100 kWh per år: NOK 2,05.

I tillegg til, som du skriver, etableringskostnad på NOK 4999,-.

Grunnen til at forskjellige biler får litt forskjellige forslag på deres kalkulator om "Hvilken avtale passer for deg?" på hjemmesidene tror jeg nok skyldes at de vet at f.eks. en e-tron har et forholdsvis høyt forbruk, og dermed vil du trekke flere kWh ut fra anlegget deres, på samme kjørelengde som en bil med lavere forbruk.

Er det veldig forvirrende at de ikke bare sier det som det er, at de ser på kWh i stedet for å hele tiden referere til kjørte kilometer? Ja, definitivt.

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på torsdag 30. januar 2020, klokken 19:34-Noen som kan berolige meg? har jeg regnet feil eller misforstått noe? Er dette egentlig en bedre avtale enn det jeg tror den er?

Hvis du lader mesteparten hjemme og kjører en del så er den vel "ok", selv om det selvsagt finnes mye bedre avtaler der ute. Lader du lite / lader mye borte / har en ladbar hybrid så er den ikke spesielt ok.

At "kalkulatoren" de har på nettsidene sine ikke rett og slett sier "du bør ikke inngå avtale hos oss" for enkelte av kombinasjonene bør vel omtrent være en sak for forbrukertilsynet?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA