Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er tiden for Tesla over?
fredag 28. februar 2025, klokken 06:24
Sitat fra: filtvet på torsdag 27. februar 2025, klokken 08:41Trengs flere konservative nå, tiden for woke, dei og eu er over. Vi har fått det stadig dårligere år for år siden de tok over.

Ordet *konservative* er nå blitt ganske utvasket. Det er ikke mye konservativt over å true allierte med handelskrig og skape usikkerhet rundt en 76 år gammel kryss-atlantisk allianse, eller deregulering av fossilindustrien. Men ved noen poeng rundt bl.a. abort og skolebøker så får republikanere stemmer fra konservative velgere .. Trump liker vel ikke EU fordi det setter Danmark i en sterkere posisjon, og fordi EU ikke kan ta imot mat som er produsert etter amerikansk standard .. det virker fjernt fra konservatisme.
#2
Det er hovedsakelig raskere ladehastighet på vinteren takket være muligheten for forvarming av hovedbatteriet, og mer stabil programvare, som gjør det verdt å velge en nyere ID.4 (24 eller 25 årsmodell) over en tidligere (21-23).

Jeg har hatt færre garantisaker med min 24 modell enn med 23 utgave som jeg hadde før, men det kan være helt tilfeldig. Er i alle fall veldig fornøyd om inntrykket holder seg. Føler at denne 24 bilen står mer til forventningene mine.

De tidligere årsmodellene får bare programvareversjon opp til 3.7, om det er viktig. Jeg regner med at min 24 modell får oppdateringer og ny funksjonalitet en stund fremover. Er foreløpig på 4.1, og regner med at det vil komme oppdatering til 5.x en gang i løpet av året. Det kommer innimellom noen forbedringer selv om versjonsnummeret forblir det samme på ID bilene.

Det er i alle fall en god deal å kjøpe ny på kampanje. Slipper ventetid også om du kommer over en lagerbil.
#3
Synes det er ironisk (og skummelt) at Vance kom til Munich for å belære Europeere om demokrati og ytringsfrihet istedenfor å snakke om sikkerhetspolitikk.

Sitat fra: cnnVance used his first major speech as vice president to lambast European politicians, claiming they are suppressing free speech, losing control of immigration and refusing to work with hard-right parties in government.

I mellomtiden nekter president Trump The Associated Press (AP) tilgang til det hvite hus.

Sitat fra: cnnThe Trump White House said Friday that The Associated Press is banned from the Oval Office and Air Force One indefinitely.

The AP, one of the world's biggest news outlets, was singled out by the White House earlier this week over three words: "Gulf of Mexico."

President Donald Trump said last month that the US government would rename the body of water the "Gulf of America." The change has taken effect at government agencies. But other countries do not reco�gnize the new name, and the AP has customers around the world, so it still refers to the Gulf of Mexico while also acknowledging Trump's decree.

Det er bare demokrati og ytringsfrihet så lenge Trump og hans meningsfeller liker det de hører. Punktum.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elton tester støtte for Mer
lørdag 15. februar 2025, klokken 04:58
Ser Mer ladere har dukket opp i Ladeklubben (snart omdøpt til Elbilappen).

Elton er 40 øre dyrere enn Ladeklubben på Mer.

Tar jeg med mine rabatter i beregningen blir det også ca 18 øre billigere med Ladeklubben (12% rabatt med DnB Mastercard), ift. Elton (15% [begrenset] rabatt med Naf Xtra). Da blir det ikke så stor forskjell på sluttprisen, men likevel ett argument for å fortsette å bruke «den blå» ladebrikken.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Batteriverngrensen er overskredet
fredag 14. februar 2025, klokken 06:49
Takk for oppdatering. Har time om en uke hos Volkswagen, men de tar den inn for sjekk før ny time for eventuelt bytte. De burde bare bytte til AGM med en gang, men får se .. Samme problemet på ID biler som på Skoda, bare at vi får bare beskjed om lite strøm på 12V om vi forsøker å bruke appen. Problemet kommer og går med en gang temperaturen faller under null grader. Når det er varmegrader så fungerer keyless, velkomstlys og fjernstyring fra app.

I manualen står det hos Volkswagen at 12V lader når bil er på, og mens den lader hovedbatteriet. Tviler på at det er nødvendig med vedlikeholdslading av 12V og opplading av hovedbatteriet til 100% slik mange kunder har fått beskjed om, men hvem vet hva forhandlere får beskjed om fra fabrikken og hva de finner ut på egenhånd.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elton tester støtte for Mer
tirsdag 11. februar 2025, klokken 21:59
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 08. februar 2025, klokken 09:05
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 06. februar 2025, klokken 18:01Ser det er mer nytt i Elton. I alle fall var jeg ikke klar over dette.

Oppdaget i dag at man kan betale med Elton hos Tesla. Det høres jo litt merkelig ut, men man får da eventuelle rabatter man har i Elton når man lader på Tesla. Og man får også Tesla lokasjoner som støttede nettverk i Elton. Men når man skal starte lading så åpner Tesla-appen seg og Elton er betalingskort. Ikke den beste integreringen, men det er i teorien en god ide å samle ladenettverk og betalinger i en app.
Ja fin ordning og det er en stund siden det kom.

Jeg fikk nyhetsbrev fra Elton om Tesla-støtte i dag, jeg. Tenkte du på Polestar Charge? De lanserte dette i fjor.
#7
ID.4 / Sv: Firehjulstrekk ved lav batteriprosent
søndag 09. februar 2025, klokken 19:19
Sitat fra: hELgenen på søndag 09. februar 2025, klokken 15:28Å kjøre med autohold inn i en trang garasje føles litt som å legge til kai i vind med båt..etterhvert takler man det jo.

Ja ikke så stort problem for meg, men det kunne vært bedre.

F.eks. går bilen ikke i jevn krypefart om garasjegulvet er ujevnt pga. isvuller. Må ta det veldig rolig da.
#8
ID.4 / Sv: Firehjulstrekk ved lav batteriprosent
søndag 09. februar 2025, klokken 14:46
Sitat fra: hELgenen på søndag 09. februar 2025, klokken 12:58Størst problem med autohold på har jeg ved innkjøring i garasje. Stopper jeg 10 cm fort kort inn og skal flytte bilen disse 10 cm frem..da må jeg gi litt gass forsiktig idet bilen fort kan bykse frem...så føler det tryggere å rygge ut igjen..så prøve å få en korrekt stopp. Å smelle fronten inn i noe foran bilen frister ikke...
Blitt så vant med det at det går på autopilot å presse strøm-pedalen akkurat dypt nok til løsne autohold og deretter flytte foten på bremsen for kontrollere hastighet. Det går ikke så veldig fort å flytte bilen i «creep mode» (hva nå det enn kalles på norsk) og brems, men mindre sjanse for at nødbremsen aktiveres i garasjeporten.

Men man burde ikke oppleve problemer med AWD systemet om man foretrekker den ene eller andre innstillingen i bilen uansett!!
#9
ID.4 / Sv: Firehjulstrekk ved lav batteriprosent
lørdag 08. februar 2025, klokken 14:57
Har alltid hatt på autohold, muligens derfor jeg ikke har støtt på det problemet med AWD som hELgenen nevner. Og jeg kjører ofte i bakke på glatt føre.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elton tester støtte for Mer
torsdag 06. februar 2025, klokken 18:01
Ser det er mer nytt i Elton. I alle fall var jeg ikke klar over dette.

Oppdaget i dag at man kan betale med Elton hos Tesla. Det høres jo litt merkelig ut, men man får da eventuelle rabatter man har i Elton når man lader på Tesla. Og man får også Tesla lokasjoner som støttede nettverk i Elton. Men når man skal starte lading så åpner Tesla-appen seg og Elton er betalingskort. Ikke den beste integreringen, men det er i teorien en god ide å samle ladenettverk og betalinger i en app.
#11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elton tester støtte for Mer
onsdag 05. februar 2025, klokken 20:15
Sitat fra: goggo på onsdag 05. februar 2025, klokken 19:06
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 05. februar 2025, klokken 15:54Der, nå har Elton skrevet en nyhetssak om at de nå støtter lading på Mer.

https://elton.app/no/nyheter/mer-og-elton

MER går med blodrøde underskudd, det har de gjort i noen år. De har visst begynt å si opp ansatte også, så jeg antar at de er desperate for å få inn flere kunder og derfor nå begynner å åpne for roaming tilbydere.
(Kilde: Fedrelandsvennen for noen dager siden, jeg har dessverre ikke tilgang til artikkelen nå)

Selv kan jeg ikke forstå hvorfor våre skattepenger (MER er 100% stats-eid via Statkraft) skal benyttes til å sponse slike selskaper så lenge det er nok av andre tilbydere i markedet og disse tilbyderne nå klarer seg uten offentlig støtte.

Mvh
Hugo


Var ikke klar over at det står dårlig til med Mer. Jeg kunne ha ladet oftere på Mer, men det blir mer planlegging å finne nettverk som ikke er i apper jeg bruker mest, og dedikerte apper reserverer gjerne store beløp på kredittkortet. Skulle gjerne slettet noen ladeapper.

Kom akkurat varsel her om at Mer åpner opp for Ladeklubben også. Dette er stort. Se vedlagt bilde. :)
#12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elton tester støtte for Mer
onsdag 05. februar 2025, klokken 15:54
Der, nå har Elton skrevet en nyhetssak om at de nå støtter lading på Mer.

https://elton.app/no/nyheter/mer-og-elton
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:28
Uno-X har visst kommet til Troms. 2 kr/kWh må vel sies å være en god pris.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Elton tester støtte for Mer
tirsdag 04. februar 2025, klokken 19:02
Har ikke sett noen offisiell informasjon om dette, men nå er Mer tilgjengelig i Elton appen. Teksten «under testing - feil kan forekomme» vises når jeg velger en Mer lader. Det koster 5,79 kr/kWh for DC, og 4,99 kr/kWh for AC.

Fra før har Elton tilgang til Circle K (siden Circle K er på eiersiden), i tillegg til mer åpne roaming-ladenettverk som Kople og Recharge.

Har aldri brukt Elton da jeg har hatt andre apper, men nå har de to viktige ladenettverk som ikke er i Ladeklubben og prisene er ok. Har og litt rabatt i Elton med NAF Xtra og DnB. Så Elton kan fort bli foretrukket nå.
#15
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
tirsdag 04. februar 2025, klokken 11:18
Dårlige nyheter om salgstallene påvirker ikke TSLA-aksjene. Ei heller Musks forsøk på å påvirke Europas anliggende ved å støtte høyreekstreme. Aksjen flyter på framskritt i batteri-lagring og roboter, mindre viktig hva som skjer med bilsalget akkurat nå, tydeligvis.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA