Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RJK

#1
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. mars 2025, klokken 10:39
Sitat fra: RJK på mandag 10. mars 2025, klokken 09:09Trodde man skrev innlegg for at andre skulle forstå, uten behov for å tolke kryptiske meninger ut... V2L er forresten inkludert i både V2H og V2G, så om du mente V2H, så kunne du jo bare skrevet det! IMHO
Jeg beskrev det jeg mente, dvs sporadisk V2L i forskjellige varianter, og spesifikt den ene bruken av V2H. Å skrive V2H ville overhodet ikke formidlet det samme.

Og, V2L/H/G er ikke det samme (og ingen av de inkluderer hverandre), det handler om software og hva som er koblet til bilen.

Teknisk sett fra bilen sin side er alt det samme, den trenger å støtte å levere strøm fra batteriet.
Som jeg prøvde å si, har bilen støtte for V2H, har den og støtte for V2L, men ikke nødvendigvis støtte for V2G. V2G derimot, har bilen dette, har den og støtte for V2L og V2H.

Slik jeg forstår det, må bilen støtte riktig nivå, for at du skal få dette koblet riktig, i tillegg til at du må ha både støtte i eget utstyr for V2H eller V2G, og nettleverandør må og kunne "samkjøre" for å støtte V2G, så det ikke går strøm ut samtidig som det sendes strøm inn, da man ellers ville fått kortslutning.

Ved V2H kan du ikke sende strøm ut, men du kan styre om strøm inn kommer bare fra bil, solcellepaneler eller grid, eller en kombinasjon av disse om behovet er stort. F.eks. kan du styre at du får ladet bil fra solcellepanelene, men og henter litt forbruksstrøm fra grid, om man skulle ha stort behov for å lade bilen og samtidig trenger mer effekt uten å få effekten fra grid i taket, som ville blitt dyrt.

Jeg er altså godt kjent med forskjellene, og likhetene. Jeg bare synes det ble uklart fra din side når du sier V2L, og samtidig nevner bruk som krever V2H uten at du nevner det separat. Det fremstod derfor noe rotete, selv om jeg skjønte at du snakket om V2H. Derfor jeg korrigerte/opplyste om "feilen".

Personlig har jeg ingen behov for V2H eller V2G da jeg bor i leilighet, der vi kun har noen få fellesladere, og noen "personlige" ladere for de som har fått kjøpt egen plass i garasjekjelleren. Har heller ikke hytte/landsted der V2H hadde vært nyttig.

Hadde det derimot vært faste plasser og personlig lader, eller enda, lader koblet til eget sikringsskap, hadde V2H vært aktuelt, kanskje og V2G. Men det siste er nok mest nyttig om man og har solcelle-paneler der man ønsker selv å styre om man vil lade, gi strøm til boligen eller gi strøm til nettet alt etter hva som er mest lønnsomt for meg.

Men tror ikke jeg trenger/ønsker eller vil dra dette lengre. De fleste har nå fått den klarheten jeg etterlyste, og ellers anser jeg at vi er enige om hvordan dette fungerer.
#2
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. mars 2025, klokken 05:29
Sitat fra: RJK på søndag 09. mars 2025, klokken 22:56
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 13:21Er V2H som er mest interessant ja. Har en slik inverter, men 500w er litt puslete for en del ting.
Forrige innlegg skrev du V2L, men da trenger du ingen inverter eller Power Gateway for å koble huset fra nettet.. Det du beskriver er altså påkrevd for V2H.

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 08:36Den største nytten for min del hadde vært V2L for sporadisk bruk og som backup ved strømbrudd. Da trenger man og en power gateway som frakobler huset fra nettet.
Hvis du leser hele setningen så står det "V2L for sporadisk bruk, og som backup ved strømbrudd". V2L er altså bare sporadisk nyttig, men backup ved strømbrudd=V2H er det mest nyttige (selv om det åpenbart vil bli ganske sjelden benyttet.

Så jeg vet akkurat hva jeg skrev, og det ble tolket helt riktig av torro.
Trodde man skrev innlegg for at andre skulle forstå, uten behov for å tolke kryptiske meninger ut... V2L er forresten inkludert i både V2H og V2G, så om du mente V2H, så kunne du jo bare skrevet det! IMHO
#3
Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 13:21Er V2H som er mest interessant ja. Har en slik inverter, men 500w er litt puslete for en del ting.
Forrige innlegg skrev du V2L, men da trenger du ingen inverter eller Power Gateway for å koble huset fra nettet.. Det du beskriver er altså påkrevd for V2H.

Sitat fra: turfsurf på søndag 09. mars 2025, klokken 08:36Den største nytten for min del hadde vært V2L for sporadisk bruk og som backup ved strømbrudd. Da trenger man og en power gateway som frakobler huset fra nettet.
#4
Sitat fra: Breezec på lørdag 08. mars 2025, klokken 21:17
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. mars 2025, klokken 20:54Det er litt på siden, men skjønner ikke helt hva som er forskjellen på V2G og V2H, så lenge strømmen går ut fra bilen og gjennom lader så er det jo bare snakk om hvor strømmen går fra sikringsskapet.

Så har en bil V2G så har den også mulighet for V2H, om jeg ikke har misforstått noe.
Det er samme teknologi, men V2G er for å hjelpe nettet, V2H er for å hjelpe huset ditt om det gir mening. Kanskje man ser for seg at V2G styres av netteier, mens V2H styres på egen hånd, f.eks for å få ned effekforbruk i huset, eller flytte forbruk til biligere timer.

Begge disse teknologiene vil slite på batteriene om det brukes, så brukmarkedet blir nok enda mer skeptisk til brukte elbiler. Jeg tipper batterigarantiene også endres, f.eks at ladesykluser gir garanti framfor kjørelengde.  Evt at X antall kwh utlevert V2x tilsvarer x antall kjørte km garantimessig.
Her er en artikkel som forklarer dette litt nærmere, men @Breezec's oppsummering er helt i tråd med det som fremkommer her.

https://blog.evbox.com/v2g-v2h-difference
#5
V2H er da offisielt forkortelsen for "Vehicle to Home", ikke "House"...! 8)

Man skiller jo på de 3 variantene V2L - " "Vehicle to Load", V2H og V2G -  "Vehicle to Grid". Forskjellen på de to siste, er muligheten til å sende strøm tilbake til nettet eller ei! Og den første er jo direkte til apparat som trenger strøm.

Har du egen bolig og egen lader, vil nok V2H og V2G være interessant. Men for de fleste av oss, er V2L tilstrekkelig.

Spesielt siden man gjerne har bilen parkert ved jobben når sola står høyt på himmelen og derved likevel ikke kan opptre som batteri hjemme.
#6
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
fredag 07. mars 2025, klokken 19:54
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 07. mars 2025, klokken 19:35
Sitat fra: Thalgar på fredag 07. mars 2025, klokken 19:22
Sitat fra: Dieselgubben på fredag 07. mars 2025, klokken 19:05
Sitat fra: Thalgar på fredag 07. mars 2025, klokken 12:44
Sitat fra: serenejet på torsdag 06. mars 2025, klokken 08:20Håpet er at vi tipper over fra "folk som kjøper Tesla føler litt på skammen" til "folk som blir sett i Tesla med nyere skilter enn 2025 blir uglesett". Først da får vi virkelig effekt på salget.

Jeg er der selv - om jeg ser noen i ny Tesla nå tenker jeg "jøss, der har vi en person uten ryggrad". Om den holdningen setter seg er mye gjort.

Jepp. Ser eg Tesla med EN-skilt og utover, for ikkje å snakka om Juniper når den kjem på vegane, vil min automatiske reaksjon vera at personen er enten a. høgreradikalar som ønskjer demokratiet pokker i vald og Putin-siger i Ukraina, eller b. politisk bevisstlaus og dermed nyttig idiot for folka i kategori a. 
8)

Jeg tenker det samme om deg. Det er bare at du er for gjerrig til å selge bilen og kun har moralske prinsipper når det gjelder andre enn deg selv.

Å? Å selga bilen gjer ingen forskjell. Dei pengane har Musk fått. Det er å kjøpa ny som betyr noko.

Sier du ja. Skal du aldri ha bilen på service? Og så sterkt som du mener, så burde du jo skjemmes - du kjører jo rundt i skaperverket til Musk.

Og er du med på å dumpe prisen på Y ved å selge skiten billig, kan du skremme fremtidig kjøpere fra å kjøpe grunnet frykt for høyt verditap. Da rammer du Musk.
Hvorfor skal man dumpe bilen billig? Den som kjøper den billige bilen som dumpes, vil jo få samme drittslengingen etter seg, til det ev. koker over, så kan hen kanskje selge den for fortjeneste.

Nei, å selge en brukt Tesla for å markere avsky, vil fort bare en selv tape på. Og til hvilken moralsk gevinst, når den likevel ender opp med å bli kjørende rundt på veiene?

Kanskje man heller skulle ta idé fra denne, da skal det mer til for å oppdage hvilken bil som faktisk kjøres 8):



Eller som denne:

#7
Det er selvsagt en fordel å bruke kortest mulig kabler, så det kan fort tenkes er grunnen til å ha ladeluke foran på noen. Men kommer vel mer an på hvor de plasserer ombordladeren og ac/dc-converteren enn motoren.

Forklaring på hvorfor Kia ikke holder seg til en plassering, skal jeg dog ikke spekulere i. Heller ikke på hvilken side de velger å legge den. Men skulle jo tro det var en fordel å ha en fast plassering, både med tanke på deler og ikke minst logistikken rundt det å retoole utstyr til å stanse ut åpninger på forskjellige karrosserideler.

Når det er sagt, jeg tenker det er en fordel med høyre fremme fremfor høyre bak, da det liner opp med den største ladeoperatøren sin plassering av ladere i båser.
#8
ES90 / Sv: Elbil.no om Volvo ES90
torsdag 06. mars 2025, klokken 10:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. mars 2025, klokken 06:34
Sitat fra: RJK på onsdag 05. mars 2025, klokken 17:23Samme info får du, og alle vi andre, om du/vi leser artikkelen denne nyheten peker til... ;) 8)
Hvis du ikke ser at det er to forskjellige artikler med ulike bilder og info - så synes jeg du skal kreve tilbake skolepengene dine. He he

Du tåler å bli tulla med du RJK?
8)
#9
ES90 / Sv: Elbil.no om Volvo ES90
onsdag 05. mars 2025, klokken 17:23
Samme info får du, og alle vi andre, om du/vi leser artikkelen denne nyheten peker til... ;) 8)
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 04. mars 2025, klokken 23:50
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. mars 2025, klokken 23:20
Sitat fra: turfsurf på mandag 03. mars 2025, klokken 05:21For de som sier at strømprisene er på vei ned, februar hadde de høyeste prisene siden -23, og tredje høyeste februar noensinne.

https://e24.no/energi-og-klima/i/QM2JoJ/dyreste-stroem-maaned-siden-2023

Likevel endte jeg på under 118 øre per kWh inkl. nettleie, sammenlignet med 1990-prisen på 106 øre er det ikke spesielt mye synes jeg.

Mars ligger foreløpig helt nede på 85 øre/kWh inkl. nettleie. Det er billig.
Hadde du like stort solcelleanlegg på den tiden, eller hadde du ikke fått noe opp på taket da? Sånn bare for å få med om du sammenligner epler mot epler, eller epler mot bananer...
#11
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 21:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. mars 2025, klokken 13:32Nesten så man begynner å lure på om det var inspirasjonen til brukernavnet ditt... Surfa på "turf'en" som var grov asfalt...!

Huff, det hørtes ikke godt ut eller bra ut. Men formoder at du funker stort sett ubemerket av det, bortsett fra minnene. What doesn't kill you, makes you stronger! Om man får si det!

Brukernavnet kommer fra ett natthopp med fallskjerm i Florida som endte med en hook-turn og surfing på vått gress i nærmere 100km/t i soloppgangen. Helt magisk :)

Skadene har satt sine merker, men er til å leve med. Har ihvertfall motivert til å trene.
Det hoppet hørtes ut som en fantastisk opplevelse! 8)
#12
Sitat fra: Oddaa på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:58
Sitat fra: RJK på søndag 02. mars 2025, klokken 23:55
Sitat fra: sims på søndag 02. mars 2025, klokken 23:42Er det noen her som har forespurt Volvo om å få lagt inn en «bestemor modus» på XC40? Man kunne SW tunet den ned til 130hk eller noe, med flat pedal som gir 0-100 på 10 sek eller noe.
Har en mor på 84 som er blitt veldig nervøs for å kjøre denne nå (selv om det har gått bra i 3 år - og hun er fremdeles en god sjåfør i mine øyne med 50+ skadefrie år bak seg). Hun vurderer faktisk å selge bilen pga dette og kjøpe seg noe mindre kraftig. Litt leit dette, bilen er jo veldig bra.
Som med Polestar, finnes det vel en Oransje nøkkel som man kan gi ut når man låner ut bilen, som standard gir Chill-mode! Volvo kaller det "Care Key", men den er vel først og fremst hastighetsbegrensning, men kan vel kanskje sette begrensninger i brukerprofil for andre settings. Forhåpentligvis og aks-begrensninger, håper jeg!

https://www.volvocars.com/no/support/car/xc60/article/159337b6c7e99e07c0a81f6f0bf4f7b0_35598135c7e9dc3bc0a81f6f3870f79c_d9f6bf56a0316f47c0a801514e4c2072/

Sist jeg kikket på disse innstillingene var det kun makshastighet som kunne begrenses.
Var dessverre det jeg fryktet! Men takk for svar! :)
#13
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 19:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 04. mars 2025, klokken 18:06
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 17:17Like mye stigma å beholde en Tesla som å kjøpe en ny.

Mener man noe med sin skam, burde man også selge sin Tesla. Kanskje man velger å beholde for å unngå tap og for at man ikke får noe bedre for pengene? Nesten samme rasjonaler som enkelte har for å kjøpe? Mye lettvint posering.

Tror du folk virkelig har lyst til å tape 20-30-40+ tusen, dersom de kan unngå det ved å beholde bilen, som samtidig er en av de billigere å drifte?

Ikke alle som "dri.er" penger og kan ta et tap bare fordi "noen" kan se på de med et fordømmende blikk, så jeg har full forståelse for at ikke alle springer avgårde for å selge bilen sin.

Mye lettere ja å fordele skam enn ta noe selv.

Har Y hatt ett unormalt stort verditap? Synes de har holdt seg bra, jeg. Det er sjelden man går i pluss.

Jeg full forståelse for at folk beholder sine Teslaer. Men de trenger ikke lime tåpelige klistremerker på bilene eller fordømmer de som kjøper ny Tesla.

Ny Tesla lages i Tyskland, får deler globalt og Musk eier kun 13-14%.
Folk må selv avgjøre om de føler skam, om de eier og/eller kjører en Tesla. Jeg har hele tiden sagt at det er liten eller ingen grunn for å gå etter de som allerede eier (eller disponerer) en Tesla.

Jeg kan selvsagt se at noen vil se mer kritisk på eget eller andres ev. kjøp av ny Tesla, men jeg mener nå fremdeles det er et personlig valg, og ingen kan vite hva personen som har kjøpt, har tatt for slags vurderinger og avveininger.

Liker jo ikke selv at folk kjøper kina-biler, men jeg ville aldri funnet på å gå eter hverken eier, sjåfør eller selve bilen av den grunn. Dog kunne jeg selvsagt tatt en diskusjon rundt det, uten å være fordømmende eller negativ.
#14
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 04. mars 2025, klokken 17:17Like mye stigma å beholde en Tesla som å kjøpe en ny.

Mener man noe med sin skam, burde man også selge sin Tesla. Kanskje man velger å beholde for å unngå tap og for at man ikke får noe bedre for pengene? Nesten samme rasjonaler som enkelte har for å kjøpe? Mye lettvint posering.

Tror du folk virkelig har lyst til å tape 20-30-40+ tusen, dersom de kan unngå det ved å beholde bilen, som samtidig er en av de billigere å drifte?

Ikke alle som "dri.er" penger og kan ta et tap bare fordi "noen" kan se på de med et fordømmende blikk, så jeg har full forståelse for at ikke alle springer avgårde for å selge bilen sin.
#15
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mars 2025, klokken 12:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. mars 2025, klokken 09:48Det hørtes ikke godt ut.
Nei, den ene ulykken førte til en syv timer lang operasjon med lokalbedøvelse og 3,5l blodoverføring. 7 brudd i låret, brist i lårhals samt ganske forslått, og 6 uker i sykeseng (før man kunne få internett på sykehus). Har ganske mye metall i kroppen enda.
Nesten så man begynner å lure på om det var inspirasjonen til brukernavnet ditt... Surfa på "turf'en" som var grov asfalt...!

Huff, det hørtes ikke godt ut eller bra ut. Men formoder at du funker stort sett ubemerket av det, bortsett fra minnene. What doesn't kill you, makes you stronger! Om man får si det!

:+1:
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA