Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ElThoro

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Ønsker å kjøpe elbil - trenger info
søndag 12. oktober 2008, klokken 14:28
Sitat fra: elektrolux på fredag 10. oktober 2008, klokken 22:27
Ingen grunn til det. Boogie har sikkert en Partner til overs, som jo ser ut til å være rette kjøretøyet for deg.

Høres interessant ut det.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Ønsker å kjøpe elbil - trenger info
fredag 10. oktober 2008, klokken 22:02
Fikk forøvrig svar fra Enviro i dag. De bekrefter at det er venteliste - på opptil ett år!  :o

Får vel bare smøre seg med tålmodighet, ja ::)
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Ønsker å kjøpe elbil - trenger info
torsdag 09. oktober 2008, klokken 21:58
Sitat fra: ilmarw på torsdag 09. oktober 2008, klokken 10:34
Sitat fra: ElThoro på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:40
-Forhandlere/verksted er få (buddy ikke noe alternativ for meg, så i praksis kun Enviro såvidt jeg vet)
Hvorfor er ikke Buddy et alternativ, om jeg få spørre?

Kan du forøvrig lade i begge ender, eller bare i den ene?

ilmar

Korriger meg om jeg tar feil:
1.Buddy har lavere kjørelengde enn PSA. Akkurat hvor mye lavere er jeg ikke sikker på, men jeg må kunne komme meg tur-retur jobb (ca 5 mil tur/retur), siden jeg ikke har lademuligheter hjemme. Klarer Buddy dette en kald vinterdag?
2.Buddy er en mobil likkiste på motorveien. I byen, ok, men jeg setter meg ikke inn i en bil hvor jeg sitter en halv meter foran bakveggen og kjører på E18 i trafikk som holder 80-100km/t. Jeg har selv opplevd å bli påkjørt bakfra på ring 3 i en liten toyota corolla. Jeg ble skvisa mellom bilen foran og bak, og corollaen ble seende ut som et trekkspill og var totalvrak. Jeg slapp uskadd fra hendelsen takket være deformasjonssone. No offense, men jeg trenger mere stål mellom meg og medtrafikantene enn Buddy ser ut til å gi meg ;)

Takker ellers for mange gode kommentarer og tips! :)
#4
Enkle batterispørsmål / Sv: Lading av elbil - 10A vs 16A
tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:58
Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:46
P106 kan stilles til å lade med mindre enn 10A. (Enviro fikser det for deg).

Ladingen går litt langsommere , ca 20% i timen mot eller ca 25%. Sammen med litt lys går nok bra, men kommer det det på en motorvarmer eller to går nok sikringen.
Dersom du bruker en skjøteledning så sørg for at den har tilstrekklig tversnitt, og dersom den er på snelle:husk å trekke ledningen helt ut.


Du sier at P106 kan stilles til å lade med mindre enn 10A, men kan den da fortsatt lades med 16A som jeg har på jobb?
Vil jeg oppnå full/tilstrekkelig lading etter en 8 timers dag?
#5
Enkle batterispørsmål / Sv: Lading av elbil - 10A vs 16A
tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:56
Takk for svar.

Har forhørt meg om evt. å få lagt en 16A kurs til garasjen. Men da må det visst graving til. Garasjen var først uten strøm i det hele tatt, men så ble det ordnet slik at vi (de fem garasjene i vår rekke) fikk koblet oss på samme kurs som en annen rekke (som jeg tror også er fem garasjer) Derav så mange garasjer på samme kurs, og ja, det er 10A.

Antar dermed jeg kan glemme lading i garasjen med mindre jeg blar opp til en gravemaskin (tør ikke en gang tenke på hva det koster)

Ser i sikringsskapet i huset at er kun bad kjøkken og komfyr som har mer enn 10A. En nødløsning kan være laaaang skøyteledning fra bad og ut... evt. få installert en 16A kurs i uteboden, som ikke er fullt så langt fra veien. Noen som har peiling på pris på slikt?

Ser visst ut til at jeg foreløpig er helt avhengig av lading på jobb...
#6
Kjøpe elbil? / Ønsker å kjøpe elbil - trenger info
tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:40
Etter vurdering av alternativer (FÅ) og etter MYE kø-relatert frustrasjon, har jeg altså kommet fram til at elbil må være tingen for meg.

Litt om meg selv: Bor i Kolbotn, jobber på Høvik. Trykker meg innover på mosseveien hver dag, og tilbake, gjennom "festlig"-tunnellen, og utover mosseveien igjen om ettermiddagen. Siden jeg enten henter eller leverer i barnehagen hver dag, har jeg liten valgfrihet mht. tidspunkt for kjøring, så står mye i kø. Til tross for en del veiarbeid, spesielt på mosseveien, ser jeg at store deler av strekningen har et herlig, forlokkende kollektivfelt, ergo må elbil være tingen. At det i tillegg er miljøvennlig, ingen bompenger, lav årsavgift osv. skader jo heller ikke.

MEN,
så registrerer jeg jo at det finnes potensielle problemer:
-Lav kjørelengde (kjører over 5 mil, må lade hver dag)
-Batterier kan, om man er uheldig, ryke nesten når som helst
-Nye batterier er dyre (120.000...?)
-Forhandlere/verksted er få (buddy ikke noe alternativ for meg, så i praksis kun Enviro såvidt jeg vet)
-I tillegg har jeg registrert at enkelte klager på lav fart, spes. i bakker, dersom man ønsker å kjøre på grønt

Etter det jeg kan se, har jeg følgende alternativer:
1.Kjøpe PSA hos Enviro
Relativt safe alternativ, siden bilen vil (tror jeg?) Være nyoverhalt, og ha "halv pris" garanti på batteri dersom dette ryker. Ulemper ser jeg for meg er pris (hva tar de for en P106..?), samt noe lang vei til service.
2.Kjøpe elbil med Cleanova-systemet
Høres veldig bra ut i forhold til kjørelengde, fart etc. Men er det noen som vet noe som helst om når dette blir tilgjengelig og hva det kommer til å koste?
3.Ny Think
Høres fint ut, men er tydligvis utsatt ut i evigheten
4.Gammel Think
Tja... noen kommentarer? Hva gjør jeg om batteriet ryker? Hvordan er det med service? Hva med sikkerhet på motorveien? Kjørelengde?
5.Kjøpe brukt
Virker altfor risikabelt dersom batteriet ryker. I tillegg er det kun buddy/gammel think på finn for tiden

For meg virker det som å kjøpe en P106 hos Enviro er det tryggeste og mest praktiske, i forhold til risiko, kjørelengde og pris (Evt. Cleanova eller ny Think, dersom dette noengang blir tilgjengelig da)

Er det noen av dere erfarne elbilførere som kan tilføre meg kunnskap gjennom sine erfaringer? Er mitt resonnement noenlunde fornuftig, eller har jeg oversett noe?

mvh.
ElThoro - frustrert køkjører
#7
Enkle batterispørsmål / Lading av elbil - 10A vs 16A
tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:05
Hei,

jeg vurderer å kjøpe meg elbil, for øyeblikket ser jeg mest på P106. Jeg bor 26km fra jobb, og må derfor kjøre drøye 5 mil pr dag. Siden jeg har muligheter for lading på jobb, burde det gå helt fint å lade kun der. Lading hjemme er nemlig litt mer problematisk:

-Jeg har garasje med strøm. Dette er derimot en 10A kurs som dekker noe sånt som 10 garasjer. Tipper det er ment for lys og andre "lette" ting, ikke for lading av el-bil. Jeg har hørt at det går fint å lade elbil på 10A, men når denne kursen samtidig har belastning fra lys og kanskje et par motorvarmere i de andre garasjene, risikerer jeg ikke da å ta ned kursen?

-Jeg kan stå foran (rekke)huset og lade med skøyteledning. Også her med 10A, men kan i det minste kontrollere at det ikke er annen belastning på kursen. Pga parkeringsregler i gata er dette kun nødløsning for helger etc., ikke på fast basis.

Gitt disse forutsetningene, er det realistisk for meg å kjøpe elbil? Og er en PSA-bil i såfall det rette valget?

mvh.
ElThoro - foreløpig uten elbil
#8
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Problemer med login
onsdag 01. oktober 2008, klokken 23:09
Hei,

tusen takk til El rayo for tips, og til Electrolux som postet innlegget mitt.

Jeg klarte til slutt å registrere meg. Jeg lastet ned FireFox, og forsøkte på nytt. Fortsatt kommer det ikke opp noe bilde med verifikasjonskode. (Får dere virkelig opp denne?? Har prøvd fra flere forskjellige pc'er, med flere forskjellige nettlesere, med popupblokker av og brannmur av, men det kommer ikke noe bilde). Igjen prøver jeg 'listen to letters'. Det pussige nå er at i firefox får jeg opplest fem bokstaver. Jeg legger inn disse og får registrert meg uten problemer. Av nysgjerrighet prøver jeg 'listen to letters' nok en gang med IE. Tre bokstaver blir opplest. Jeg trykker på 'direct link', denne gangen blir det lest opp fire bokstaver, fortsatt en for lite.. (!)

Velvel, skal ikke klage mer, jeg ble jo registrert til slutt. Men jeg synes absolutt det burde være en tydelig epostadresse man kan henvende seg til ved slike problemer. Er ganske frustrerende å sitte fast på utsiden uten å ha noen å henvende seg til. Tipper det må være flere som er i samme situasjon.

mvh.
'ElThoro' - Endelig inne :) ;) :D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA