Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - esan

#1
Jeg hadde tidligere en Porsche som hadde ladeluke på begge sider. En flott løsning.
Ellers tenker jeg at for biler med kun 2-hjuls drift er valget av plassering av ladeluke avhengig av om det er bakhjuls- eller forhjulsdrift. Kanskje det er grunnen til at de nye modellene fra Kia  Ev3, Ev4 og Ev5 som har forhjulsdrift, nå får ladeluken foran på høyre side i motsetning til Ev6 som i 2-hjuls versjon har bakhjulsdrift og dermed ladeluken på høyre side bak?
#2
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 01. mars 2025, klokken 12:04
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mars 2025, klokken 11:56Det er vel noe som kun betyr noe for ett fåtall av kunder i land med kaldere klima. Da mener de det er viktigere å spare noen kroner på en enklere frontmotor enn det er er å tape disse få kundene.

Det er vel nettopp kundene i land med kaldere klima som er den viktigste kundebasen for utgavene med AWD? Har man ikke AWD i revers, så forsvinner jo en vesentlig grunn for å velge AWD. Man vil jo gjerne kunne rygge seg ut av en grøft eller snøfonn. For min del vil dette være et moment som i tilfelle får meg til å velge bort denne nye modellen.
#3
Kjøpe elbil? / Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?
onsdag 19. februar 2025, klokken 21:12
Jeg er nå eier av min tredje elbil. Har aldri opplevd så store verditap som på disse bilene! Dette er riktig nok biler i den øvre prisklasse.
Problemet med elbiler er at det skjer så store teknologiske nyvinninger på kort tid. Kjøper du ny bil det ene året, er den gjerne akterutseilt teknologisk det andre året. F.eks. når det gjelder batteriteknologi, som bestemmer rekkevidde og ladehastighet. Snart får vi antagelig ny type batterier med svært mye lengre rekkevidde og mye kortere ladetid. Hva skjer da med bruktprisene på eldre biler?
En annen sak er de stadige kampanjer mellom bilmerker der du opplever at bilen du nylig kjøpte plutselig blir satt ned kraftig i pris.
Så har vi saker som denne nylige med Tesla og forholdet til Musk. Stor fare for at det vil påvirke bruktprisen!
Å kjøpe Kinesisk bil kan på sikt også være skummelt. Tenker da på tollbarrierer og politisk boikott av Kina.
Å beholde en elbil ut over garantitiden er også risikabelt. Dette som følge av de ekstreme delepriser på slike biler.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor viktig er egentlig ladehastighet?
mandag 17. februar 2025, klokken 20:22
Finnes selvsagt mange ulike situasjoner der ladetiden blir mer eller mindre viktig. Personlig legger jeg i alle fall mer vekt på f.eks. 1o mil lenger rekkevidde enn 10 minutter kortere ladetid. Best er selvsagt å få i både pose og sekk, men jeg velger ikke bort en bil med gode egenskaper dersom eneste minus er noe lengre ladetid.
Dette kun som et innspill i hva man bør tenke over når man leser biltester for å velge seg bil. ;-)
#5
Nå var ikke poenget her å lære å rygge, men sette fokus på hvorfor det ikke kunne vært en felles standard for plassering av ladeluke.
#6
Elbilen i Samfunnet / Hvor viktig er egentlig ladehastighet?
mandag 17. februar 2025, klokken 15:32
Hvor stor betydning har det egentlig om man lader fra 20 % til 80 % på 25 eller 35 minutter? Blir ikke dette mindre viktig dess lengre rekkevidde bilen har? Dersom man kan kjøre fra 30 til 50 mil på en lading, alt etter vinter eller sommer, så tar man vel uansett en pause på minst en halv time for å spise, strekke på bena og gå på toalettet? Da kan jo en svært kort ladetid faktisk bli stressende siden man ikke får tid til å spise ferdig før man må ut og flytte bilen fra ladestasjonen!
De fleste lader uansett for det meste over natten hjemme, og da betyr i alle fall dette lite.
#7
En sak som irriterer er at elbiler kommer med forskjellig plassering av ladeluken. Noen i front, noen på høyre side foran, noen på venstre side bak osv. Selv innenfor samme merke er det slike forskjeller fra modell til modell!
Hvorfor kunne man ikke fått en lik standard? Dette har jo f.eks. betydning for hvor man velger å plassere ladeboksen hjemme i garasjen. Nå har jeg min ladeboks plassert på venstre side rett innenfor porten. Om min neste bil da har ladeluken foran på høyre side, må jeg investere i en lengre ladekabel, om jeg ikke skal måtte begynne å rygge inn i garasjen. For meg er dette tungvint fordi garasjen er ganske smal og trang. Da er det lettere å kjøre inn og rygge ut.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbud mot led-lykter?
mandag 27. januar 2025, klokken 22:57
Sitat fra: elektro på mandag 27. januar 2025, klokken 22:07Og mange blir nok også litt lurt av at de ikke alltid kan se tydelig at motgående bil blender ned. Så gir de seg til å stirre på lyktene. Jeg tror at LED og Matrix type lys gir økt trafikksikkerhet for alle.


Tror faktisk du er inne på noe her ja!
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbud mot led-lykter?
mandag 27. januar 2025, klokken 20:52
Det var noen interessante poeng i den videoen.
Noe av problemet kan skyldes det blå og kalde led-lyset fra lyktene til moderne biler. De viser til at man med tidligere halogenlys hadde mye varmere fargetemperatur fra lyktene, og at det var langt mer behagelig for møtende trafikk.
 Vi husker jo alle det blå kalde lyset fra de tidligste led-pærer for hus og hjem? Nå er jo ikke det lenger noe problem og vi får den fargetemperatur vi ønsker.
Det må da vel være mulig for bilfabrikkene også å få led-lys med varmere fargetemperatur målt i Kelvin?
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbud mot led-lykter?
søndag 26. januar 2025, klokken 18:45
Sitat fra: RJK på søndag 26. januar 2025, klokken 18:28Problemet er vel ikke LED i seg selv, men som jeg selv har opplevd, man kan bli "indirekte" blendet av flomlyset som oppstår der man bruker Matrix-teknologi.

Er enig i at selve led teknologien neppe er et problem i seg selv. Matrix teknologi derimot kan jeg skjønne kan være et større problem. Jeg har hatt to ulike bilmerker som hadde/har Matrix. De løser dette tydeligvis på ulik måte og her er det sannsynligvis rom for både justeringer og forbedringer. Varmetråder i hovedlyktene hadde uansett vært en stor fordel ja!

Rosstopher: Meningen med denne tråden var kun å diskutere hva som kan komme. Er enig i at vi ikke kjenner til konkrete krav fra myndigheter enda om forbud. Henvisningen til slike krav i artikkelen er nok kun basert ulike diskusjoner fra diverse media. Men det er jo av interesse at dette skal sjekkes opp i Storbritannia frem til sommeren. Hva som kommer ut av det, vil tiden vise. Men det er da et relevant tema i et forum som dette?
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbud mot led-lykter?
søndag 26. januar 2025, klokken 17:54
Det står at det kommer krav om forbud. Storbritannia gjennomfører jo frem til sommeren en granskning av problematikken der utfallet kan ende med forbud.
Det er dermed ingen forslag om forbud pr i dag, men en prosess som faktisk kan ende med forbud.
Når så mange bilister hevder å bli blendet, kan man jo ikke bare ignorere det.
Men hvordan skal et eventuelt forbud gjennomføres? Blir det med tilbakevirkende kraft, eller kun for nye biler fra f.eks. årsskiftet 2026?
#12
Elbilen i Samfunnet / Forbud mot led-lykter?
søndag 26. januar 2025, klokken 16:04
https://dinside.dagbladet.no/motor/vil-forby-disse/82544135

" Selv om de lyser opp veien bedre for førerne, blender de samtidig andre trafikanter. Enkelte bilisters økende sikkerhet kan ikke skje på bekostning av andre trafikanter som fotgjengere, sier Graeme Downie, som sitter i det britiske Parlamentet, til Sky News.

Om LED-lys kommer til å bli forbudt i Storbritannia, gjenstår å se. Ifølge transportminister Lillian Greenwood, skal forskerne legge fram sin rapport i løpet av sommeren."

"Så langt vi vet har det ennå ikke kommet krav om forbud i Norge. Det EU eventuelt kan komme til å vedta er en begrensing av lysstyrken i le-lyktene. I så fall vil dette også komme til å gjelde for de bilene som selges i Norge."

Kan ikke se at Elbilforeningen har kommentert denne saken? Hvordan vil et forbud bli implementert? Alle nyere biler har jo slike lykter. Må vi skifte lykter på bilene??
#13
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
torsdag 16. januar 2025, klokken 12:56
Ser den.
Men for meg ser dette ut som en helt annen bil, og ikke bare en oppgradering eller videreutvikling av den eksisterende modellen.
#14
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
tirsdag 14. januar 2025, klokken 11:45
Synes det er rart at bilen skal hete iX3. Det er jo samme navn som dagens bil, selv om dette ser ut til å være en helt ny bil?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA