Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Proxy10

#1
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
torsdag 17. februar 2022, klokken 20:48
Sitat fra: Simmelim på torsdag 17. februar 2022, klokken 20:39
Er det mulig at identisk bil kan registreres med forskjellig nyttelast alt etter som hvor bilen blir registrert? Ser de tyske har fått økt nyttelast, da skal vel vi i Norge også få det?

Samme gjelder for Danmark. Her her en danskregistrert bil for to dager siden med økt vekt:

https://www.tjekbil.dk/nummerplade/DG86782/overblik
#2
Sitat fra: Simmelim på torsdag 17. februar 2022, klokken 19:27
Kommer alle her til å ta ut bilen om de ikke endrer nyttelast? Noen som vet om det er sånn at samme bil kan ha forskjellig nyttelast alt etter som hvor den er registrert?

Sikkert ikke alene om dette, men sliter litt med å skjønne dette med nyttelast på bilene som kommer nå (har 1 stk i bestilling i q1). Flere har rapportert om økt nyttelast i Tyskland og Danmark på biler mottatt de siste dagene, og jeg har til og med sjekket reg.nr fra en bil i Danmark registrert denne uken der nyttelasten har økt med 250kg. I Norge er det derimot ikke noe offisielt fra Tesla som kan bekrefte økt nyttelast, selv om det mest sannsynlig er få dager unna de første registrerte. Er det andre forhold i Norge sammenlignet med Danmark/Tyskland som gjør at bilene her ikke vil få endring på dette? Kommer jo helt sikkert til å ta i mot bilen til tross for ingen endring i nyttelast, men hadde jo vært fint å unngå kjøring med overlast tidvis..
#3
Kjøpe elbil? / Førstegangskjøp elbil
torsdag 26. september 2019, klokken 12:23
Hei!

Vi har akutt fått behov for en bil nr. 2 grunnet endring i jobb og boplass. Har en dieselbil med god plass som bil nr. 1, men ønsker å ha elbil som nr. 2 der de økonomiske fordelene kommer til sin rett. Planen er å ha den i 4-5 år, eller til vi får endret behov.

Den vil bli brukt til noe jobbpendling (30 km t/r) samt annen småkjøring som barnehage og butikk, og derfor har vi ikke behov for en bil med lang rekkevidde. Vi har også mulighet til å lade hjemme i egen garasje.

Har prøvd å finne det optimale med tanke på rekkevidde, plass og pris. Vi har ikke behov for stor plass og lang rekkevidde, men er begrenset på hvor mye vi kan kjøpe for. Har satt et øvre tak på 120.000 kr, men aller helst under 100.000 kr.

Basert på dette har jeg funnet ut at det står mellom Leaf, E-Up og Zoe (trilling er uaktuelt) som er 4-6  år gamle. Virker som E-Up er priset hakket lavere enn de to andre, men har og litt kortere rekkevidde.

Har svært begrenset kunnskap om EL og det tekniske med lading. Som jeg har forstått så skiller Zoe seg ut, og at man må ha en hjemmelader? Ser dette følger med på flere av de som ligger ute på Finn. Men må man gjøre noe mer enn å montere hjemmeladeren? Må en elektrikker komme for å koble den helt inn til sikringskapet i huset?

Har noen en generell formening om hva som kan være det beste kjøpet?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA