Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Borger_

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Kjøpe Enyaq - Helt ny vs brukt - sammenligne pris
fredag 27. september 2024, klokken 22:11
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 27. september 2024, klokken 16:43Du får mye ekstrautstyr når man kjøper Skoda nå, alt "MÅ ha" unntatt HUD er med - også gode LEd matrix lys. HUD tror jeg kjøpes i Advanced pakke og koster 26 000 med alarm og
Augmented Reality Head up display
Crystal Face
CANTON Soundsystem (10 høyttalere)
Oppvarmede bakseter
Oppvarmet frontrute.
 Skoda leveres faktisk med standard forberedelse for hengerfeste slik jeg tolker det. Kjøper man nå får man vinterhjul og serviceavtale inkl. eller fastrente kampanje. Det blir vel rundt 520.000 for RWD og ca 540 for AWD med Må ha utstyr. Hengerfeste +10.000 kr. Ikke gale priser mener jeg inkl serviceavtale og vinterdekk. 

Så her får man mye bil for pengene mener jeg! Får man engentlig tilsvarende utstyrt 2023 modell som er kjørt lite til "rundt 400.000" og er de oppdatert med nye og sterkere/mer effektive motorer og batteri som kan forvarmes før lading?  Personlig ville jeg valgt nybil, da får man full garanti, bekymringsfritt bilhold uten kostnader i minst 3-4 år, avhengig av kjørelengde og dekkslitasje/kjørestil.


Får man da en topp utstyrt ny med advanced pakke til under 550? Hva er det de som koster 600+ på Finn har da? Jeg er ikke helt solgt på oppdateringene på ny modell, hva er det reelt, at man sparer et kvarter på lading? Jeg heller foreløpig mest på 2023 med lav km til 400K..men tar gjerne motargumenter og innspill
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Kjøpe Enyaq - Helt ny vs brukt - sammenligne pris
fredag 27. september 2024, klokken 16:04
Syns den nye modellen virker bra mye mindre, som å gå fra id4 til id3, så det blir enyaq.
Ja har kjørt id4, den er ikke aktuell i denne sammenhengen. Kom gjerne med innspill på pris på Enyaq helt ny på høstkampanje med utstyr (litt håpløst at det ikke fremkommer litt mer tydelig hva ekstra utstyrsvalg koster via kampanjemarkedsføring på hjemmesiden)
#3
Skoda ENYAQ / Kjøpe Enyaq - Helt ny vs brukt - sammenligne pris
fredag 27. september 2024, klokken 08:28
Sitter i tenkeboksen å kjøpe brukt Enyaqiv80 2023 mod. til rundt 400K der alt blir finansiert av egenkapital, kontra forhandler der jeg kanskje kan få en kampanjerente som er under dagens innskuddsrente. Noen som har en oppsett på dette, hva som kan lønne seg? Og hva koster egentlig en ny Enyaq med utstyr (ser høstkampanjepris er 512K men aner ikke hvilket utstyr som følger med)

MÅ ha: HUD, minimum delskinn, solskjerming på rutene bak, elektrisk bakluke, smart link wireless, forberedelse for tilhengerfeste, kessy)

(Vært fint å ha men overlever uten: 4WD, tilhengerfeste, helskinn, sportline detaljer, største motor, service avtale)
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
onsdag 25. september 2024, klokken 20:16
Sitat fra: Moggen på onsdag 25. september 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Borger_ på onsdag 25. september 2024, klokken 19:07Noen med erfaring med tekstil på dashbordet i Enyaq? Blir det et mareritt mtp å holde det rent, eller er det OK? Har kun sett det på Toyota tidligere, skjønner ikke hvorfor de legger tekstil der. Men men. Nå har jeg kommet over en brukt Enyaq men det tekstil dashbordet gjør meg veldig i tvil...

Vad mener du er problemet? Moderne biler har dashboards formet slik at du ikke kan ha dingser eller mat liggendes oppe på (farlig vis airbag løser ut).
Tekstilen er smart da den ikke fanger fingeravtrøkk og støv, eller sprekker i sterk sol slik plastikpaneler gjør.
Men ja, vis du kaster opp over hele dashboardet, vil det trulig bli vanskeligere å tørke rent. Men dette er vel et veldig hypotetisk problem?

Problemet (eller utfordringen) slik jeg tenker foreløpig hvertfall, er at man ikke bare kan tørke av dashbordet med en enkel fille slik som ved plastikk - man må vel ha støvsuger eller tekstil-rensemaskin (som jeg forøvrig har skal sies). Mulig ikke kjempeproblem, men første tanken min var at det blir en støvsamler, og  mer jobb når man skal gjøre rent..
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
onsdag 25. september 2024, klokken 19:07
Noen med erfaring med tekstil på dashbordet i Enyaq? Blir det et mareritt mtp å holde det rent, eller er det OK? Har kun sett det på Toyota tidligere, skjønner ikke hvorfor de legger tekstil der. Men men. Nå har jeg kommet over en brukt Enyaq men det tekstil dashbordet gjør meg veldig i tvil...
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
onsdag 25. september 2024, klokken 17:59
Sitat fra: Skogs på søndag 09. juni 2024, klokken 19:42Hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.
Enyaq over ID4. Enyaq fremstår mer premium. Gode begge biler begge to da. Det skal sies.

Sitat fra: vinterdekk på søndag 09. juni 2024, klokken 21:31
Sitat fra: Skogs på søndag 09. juni 2024, klokken 19:42Hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.
Enyaq over ID4. Enyaq fremstår mer premium. Gode begge biler begge to da. Det skal sies.

Eller man kan kjøpe Skoda Enyaq 85x 512.900kr.



Noen med erfaring med tekstil på dashbordet i Enyaq? Blir det et mareritt mtp å holde det rent, eller er det OK? Har kun sett det på Toyota tidligere, skjønner ikke hvorfor de legger tekstil der. Men men. Nå har jeg kommet over en brukt Enyaq men det tekstil dashbordet gjør meg veldig i tvil...
#7
For min del så datt ID4 ut pga. flere skuffende elementer (som var bedre på enyaq):
- Irriterende knappestyrt volum på rattet (vibrering når man trykker, liker det ikke)
- For masse knapper, blir rotete, spesielt lysbryterne til venstre for rattet
- 2x smale armsøtter, liker bedre 1x bred

Det var det jeg kom på. Så var det også det at jeg ikke kjente noe av den adaptivt understell funksjonen.
#8
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. juni 2024, klokken 11:29En kamerat har Enyaq og jeg har ID4. Hender jeg kjører hans når vi trekker min henger fordi han ikke har hengerlappen.
Interiøret i Enyaq`en er fint, og kanskje noen hakk opp fra ID4.
Det jeg liker med Enyaq`en er mer tradisjonelle håndtak, design på interiør og et par smarte løsninger her og der.

Det han kommenterer er at han i blant kommer borti nødblink-knappen, som er plassert lavt og rett over et rom foran i midtkonsollen. Jeg savner også et par innstillinger i hans infotainment/app som jeg har i min.

Største ankepunkt er manglende berøringssensor nederst på rattet. Merker på motorvei at jeg hviler hendene nede på rattet, og da skjønner ikke Enyaq`en at jeg holder i rattet og varsler om at jeg må vise at jeg er tilstede.
I ID4`en er det berøringssensor hele veien rundt, så den merker at jeg er borti rattet nederst.

Annen fordel med Enyaq er at taket faktisk kan åpnes. I ID4 er det kun panorama glass, ikke luke.

Takk for konstruktivt innspill, jeg merket ingenting vedr. det med berøringssensor på ratt når under prøvekjøringen, og jeg holder ofte nederst?

Har du forresten DCC på din, kjenner du noe effekt av dette? Har det i det hele tatt noe merkbar effekt når man kjører på humpete veier?
#9
Prøvekjørte både Enyaq og topp utstyrt ID4 igår. Må si at ID4 var skuffende. Tenkte jeg skulle teste ut dette adaptive understellet da jeg aldri har kjørt med slikt utstyr før. Prøvde å kjøre på humpete sideveier, over fartshump etc. og var innom de forskjellige modusene men kjente ingen forskjell. Massasjen i setet var vel grei men helt klart noe jeg klarer meg uten. Likte Enyaqen generelt bedre med førermiljøet (selv om koppholderen var litt kjip). Ganske klar Enyaq seier for min del i denne duellen.
#10
Da har jeg kokt det ned til Enyaq og ID4, og satt budsjett på max 400K.
Jeg ser jeg kan få begge med største batteripakke og bra med utstyr innenfor budsjett.
Hadde egentlig låst meg på Enyaq da det er en som selger her jeg bor med 23K på telleren.
Men så ser jeg i dag på finn at jeg får ID4 til samme pris med ca. samme utstyr men bare 13K på telleren. Alternativt en ID4 med ca. samme km stand men både rimeligere pris og i tillegg hadde denne både HUD og adaptiv understell...

Hva tenker folk om disse 2 opp mot hverandre?
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
søndag 07. april 2024, klokken 09:51
Begge deler er viktig, så utfordringen er jo å finne noe som er romslig nok bak (som genrelt er vanskelig i el-bil segmentet) uten at man må opp på premium nivå.

Men Scenic er vel ikke kommet enda?
#12
Sitat fra: edyrli på onsdag 03. april 2024, klokken 15:41Maxus Equniq5 har jo også god plass til prisen, men da har man igjen begrenset med rekkevidde og comfort.

EUNIQ er omtalt tidligere i tråden, syns comforten var bra og rekkevidden er neppe noe problem, men nyttelasten var jo fraværende..

Oppdatering: Jeg har hatt Modell Y øverst på blokka til nå, selv om jeg aldri har kjørt den, både mtp plass og at jeg er nysgjerrig på Tesla. Men er usikker på flere ting, bla. at vi ikke har service senter her jeg bor. Men nå har jeg en ny øverst på blokka: Škoda Enyaq. Her har vi bra rom bake (585liter!) og ellers en spennende bil. Sjekka FINN for noen dager siden, her får man iv60 helt ned i rundt 400 med under 20K på telleren OG fant også en som solgte en 1 måned gammel iv80 til under 450K. Kom gjerne med innspill de som har.
#13
Sitat fra: SurSnasen på onsdag 03. april 2024, klokken 09:25
Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23(Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

Fordelen i disse dager er at du har et vell av gode elbiler å velge blant. Og det er mange kampanjer.
Hva med Subaru Solterra?


Ikke kjørt Solterra men antar den er samme som Toyota sin, og da blir drn uaktuell av flere grunner. Men hvis du uansett har et krav om størst mulig plass og bagasjeromsvolum så ryker jo de fleste modeller som feks. Solterra, Eve6 osv.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38
Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
søndag 13. august 2023, klokken 23:53
Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. august 2023, klokken 11:46Veie-testene NAF gjorde i forbindelse med El Prix 2023, der Maxus Euniq6 er med, er nyttig å ta i betrakning.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/nyttelast-test
Godt innspill, har aldri tenkt på nyttelast. Vi er typisk familie (4) som har med mye greier hvis vi drar på bilferie. Er det et sikkerhets spørsmål hvis man laster over det bilen tåler?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA