Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - cityhopper

#1
Har en Raven Long Range, hentet ut i august 2019. Fullstendig lydløs når det gjelder denne type vibrasjoner og ulyd. Kjørt 28 000 km nå, krysser fingrene...
#2
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 01. januar 2020, klokken 15:40
Slo til på hjulpakke i 20" fra Megahjul her om dagen. Felger fra AEZ, og valgte dekkene som kom opp som anbefalt - Winrun R330 i 245/40.

Fra det jeg har lest så langt her i forumet, er det enighet om at dekkene er komfortable og har tålig lavt støynivå. Men at de samtidig er myke og ikke akkurat innbyr til sportslig kjøring. For daglig bruk, på slitt norsk asfalt og i norske hastigheter, vil jeg tro de passer fint. Planlegger imidlertid tur nedover i Europa til sommeren og er jo litt spent på hvordan de vil prestere i høye temperaturer og høye hastigheter.

Noen som har erfaringer å dele fra den type bruk/forhold? Vil de oppleves som et stort kompromiss i forhold til dyrere dekk fra Michelin, GoodYear og Continental?
#3
Sitat fra: Bjørn på fredag 06. desember 2019, klokken 05:41
Men hvorfor må den bråke (hvine) så mye.. høres ut som min gamle 85 2013mod gjorde etter 40000km og driveuniten sang på siste verset..
Har prøvd mod 3, og dem lager ikke denne lyden..!

I tillegg har min (2019 P100DL Raven) hatt en irriterende klukkelyd fra forstillingen på ujevn vei, siden den var ny.. Høres akkurat ut som utslitte stabstaglinker. Men det er selvsagt ikke det.
Prøvde en lånebil av samme modell fra Tesla, den hadde akkurat samme lyden..

Noen flere som har lagt merke til dette..?
Hentet ut min bil i september. Når jeg leser her virker det som at jeg har vært heldig; ingen ulyd overhodet fra forstilling og heller ingen utpreget hvinelyd fra elmotor. Bilen er kjørt ca 6000 km nå. Krysser fingrene for at den fortsetter å oppføre seg bra...
#4
Sitat fra: overskyet på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:45
Hei,

Jeg vurderer å bytte ut min BMW 5 serie touring med en Model S. Siden jeg aldri har eid hverken en elbil eller en Tesla før har jeg noen spørsmål jeg håper jeg kan få hjelp med.

1: Bør jeg vente med å bestille bil nå? Har lest at det kommer en "plaid" ? Er det bare mer "hestekrefter" eller er det en kraftigere oppgradering? For model S er jo en ganske gammel bil?

2: Hva slags lys er det på en model S? I dag er jeg vant med at det er enten xenon eller adaptive LED (som splitter lyskjeglen) Lys er svært viktig for meg, siden jeg kjører mye langt om vinteren. Helst vil jeg ha adaptive LED såklart.

3: Hva er det folk kjører med? Pigg eller piggfritt? Jeg har alltid kjørt pigg, siden jeg kjører veldig mye på fjellet.

4: "Fullverdige selvkjørende egenskaper" Synes det er voldsomt dyrt med 50K for å få en bil som kan kjøre litt på en parkeringsplass. Er det verdt det? Hva annet får jeg? Hva er det "autopiloten" kan gjøre, om jeg ikke velger å punge ut 50K ekstra?

5: Hver gang jeg har kjøpt BMW, har det vært en lang smørbrødliste med ting jeg kan hake av for. På tesla sin side, er det nesten ingenting? Er "alt" inkludert?

Gikk selv fra en F11 M550d og over til min første elbil, nå i september. Valget falt på Model S 100 Long Range (Raven) med FDS.

Det er jo to ulike opplevelser å kjøre disse bilene. Min BMW fra 2014 kjennes mer premium når det gjelder kvalitet på interiør, lakk og understell. Amerikanerne har i mine øyne gått for litt enklere løsninger her og der, men ikke verre enn at jeg kan leve greit med det.

Model S er på sin side mer moderne og kjennes også slik ut i bruk. Kraftig maskinvare og en veldig fin drivlinje legger til rette for at bilen kan holde seg "fit" også de neste årene. Jeg testet både Long Range og Performance men syntes ikke forskjellen kunne forsvares prismessig. Andre vil sikkert tenke anderledes.

BMW sine adaptive LED-lys er betraktelig bedre enn de som sitter i Model S. Litt overraskende for min del.

Jeg valgte piggdekk til Model S, litt pga at en fersk sjåfør kommer til å bruke bilen etterhvert, men også fordi jeg synes piggfrie dekk blir for myke å kjøre med for slike tunge biler. Men jeg bor ikke i by eller område med piggdekkavgift. Har fått satt bilen litt på prøve og den kjennes veldig stødig på glatt underlag.

Gikk for FSD fordi jeg ville ha den kraftigste maskinvaren som det var mulig å få, og forhåpentlig vis slippe å oppgradere senere. Har sålangt ikke brukt funksjonene som medfølger i særlig grad. Autopilot fungerer, men brukes ganske sjelden. Kanskje det endrer seg etterhvert men foreløpig synes jeg den gjør en del vurderinger som kan skape usikkerhet hos andre trafikanter samt mine passasjerer. Tenker da på filplassering, måten den bremser på i hva den karakteriserer som skumle situasjoner etc. Jeg har ikke noe stort behov for å jobbe som betatester for Tesla, heller.

Slik jeg ser det, er Tesla sitt store fortrinn ladenettverk + rekkevidde for bilene. Gratis hurtiglading var viktig for min del da jeg handlet, ettersom jeg kjører en del km hvert år.

Bilen måtte bytte MCU etter to uker (mistet tilkobling til mobilnett + Wi-Fi hele tiden) men Tesla var veldig serviceinnstilt og ordnet opp på alle måter. Jeg sitter med et positivt inntrykk av organisajonen, så langt.           
#5
Sitat fra: Sense på lørdag 09. november 2019, klokken 11:56
Kommer den opp med 562 HK, så er det Raven (gjelder model S). Nå har ytelsen økt til 590 HK etter oppdateringene med 5% mer krefter, men det reflekteres nok ikke på vognkortet med det første.
Det er vel snakk om ca 579 hk ettersom Model S fikk 3 prosent effektøkning? Slik ble det hvertfall presentert i min S 100 Long Range fra september 2019.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA