Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kaland

#1
Audi e-tron / Sv: Facelift på gang
mandag 22. november 2021, klokken 20:40
Ser de nevner endret programvare i tillegg til nye motorer og batteri som bidrag til økt rekkevidde. Får håpe det kan bli implementert i eksisterende modeller.
#2
Sitat fra: Frode Nylund på søndag 21. mars 2021, klokken 09:19
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 17:14
Sitat fra: Frode Nylund på søndag 14. mars 2021, klokken 16:31
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 15:26
I MMI -> Bil -> Førerassistanse -> Settings (tannhjul oppe til høyre) -> Adaptiv kjøreassistent
Der kan du velge

  • Kjøreprogram: Moderat/standard/sportslig
  • Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask
Det første velger generell kjørestil, det siste hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er).
Ok hva er hva av de forskjellige valgene? Sakte regulering? Middels regulering? Rask regulering?
Med "Av" holder bilen innstilt hastighet også gjennom kurver. På "sakte" slakker den veldig mye ned i svingene, "middels" er noe i midten, mens "rask" slakker av minst. Du får prøve deg frem hva du liker best. Personlig så velger jeg heller farten selv.

Fikk endret dette i MMI og det ble en nesten total
Annerledes kjøreopplevelse i positiv fortegn. 👍 🤠

Hvilken innstilling har du satt den til da?
#3
Sitat fra: Truls Antonsen på mandag 15. mars 2021, klokken 23:41
Oppfører seg noe bedre om den vet hvor du skal, og det betinger at det er innlagt mål i navi. Da har den bedre forutsetning for å vite om du skal rett frem eller ikke i rundkjøring.


Det er nok mulig, men den er uansett lurt å programmere bilen slik at den ikke gir på før en er ute av rundkjøringen uansett hvilken utkjørsel en skal ut på.
#4
Sitat


Synes for øvrig du overdriver litt når det gjelder prediktiv regen. :o Bilen bråbremser jo ikke akkurat når man nærmer seg en rundkjøring og går av gassen uten adaptiv cruisekontroll på. I de tilfellene den aktiverer regen tidligere- eller mer enn man ønsker, så er det jo ikke snakk om å "gasse på" for å oppheve den. Man kan bare touche gasspedalen veldig lett. (Eller bruke spakene på rattet, antar jeg. Dette sitter i "muskelminnet"..) Hverken passasjerene eller bilen bak deg vil i alle fall oppleve det som unormalt. Bremselysene kanskje vil kanskje aktiveres et lite øyeblikk, men det er jo ikke så unormalt å senke farten i to eller flere omganger når man nærmer seg kryss/rundjøringer. Hvis bilen bremser veldig tidlig eller "hardt" har man kanskje litt for høy fart i utgangspunktet?

Den bråbremser ikke, det tror jeg ikke jeg har sagt heller, men det ubehagelige er spesielt hvis det har vert 60-80 sone inn mot rundkjøringen og jeg ikke reduserer hastigheten på cruisekontrollen, så blir akselerasjonen midt inne i rundkjøringen ganske ubehagelig for å si det forsiktig. da bør en være klar med å koble ut eller trå på pedalen ganske kjapt.
Kjører ellers stort sett comfort modus uten sport jeg og.
#5
Sitat fra: elektro på mandag 15. mars 2021, klokken 12:53
Rart hvor forskjellig man kan oppleve en bil. :) Jeg synes prediktiv regen fungerer helt utmerket. Jeg opplever det som rimelig forutsigbart og udramatisk, og tenker ærlig talt ikke så mye på at det. Hvis man ikke ønsker at den skal bremse, holder det å være borti gasspedalen, så triller man. Men det er som regel er det en grunn til at den bremser..



Nå var mitt utgangspunkt for tråden i cruisekontroll der den også akselerer for tidlig om ikke bare er ubehagelig, men også trafikkfarlig, noe som gjør at jeg konsekvent deaktiverer den før jeg kommer inn i rundkjøringen. Når det gjelder kun prediktiv nedbremsing, så er det riktig som du sier at den fungerer, men langt fra sånn den burde.
Å bremse ned ganske mye lenge før fører til rykk og napp kjøring og hvis en ikke gasser på, så lurer folk bak deg på hvilken snegle de har med å gjøre der fremme. I aller høyeste grad rom for forbedring her. Men hvis du liker det sånn, så er det jo flott det.  ;)
#6
Sitat fra: e-tron owner på mandag 15. mars 2021, klokken 07:35
Min erfaring er at i noen rundkjøringer oppfører bilen seg eksemplarisk, men i andre rundkjøringer bommer den. På de plassene jeg opplever at bilen bremser i tidligste laget, så akselerer den også for tidlig, akkurat som om at GPS-koordinatene for rundkjøringen er plassert 20-40 meter feil på kartet i forhold til  faktiske plasseringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Noe av den samme oppfatning jeg har, men siden den nesten alltid ligger i forkant, så tenker jeg at enten så er GPSen ikke nøyaktig nok, eller så ligger det inne noen forutsetninger i programvaren som gir beskjed om avstand før nedbremsing iht kart som burde vert forskjøvet noen meter frem.
Men siden det stort sett er i forkant den ligger, så kunne det kanskje latt seg fikse med en tuning av software.
#7
Jeg tror som sagt ikke at problemet ligger i innstillingene. Det mener jeg pga at den det er like konstant at den bremser for tidlig som at den akselererer for tidlig.
Kanskje det bare er en justering softwaremessig i forhold til GPS posisjon, jeg vet ikke, men vil anta at det kan være en grunn.
#8
Sitat


En Audi som bremser i god tid inn mot rundkjøring, i stedet for å dundre gjennom, gjerne med litt ekstra gasspådrag? Det må være noe alvorlig galt med den bilen, så her er det bare å melde inn til forhandler med en gang. Dette er en temmelig kritisk feil!
:laugh:

Tror ikke du har skjønt hva jeg mente, eller så er du kanskje bare et troll.
Saken er at det skjer LENGE før rundkjøringen og akselerasjonen skjer MIDT inne i rundkjøringensom du kanskje syns er bedre??. Ergo så er det en feil der bilen/GPSen tror den er kommet lengre enn den faktisk er og autopiloten blir dermed nesten ubrukelig i slike situasjoner. Var det forståelig for deg eller skal jeg finne frem teskjeen?
#9
Har lenge irritert meg over at bilen bremser ned alt for tidlig når jeg nermer meg rundkjøringer og at hvis jeg har autopiloten aktivert så akselererer bilen igjen midt inne i rundkjøringen.
Har vert slik siden jeg fikk bilen for et år siden. Noen andre som opplever det samme og om noen vet om det er en kjent bug Audi jobber med å løse?
#10
Audi e-tron / Sv: Fiks for spyler på bakrute?
søndag 17. januar 2021, klokken 17:35
Skjønner ikke at dette enda er et problem. Da jeg meldte dette problemet til Møller Minde, så tok de inn bilen og monterte en tilbakeslagsventil på slangen og siden har alt vert helt fint. Det er er over et halvt år siden nå.
#11
Audi e-tron / Sv: Støy på strømnettet ved lading?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 07:18
Har denne støyen på min 2020 modell 55. Har testet den både på TN & IT nett og samme støyen uansett. Testet også med en Ionic og da var det tyst og fint. Har dokumentert dette til møller med videoer via mail for 6 mnd siden, men har ikke hørt noe om noen som helst utvikling i saken. Ser ut til å gjelde de fleste om ikke alle E-tron uansett nett.
#12
Audi e-tron / Sv: Bruk av Apple Carplay
onsdag 11. november 2020, klokken 00:17
Hadde det ikke vert for at Audi aldri klarer å integre Spotify, så må jeg bruke CarPlay til det, men hadde de gjort det, hadde jeg aldri brukt det.
#13
Audi e-tron / Sv: Trafikkmeldinger kun fra Sverige
onsdag 26. august 2020, klokken 19:22
Det mener jeg å ha prøvd. Meldingene fra sverige var på normalt nivå dog.
#14
Audi e-tron / Sv: Trafikkmeldinger kun fra Sverige
onsdag 26. august 2020, klokken 18:59
Har også fått svenske meldinger på Romerike. Har også vert plaget med at når norske meldinger kommer er det ofte et sinnsykt høyt volum på de i forhold til volumet en har på før mld kom. Rimelig irriterende.
#15
Audi e-tron / Hovedsikring og lading.
mandag 13. juli 2020, klokken 19:16
Skal til å flytte og i den anledning ser jeg at huset vi skal flytte inn i har en 32 amp hovedsikring med 4x50 ledninger. Huset har ellers stort sett 15 amp sikringer på spredenettet samt 16c i garasje, 20amp til komfyr og en 30amp til utebruk. 
Er det noen kyndige her som vet hvordan dette kan ha seg mtp at det er 30 amp på en sikring og 32amp på hovedsikring? Kan det være fordi det er 3 fase, eller er det 1 fase? I og med at huset er bygget i 1995, så det er vel lite trolig at det er annet en 230v anlegg.
Lurer og på om jeg kan ha en 32 amp sikring i garasjen hvis jeg trekker ny kabel ut der eller må hovedsikringen også skiftes?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA