Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Hippie Djohn

#1
Jeg er ude efter en tegning på enten motor eller gearkasse for at kunne lave en adapterplade/ adapteraksel til en anden gearkasse.
Jo man kan måle op, men noget som spinder med 8000-10000 rpm skal ikke sidde mange 1/100 off center før det giver store problemer.
Jeg har kontaktet Siemens for at få informationer på motoren, men det må de ikke udlevere, selvom motoren ikke er i produktion mere og Think ikke eksisterer. Nogen sidder på rettighederne et eller andet sted !?

Det er ikke noget problem at få sat motoren på gearkassen når jeg har de informationer  ;)
#2
Hvilket part number/ model number står der på transmissionen ?
Jeg har kontaktet  Carraro Drive Tech S.p.A. og de kender ikke til noget med Think !?  :o

mvh.
Rasmus
#3
Problemet er ikke at få sat motoren på gearkassen.
Findes der mange defekte gearkasser man kunne få dele fra ?
Har også overvejet den mulighed, men troede at det ville blive svært at finde en defekt gearkasse !?
#4
Jeg vil ikke bruge Think transmissionen.
Min plan er at motoren skal på en anden gearkasse, hvilken er jeg ikke helt sikker på endnu.
#5
Hej Per og Caspar

Jo det var mig der købte din motor Caspar.
Jeg søger info på transmissionen for at kunne få det rigtige interface til motoren.
Hvis der er nogen som ligger inde med specifikationerne på "axle splines" og evt. "bolt pattern" vil jeg blive glad!

Tak for info indtil videre, jeg prøver at skrive til dem og høre om det er noget de vil oplyse.

Mvh.
Rasmus
#6
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Think Classic transmission ?
tirsdag 25. februar 2014, klokken 10:59
Hej

Hvem har produceret transmissionen og hvad hedder modellen ?
Nogen som har informationer, tegninger anything ?

Mvh.
Rasmus
#7
Ja tak, super !  :)
#8
Hej !

Nogen som har en oversigt på signal stikket på Siemens motoren, samt specs på encoder osv. ?
#9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Motor ?
tirsdag 01. mai 2012, klokken 08:50
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. mai 2012, klokken 06:18
I could not find which controller is in the C1, but I think its the 1238-7601.

At least this has the same encapsulation as the C1's controller.


You can check it if you have the handheld- or PC programmer. The casing is the same for all 1238 controllers, but not all 1238 supports up to 140 volts.
#10
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Motor ?
mandag 30. april 2012, klokken 17:21
The problem by using 100 Ah cells is that your voltage drop will also be higher due to the lower power output compared to the 160 Ah cells
100Ah cells @ 3C = 300 A
160Ah cells @ 3C = 480 A

But sure 38 cells in the C1 will be a huge improvement.
Is it the 1238-7601 controller in the C1 ?
#11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Motor ?
mandag 30. april 2012, klokken 14:08
Sitat fra: elektrolux på mandag 30. april 2012, klokken 12:09
How do you get 100 hp out of 80V and 650A?

Anyway, 100 hp on the motor is maybe a little optimistic and if I only get 80 hp it's still ok for me.  :)
#12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Motor ?
mandag 30. april 2012, klokken 14:03
How do you get 100 hp out of 80V and 650A?
Not 80V, 130+V... With 38-40 LiFePo4 cells you will get 130-135V on the battery pack, the voltage during full load will then be aprox. 110V 

In a 3-phase motor the RMS voltage is given:
VRMS = Vpeak /√2 = 110/√2 ≈ 78V 

The voltage between two phases (one positive, the other negative)
Uh= √3*32 = 135V

The theoretic power will the be
P=√3*78V*650A*cosφ(usually around 0,8-0,9, depending on the motor) ≈ 75kW ≈ 100 Hp incl. losses


Also, the Curtis will very quickly reduce amps as it gets hot leaving you with similar power as my C1.
I will make a water chill plate for it.
Are you sure the performance drop in your C1 is not related to the relatively small amount of cells and low voltage ?


The voltage drop will be significantly higher with your 25 cells @ 650 A than my 40 cells@650A.

You will also experience voltage losses when using many amps, so I recommend upping volts, and reducing amps.

Do you mean conductive losses or voltage drop due to the high current draw ? if you raise voltage you will get switching losses instead, perhaps a little lower but it also make the battery pack and BMS more expensive and complicated.

The maximum amps will only be very briefly, but of cause it will have influence on battery life time and performance question is how much ?
The reason for me to pick the Curtis controller is that I work with them on daily basis and they are very reliable, they can be programmed to match your motor, cooling/ heating system, BMS, SOC gauge, cruise control, Limp mode function, etc. etc. there is tons of opportunities with this controller.     
#13
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Motor ?
mandag 30. april 2012, klokken 10:52

The Leroy Somer Motor (your pdf) is from the new think A306. The old Think has a siemens Motor. Yes I know, I was asking for a similar drawing of the Siemens motor

I think with Curtis and 80 Volts you would better go with a standard industrial AC Motor. Curtis 1238-7601 will run up to 140 volts and 650 amps
In my opinion 80 Volts AC drive for a Clio, which is quite heavy, seems a bit under motorized or do you keep the transmission ? I'm keeping the transmisson and the lithium battery pack will make the car lighter. The Crutis system normally puts out about 100 hp, which imo is enough for a city car

CS
#14
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Motor ?
lørdag 24. mars 2012, klokken 14:02

Jo, hvis man bygger den om til 36-40 celler, mere effektiv varme og batterivarmer/ -isolering, så kan det sikkert blive en rigtig fin bil.

C1 El har i Danmark givet el-bilerne dårlig omtale, især pga. Ingeniøren's 9 dagbogs artikler om et test projekt af C1 El. Se alle 9 artikler her :
http://ing.dk/artikel/114568-dagbog-fra-elbilen-kap-1-det-gaar-bare-riiiiigtig-laaaangsomt
#15
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Think Motor ?
lørdag 24. mars 2012, klokken 10:26
Ja det kan jeg godt forstå, C1-el er ikke den bedste engineered bil set.

Hvilken controller har du ? 1238-xxxx ?

Jeg vil have 38 eller 40 celler i min Clio.
Hvor store celler har C1 ?

Kan det virkelig passe at der ikke findes en tegning og specifikationsark på Siemens motoren ?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA