Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kaptein Sabeltann

#1
Det ville jeg tatt med knusende ro - Tesla gir jo selv garanti på batteriet frem til 160K km på en SR eller 192K på en LR. Drive-unit og andre kostbare komponenter kan man uansett forsikre seg mot opptil 10 år eller 200K km med en såkalt super-kasko. Hva kan da gå galt?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe eller ikke kjøpe ny bil - beslutningsstøtte
torsdag 14. desember 2023, klokken 04:21
Sitat fra: puddingen123 på mandag 11. desember 2023, klokken 21:43
Sitat fra: turfsurf på torsdag 07. desember 2023, klokken 17:38
Sitat fra: puddingen123 på torsdag 07. desember 2023, klokken 16:40Og om man skal selge den igjen om 2-3 år så har det vel kommet enda nyere biler på markedet. Så det å alltid skulle se på hva som kommer gjør vel at man heller ikke kommer noen vei.
Det er en feilslutning som mange gjør. 2-3 år gamle biler konkurrerer ikke med nye, de konkurrerer med andre 2-3 år gamle biler. Siden det er mange som finner disse gode nok nå, så vil det være det som 2-3 år gammel brukt også.

Om det kommer noe nytt som gjør de nye bilene vesentlig bedre og samtidig like billig som 2-3 år gamle biler, så hadde saken vært en annen, men det kommer jo ikke til å skje.

Jeg skjønner tanken din, men det er jo ikke alltids tilfelle. Se f.eks. på 2022-modeller av Polestar 4x4 på Finn nå. De rimeligste koster rundt 430k. Samtidig får du nå ny Polestar levert fra 470k. Da konkurrerer plutselig bruktbilene som ligger ute med helt nye biler.

Er det forresten noen som har tanker om å kjøpe en ny Polestar uten særlig ekstrautstyr for 470-490k kontra fullspekka 22-modell? Er det noe som er must have på disse som man ikke får på innstegsmodellene?

Etter selv ha vært gjennom denne prosessen veldig nylig kan jeg ikke si annet enn at mange av de bilene som ligger ute på Finn er latterlig høyt priset.

Det gjelder ikke bare Polestar, men også Tesla og Hyundai (Ionic 5 og 6). Man kan selvsagt forstå at folk ønsker seg best mulig pris for sin gamle bil - det gjør vel de fleste av oss? Jeg har til og med sett enkelte som forlanger mer for 22-modeller enn helt nye med samme spesifikasjon som selges på kampanje.

Tiden for "flipping" er heldigvis over selv om ikke alle selgere ser ut til å ha fått med seg dette. Tilsvarende har jeg sett lignende prising med mange TM3 - hvor Tesla selv ofte, men selvsagt ikke alltid er blant de rimeligste selgerne selv på 19-modeller.

For egen del kjøpte jeg til slutt en TM3 fra Tesla som sammenlignet med finn.no var svært konkurransedyktig priset. Forskjellen ved å kjøpe fra dem er imidlertid at jeg får 1 år eller 20K km ekstra garanti, noe som gjør prisen enda mer attraktiv. Jeg vet ikke om Polestar har lignende ordninger, men ville absolutt undersøkt det.

Å kjøpe helt ny bil med lite ekstra-utstyr pleier å være dårlig butikk ved salg en gang i fremtiden, men dette avhenger jo selvsagt litt av tidshorisonten på eierskapet ditt. Unntaket er vel dersom du kjøper en faceliftet modell.

Selv opplevde jeg iallfall det på en Mercedes B-klasse (bensin) jeg eide for en del år siden hvor min var en ganske "basic" dog faceliftet modell som holdt seg vesentlig bedre i pris enn foregående årsmodell.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil skal JEG kjøpe
onsdag 06. desember 2023, klokken 23:39
Hei igjen folkens,

Denne gang tok bilvalget vesentlig mer tid enn jeg ønsket meg, men sånn er det av og til. Det var ikke bare beslutningsvegring som lå til grunn for at det tok tid denne gang, men også litt uforutsette utfordringer med helsa.
Dog liker jeg å avslutte de trådene jeg starter og valget er nå tatt - faktisk mens jeg skrev et innlegg til et annet forum-medlem og man bør jo følge egne råd til andre.  Det ble en rød og fin TM3 kjøpt av Tesla.

Takk til alle som har gitt meg råd og innspill.
#4
Plugg-inn hybrider / Sv: Plug-in hybrider på ren el-drift
onsdag 06. desember 2023, klokken 21:01
Hei igjen - og takk til alle som tok seg tid til å svare.
Valget er nå tatt og det ble til slutt en rød og fin TM3.
#5
Jeg også, så derfor har jeg selv valgt å kjøpe pent brukt denne gang. Beslutningen falt egentlig mens jeg skrev innlegget til TS. I mellomtiden får jeg håpe at jeg tar feil og at det tar litt lengre tid, men 2027 burde være et realistisk anslag basert på det som finnes av informasjon i dag. Det ryktes imidlertid fra flere hold om at diverse batteri-produsenter i USA også skal ha mer effektive batterier klare for produksjon rundt 2026. Med litt forsinkelser, leveringsproblemer osv tror jeg derfor 2027 er et realistisk anslag. Selv tenker jeg at det da er mer fornuftig å sitte med en brukt bil i den lavere prisklassen som nesten "alle" har råd til fremfor en mellomklasse-pris hvor de som har råd, ofte også kan strekke seg til ny/1 år gammel. Jeg kan selvsagt ta feil, men TS ba om råd og dette er derfor mine "5 cents".
#6
Hei,

Jeg er i litt samme situasjon som deg og har egentlig landet på at en pent brukt 21/22 modell vil være det beste kjøpet samlet sett, iallfall om du bruker litt tid og ikke kjøper den første og beste. I denne sammenheng er det vanskelig å komme utenom TM3 4x4 - de holder seg brukbart i pris og de kostet heller ikke all verden den gang de var nye. Dersom man sammenligner med hva man må ut med for samme bilen som 19-modell vil jeg tro det verste verdifallet allerede er tatt ut (men noe sparebøsse er det likevel ikke). Godt nok har de ulike forhandlerne mange gode kampanjer som gjør sitt til at tiden for helt ny er nå - Skoda har du allerede sett på, men også Toyota har en veldig fin kampanje på deres Bz4x eller hva den nå heter til rundt 460K med vinterdekk, serviceavtale osv.

Problemet er selvsagt hva som skjer i løpet av et par år. Hittil har elbiler stort sett hatt store, tunge batterier med litt varierende kvalitet. Hva tror du skjer med disse når blant annet Toyota ruller ut sine nye lettere batterier, men med høyere lagringstetthet, etterhvert også basert på faststoff? Jeg leste en artikkel i Motor i går hvor det antydes at disse kommer ca 2026/27. Ny teknologi som erstatter den gamle (litt for raskt) er selvsagt ikke noe nytt for elbilens del, men derfor er det også viktig å vurdere nøye hva man egentlig har behov for og handle ut fra det - iallfall om man skal være mest mulig økonomisk. For egen del vurderer jeg også en hybrid ala BMW X1 25E da jeg får litt av begge verdener; kjører billig på strøm i det daglige og litt dyrere på bensin de få gangene jeg skal kjøre veldig langt.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Blir EX30 RWD Core en Tesla 3 RWD killer?
søndag 03. desember 2023, klokken 00:26
At EX30 kommer til å selge godt tror jeg nok, men noe TM3-killer (som for øvrig er et latterlig uttrykk) kommer den ikke til å bli. Den kommer mange år for sent og blir etter alt å dømme i minste laget for veldig mange. Problemet for de fleste modeller som liksom skal ta rotta på Tesla har det til felles at de mangler det essensielle som skal til; pris. EX30 starter på 320K-ish, men det er den kjipeste modellen. Det er vel 3 - 4 ulike modeller med diverse ekstra utstyr samt 50K ekstra for 4WD. Tesla derimot har tillegg kun for 4WD (og eventuelt diverse selvkjørende funksjoner). Når man har lagt til alt ekstra-utstyret på en EX30 for å få det samme som Tesla tilbyr som standard er prisen stort sett lik, om ikke høyere. Ingen god oppskrift spør du meg.

Tesla på sin side vil fortsette å nyte godt av markedets beste app, lade-nettverk og en designavdeling som fortsetter å utvikle og forbedre bilen også etter at du har kjøpt den. Det er selvsagt mye å mislike ved Tesla, men til dags dato er det ingen som har lyktes med å lage noen "Tesla-killer", men mange har forsøkt og feilet grovt.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Ny oversikt - salg av kina-biler
fredag 01. desember 2023, klokken 01:35
Jeg var i går innom en Mazda-forhandler som også selger MG. Denne ville svært gjerne selge meg en Marvel-R til en svært hyggelig pris, noe jeg takket høflig nei til av politiske årsaker som jeg sa. Pussig nok var han ærlig nok til å innrømme at han hadde flere kunder som har sagt akkurat det samme. Ikke uventet egentlig, men at han ikke forsøkte å legge skjul på det var likevel litt overraskende.

En ting er likevel det politiske bildet - der får folk gjøre som de vil ut fra egen overbevisning.

Noe ganske annet er imidlertid hva som skjer dersom for eksempel MG eller Xpeng for den del havner på "svartelisten" til amerikanske myndigheter. Da risikerer man at bilens GPS og integrasjon mot Google og Apple etter hvert slutter å virke, omtrent slik tilfellet var med ganske mange Huawei telefoner for noen år siden. En telefon kan alltids byttes ut uten noe veldig stort økonomisk tap, men hva med en bil du kanskje har lån på og definitivt er avhengig av å få solgt for å kjøpe noe annet?

En slik situasjon skal iallfall ikke jeg risikere å rote meg bort i uansett hvor billige bilene er og hvor gode kvaliteter og garantier de ellers måtte ha.

#9
Artikkelen er bak betalingsmur... Jeg har forsøkt å finne disse "superbillige" Skodaene, men finner ingen til 399K.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Masete bilselgere
fredag 10. november 2023, klokken 01:22
Jeg har også den erfaringen med BNH. Det jeg pleier å si til slike "masete" selgere, uavhengig av hva de selger er  at jeg selv tar kontakt dersom jeg lurer på noe mer. Alle "skjønner" selvsagt ikke dette, men får etter hvert beskjed om at dersom de ikke slutter å ta kontakt så går jeg til en annen forretning (og jeg gjør det også). Dette fungerer bestandig, selv om noen få mister et salg for å skjønne det.
#11
Plugg-inn hybrider / Sv: Plug-in hybrider på ren el-drift
søndag 24. september 2023, klokken 22:08
Ja, jeg har vurdert den også - har fått et ganske greit tilbud på Luxury utgaven på rundt 330K helt ny, men lurer på om jeg kanskje greier meg fint også med standard utgaven..? Mitsubishi PHEV hadde jeg faktisk helt glemt - til tross for at naboen faktisk har en slik som han er godt fornøyd med til mye samme bruken som jeg selv trenger  ;)

#12
Plugg-inn hybrider / Sv: Plug-in hybrider på ren el-drift
søndag 24. september 2023, klokken 12:33
Ja, det er på en måte det inntrykket jeg har fått selv også - altså at motoren starter opp for å drive varmeapparatet og ellers når bilen "mener" det er behov for det. Dette er jo helt greit de få gangene jeg skal på langtur, men synes det er unødvendig når mye av kjøringen min er småkjøring over relativt korte avstander. Dog vet jeg som du sier at det finnes enkelte unntak, men er som sagt usikker på hvilke siden både merke og årsmodell synes å være avgjørende.

Jeg tenker jo også at prisen må være lavere enn for en ren elbil med god rekkevidde ellers er jo mye av poenget med å velge hybrid borte?

Så langt har jeg kikket på en Niro og en Toyota CHR (begge 20 modell)
Har også sett litt på MB 250e og BMW X1 25e, men så var det prisen i forhold til ren elbil da...
#13
Plugg-inn hybrider / Sv: Plug-in hybrider på ren el-drift
søndag 24. september 2023, klokken 04:23
Takker for svar.

Jeg bor som nevnt i første post på Sørlandet (ved kysten) og kjører som regel under 50 kilometer i det daglige.
De få gangene jeg skal på langtur skjønner jeg jo at vanlig hybrid-drift er å foretrekke, men det er ikke så veldig ofte (typisk 1 - 2 ganger i måneden hvor distansen er 20 - 25 mil)

Tilhengeren er en helt vanlig varehenger med tillatt totalvekt inntil 750 kg. Den brukes mye i nærområdet (rundt 10 km totalt) men sjelden over lengre avstander. De få gangene jeg skal på langtur med større hengere har jeg uansett tilgang på store dieselbiler som trekker alt jeg har lov å kjøre med B96.

I baksetet er det primært kun barn som skal sitte, dog uten barnestoler - er heldigvis ferdig med den tiden ;)
Jeg kjører i dag en Golf diesel og får med meg det meste jeg trenger i bagasjerommet på den, så alt over 350 liter burde være greit.

Av rene elbiler har jeg kikket litt på TM3, men er dessverre blitt litt skeptisk til merket grunnet et litt frynsete forhold til norsk forbrukerlovgivning og diverse øvrig negativ medieomtale. Jeg har imidlertid hatt TMS tidligere og likte jo ladenettverket deres.

Jeg har også kikket litt på E-tron som er en nydelig bil å kjøre, men synes rekkevidden er litt snau til tross for at den sikkert er god nok 90% av tiden. Eller sagt på en annen måte; om jeg må stoppe for å hurtiglade eller fylle en skvett bensin de få gangene jeg er på langtur går sannsynligvis ut på det samme rent økonomisk?

Jeg kan bruke inntil 300K (ish) kroner på bil, men vil gjerne slippe unna med mindre dersom det er mulig?
Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til rene elbiler hvor garantien nærmer seg utløp, men har ikke den samme bekymringen rundt hybrider. Rart og irrasjonelt tenker sikkert mange, men det er nå en gang slik jeg er da ;)






 
#14
Plugg-inn hybrider / Plug-in hybrider på ren el-drift
søndag 24. september 2023, klokken 01:37
Hei,

Jeg har i noe tid vært på utkikk etter en pent brukt elbil, men har den siste tiden begynt å se litt på såkalte hybrider også siden utvalget med tilhenger-feste er betydelig større her enn på rene elbiler.
 
Dessverre har jeg inntrykk av at det er et "virrvar og sammensurium" av ulike teknologier, moduser og at muligheten for ren el-drift varierer både fra merke til merke samt at også årsmodell kan være avgjørende.
Er det noen her som har noen gode forslag til hybrider som kan kjøres i ren el-drift?

Jeg kjører ca 16K km i året, men mesteparten av dette er kortere turer under 50km.
Bor for øvrig på Sørlandet, så er sjelden gradestokken kryper noe særlig under 10 kalde om vinteren.

Kriteriene mine er som følger:

- Minst 50 km ved ren el-drift (kan godta litt lavere tall om vinteren)
- Motoren skal ikke starte når jeg kjører i el-modus (før batteriet er tomt / nesten tomt)
- Tilhengerfeste (men skjønner jo at man bør velge hybrid drift når man trekker henger)
- Ikke eldre enn 2019 modell
- Budsjettet er inntil ca 300K, men gjerne lavere.

Det kan selvsagt være at jeg ender med en ren elbil likevel, men ønsker altså å få en oversikt over hvilke alternativer som finnes på (plug-in?) hybrid.

 
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil skal JEG kjøpe
torsdag 31. august 2023, klokken 00:21
Sitat fra: geear på onsdag 30. august 2023, klokken 23:01Høh? Har jo blitt nevnt helt ned mot ti mil her. Hva forventet du egentlig?

Jeg ser nå at jeg nok formulerte meg litt dårlig i åpningsinnlegget da jeg skrev minimum 750 kg. Det jeg mente var at den MÅ kunne trekke såpass - om den kan trekke mer er jo det selvsagt kjekt de få gangene jeg har behov for det, men det er egentlig svært sjelden - iallfall over lengre avstander.

De svært få gangene jeg frakter virkelig tunge lass over avstander lengre enn 3 - 4 mil har jeg uansett tilgang til diverse dieselbiler som er mer egnet for den slags oppgaver. Campingvogn har jeg ikke.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA