Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - koffeld

#1
Model X / Sv: Model X på Finn.no
fredag 29. september 2017, klokken 12:42
Sitat fra: Luring på tirsdag 26. september 2017, klokken 17:24
Nå er nok ikkje elbiler konkurransedyktige i pris før langt i på 20 tallet uten subsidier (http://e24.no/bil/elbil/tror-elbiler-kan-konkurrere-i-2025/24074842), så 20% andel i 2025 trur ikkje eg mykje på, men me får sjå.
Bra hadde jo det vore da.

Det kan være vanskelig å spå, særlig om fremtiden...  Her er en leseverdig artikkel som argumenterer med at dette kan gå veldig fort.  Jeg er tilbøyelig til å være enig.  Når tilgangen på biler øker og folk flest innser at fossilbilen deres kan bli vanskelig å få solgt som brukt, kommer det til å gå fort og med en masse selvforsterkende effekter. 
https://cleantechnica.com/2017/09/24/pondering-progression-ev-revolution/
#2
Model X / Sv: Vibrering ved kraftig akselerasjon
fredag 29. september 2017, klokken 11:11
Jeg har samme problem, spesielt merkbart mellom 50 og 70 km/t. Kan være ubalanserte hjul, men jeg heller mot en feil i akselen som mange andre også har fått diagnostisert. Jeg har time hos Tesla for fiks om en uke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
lørdag 09. september 2017, klokken 08:51
Tilbake litt on-topic igjen, jeg leser på kommentarsiden til Electrecs artikkel om augustsalget i Norge at en del lurer på hva som gjør at det fortsatt er mange som velger fossilbiler i Norge. Svaret i mine øyner er åpenbart: Fortsatt ikke  mulig å kjøpe biler av vanlig familiebiltype, type Passat stasjonsvogn, til normal pris. Det som kunne vært interessant å se var utviklingen i markedsandel i segmentet hvor det faktisk er mulig å kjøpe biler. Det må jo være over 50% markedsandel i Golf-segmentet nå??


Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
Model S / Sv: Speed offset - hva bruker man denne til?
tirsdag 16. mai 2017, klokken 10:35
Fant ut i helga at dette også styrer AutoSteer på lokalveier, om denne står på 0 vil den ikke tillate AutoSteer høyere enn det den tror er fartsgrensa på veien du er på.  På flerfeltsveier med midtdeler gjelder ikke hastighetsbegrensningen.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Erfaring med nabobil
mandag 15. mai 2017, klokken 11:53
Nabobil synes jeg så langt fungerer veldig bra!  Før X'en kom i hus hadde vi en 2008 Outlander for bruk til langturkjøring.  Den sto jo veldig mye stille, så jeg testet ut Nabobil med den fra i fjor høst.  Bilen var ganske snart utleid omtrent hver eneste helg vi ikke brukte den selv.  Og utelukkende gode erfaringer med leietakerne!

Litt av incentivet med X'en var å kunne klare seg med én bil, men etter erfaringene med utleie av Outlanderen, har jeg lyst til å se om det kan gå opp å ha Leafen som utleiebil og som bil nr 2 når den ikke er utleid.  I følge regnestykket mitt, har denne en kost for meg på ca 2000/mnd, alt inklusive, også nedskriving.  Jeg har lagt den ut på Nabobil for 300/dag, 1600/uke, 5000/mnd og håper på mest mulig langtidsutleie, da dagsutleie blir for mye styr til at det er verdt innsatsen i mine øyne.  Iberegnet Nabobils andel, må jeg altså ha 10 dager, evt 2 uker utleie per måned for å gå i pluss. 

Jeg la Leafen ut på Nabobil i starten av april og har så langt hatt 2 leieforhold på en uke hver, bilen gikk ut igjen i dag for nok en uke og er reservert for en uke til mot slutten av mai.  I løpet av de første to månedene vil jeg dermed ha ca 4800 i inntekt etter Nabobils andel og går med andre ord så vidt i pluss.   Jeg kommer nok over 10 000 i leieinntekt gjennom 2017 så det blir jo skatt av dette, men kilometerfradraget reduserer forhåpentligvis dette til et minimum.

Ikke voldsomt god avkastning enda altså, men bonusen er gratis nr 2 bil av og til som er et poeng i alle fall om et års tid når eldstemann av barna kanskje skal begynne å prøvekjøre.  Ikke veldig lysten til bruke X'en til dette....
#6
Model S / Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability
lørdag 13. mai 2017, klokken 12:56
Det kan være! Jeg innbilte meg at den offseten styrte visningen av fart (så man kan legge på litt sikkerhetsmargin hvis man er vant med misvining).  Men ser jo nå at det kanskje heller styrer ap-farten, ja!


Sent from my iPhone using Tapatalk
#7
Model S / Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability
lørdag 13. mai 2017, klokken 12:15
Gikk fra 17.11.10 til 17.17.17 i går ettermiddag og tok en liten tur i går kveld for å teste på Ring 3 og i Maridalen. På Ringen er førsteinntrykket at det er stor forbedring. Her ga AP seg på 50 km/t tidligere men nå virket det fint i alle fall til 90 (fartsgrense 70). Oppover Maridalen ble jeg litt skuffet. Her er det 60 fartsgrense, bilen mente det var 50 og jeg fikk heller ikke lov å kjøre raskere. Skulle det uansett ikke være mulig å kjøre 10 km/t raskere enn fartsgrensen? Er det noe som må aktiveres først?


Sent from my iPhone using Tapatalk
#8
Model X / Sv: For oss med levering sent februar/tidlig mars
tirsdag 07. februar 2017, klokken 10:58
Ingen endring hos meg :(

Fortsatt ankommet havn Europa, levering sent februar - mars.
#9
Sitter og ser på disse regnestykkene selv nå, i og med at Leafen er i ferd med å ryke for en X. 

Vi kjøpte Leafen på våren i 2012 for ca 275 000.  Det ser ut som de billigste norske Leafene nå går for ca 110 000 på Finn.  Selv om 165 000 jo er mye penger, er det faktisk ikke mer enn 17% årlig verditap fra en da splitter ny bil.

Etter tre år som elbil-idealist der alle langturer ble tatt med leiebil, kjøpte vi våren 2015 en 7 år gammel diesel-Outlander for 215 000.  Nå, to år senere ser jeg denne fort er ned 100 000, et verdifall på over 25% per år på en bil som allerede hadde gjort unna mye verditap.  Med dyre servicer og et par reperasjoner på toppen er kjøpet av den uten tvil blant de dårligere økonomiske beslutningene jeg har tatt...

Sånn rett bortsett fra å kjøpe ny X da, den kommer nok til å bli dyr uansett hvordan man vrir og vender på det  :)
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til hytta
torsdag 02. februar 2017, klokken 09:56
Hva med en brukt Tesla? De billigste nå går jo ned mot 400k, det er ikke veldig mye over ny egolf, ampera osv. Da er rekkevidde null bekymring og du får gratis superlading om du skal kjøre enda lengre. Du får ikke med 4-hjulstrekk, men det får du ikke på de andre heller og fremkommeligheten på vinteren med bakhjulsdrevet Tesla er overraskende god!


Sent from my iPhone using Tapatalk
#11
Model X / Sv: Meet Model X – Prøvekjøringsevent
fredag 10. juni 2016, klokken 19:23
Jeg er en av de som sitter på en gammel reservasjon og ikke har bestilt.  Mange gode grunner til at det har blitt sånn men jeg sitter vel fortsatt og teller på knappene og heller mot å avbestille.  Nå for en halvtime siden ble jeg imidlertid oppringt av Tesla som vil ha meg på prøvekjøring.  Det virket som jeg kunne velge fritt tidspunkt mellom 07 og 12 både tirsdag og onsdag neste uke på Alna. 

Så da booket jeg en slot og så får vi se :)
#12
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Notodden - Gaustadblikk
torsdag 04. februar 2016, klokken 00:07
Jeg har hytte på Gaustablikk og har kjørt dit fra Oslo med Leafen som elbilekspedisjon noen ganger om sommeren.  Vinteren har jeg ikke vurdert å prøve på.

Siden veien fra Tuddal er vinterstengt må du jo uansett kjøre om Rjukan.  Fra Notodden til Svadde er det 73 km, rimelig flatt dog, men likevel bruker du nok det meste av batteriet på veien dit nå om vinteren.  For å komme opp bakkene fra Svadde har jeg alltid sørget for å ha minst 4 streker igjen på min 2012 Leaf.  Mulig det kunne gått med tre, men da blir det nok kanskje litt vel spennende.  Siden det er vinter, tror jeg kanskje 5 faktisk er minimum for å komme opp.  Snittforbruket opp bakkene lå på 0,55 sist jeg målte, og da var det altså sommer...

På Svadde er det en ladestolpe borte ved truck-fyllestasjonen så har du først kommet deg dit, får du ladet på 16A til du har nok kapasitet til å kjøre opp på fjellet.  Jeg har også lagt merke til at det er et schuko-stikk utendørs på bygget noen hundre meter før du tar inn til Gaustablikk, så er det helt krise når du har kommet opp dit går det kanskje å stå der i 10 minutter så du kommer deg frem :)
#13
Carwing / Sv: Carwings kan brenne i h.....
onsdag 02. desember 2015, klokken 09:03
Jeg ser i nyhetssaken at Nissan sier serverne ble oppgradert i går.  Jeg har ikke kommet meg inn på carwings på mange uker (uten at jeg har testet veldig aktivt), men nå i dag spratt jeg i alle fall rett inn med både LeafLink og Carwings-appen. 

Noen andre som har merket forbedring siste døgnet?
#14
Sitat fra: nime01 på tirsdag 09. september 2014, klokken 15:38
Bra med laderen på Notodden!

Artig at man ifølge rekkeviddekartet skal kunne kjøre Notodden-Sauland-Gaustatoppen-Rjukan-Miland-Notodden på en lading med både Leaf, e-Up! og e-Golf. Blir jo heftig regenerering i nedfarten fra Gaustatoppen :P Hvem blir førstemann som prøver?


Så denne nå....

Jeg har hytte på Gaustablikk og brukte Leafen på de fleste turene dit i sommer.  Så jeg har vært både opp og ned fjellet mange ganger.

1000 meter høydeforskjell derfra og ned med 10% stigning ned til Rjukan bør jo gjøre sitt, men erfaringsmessig takler ikke Leafen all regenereringsstrømmen så det blir langt fra effektivt.  Hvis jeg startet på hytta med 60-70% batterikapasitet, var regenereringen ubetydelig halveis ned i bakken.  Prøvde jeg derimot med ca 40% lading, kunne jeg få nesten to streker (ca 15%) lading av regnereringen ned.  Opp brukte jeg typisk 3-4 streker.
#15
Model X / Fabrikkbesøk
fredag 19. september 2014, klokken 07:00
Det er mulig for eiere og reservasjonsholdere å få en fabrikkomvisning i Fremont, viser det seg. Vi skal en tur over nå, så jeg tok kontakt med de for noen uker siden og fikk booket inn tur på mandag kl 15, lokal tid.

Blir nok et av de absolutte høydepunktene for min egen del :)

Jeg kan ikke skjønne annet enn at de må være godt i gang med produksjon av beta-modeller av X nå, så da kan jeg muligens bekrefte eller avkrefte noen rykter etter besøket.

Så vidt jeg har forstått, må jeg underskrive en NDC, så det blir nok ingen bilder eller veldig juicy detaljer...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA