Sitat fra: Muffinman på onsdag 18. desember 2019, klokken 07:49Sitat fra: Ehrnst på tirsdag 17. desember 2019, klokken 21:53Bilen din ER degradert i likhet med alle som forlater samlebåndet. Men det du sikkert ønsker å sjekke er om det er lagt inn en softwaresperre for maks batterispenning som medfører at 10-15% av kapasiteten er gjort utilgjengelig. Men du vil kunne få en god indikasjon hvis flere titalls km rekkevidde har forduftet ved 100% i løpet av relativt kort tid. Implementeringen av cappingen er endret siden vi så de første, brå reduksjonene; nå skjer det tydeligvis mer gradvis og er dermed vanskeligere å oppdage om man ikke ser etter det.
... sjekke om min bil er degradert?
Det er ekstremt viktig å holde begrepene riktig her siden vi har sett bevisst bruk av begrepsforrvirring for å tåkelegge problemstillingen. Den gradvise reduksjonen som skjer på rammede biler nå gjør det enda enklere å skylde på "degradering" selv om det absolutt ikke er årsaken.
Problemet er altså ikke degradering, som er å forvente, men at de rammede er fratatt muligheten til å bruke ca 10kWh av batteriet. Degradering er jo ikke dekket av garanti, men om det er noe feil med batteriet som følge av at BMS har tillatt for hard/feil bruk eller på grunn av produksjonsfeil er det garantisak. Det er mange som spekulerer i at man gjør dette for at de aktuelle batteriene skal holde over 8-års grensa uten å havarere, og dermed spare garantikostnader.
Du har helt rett. Jeg vil gjerne få bekreftet at min er cappet