Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kom_så_og_gikk

#1
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron/Henger og campingvogn
tirsdag 18. august 2020, klokken 12:02
Har kjørt båthenger med en 23 fots båt på. Totalvekt på denne ekvipasjen er nok 2,2 tonn. Ikke kjørt langt, men 3-4 km til båtrampe og tilbake. Ingen problemer. Stabilt og fint, og krefter i overflod. Forrige bil var en Amarok, som er bedre til tung henger pga rammekonstruksjon, men hadde litt lite motor i forhold til Audien.
En vogn på 1600-1800 kg er nok ikke voldsomt merkbart pga Audien annet enn på forbruket.
#2
Jeg er også godt fornøyd med forbruket på min 55 Fast track siste tiden. Jeg har en fast rute jeg pendler en gang i uka, som er 110 km hver vei. Den går over to "fjelloverganger" på ca 200 høydemeter, og ett fjell på 610 MOH. Veldig fornøyd med regenereringen ned dette fjellet.

Har i vinter ligget på alt mellom 27 og 30 kw/t pr 100 km avhengig av vær og ikke minst temperatur.
Men de sist uke fikk jeg 21,9 kw/t med en snittfart på 65 (noe 60-sone, mest 80, men mye svinger). Da var det mellom 12 og 18 grader, tørr vei.
Uka før det 22,0 kw/t pr 100km med en snittfart på 67km/t. Da mellom 9 og 15 grader, tørr vei.

Det syns jeg ikke er så gale mtp topografien. Kjører på 20" Bridgestone.

Også imponert over e-Golfens forbruk for tiden. Det ligger på 12,5-12,6 kw/t pr 100km. Det klarer jeg forresten å nesten doble på vinteren.
#3
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
tirsdag 28. april 2020, klokken 12:46
Har ikke merket økt forbruk ved bruk av styreassistent. Men det jeg har erfart er at den virker å være en smule selvlærende.

Den irriterte meg litt i fjor på veier uten midtstripe, men det slo meg en dag at det er lenge siden sist jeg merket at den var på. Så jeg lurer på om den tilpasser seg etterhvert, for det er temmelig lenge siden jeg fikk napp i rattet på disse veiene, eller varsel om at jeg må kjøre midt i filen.

Kjører samme strekning nesten helt uten midtstripe tur/retur ukentlig.
#4
Audi e-tron / Sv: Plass til dette hundeburet i E-tron?
tirsdag 21. april 2020, klokken 08:12
Jeg har et 4pets milan medium i bilen, men jeg lurer på om det er hakket smalere enn det på bildet. Det passer akkurat, men det må stå litt mot midten av bagasjerommet pga kurvaturen på bakruten. Når luken går igjen er det noe over en cm til glasset, så jeg stropper det godt fast med de medfølgende stroppene. Bikkja er 28 kg tung, og har grei plass.

Som nevnt ikke helt sikker på modellen, og får ikke sjekket det heller da jeg har lånt det bort (til en annen etron-eier).
#5
Audi e-tron / Sv: Lane assist / kjørefelthjelp
fredag 21. februar 2020, klokken 23:05
Jeg hadde også litt irritasjon med lane assist i starten. Kjører ukentlig tur/retur til en liten nabokommune ifm jobb, og der er det en lang strekke fylkesvei som verken har midtstripe eller egentlig kantstripe. I starten (da jeg fikk bilen) var det ofte irritasjon over at den varslet om at jeg måtte holde meg i filen eller at jeg var utenfor fil.
Slo den ofte av da.

Men det virker som om bilen har lært, for det er såpass lenge siden at den sa fra at jeg hadde glemt temaet.
Har faktisk ikke tenkt på det på mange måneder. Men når midtstripe og sidemarkeringer er på plass (på start og slutt på ukentlige tur) fungerer det som den skal, dvs sier fra om jeg avviker fra fil.
#6
Audi e-tron / Sv: Piggdekk og reduksjon i rekkevidde
tirsdag 11. februar 2020, klokken 11:03
Jeg kjører en 55 med 19" Hakka pigghjul (20" sommerhjul), og har ingen merkbar reduksjon i rekkevidde med pigg. Første tiden etter byttet fra sommer til pigg syns jeg faktisk at forbruket ble noe redusert, men det kan jeg ikke backe opp med data. Kan ha vært andre forhold som spilte inn.

Men jeg er rimelig trygg på at du ikke vil oppleve spesielt økt forbruk kontra piggfritt. Har kanskje mer å si om hjulene er 19" eller 20", gitt tilbakemeldingene ellers på forumet om hjulstørrelse og forbruk?
#7
Audi e-tron / Sv: Matrix hovedlys og mørkekjøring med e-tron
tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:38
Etter å ha kjørt endel i vinter syns jeg matrixlysene funker bra. Deilig å slippe å tenke på nedblending. Men jeg syns også lysene er litt trege i noen situasjoner på å levere fullt lys. Er nok en sikkerhetssak i algoritmen, men i noen situasjoner blir det litt tregt. Har den innstilt på «tidlig», men det kan ta sin tid en sjelden gang. Lett å overstyre, men likevel. I skumring eller lysning er det av og til kun nærlys, mens jeg vanligvis ville kjørt fullt lys på gamlebilen. Elgens øyne blir nok lettere å se med full pupp på lysene.

Er det noen som har lekt med tanken på ekstralys på e-tron med matrix?
Har spekulert litt. Fikk tips om en svensk svitsj som skulle funke, men på produsentens FAQ ble det i siste setning nevnt at den ikke fungerer på biler med matrix..

Så om jeg skal ha mer lys, for jeg kjører i elg-land ukentlig, må jeg akseptere full manuell styring. En annen ting, hvor i all verden skal jeg plassere en ledbar eller to? Blir fort i veien for kamera eller sensorer i fronten?

Er det noen som har grublet på det samme? Lyset som det er er ganske bra, men man vil ofte ha mer, særlig om man er vant til tre xenonbøtter.
#8
Audi e-tron / Sv: Ettermontering av hengerfeste
torsdag 09. januar 2020, klokken 19:47
Fikk det montert i slutten av august.
#9
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
fredag 25. oktober 2019, klokken 18:17
Noen vibrasjon har jeg ikke merket. Er det veldig merkbart? Det er jo i fartsområdet jeg ligger mye i.
#10
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
mandag 07. oktober 2019, klokken 08:27
Jeg kjører med Hakka 9 suv 19" nå. Ikke så gale på støy syns jeg, men du merker at det er piggdekk i lav fart spesielt. Uansett lite støy ift hva jeg er vant med. Konkluderte i går med at e-Golfen har mer støy på sommerdekk enn Audien har med pigg.

Forbruket gikk også ned 6-7% på langtur med vinterdekkene. Samme tur uka før på sommerhjul og varmere temperatur resulterte i rundt 30km lavere restrekkevidde på samme utgangspunkt i ladenivå.
#11
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
lørdag 14. september 2019, klokken 20:36
Jeg må skynde meg å legge til at det var begrenset hvor mange busser og lastebiler jeg møtte i vår, før det mer eller mindre begynte å bli lyst døgnet rundt her nord for polarsirkelen. Mer data trengs. Men jeg kan se at noen sitter klar med blinkefingeren lenge før vi er nær hverandre nok til at matrikkelen-systemet i det hele tatt begynner å splitte lyskjeglen.

Opplevde det samme da jeg fikk min første bil med xenonlys. Da ble det blinket titt og ofte når jeg kjørte med nærlys.
#12
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
lørdag 14. september 2019, klokken 19:24
Har også opplevd å bli blinket på. Tror det er fordi folk ser jeg har fullt lys på, ikke at de blir blendet. Gammel vane antakelig. Jeg tror jeg må teste å møte min egen bil med fjernlys på for å se hvordan det oppleves. Buss og lastebil blinker alltid av en eller annen grunn..
#13
Audi e-tron / Sv: Ettermontering av hengerfeste
lørdag 14. september 2019, klokken 19:21
Ja, fikk montert 2/9, og bilen er registrert 11/4. Men jeg forholder meg til Sulland, ikke Møller direkte.
#14
Meg og min elbil / Sv: Hvor stor er en SUV?
tirsdag 10. september 2019, klokken 10:20
Sitat fra: JorEl på mandag 09. september 2019, klokken 22:53
kom-så-og-gikk: Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq.

Miljø er ikke viktigst for deg. Hva med den beste bilen da? :)

Beste bilen? Sånn bare for å gnåle om Tesla igjen? Nei, du nevnte jo ikke Tesla. Som forklart, så har jeg selvsagt kjøpt det jeg mener er den beste bilen for meg pr. nå, alt tatt i betraktning. Jeg har valgt bort Jaguar pga størrelse og mangel på forhandler/serviceverksted. EQC ikke tilgjengelig på tidspunktet jeg sist handlet bil. Jeg har valgt bort Tesla fordi MS ikke akkurat er optimal i karosseriformen for hundefolk, og MX fordi bakdører. Jeg trives heller ikke helt med interiøret. Men mest av alt fordi jeg bor 6-7 timer unna serviceverksted, og 90 min unna nærmeste supercharger. Jeg er heller ikke imponert over det bekjente plages over av små og store feil og mangler. Og før du begynner å mase om M3, så er den ikke aktuell pga plass, og igjen: hundebur. Da betyr noe bedre rekkevidde ikke en døyt. Jeg er attpåtil ateist. Det har også blitt såpass mange dårlige ambassadører for Tesla, ikke fordi de opplever noe negativt ang. bilene sine nødvendigvis, men fordi de ikke klarer å slå seg til ro med at ikke alle velger Tesla. Jeg klarer ikke helt å identifisere meg med en slik menighet, og det er nesten så det ikke blir Tesla på trass.
Men viktigst, Teslas største fordel, nemlig ladenettverket, finnes ikke der jeg bor. Heller ikke verksted.
Så totalt sett, jeg valgte bil etter mine kriterier.
#15
Audi e-tron / Sv: Grønn produksjon av E-tron
mandag 09. september 2019, klokken 22:34
Sitat fra: tromsø på mandag 09. september 2019, klokken 21:26
Interessant å lese for og emot VAG/Tesla og vem som lager den beste elbilen. Men det er egentlig en unødvendig diskusjon. Jeg sier, ja takk begge to! Vi må få så mange produsenter som mulig til å lage elbiler!

Mitt enkle originalspørsmål forsvinner hele tiden men det var som sagt om du som kjøper av en ny elbil tenker på hvor grønt eller ikke din elbil har blitt produsert? E-tron, i3 og teslor er i det perspektivet relativt grønne sammenlignet med andre elbiler.

Tromsø: welcome to the shitshow.

Jeg tror du vil trives med e-tron, jeg gjør i alle fall det. Men du begynner kanskje å innse at det er en selsom affære å innhente informasjon, tips og råd om akkurat denne bilen på dette forumet. Det går av en eller annen grunn dit høna sparker ganske fort, selv om eiere av e-tron innimellom bidrar med svar og egne erfaringer. Men som sagt, det tar neppe lang tid før enhver tråd angående e-tron begynner å høres ut som en enfingret banjospiller med en streng tilgjengelig. Og det er sjelden bare en slik i "bandet". Det blir fort litt kjedsommelig etter min smak.

Tilbake til bilen. Jeg syns det er greit at Audi reduserer det totale utslippet av produksjonen av bilen (reduserer, ikke minimerer eller eliminerer). Jeg er dog ikke av den oppfatning at mitt valg av e-tron er spesielt miljøvennlig sammenlignet med en 2020 fossilbil. Det er absurd å i det hele tatt tenke at det vil være miljøvennlig å transportere seg milevis på kort tid i en flere tonn tung doning. Transport i det hele tatt er miljøfiendtlig, det ligger i sakens natur. Det sagt, så vil jeg gjerne gjøre det rimelig miljøvennlig, men i en doning som treffer best ift mine kriterier (plass, komfort, awd, brukervennlighet, nærliggende forhandler osv). Hadde miljø vært viktigst hadde jeg kjørt Ioniq. Så i likhet med de fleste andre her inne som har kjøpt eller bestilt e-tron, så har vi nok gjort det ut fra en totalvurdering, og e-tron passet dette best. Men som nevnt: que the music.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA