Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EV-O

#1
Elsykler med motorassistert hastighet 45 km/t anses som moped i Norge.
Dette innebærer at den skal registreres med skilt, den må forsikres, man må bruke hjelm, og kjøre på vei (ikke sykkelsti)
Elsykkelen må da være godkjent, det kreves CoC og tollkort. Elsykkelen kan enten være typegodkjent i Norge, eller man kan foreta såkalte enkeltvisninger. Men dokumentasjon må være på plass.

Det ovennevnte gjelder altså kun såkalte S-pedelecs med motorassistert hastighet 45 km/t, og ikke ordinære elsykler (pedelec) med motorassistert hastighet 25 km/t
#2
Gjør innledningsvis oppmerksom på at jeg uttaler meg som importør av BH Emotion.
Når det gjelder dreiemoment i Bosch vs Neo-serien fra BH Emotion, er forskjellen relativt liten.
Bosch oppgir nominelt dreiemoment til 40Nm, mens Neo-serien oppgis å yte 39Nm (på bakhjulet)

Bosch midtmotor krever mer "korrekt" girvalg for å gi fullt utbytte av dreiemoment, da motoren her trekker bakhjulet via kjedet, og således får utbytte av girutvekslingen.
Neo-motoren er mindre sensitiv for girvalg.

Noe avhengig av omgivelser, situasjon, er nok vår erfaring av Neo-serien faktisk er raske opp bratte bakker enn den mer berømte Bosch-løsningen.
Vær oppmerksom på at elsykkel-produsentene som bruker Bosch, pålegges å redusere dreiemoment i motoren når den brukes i kombinasjon med Shimano Nexus. (dette er et garantispørsmål)
Med NuVinci 360/Harmony kan motoren brukes med fullt dreiemoment.

Espen (EVObikes
#3
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / GRACE elsykler i Norge
torsdag 09. mai 2013, klokken 13:49
EVO Bikes har gleden av å presentere GRACE elsykler i Norge.
Modellene Grace Easy, Grace MX og Grace One vil være tilgjengelig i våre EVO Bikes butikker i Oslo, Drammen og Sandefjord.
Priser fra Kr. 29.900,-

EVO Bikes
www.ev-o.no


#4
Begrunnelsen for å bruke dynamo som tillegg til batteriet, er at enkelte EU-land har dette som krav. Det er altså påbudt med lys, og at lysene ikke skal kunne drives av batteri alene. Elsykler som har denne løsningen, har i tillegg batterier i lykten, slik at denne lyser en stund etter at man har stoppet.
#5
Futura-modellen fra Wayel er relativt ny, og byggekvaliteten holder mål.
Ad dynamo: dette er utbredt på elsykler, gjerne i form av en Shimano nav-dynamo i forhjulet.
Rullemotstanden i disse dynamoene er lik 0.
#6
Hei,
Lys drives av egen dynamo.
Det er plass til piggdekk.
Rekkevidde ligger mellom 4 og 7 mil, avhengig av alle faktorer du sikkert kjenner.

Mvh.
EVO
#7
EVO Bikes introduserer italienske Wayel elsykler.
Wayel Futura er en elegant elektrisk by/landeveissykkel med vedlikeholdsfri kardandrift (i stedet for kjede), lukket Shimano navgir, luftdempet sete, dempergaffel og en meget sterk motor (38Nm) i forhjulet.
En perfekt elsykkel for pendling og søndagsturer.

Kr. 22.900,- (på lager)

EVO Bikes (EV Oslo)
Vitaminvn.11a
0485 OSLO

Tlf. 950 27 990 / www.ev-o.no

#8
Haibike Xduro RC Fully suspended, 400Wh SLX.
Spitzenklasse tysk fulldempet offroad elsykkel.
Haibike var den første produsent til å snu Bosch sin krankmotor opp-ned i rammen for å øke bakkeklaringen, samt å beskytte motor med nedre rammerør.
Meget velbalansert nettopp pga. motor/batteriplassering.
250W, 40Nm dreiemoment nominell, 50Nm peak.
10 gir, Shimano SLX.
400Wh batteri.

Kr. 39.900,- (på lager)

EVO Bikes
Vitaminvn.11a
0485 OSLO
Tlf. 950 27 990 / www.ev-o.no

#9
Hastighet er alltid et omstridt tema, men med tanke på at elsykkelen tillates brukt på sykkelstier, synes 25 km/t som en ganske akseptabel hastighet.

250W sier relativt lite om motoren yteevne i bakker. Her er det dreiemomentet som betyr  mest. 250W elsykkelmotorer leveres dreiemoment fra relativt lave 15Nm og opp mot 50Nm.
Man opplever mao store forskjeller i klatreevne fra mellom de forskjellige merkene/modellene.

En av årsakene til elsyklens store salgsfremgang i Nederland, er dens evne til å holde høyere gjennomsnittshastighet (Nederland=flatmark). Dette betyr at pendlere på elsykkel bruker kortere tid til og fra jobb.
#10
Norge har nå implementert EUs direktiver for elsykkel, EN 15194.
Norge har hatt forskrifter som på enkelte punkt har krasjet med EN 15194, dette gjaldt oppstartsassistanse.
Disse forskriftene håndheves nå ikke.

Regelverket er enkelt og ganske fornuftig:
-max. 250W motoreffekt
-max. motorassistert hastighet 25km/t (det er en 10% margin, så 27,5 km/t tillatt)
-pedalene må brukes for å starte motoren.

Dreiemomentet i motoren er ikke definert i regelverket, dette varierer i stor grad mellom de forskjellige elsykkelmerkene.
#11
EVO Bikes (EV Oslo) mener å ha landets beste utvalg av elsykler.
Vi har nå det komplette utvalg av BH Emotions fantastiske Neo-serie.
Priser fra kr. 19.900,- til kr.34.900,-

Bysykler, offroad hardtail, fulldempet offroad, gate, hybrid, race, karbon...

EVO Bikes
Vitaminvn.11 a
0485 OSLO
Tlf. 950 27 900, www.ev-o.no



#12
EVO drar til Nederland for å prøvekjøre 2013 modellene fra Zero i løpet av novemeber...
Med den motorkraft og de nye batteriene på 11,4 kWh bør dette gi seriøse prestanda..

espen
#13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Zero DS til vinterpris
fredag 09. november 2012, klokken 11:22
Vi vurderer å selge vår Zero DS 2012 mod. demo-mc.
DS (DualSport) opererer i kategorien Motard, gate/offroad.
Dette er motorsykkelen Teknisk Ukeblad og MC-Avisa jubler over.
http://www.tu.no/tester/2012/10/28/test-elektrisk-moro-pa-to-hjul

Vår DS er utstyrt med ZF6 batteriet, altså 6 kWh.
Dette gir en rekkevidde på opp til 12 mil i byhastighet og 7 mil i motorveihastighet.
Toppfart ca 130 km/t.
Kun kjørt 500 km.

Nypris kr 95.000,- VINTERPRIS KR. 85.000,-

EV Oslo
Vitaminvn.11a, Storo, Oslo
Tlf. 950 27 990
Mail: espen@ev-o.no
Web: www.ev-o.no

#14
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Zero S Limited Edition
fredag 09. november 2012, klokken 11:13
Zero S ZF9 Limited Editon produseres i 30 eksemplarer, 2 av disse er i Norge!
Nr. 16 av 30 kan bli din....

Den er utstyrt med den største batteripakka, ZF9, 9kWh. Dette gir rekkevidde på opp til 18 mil i byhastighet og 12 mil i motorveihastighet. Toppfart ca. 145 km/t
AC-motor, integrert lader, beltedrift.
Limited Edition har følgende utstyr som skiller den fra standardversjonen: vindskjerm, Corbin-sete, spesiallakk matt graphite metallic, nummererte utgave, 12V uttak, Zero-spesial holker mm.

Pris kr. 119.900,-

P.S.: både Teknisk Ukeblad og MC-Avisa har testet Zero Motorcycles-med meget gode resultater!

Velkommen til vårt nye showrrom i Vitaminvn.11a på Storo.
EV Oslo
Tlf. 950 27 990
Mail: espen@ev-o.no
Web: www.ev-o.no


#15
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Zero Motorcycle til vinterpris
fredag 09. november 2012, klokken 11:05
EVO selger nå sine demo-kjørte Zero MX 2011 mod.

Den aktuelle motorsykkel er registert som lett mc, den har kun kjørt 500 km.
Da dette er en overligger fra 2011, har den fått nytt batteri (august 2012).
3kWh Li-ion batteri, DC-motor 9 kw.

Ordinær pris kr. 79.900,- VINTERPRIS KR. 39.900,-!!!

Besøk oss i våre nye lokaler på Storo, Vitaminvn.11a

EV Oslo
tlf. 950 27 990
Espen@ev-o.no
www.ev-o.no


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA