Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Captain Chaos

#1
i-Pace / Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
onsdag 05. juni 2019, klokken 13:47
Sitat fra: Burns på onsdag 05. juni 2019, klokken 12:42
Ionity og i-pace har vel så langt vært en ganske dårlig match, og kun unntaksvis har noen sett 100kW mot i-pace i korte perioder.
Denne grafen fra Fastnet viser godt ladehastighet for de ulike bilene som kan lade på høyere effekt enn 50kW:
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115015420127-175-kW-fast-chargers

Det er akkurat litt av poenget mitt. Her må JAG kunne gjøre noe med SW når man VET at Ionity faktisk virker og kan levere hastigheten. Fastned sin kurve gir jo bra start, men den dør jo alt fort ut... Har i-pacen aktiv batterikjøling ved lading? Hvis du ser på kurvene så faller JAG før 40% mens E-tron øker frem til 70 og leverer maks nesten til 80%. På min e-tron så virker det som at batteriene først svelger unna maks når det har blitt god temp i batteriene (jeg hører de aktive viftene i bilen starter på rundt 50%), mens på i-Pace så virker det som om bilen kommer inn med passe temp, også blir batteriene for varme...for fort. Syntes jo det er veldig synd at man ikke får 0-80 innenfor 40 min.

#2
i-Pace / Sv: Ny 100kW oppdatering (H216)
onsdag 05. juni 2019, klokken 10:28
Sitat fra: daktari på mandag 20. mai 2019, klokken 08:14
Det skrives altså
Sitat33%, varm bil, varmt i været
.
På Økern står en lader fra Efacec, ganske sikker på at den har vannkjølte kabler.
Den mangler en likeretter for å gi full effekt. P e-tron gir den ca 86 på full spiker

Laderen ved Circle K/McD på Rygge er ustabil og gir ikke mye på e-tron den heller. Ikke oppnådd i nærheten av 100 med e-tron.

Laderen ved Circle K Lørenskog gir maks 88 og mangler også ekstra hardware for å gi mer. Den skal oppgraderes i disse tider.

De eneste ladere som jeg VET leverer lovet effekt og som er i orden er Ionity sine ladere. Jeg vil anbefale dere Jaguar eiere å teste bilene deres på disse ladestasjonene. Da vil man fort se om man får en ladekurve som stemmer og om man oppnår hastigheter som lovet.

Som dere skjønner så har jeg e-tron som lader helt opp til 152kW og den er ladevillig som bare f... Gir over 100 fra 5% SoC og går ikke under 100 før 88% SoC. Derfor er den også fin til å teste om ladere gir det de skal, og en del leverer ikke påskrevet effekt pga manglende oppgradering av likerettere og kabel.

#3
Audi e-tron / Sv: Erfaringer med Ionity og e-tron så langt
mandag 27. mai 2019, klokken 09:10
Sitat fra: elektro på fredag 24. mai 2019, klokken 08:06
God lesning @Chaos. Ellers kan jeg fortelle at jeg ladet uten problemer på Dal i går. Siden jeg startet tråden, skrudde bilen av, koblet til og autentiserte med e-tron charging service RFID kort. Det tok litt tid, kanskje 20 sekunder, før det skjedde noe. Men dæven som det skjer noe også, for de som ikke har prøvd! :+1: Var for øvrig alene der en ellers ganske trafikkert torsdag ved 14-tiden..

PS! Noen som har fått 150kW før 50% SoC enda? Hadde her kjørt fra Oslo, ca. 40 min. motorvei..

Jeg har fått 150 før 50%, men ikke de siste dagene. Jeg fikk dette på flere ladere på langturen, men da var lufttemp en del høyere og samtidig ganske høy fart som nok holde batteriene varmere. Jeg har også lagt merke til at dersom jeg kommer inn med veldig lav SoC så får jeg toppfarten mye før, men startstrømmen er lavere. Det virker åpenbart for meg at det er batteritemp som bestemmer farten.
#4
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
torsdag 23. mai 2019, klokken 15:13
Sitat fra: elektro på torsdag 23. mai 2019, klokken 12:40

Takk for interessant lesning! :+1: Kjørte du mest i Efficiency/Auto/Comfort/Dynamic Mode? Normal eller Sport?


Det ble mest Dynamic og Individual. På individual har jeg "motor" på balansert. Understell og styring på "sport"
Når jeg fikk rekkeviddeangst ble det gjerne de 5 siste mila på Efficiency... og tilnærmet fartsgrense.. Da "lurer" du gjett 'o meter... og får mer en forventet... :)

Litt skuffet over ladeplanlegging i bilen... Den er for snill, og vil ha for mye strøm igjen ved ankomst. Den ville legge inn stopp mellom planlagte fordi bilen mente det ikke var nok igjen... Selv med historikk av høyt forbruk og nok igjen på GOM...
#5
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron. Erfaringer så langt
torsdag 23. mai 2019, klokken 10:37
Denne er delt på FB gruppen Audi e-tron Owners Norway, men blitt oppfordret til å dele den her:

Oslo-Flensburg-Svenskegresen på 34 timer.

Tenkte jeg skulle dele en erfaring med e-tron på langtur. Siden vi fikk e-tron på tirsdag for en uke siden så hadde vi lyst å finne på noe og ta en real langtur for å bli ekstra godt kjent med bilen. Jeg hadde riktignok kjørt over 60 mil de 3 første dagene, men langtur ble bråbestemt. Siden vi først dro på tur så var Tysk Harryhandel målet.

Vi ønsket å kjøre hele veien så det ble ingen ferjer. Vi brukte https://abetterrouteplanner.com/ til å planlegge turen. Den er forøvrig helt magisk for e-tron folket da den prioriterer Ionity ladere, og den treffer godt. Ionity har såpass fin dekning HELE VEIEN at vi kunne lade kun på Ionity. Det ble lagt opp til ladestopp i Strømstad, Varberg og Malmø, i Sverige og 1 stopp i Fredricia ved lillebeltsbroen i DK. Dekningen av Ionity er enda bedre, så vi hoppet over noen mulige ladestopp.

Vi hadde ingen planer om å ta det med ro nedover. Oslo til Svenskegrensen ble fartsgrense i høljende regn. Ved ankomst Ionity Strømstad, hadde vi en del mindre strøm en planlagt slik at ladestoppen ble lenger en beregnet, men ikke mye da laderen startet med ca 90kW lading ved 10% og spratt opp til 130 på 2-35min for så å holde 151kw til 80-85. Fra 85-95% lå vi på rundt 100, og de siste 5% hadde vi 70-60kW i fart. I og med at vi hadde høyre forbruk en beregnet så ladet vi til 100% for å være sikre på å nå Varberg. På vei til Varberg var høyrefoten meget tung og vi lå sjelden i høyre fil...Historien gjentok seg, lite strøm igjen ved Varberg og fra Varberg til Malmø. Men man rekker ikke en stor meny hos Mc Donald før bilen er ferdig ladet. Tok inn på hotell i København på kvelden og satte kursen mot Fredricia lørdags morgen. En fullading her igjen da vi ville nå Tyskegrensen og rekke tilbake til Fredricia uten ny ladestopp. Fylte opp bilen med Harryvarer... mye varer... Da vi har "et sted" i Sverige så kan man jo ta en EU kvote... Det er mer en det er plass til i en e-tron... Med ca 700kg "nyttelast" satte vi kursen hjemover. Det passet seg slik at vi kunne reversere turen og treffe de samme Ionity stasjonene. Med stor nyttelast gikk forbruket litt opp i høye hastigheter (110 og oppover) men ikke noe av betydning i lavere.

Så til poenget med tråden. e-tron er en helt magisk bil for langtur. Maken til komfort og støynivå finnes ikke maken til. Den er litt sulten på elektroner i høy hastighet, og fartssperren på min er 201 på meteret :o På grunn av planlagt uøkonomisk kjøring brukte vi nok 1 time eller 3 lenger tid en planlagt da ladestoppene ble lenger en optimalt. Abetterrouteplanner planlegger raskest mulig tur med kortest mulig ladestopp.
Skal du kjøre med tung høyrefot så legg inn 10% ekstra forbruk i ruteplanleggeren på så raske veier. Jeg var villig til å ofre denne tiden da jeg ville kjøre turen som jeg ville gjort med en sprek bensinbil.

Ionity Nordic har fått opp et nettverk som allerede nå egner seg for bilferie til mange destinasjoner og ladehastigheten er bedre en forvenetet. I Tyskland begynner også dekningen å bli bra for biler med rekkevidde som Audi. Keep up the good work!

Litt om forbruk: 20" Bridgestone sommer.
Oslo - Strømstad / Styrtregn og mye vann i veien: Snitt litt over 85 km/t, Forbruk 31,2kwh/100km.
Strømstad - København: Snitt med ladestopp (tenning på) 90 km/t. Forbruk: 31,4 (tørre veier) ( Kjørt snitt over 110)
København - Fredricia, Forbruk 30,3 Snitt: over 110 :O
Fredricia-Tyskland (Harrisle) Forbruk 27,3. Snitt 100 km/t (en del kø :) )

Hemmelig sted: Snitt 120 km/t med over 600kg nyttelast over 221 km kjørt: Forbruk 34,5 kw/t
#6
Audi e-tron / Sv: Erfaringer med Ionity og e-tron så langt
torsdag 23. mai 2019, klokken 10:30
Sitat fra: elektro på mandag 20. mai 2019, klokken 10:24
Sitat fra: Captain Chaos på mandag 20. mai 2019, klokken 09:34
Jeg har ladet over 8 ganger på 6 forskjellige Ionity stasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Det har fungert bra hver enste gang. Den første gangen så klønet jeg det til, slik at jeg ikke rakk å aktivere lading før den timet ut. Avbrudd i lading har jeg ikke opplevd.

Jeg har prøvd å være påpasselig med å holde/dytte kabelen godt inn til jeg ser bilen kommuniserer med laderen. (Blinkende hvitt lys). Jeg har også passet på å kjøre så nærme som mulig der Ionity har satt laderen slik at man må kjøre nesen på bilen inn, slik at ikke den tunge kabelen ikke henger i luften hele veien, men får en liten del av kabelen på bakken. Da blir det ikke så mye belastning på ladeporten. Jeg brukte app til aktivering/betaling de første gangene, bruker nå Audi sitt ladekort.

Forøvrig har jeg en "erfaringstråd" på Facebook, der jeg beskriver en langtur på 190 mil, Oslo-Tyskland-Oslo og litt om Ionity lading og forbruk:
https://www.facebook.com/groups/1483698798331225/permalink/2454257081275387/

/Chaos

Høres meget bra ut! Jeg lever fint med at man må sette kabelen godt inn- og påse at ladingen starter. Tross alt har man etter ca. 100 år ikke klart å lage bensinpumper som ikke drypper eller hvor man ikke kan forveksle disse med diesel heller. ;-) Er nok et element av at en del har første elbil som bil nr. 1 her også. Dette med timeout osv. kan nok langt på vei løses i software. Dessuten er det vel håp om at det snart åpnes for Plug & Charge, og at det forenkler ting. Det virker på meg som alle bilene er klargjort for dette.

Er veldig interessert i å lese om langturen din, men har meldt meg ut av alle elbilforum på Facebook.. Kunne du postet den her på forumet @Captain Chaos? Enten i erfaringer tråden, eller i en egen langtur- eller "trip report" tråd kanskje?

Legger den til i "erfaringer tråden"

#7
Audi e-tron / Sv: Erfaringer med Ionity og e-tron så langt
mandag 20. mai 2019, klokken 09:34
Jeg har ladet over 8 ganger på 6 forskjellige Ionity stasjoner i Norge, Sverige og Danmark. Det har fungert bra hver enste gang. Den første gangen så klønet jeg det til, slik at jeg ikke rakk å aktivere lading før den timet ut. Avbrudd i lading har jeg ikke opplevd.

Jeg har prøvd å være påpasselig med å holde/dytte kabelen godt inn til jeg ser bilen kommuniserer med laderen. (Blinkende hvitt lys). Jeg har også passet på å kjøre så nærme som mulig der Ionity har satt laderen slik at man må kjøre nesen på bilen inn, slik at ikke den tunge kabelen ikke henger i luften hele veien, men får en liten del av kabelen på bakken. Da blir det ikke så mye belastning på ladeporten. Jeg brukte app til aktivering/betaling de første gangene, bruker nå Audi sitt ladekort.

Forøvrig har jeg en "erfaringstråd" på Facebook, der jeg beskriver en langtur på 190 mil, Oslo-Tyskland-Oslo og litt om Ionity lading og forbruk:
https://www.facebook.com/groups/1483698798331225/permalink/2454257081275387/

/Chaos
#8
Imponerende av Ionity. De holder en bra fart i Norge nå.
#9
Audi e-tron / Sv: Egenspesifisert bil, Status mitt bilhold
tirsdag 30. april 2019, klokken 14:10
Sitat fra: el-sprell på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:41
Sitat fra: Captain Chaos på tirsdag 30. april 2019, klokken 09:32
Sitat fra: el-sprell på mandag 29. april 2019, klokken 15:26
Sitat fra: Captain Chaos på mandag 29. april 2019, klokken 14:48
Det er kun Fast Track som er tilgjengelig med rask levering. Forøvrig ble "min" Fasttrack forsinket fra fabrikk etter den var ferdig på samlebåndet. Trinn 7/7. Skulle vært levert denne uke, men ble utsatt med 4 uker. Så selv FT modellene går ikke helt på skinner om dagen...

Samme som meg det (men egen spec). Har du fått vite hvorfor den står fast mellom sjekkpunkt 7 og 8?

Ja, med dog noe tynt svar, restriksjon på "utstyr" Gudene vet hva de monterer/mangler etter sjekkpunkt 7 som er ferdig fabrikk.

Samme svar som jeg har fått fra selger. Men status i appen byttet faktisk til 'i produksjon' i går. Fabrikkmontert hengerfeste de venter på?
Nei, jeg har bestilt Norskmontert hengerfeste. I og med at det er en FastTrack så er det rart at den ble stoppet på "ferdig"

#10
Audi e-tron / Sv: Egenspesifisert bil, Status mitt bilhold
tirsdag 30. april 2019, klokken 09:36
Sitat fra: Crown på mandag 29. april 2019, klokken 22:31
Litt usikker på punktnr, men fikk for en uke siden beskjed om at bilen var ferdig satt sammen og ventet på transport fra fabrikk til Bremerhaven. Og i dag skiftet appen til "i produksjon".

Da er du på sjekkpunkt 8 av 8, og når appen skifter til "i produksjon" så har nok bilen forlatt Bremerhaven. Appen henger veldig langt etter slik den er nå.

#11
Audi e-tron / Sv: Egenspesifisert bil, Status mitt bilhold
tirsdag 30. april 2019, klokken 09:32
Sitat fra: el-sprell på mandag 29. april 2019, klokken 15:26
Sitat fra: Captain Chaos på mandag 29. april 2019, klokken 14:48
Det er kun Fast Track som er tilgjengelig med rask levering. Forøvrig ble "min" Fasttrack forsinket fra fabrikk etter den var ferdig på samlebåndet. Trinn 7/7. Skulle vært levert denne uke, men ble utsatt med 4 uker. Så selv FT modellene går ikke helt på skinner om dagen...

Samme som meg det (men egen spec). Har du fått vite hvorfor den står fast mellom sjekkpunkt 7 og 8?

Ja, med dog noe tynt svar, restriksjon på "utstyr" Gudene vet hva de monterer/mangler etter sjekkpunkt 7 som er ferdig fabrikk.
#12
Audi e-tron / Sv: Egenspesifisert bil, Status mitt bilhold
mandag 29. april 2019, klokken 14:48
Det er kun Fast Track som er tilgjengelig med rask levering. Forøvrig ble "min" Fasttrack forsinket fra fabrikk etter den var ferdig på samlebåndet. Trinn 7/7. Skulle vært levert denne uke, men ble utsatt med 4 uker. Så selv FT modellene går ikke helt på skinner om dagen...
#13
Ionity har åpnet ny lynladerstasjon på ved E6 på Dal. Syntes Ionity er aktive, og holder en fin takt. Derimot er jeg skuffet over lynlader utbygging av de andre aktørene...
#14
Hei!

Noen som har noen formening om hva som skjer med utbygging/oppgradering til lynladere?
Ionity er jo godt i gang og har et brukbart tempo, men hva med Fortum, Grønn kontakt med mer?

De var offensive i media for en tid tilbake, men kan ikke se at det har dukket opp noen særlige nye punkter for lynlading? Ser for eksempel i elbilappen der man kan filtrere bort ladere under under 100kW men lite nytt der også? Eller er appen ikke helt up-to-date?

Nå med så mye biler som selges om dagen som støtter ladehastigheter på over 50kW så bør utbyggere speede opp litt?

#15
Audi e-tron / Sv: Software trøbbel FØR utlevering
onsdag 10. april 2019, klokken 13:37
Sitat fra: Pneg på onsdag 10. april 2019, klokken 12:27
Sitat fra: Captain Chaos på onsdag 10. april 2019, klokken 11:20
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 10. april 2019, klokken 09:13

Det samme har vel skjedd i Tyskland da med x antall biler....


Sitat fra: Pneg på onsdag 10. april 2019, klokken 10:30

Ja tror kanskje dette er en feil de sliter med på flere biler. Det er jo klart at om styreenheten til batteriet lett dør og må byttes så er dette tidkrevende jobb.


Jeg lurer på hvilket belegg dere har for å tro/hevde dette? Har søkt litt og snakket med gode kilder, men jeg finner kun denne ene tilfellet?

/Chaos


Veldig interessant om du har tilgang til gode kilder som sitter på konkret info om tilfellet med min bil?? som gir deg bedre info enn hva jeg får.. Kom gjerne med mere info.. så langt så vet jeg bare at det ikke ser ut for at den er ferdig til påske som var litt viktig for min del av praktiske årsaker.

Hei!

Nei, denne feilen har jeg kun hørt om ditt tilfelle, og det er akkurat derfor jeg stiller spørsmål til de som hevder det jeg har sitert. Nå er det slik at "alle" bilene som har kommet/utlevert i disse dager blir oppgradert lokalt, men hos deg har det virkelig skjedd noe uvanlig.

Jeg har egentlig kun hørt om 2 konkrete "problemer" med e-tron i tillegg til din feil. Bilene på "berginsgbil" har en kjent feil.

1. Problem: En rekke biler ble forsinket fra fabrikk og/eller utlevering nå for noen uker siden pga "SW feil" Dette skyldes at Ionity endret på SW i sine ladere i hele Europa og e-tron måtte oppgraderes også.

2. Problem: "Sammenbrudd og bergingsbil" også kjent som ladeproblemet over 12 timer. Dette problemet oppstår ved enkelte hjemmeladere. Feilen skyldes et kommunikasjonsproblem mellom vegglader og bilen. Når feilen oppstår vil 12v batteriet tappes og bilen "bryte sammen" og en rekke feilmeldinger dukker opp. Dette fordi kommunikasjonsfeilen holder 12v systemer i full power i stedet for dvale. Når 12V batteriet kommer under kritisk spenning, vil diagonosesystemet går i frø  pga for lite strøm til å fungere normalt, vil da spytte ut feil som ikke eksisterer. Hotfix: skru av bilen, lås døra, vent og 10 min så får du liv i den igjen.

Så vidt jeg vet jobbes det også med en løsning for dette i SW, hvis ikke det allerede er løst i SW som forhandlere installerer i disse dager før utlevering.

I tillegg vet jeg om 1 bil som fikk feilen "feil på ledningsnett" under kjøring ( få minutter etter start), misstanken er at feilen er samme som ovenfor. Husker ikke helt om hva konklusjonen ble på denne bilen..

/Chaos
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA