Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Dave Karlson

#1
Jeg hører den lett, og den minner ikke så rent lite om lyden min 2015 P85D plutselig begynte å gi fra seg et par år tilbake. Lyden dukket utelukkende opp når A/C-en var på, og den forsvant umiddelbart når man skrudde den av. Når kun klimaanlegget gikk hørtes derimot alt helt normalt ut.

Lyden i mitt tilfelle oppfattet jeg som en eller annen form for "lavmælt hvesing", og mens kjæresten min knapt kunne høre lyden og følgelig ikke lot seg affiserere av den i det hele tatt, så ble jeg for min del etterhvert drevet nesten til vanvidd av det enerverende og høyfrekvente jævelskapet. På et tidspunkt måtte jeg rett og slett bare slutte helt å bruke A/C-en.

Bestilte servicetime, og etter at det hadde blitt utført rens av A/C-systemet og fylt på ny kjølevæske var lyden borte og har aldri latt høre fra seg igjen. Alt ble tatt på garantien uten noen diskusjon.

Det er vel ikke helt usannsynlig at det kan være snakk om en lignende problematikk i ditt tilfelle oogså?
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 01. juli 2019, klokken 19:40

Den reduksjonen vi snakker om her i denne tråden er en sikerhetsmargin som Tesla plutselig har lagt inn, og den har ikke kommet umiddelbart etter noen oppdatering av software.
[/quote]

Troller du, eller er du bare ikke spesielt oppvakt?

For det første: I trådstarters innlegg linkes det til hhv to ulike nettartikler, samt til en tråd på det amerikanske Tesla-forumet. Temaet for både disse artiklene og den aktuelle forumtråden er at flere har opplevd at kapasiteten på 85kwh-batteriet har blitt redusert som følge av en av de siste oppdateringene

https://itavisen.no/2019/06/21/tesla-oppdatering-forverret-rekkevidden/
Tesla owners see battery range drop after software update to 'improve longevity'
Sudden Loss Of Range With 2019.16.x Software

Så til tross for at trådstarters innlegg omhandler reduksjon i batterikapasitet som følge av nylige oppdateringer, så er det altså ikke dette det snakkes om "her i denne tråden"?

På hvilken måte er forresten en reduksjon i form av "en sikerhetsmargin som Tesla plutselig har lagt inn", noe helt annet enn en reduksjon som som har kommet i forbindelse med en oppdatering? Det er i så fall helt nytt for meg at Tesla har mulighet til å påvirke (leverte) bilers batterikapasitet på andre måter enn gjennom oppdateringer.

Synes fortsatt det er snodig at innlegget vekker reaksjoner for å være offtopic, det er etter min oppfatning rimelig spot on mht temaet.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 01. juli 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 15:38
...Denne tråden handler om reduksjon av tilgjengelig kapasitet på 85-batteriet. Den ligger under Model S fordi de aktuelle batteriene kun finnes i denne modellen.

Så langt jeg kan se handler tråden om reduksjon av tilgjengelig kapasitet på 85-batteriet som følge av en av de siste oppdateringene

Innlegget mitt omhandler en i praksis total inkapasitering av 85-batteriet som følge av den siste oppdateringen, noe som kan karakteriseres som en særlig kvalifisert form for reduksjon av kapasiteten. Jeg kan ikke at dette skulle være spesielt offtopic, det er i hvert fall ikke så offtopic at det skulle være nødvendig for moderator å reagere.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 01. juli 2019, klokken 15:17
Jeg har en 2015 P85D og installerte (motvillig) 2019.20.2.1 5659e07-oppdateringen sist fredag kveld. Fikk melding i appen i etterkant om at oppdateringen var installert, og alt så normalt ut. Lørdag formiddag skulle jeg bruke bilen og iom at det var glohett ute skrudde jeg på AC´en via appen noen minutter før jeg gikk til bilen. Fortsatt så alt helt normalt ut og fungerte tilsynelatende som det skulle. Da jeg så satte meg i bilen og forsøkte å starte den opp sluttet plutselig alle systemer å fungere, og de eneste livstegnene bilen nå gav fra seg var en rekke feilmeldinger:

[attachment id=0 msg=820284]

Etter å ha sittet og kost meg i 30 minutter i glovarm bil uten fungerende AC eller klimaanlegg og med vinduer som nå ikke lot seg åpne, fikk jeg til slutt kontakt med Tesla veihjelp. De kunne opplyse om at de kunne se at det var "et problem med batteriet" (no shit!), men at de ikke kunne si noe mer før bilen var undersøkt av teknikere. Bilen ble deretter tauet til Sinsen (?) for så å bli sendt videre til Karihaugen i dag morges hvor den - iflg en sms jeg mottok fra Tesla tidligere i dag - skal bli "diagnostisert og reparert så fort det lar seg gjøre".

Jeg merker meg at i den begrensede kommunikasjonen jeg til nå har hatt med Tesla, så har de ikke stilt meg ett eneste spørsmål mht hva som evt skjedde i forkant av/i forbindelse med denne hendelsen. Jeg hadde vel kanskje trodd at i tilfeller av mer eller mindre totale bilsammenbrudd som dette, så ville kanskje Tesla ha ønsket å forhøre seg med meg mtp om det tidligere har manifistert seg noe som kunne settes i sammenheng med det som skjedde? Særlig ettersom det ikke på noe tidspunkt i bilens servicehistorikk har vært noen som helst problemer knyttet til batteriet eller lading for øvrig.

Ettersom Tesla har vært helt tause utover å erklære på sms at bilen vil bli "diagnostisert og reparert så fort det lar seg gjøre", mener jeg det er nærliggende å konkludere med at de rett og slett allerede vet hva årsaken til sammenbruddet er. Jeg ville blitt overrasket om denne skulle vise seg å være noe annet enn alvorlige feil i batterielektronikken forårsaket av oppdateringen til 2019.20.2.1 5659e07.

Det faktum at 2019.20.2.1 5659e07 - hvis jeg har forstått det riktig - i realiteten reduserer batterikapasiteten og batterispenningen, og at den særlig vil gjøre kunne gjøre dette på biler med 85Kw-batteripakke, samt det faktum at to av feilmeldingene som kom opp var hhv "Power reduced" og "Voltage supply too low", kan vel vanskelig anses for å gjøre annet enn å underbygge hypotesen om at denne ubrukelige oppdateringen rett og slett rævkjørte bilen min.

Er det noen andre som har opplevd det samme eller lignende?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA