Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - EL-Piano

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Biler på finn
onsdag 09. mars 2016, klokken 21:44
Har lagt ut min 2012 Leaf til salg. Betalte 298000 juli 12.
Har fått mange "tilbud" på kjøp for 100000. Selvfølgeli ikke helt seriøse folk. Men et tenkt tap på 66,7% på 3,5 år svir i pungen og sjela. Dyrt å være miljøvennlig...
Er det noen som husker hva BN Haug/Nissan lovte runtd tilbakekjøpsgaranti/restverdigaranti?
Finner ikke noe om dette lenger i pairene jeg sitter på...

EL-Piano
#3
Kangoo / Sv: Renault Kangoo
lørdag 30. april 2011, klokken 14:08
Jeg har et løsbladsystem med svært dårlige kopier av original manualen som jeg fikk fra Enviro da jeg kjøpte bilen. Jeg har skannet disse sidene, men filen blir for stor å legge ut her på forumet. Send meg en melding så skal du (og andre) få den på mail eller hente den via min "Drop Box".

Jeg har eid en Kangoo Elect'cite 2001 - og var en av de som hevet kjøpet og fikk igjen penger fra Renault. Min første Kangoo hadde Bilia på Økern serviceansvar for - og det ansvaret var ikke tilstedeværende.
Jeg hadde kontrakt på en ny Think, men de sviktet med levering.
Jeg hoppet derfor på en ny Kangoo - en Elect'road 2004, bygget om til 5 seter og med Range Extender. Det var Range Extenderen som gjorde utslaget og ikke minst at Enviro er ansvarlig for service og deler. Enviro har gjort en bra jobb med isolasjonsproblemet og yter super service for min del (batteriservice etc).  Topp med bil i "full size" med gooood plass til 5 voksne og masse bagasje (går selvfølgelig utover ytelsen å fylle opp, men har jo innebygget strømaggregat - så jeg kommer alltid dit jeg skal uten å planlegge lading i forkant!). Ved gjennomtenkt bruk av Range extenderen belaster jeg ikke batteriene så mye, noe som har gjort at jeg kunne kjøre hver dag under kuldeperiodene i hele vinter (Med en viss forurensing, dessverre). Jeg vet at mange ble anbefalt å parkere i den kaldeste perioden.
#4
Kjøretips / Sv: Fra en bussjåførs synspunkt
tirsdag 02. mars 2010, klokken 23:29
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 02. mars 2010, klokken 11:15
De har plikt å kjøre på en forsvarlig måte, og kunne bremse på 1/3 av strekningen de ser, akkurat som alle andre. Om det betyr at de må redusere farten sin så må de bare det.

Det hjelper så lite å ha rett hvis du havner under torva eller i beste fall må bytte EL bil med EL rullestol (...mister man medlemskapet i Norstart da...?). Kardemommeby er et eventyr, lover og regler er til for å brytes. Innleggene her forteller jo at flere av disse folka har fått feil jobb. Det er de samme folka som sikkert skriker høyest om at El-bilene hindrer dem i jobben.
Hvis en av oss i EL bil blir drept av en buss, så er det ikke bare tragisk, det er vi som kommer til å miste rettighetene til å bruke kollektivfeltet, ikke bussene. Kan høres ut som om buss-sjåfører i startinnlegget var villig til å "ordne opp" i dette...
Vi får lov til å bruke kollektivfeltet på nåde, så lenge det ikke blir for mange av oss. Vi skal IKKE provosere, eller la oss provosere av busser og taxi. Ta vare på ditt eget liv og helse, ikke sats på at buss-sjåfører bak deg bryr seg noe om deg!
Alle farlige hendelser bør bli klaget inn for buss- og taxiselskap på en saklig måte. Helst med dokumentasjon, vitner etc.
Kanskje noen her på forumet er skrivedyktige nok til å lage et forslag til en mal som alle kan bruke i slike tilfeller. Kanskje vi skulle loggføre alle klager her på forumet???
#5
Kjøretips / Sv: Fra en bussjåførs synspunkt
tirsdag 02. mars 2010, klokken 00:00
Jeg kjører daglig Asker-Oslo-Asker på E18 med EL bil eller MC. Jeg har de fleste førerkortklassene, og kjører tidvis alle klasser, og mener jeg har en viss forståelse for de forskjellige kjøretøygruppenes synspunkter. Jeg har hatt obligatorisk glattkjøring for lastebil og buss. Det var en skremmende opplevelse med tanke på bremselengde og reaksjonstid. Hvis du kun ser ".OLV.." eller "..ANI." i bakspeilet så har du en "nær døden" opplevelse! Bremser du brått da, har bussen kjørt igjennom bilen din før mannen med ljåen bak deg har fått noen effekt i bremsesystemet. Ingen vits i å risikere livet for en av disse gutta - da er det bedre å stå litt i kø... Hvis du skal legge deg inn i køen eller i en SOS lomme, sett på blinklys i god tid før du bremser forsiktig ned, - og følg med i bakspeilet! Det beste er kanskje å akselerere, kjøre fortere, bruke mer strøm og heller etterlade litt på jobben!
Det farligste er å kjøre MC i kollektivfeltet. En MC er det ingen som "ser" eller tar hensyn til. Og fordi ingen "ser" oss, oppfattes det som vi alltid kommer "ulovlig fort" bakfra. - Kjører alltid med fullt lys på dagtid for å bli sett. Bedre med en irritert "blendet" bilist enn en "blind".  Har hatt mange stygge nesten ulykker i kollektivfeltet på MC med folk som bråbestemmer seg for å bli kollektivreisende.
- Ja det finns en del idioter på MC, det finns det i biler, EL biler, Taxi og busser også. Når flere idoter treffer på hverandre samtidig går det ofte dårlig. Jo større du er, jo mindre er du selv utsatt, jo mindre du er desto mer utsatt er du.
Anbefaler på det sterkeste at vi i EL bil følger godt med i bakspeilet, og tar hensyn til og planlegger manøvrene ut fra det som skjer bak oss også. Hjelper ikke å ha retten på sin side hvis neste biltur blir med blålys eller kors på taket. - Ikke tro at andre har forståelse for vårt kjøremønster for å spare strøm og batterier eller våre bilers manglende motorkraft og aksellerasjon. Jeg er enig i at 80-90 km/t kan være alt for fort i kollektivfeltet når det er kø i feltene til venstre, men kjører du ikke fortere enn 50-60 burde du heller ligge i køen sammen med alle andre.
- Har bestilt følgende tekst til bakruta: "EL-bil: Motor 30HK - kjører så fort jeg kan, sorry..."
#6
Kom over denne artikkelen fra Indre Akershus blad fra 4/3

http://www.indre.no/lokale_nyheter/article4169246.ece

Flere rykter om svensk løsning for Think...
#7
For å returnere til det opprinnelige temaet på denne tråden.
Jeg snakket med Think på fredag 27/2. Nyheten om SAAB samarbeidet ble ikke nevnt da, men tror likevel opplysningene jeg fikk er interressante for forumet.
Think har fått utsettelse til ut mars på å skaffe finansiering, og til nå har de skaffet halvparten av det de trenger. Sett i lyset av at svenske krefter i tillegg er interresert, får vi bare håpe det beste.
De vil produsere ferdig en del halvferdige biler. Disse skal selges for å hente inn noe kapital. Bilene vil kun gå til storbrukere - firma - offentlig, da det er en viss risiko i forbindelse med garantier og service hvis Think skulle gå konkurs. Noen få private fikk i en kort periode kjøpe bil, men med samme risiko, og uten batterileasing.
Jeg er en av de som så og si hadde nøkkelen til en ny Think i lomma da kontrakten min dessverre ble annulert. Jeg har siden ventet på et par løsninger fra Think for om mulig få meg en bil. Det ser derfor ut til at både jeg og andre må vente på nærmere avklaring. Synd for oss og synd for Think som nå må ha tapt mange ventende kunder og enda flere nye potensielle kunder.
#8
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Høyttalerne
mandag 26. januar 2009, klokken 09:19
Sitat fra: El rayo på lørdag 24. januar 2009, klokken 16:54
...i den prototypen jeg fikk kjøre i går...
Sitat fra: HHF på søndag 25. januar 2009, klokken 20:00
...i den bilen jeg prøvde nå i helgen...
Kan jeg spørre om hvor dere prøvde bil i helgen? Har forstått at alt salg er lagt på is foreløpig...
#9
Da jeg spurte Think om valg av batteriteknologi i desember, var beskjeden at de vil levere/gå over til Lithium batterier senere, men første del av produksjon kommer med Zebra- batterier.
Lithiumbatteriene de har på trappene vil gi noe kortere rekkevidde. Forstod at det i startperioden ville være mulig å velge mellom teknologiene.
#10
Jeg sjekket med jurister hos NAF mandag 15/12 etter at konkursryktene kom i avisene. NAF sa at jeg ville bli erstatningsansvarlig for tap jeg påførte R&S hvis jeg annulerte kontrakten.
R&S er ansvarlig for garantier og reklamasjoner i 3/5 år på alle biler de selger selv om Think skulle gå konkurs. Dette i følge kjøpsloven.
Jeg har ikke sjekket om jeg kan kreve erstatning fra R&S når det er de som annulerer en kontrakt.
Jeg fikk vite at R&S ikke ønsker å ta dette ansvaret for flere biler enn de allerede har levert pga den høye konkursfare for Think. Dette ansvaret ville kunne sette hele selskapet deres i fare. Det har jeg for så vidt forståelse for.
Jeg følte opprinnelig en hvis trygghet i at R&S ville ha ansvaret etter kjøp, nå ser det svært lite klokt ut å kjøpe Think, hvis det er Think som skal ha garantiansvaret selv...
#11
Jeg var innom på Skøyen for å høre hvordan ting lå ann for bilen jeg venter på. Jeg fikk en annulert kontrakt i hånda, og fikk vite at R&S har trukket seg som forhandler for Think. Hva de eventuelt vil gjøre senere er uvisst. De vil fortsette å utføre service.

>:(
#12
Siste nytt om forhandlingene...
#13
Har lagt ved informasjonen fra think på pdf.
Det var en som fikk første faktura på batt leie kr 1310,- 
Ved kjøp av batterier til kr 50000 tilsvarer det 3 år og 2 måneder med leasingutgifter.
Et bil lån i postbanken for 50000 i 3 år gir månedlige utgifter på kr 1742. Hvis vi antar at levetiden er 8 år og beregner låneutgifter etter dette gir det kr 875 pr måned. Da står man som eier av batteriene, og mister antakeligvis godene ved at Think/Siemens har ansvaret for vedlikehold og bytte etc. Etter 8 år er de verdt kr 0, og nye må kjøpes – og hva koster nye da?
Med leasing har man "alltid" vedlikeholdte fungerende batterier, og jeg mener dette gir bilen mer verdi ved salg. Batteritilstanden er jo ellers "spøkelset "ved kjøp av andre brukte elbiler.
#14
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Er det et spill?
onsdag 31. desember 2008, klokken 14:34
Viktige signaler fra samferdselsministeren på tampen av året!
Les innlegget i Nordlys, spesielt siste setning:

http://www.nordlys.no/debatt/kronikk/article4018754.ece

Myndighetene gir her skriftlig uttrykk for at de ønsker å stimulere til bruk av EL biler.
Sett med Think øyne: Samferdselsministeren kan vel neppe gå nærmere i å love og forplikte seg i å sørge for at Think for leve videre, etter min tolkning.

Jeg har også lagt til dette under "VIKTIG"
#15
Viktige signaler fra samferdselsministeren på tampen av året!
Les innlegget i Nordlys, spesielt siste setning:

http://www.nordlys.no/debatt/kronikk/article4018754.ece

Myndighetene gir her skriftlig uttrykk for at de ønsker å stimulere til bruk av EL biler.
Sett med Think øyne: Samferdselsministeren kan vel neppe gå nærmere i å love og forplikte seg i å sørge for at Think for leve videre, etter min tolkning.

Jeg har også lagt inn dette som eget innelgg under "VIKTIG"
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA