Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Upperpylon

#1
Jeg har det samme, på begge sider, på en Deep Blue Metallic Model 3 fra mars 2019 som har gått ca. 60 000.

Drammen avslo utbedring.

Der selve flassingen ser ut til å starte er det en overgang som er dekket av et deksel. Det er under dette dekselet at rusten har startet. Der ligger det nok en del sand og grus, noe som gjør at det aldri blir tørt. Lakksjappa som inspiserte min holdt på å få dekselet i hodet fordi det var så tynget ned av div. skitt. Det er plateskjøter og punktsveisinger under dette dekselet som ruster på min.

Jeg har nå understellsbehandlet med lanolin og så bremser forhåpentligvis det rusten litt.
#2
Model 3 / Sv: Erfaring med brukt Model 3?
mandag 03. juni 2024, klokken 09:55
Lurt å sjekke:

- Lakken på kanaler bakover fra forhjulene inn mot understellet. Kan være sandblåst eller lakkslipp der

- Nedkant på baklukene på disse bilene kan rubbe på bumper, slik at lakken blir borte begge steder

- Krom under på alle dørhåndtak. Der kan det flise seg i en skjøt, som fører til skarpe kanter

Ang. dette med bakluka, så mente et karosseriverksted at modellene med manuell åpning og lukking var utsatt for det.
#3
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
fredag 15. mars 2024, klokken 09:36
Sitat fra: Model3B på tirsdag 12. mars 2024, klokken 11:19
Sitat fra: Radial på tirsdag 12. mars 2024, klokken 10:22
Sitat fra: Model3B på tirsdag 12. mars 2024, klokken 09:40Noen som har opplevd rustdannelse på kanten av bagasjeromsluka fordi det har vært for trangt mellom bagasjeromsluka og resten av bilen når den er lukket? Dvs at luka gnisser mot resten av bilen når den kjører over humper og lignende da det blir ørliten bevegelse i luka som da gnisser fordi det er for trangt?

Veldig vanlig feil på model 3 dette.
Særlig de som kom fra USA.

Men man kan jo følge med litt selv også, før det kommer så langt at det ruster.
Får sjekke ekstra på den nye bilen jeg har kjøpt, men enda ikke fått

Jeg har en 2019 fra Fremont, og den skal inn til utbedring for dette for 5. gang nå. Tesla sier hver gang at "Nå skal det ikke gjenoppstå"  ::) Har kostet dem ganske mye penger, dette. Har kostet meg en del tid og bryderi.

Har fulgt med hele tiden, så det har aldri rukket å bli rust, men gnissing oppstår fort. Det er lakkverkstedet de samarbeider med som demonterer og justerer luke, fanger og evt. andre karosseripaneler. Slike ting hevder Tesla at de aldri gjør hos seg.

En annen kuriositet er at jeg alltid mangler enten Tesla T-en, "Dual Motor-merket" eller begge deler når den er ferdig på lakkverkstedet. Det er alltid jeg som må etterspørre disse, hvorpå de sier at de ikke har fått emblemer fra Tesla. Deretter må Mobile Service komme hjem til meg å installere. Effektivt system! #sarkasme

#4
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
tirsdag 25. april 2023, klokken 12:25
Jeg har også en 2019.

Merker bare knirking fra taket når det er minusgrader. Da har antagelig vann fylt noen sprekker og fryst til is. Knirkingen forsvinner så når bilen er skikkelig varm eller været blir mildere.
#5
Model 3 / Sv: Kjøpsråd TM3
tirsdag 14. mars 2023, klokken 09:28
Sjekk nedre kant på bagasjelokk og områdene der denne lukkes mot bakfanger. Mange Model 3 har problemer med at det oppstår kontakt der, og om ikke det utbedres, blir det fort rust på luka.

Sjekk under på alle dørhåndtak for å se om "krom" har begynt å flasse av. Dette blir skarpe flak som kan skade hender. Mulig dette bare er en svakhet på modeller før de fikk svarte håndtak og lister...
#6
Model 3 / Sv: Lakkskade bagasjerrom - andre gang
mandag 20. februar 2023, klokken 09:40
Jeg la nettopp in service-forespørsel på samme feil som du beskriver.

På min 2019 LR, er dette nå fjerde gang dette oppstår. Dvs. at Tesla allerede har betalt karosseriverksteder for å reparere dette 3 ganger(!) Da er det lov å bli oppgitt. Er ingen av oss som bruker bilen som smeller luka hardt igjen, så her er det en svakhet i designet et sted. Min har bare gått drøyt 40k km, men blir fem år i mars neste år, og da ønsker ikke jeg å ha en tikkende bombe på hekken.

En i nabolaget har hatt samme gnissing, men tydeligvis ikke oppdaget det, for han har allerede rustbobler og avflaking langs kanten på luka.

Er dette løst på bilene med motorisert lukking?
#7
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
torsdag 16. februar 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Hagenisseen på torsdag 12. januar 2023, klokken 14:57
Sitat fra: knegg på torsdag 05. januar 2023, klokken 20:10
Noen som kjenner igjen knirkingen?
Skru gjerne litt opp. Kommer ikke når jeg snur rattet, men mer når jeg justerer wattpedalen.

https://www.youtube.com/shorts/PsBvaiNGFAA

Høres ut som utfordringer med "Lateral link front" enten høyre eller venstre. Er vel nedre bærearm? Korriger meg hvis jeg tar feil.

Ja, kan være den, eller FUCA (front upper control arm), som har et kuleledd som går tørt og knirker. Fikk byttet begge kostnadsfritt. Lyden høres ut som den samme jeg hadde på min 2019.
#8
Model 3 / Sv: Raslelyd varmeapparat model 3 mars 19
torsdag 16. februar 2023, klokken 07:29
Min mars 2019 lager litt knitrete lyd fra dashbordet akkurat i oppstarten når man setter seg inn, men så gir det seg fort.

Har alltid tenkt at dette er normalt, men mulig jeg tar feil. Min PTC heater har blitt byttet en gang, da varmen sluttet å virke.
#9
Model 3 / Sv: Feil på varmeapparat Model 3 FØR varmepumpe
onsdag 09. februar 2022, klokken 13:27
Vi fikk det samme problemet på vår mars 2019 med ca. 30k på telleren. Oppsto nå denne uka.
Lot bilen få hvile litt, deretter power off fra menyen, vente to minutter inni bilen uten å røre noe, så virket varmen igjen. Skal sies at problemet kom tilbake igjen dagen etter, så var bare en midlertidig fiks.

Har satt opp verkstedavtale med Tesla for dette, da varmeapparatet må være pålitelig.
#10
Model 3 / Sv: Lakkslitasje ved bagasjelokket
onsdag 01. juli 2020, klokken 09:45
Jeg hadde dette problemet.
Tesla kjente til svakheten og justerte luka, for deretter å booke meg inn hos samarbeidspartner Werksta. De lakkerte luke og fanger, så nå er alt tilsynelatende bra igjen.
#11
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
mandag 29. april 2019, klokken 10:30
Da jeg kjørte på E18 i går, kasta bilen plutselig opp følgende error message:

«12V battery disconnected
Vehicle may shut down unexpectedly»

All slags lyd var da borte, både radio og fra blinklysa.

Kom hjem, tok av dekselet i bakkant av frunken. Jaggu var ikke klemma på den ene batteripolen så løs at den kunne roteres fritt.

10mm fastnøkkel fiksa dette problemet. Hvem sa at det tar lang tid å få Teslaer reparert?  ;D
#12
1. Ja. Reservert 01.04.16. Bestilt 22.12.18.
2. Final Invoice 2 sa levering 22.03.
Fikk SMS og oppringning 19.03 om at jeg skulle få bil dagen etter, 20.03 kl. 15.00
3. Lillestrøm

Ting kan skje ganske fort når de først skjer. Lov å håpe på at de har fått skikkelig sving på logistikken og flyten på Lillestrøm nå.

Delivery-personen virket stresset, men kom ikke med verbale anmodninger om at jeg måtte raska på, så da gjorde jeg ikke det.

Mitt eksemplar var ganske greit. Lakk hadde de husket å ha på, så det var bra. Detailinga på panseret var sub-par, så de gjorde det på nytt i.l.a 15 min. Liten steinsprut oppe på takstolpen som de noterte og påførte midlertidig touch-up.
#13
Model 3 / Sv: Europeiske telefonsamtaler har startet!
torsdag 24. januar 2019, klokken 12:24
Da ble også jeg oppringt i dag.

Reservasjonsdato:01.04.16
Bestillingsdato:22.12.18
Tidligere Tesla-eier: Nei
Bestilt konfigurasjon: LR AWD, Deep Blue,Svart int, 18", Nokian piggfritt fra Tesla på Aeros
Oppringt:24.01.19
Estimert levering: Mars, Lillestrøm.
Etternavn: J

Norsk nummer, samtale på velklingende norsk


Sent from my iPad using Tapatalk
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA