Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - worry

#1
Hei,
Det er andre på forumet her som kan elektro mye bedre enn meg, så jeg håper de kommer innpå med riktig anbefaling om metode.
Har du de elektriske skjemaene?
#2
Det er litt rart om selve hornet (det er to) skulle være årsak til lekkasjen. De får strøm fra et rele. Så det kan ikke gå strøm til hornene før releet er trekt.

Releet står med pluss "hot always" fra sikringen. Minus kommer fra GEM-boksen.
#3
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
onsdag 22. januar 2025, klokken 09:26
Sitat fra: Warlock på mandag 20. januar 2025, klokken 23:53Jeg slet vel ikke akkurat med driveren, bare at den måtte installeres mauellt, ellers tror den enheten var en standard usb-hub eller noe?

Jeg skrev en liten forklaring under enheten lengre opp, og en lenke til en testet driver. Jeg har dog ikke testet den mot tech2win, kun mot de programmene vi bruker mot thinkene våre, men det skal ikke være voldsomt med magi for å få dette til å kommunisere om du allerede har fått lagt inn tech2win (og nå etterhvert også får lagt inn driveren)

Jeg kan forsøke å hjelpe til litt om du ikke får til...
Takk Warlock,
Sliter litt med andre ting her nå, men jeg skal prøve en annen pc. Det var ingen reaksjon da jeg koblet adapteret til usb-porten. Så jeg lurte på om det var vanlig. Må det ligge en driver klar for at pc'en skal gjenkjenne at en dings kobles til? Vanligvis ser jeg en reaksjon når noe kobles til.
#4
Thank you Myles.
That's interesting. And even more complex than I thought.

Seems like the best thing we could do in this matter is to make sure all of the cells are equal in capacity. But, that's easier said than done. Lot's of wrenching and measuring of cell-capacity. And also; where do we find a batch of cells to pick from?

Our daily driver Think has now passed 140k km, and has never had any failure (except for the cabin heater). All the cells are still equal enough, so that charging/balancing stops immediately after reaching full. I believe an end difference of 0,02 volt is allowed. But I have measured 0,03 also, so not sure.

I have one question. Do you know when, in the driving or charging cycle, the balancing is on?
#5
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
mandag 20. januar 2025, klokken 16:45
Ser at jeg må titte bakover i trådene før jeg svarer. Det ble gjentakelser i mitt siste innlegg. Beklager det.

Men, jeg har spørsmål om dette SM2 pro adapteret. Jeg kjøpte et slikt for noen måneder siden. Hadde lyst til å prøve det, men også for å teste Temu som det var mye prat om da. Det ble liggende, fordi jeg fortsatt har et originalt Think-adapter på lån.

Nå fikk jeg behov for å prøve det. Trenger å få til diagnose for min 2004 Chevrolet. Jeg får ikke ut all luft etter å ha byttet et bremserør. Håper å kunne kjøre Tech2win vha det.

Men jeg får ikke kontakt. PC'en reagerer ikke på at jeg plugger adapteret i USB-kontakten. Spør ikke etter driver. Får grønt lys, tror det var rødt inntil jeg koblet til 12-volten. Warlock, du skrev at du slet med å få lagt inn driver. Har jeg samme problem?

Har foreløpig gitt opp. Bestilte en VXdiag NANO.
#6
Er det slik at bilen starter og kan kjøres?

Hvis ja; slukker det røde batterilyset på midtkonsollen? Og hva er spenningen på 12V batteriet når bilen er påskrudd?

Jeg tror det er bortkastet tid og penger å bytte 12V batteri, inntil du ha funnet feilen. Jeg har selv brukt en Think ganske lenge med et dårlig 12V batteri. Så dårlig at bilen ikke ville starte uten at jeg skrudde av hovedlys og vifte før start. Siden det er automatisk hovedlys på, så skrudde jeg over på parklys. Når bilen er startet kommer det nok 12V strøm fra PCU'en.

Korteste vei til en ladeledning for deg er sannsynligvis Elbilmek. De holder jo til rett nord for Drammen. Det vil overraske meg om de ikke har en slik til salgs.
#7
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Think TechCentre
onsdag 15. januar 2025, klokken 21:57
Jeg har to ganger fått kjøpt en ferdig filt kopi av min nøkkel her i Lillestrøm. Kostet ca 300 kroner. Så kjøpte jeg brukte fjernkontroller fra en Ford Connect. Det viste seg at det satt feil type transponder til startsperra i den.
Fant rett transpondertype på nettet. Hakka ut den originale og plasserte den riktige inni der. Da fungerte programmeringen. Måtte ha (minst) to nøkler, slik Myles forklarer.
#8
Hei,
Jeg er enig i at du bør prøve en annen ladeledning. Hvis du forteller hvor du bor, så finnes det kanskje en bruker på forumet som kan låne deg en for å teste.

Snurrelyden du hører tror jeg kan være et instrument som vandrer hele området når bilen gjentakende prøver å starte lading.

Ellers bør du feilsøke 12V strømtilførsel. Det er helt unormalt at du må bytte batteri så ofte. Når bilen er påskrudd skal spenningen være ca 14 volt. Jeg har også målt på min bil at det også er 14 volt under lading. I farta husker jeg ikke om jeg har målt etter at lading er ferdig, og ledningen fortsatt står i bilen.
#9
Hei Marsto,
Gode greier. Fint at vi deler erfaringer og observasjoner. Vi lærer litt hver gang.  :+1:
#10
Stille på forumet. Tatt juleferie?  :)

Etter timevis med balansering er differansen mellom høyeste og laveste celle nå 0,07 volt. Alt ser bra ut. I dag var første gang den avsluttet balansering selv. Vet ikke hvorfor egentlig. Jeg trodde målet var 0,02 volt. Har kjørt bilen litt, men det begrenser seg når jeg ikke har noe varme.

Og jeg har jo virkelig fått testet RLEC'ene. Jeg hadde ett cellepar som var vesentlig lavere enn de andre. Når balansering foregår ved å drenere høye celler, så må jo nesten alle celler tømmes gjennom motstanden på kortene. Det blir varmt og det tar tid.

Etter noe tid med balansering rapporterer kortene en temperatur som er ca 30 grader over utetemperatur. Da er det veldig kjekt å kunne gjøre det ute nå. Jeg tenker med gru på hvordan det vil være om bilen benyttes i et virkelig varmt land. På den annen side, det er kanskje ikke vanlig at så mange celler skal dreneres samtidig. Eller? Hvor mye tåler kortet mon tro?

Ha en fortsatt fin førjulstid!
#11
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
søndag 08. desember 2024, klokken 12:54
Hei igjen,
Da kan jeg bekrefte at Frenkit 248905 er riktig. Stempelet er identisk med de i våre kalipere.

Kan samtid videreformidle informasjon fra en kompis med lang historie som Think-eier. Han forteller at han hadde stadige problemer med bremsene på sin Think fra ca 2000. Altså den som nå kalles Think Classic. Den har kalipere med kortere glidehylser. Kanskje den samme som vi har vært innom her nå. Bremsene hang stadig vekk på, noe som raskt ble merkbart på kjørelengden.

Han bruker uttrykket "skuffe-effekt" for å beskrive problemet. Når styringen er for kort, så kan det kile seg. Akkurat som vi opplever med kommoden hjemme. :)
Med de lengre hylsene som er benyttet på City, så er det problemet borte.
#12
Hei,
I dag tok jeg meg tid til å teste den nye informasjonen. Dessverre er jeg like (lite) klok.

Brukte den minusen jeg hadde lettest tilgjengelig. Dvs. den som er i kabelen for å styre den originale varmeren. Jeg har brukt pos og neg/jord fra denne til å styre varmeren.

Koblet styreledningene til de tre elementene enkeltvis og samtidig. Jeg får kun det ene elementet til å skru seg på nå også. Det samme som skrur seg på vha. 5volten.

Er det noen andre som har testet? 
#13
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
onsdag 04. desember 2024, klokken 14:44
Hei ja,
Tenkte du å bare sette lengre hysler i kaliperne du har mottatt? Jeg ville trodd at det ble feil, at f.eks. mansjettene blir for mye strekt. Men helt topp om det funker.
Jeg trodde du måtte finne kortere festebolter, tilpasset de nye kortere hylsene.

Uansett... jeg mottok pakke i dag. Kjøpte litt deler med Black Week rabatt. :-)

Hadde bestilt glidebolter/-hylser Frenkit 820006, men fikk Quick Brake 113-1397X.
Det ser riktig ut. Pakken er merket Peugeot 405. Og Bendix.
#14
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
tirsdag 03. desember 2024, klokken 21:18
Hei,
Veldig bra arbeid nedlagt der. Takker! :+1:

Men hvordan gikk det egentlig med de kaliperne? Passet de, eller ikke?
#15
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Sv: Overhale bremser
torsdag 28. november 2024, klokken 16:53
Jeg har også søkt litt, for å prøve å komme til bunns i dette.

Ikke lett, fordi komplett listing av vitale mål sjeldent står oppført.
Men om jeg starter med et nummer som står i støpen på en original kaliper, 349732, så får jeg opp treff på brukte deler fra Peugeot 306. Og også nye kalipere. Som passer til flere, bl.a. 306, 405, AX, C15. Og også Merce C-klasse fra tidlig 90-tall.

Målene som er oppført og utseende på noen treff stemmer, men lengden på hylsen er aldri oppført. Den kontrollen mangler.

Når jeg får tenkt litt på det nå, så tror jeg at Think kanskje måtte velge frambrems fra en litt tyngre bil enn 106. Med lengre hylse så blir innfestingen litt mer stabil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA