Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Betacar

#1
Var den ene pinnen i det runde støpselet som hadde glidd tilbake.

Da sluttet ladelampa å blinke :-)

Takk  ;D
#2
Hei  :)

Etter å endelig ha fått skiftet defekte batterier, remontert pakken og ladet samtlige batterier til +6V, så dukket en ny utfordring opp  :P

Ladelampa lyser/blinker uansett om ladeledningen står i.  Sirkulasjonspumpen går også.
Ved betjening av tenningsnøkkelen får jeg feilmelding, om at ladeledningen står i.

Jeg tror det kan være ladereleet som har hengt seg...?
Hvor finner jeg dette releet?

Evt. andre forlag til feilkilder?
#4
Berlingo 2000 uten batterier selges 15.000,- eller høystbydende.
Bilen ble kjøpt i fjor, med 3 defekte batterier og tanken var å sette den i stand...
Er jo ikke altid at tiden strekker til, så jeg valgte å ribbe Berlingoen og heller holde liv i min Think 2000.

Bilen har 2 sett med hjul (sommer/vinter)
Lakk/karosseri/inventar er i uforskammet god stand  :)
  Kun 2 seter, men kan utvides til bakseter også (er jo 10 år gammel nå).
         Redigert inn:  (Om det ikke er andre regler for EL-biler da...?)

Batterier og M-slangene i batterikassene har jeg brukt på min Think, og følger ikke med.

Evt spørsmål sendes på mail (se link til venstre), mob. 99155420 så kan jeg legge ut mere info her.

Bør være en god bil for konvertering til Lithium?

God sommer :)
#5
Spennende måte å bli kvitt krystallene på :)

Trenger vel egentlig ikke ta ut batteriene av bilen heller da....?

Tror jeg bygger meg en rampe/hopp uti gata, så kan jeg kvitte meg med krystallene i samtlige batterier samtidig  ;D

Telehiv eller vaskebrett er vel også saker  ;D
#6
Sitat fra: elektrolux på fredag 25. september 2009, klokken 07:17

Kjøp en Bantam 902 og lad hver enkelt blokk ut til 2 volt. Billig og trygt, ;)


Har noen kunskap om denne lader/utladeren?
    http://www.rcpro.no/main.aspx?c=&page=article&artno=ARWGTA610

Den lader opp på maks 10A (som Bantam 902 også gjør)
Den lader ut på maks 5A (Bantam 902 klarer 10A)

Prisen er dog 800,- for GT A6-10, mot 2200,- for Bantam 902...
#7
Slik gjør jeg det:

Kjøp batterikabelskofett fra biltema og gni inn batteripolen og kabelskoene.
Redd for for mye fett? Nei, overflødig fett blir presset ut når du skrur til, samt det holder vann og oksygen unna (så slipper du korrosjon i kabelskoen).
Du ser fort hva som er riktig mengde fett.   I alle fall når det er formye  ;)


Legg kabelskoen i mellom mutteren og kabelskoen som nevnt over, og dra til med riktig moment (også nevnt over).

Korrosjon er hyppigste årsak til varmgang (blir dårlig kontakt).  Se over kabelskoene på Thinken før du remonterer.  Til meg var enkelte sorte/korrodert.  Jeg skrapet de rene med en kniv.
Ulempen med å skrape de rene, er at en fjerner antikorrosjonsbelegget de er behandlet med, og det er derfor ekstra viktig med polfett.
#8
Avansert: Avanserte reparasjoner / Sv: 20 eller 21 blokker i en Think
fredag 13. november 2009, klokken 11:54
Jeg driver nå å bygger om min 19-blokkers Think 2000 til en 21-blokkers :)
Batteriene er av typen PSA G og D.

Etter tidligere lesning på forumet, hadde jeg forstått ("missforstått") det slik at vannyllingsstussene MÅTTE kobles sammen, slik at vannfylling foregikk fra stussen på "misussiden" og ut via stussen på "plussiden".

Når jeg nå demontert den originale Think 19 pakken, så jeg at de 2 ytterste batterirekkene (fylle nippel 1 og 2) er koblet slik.  Mens den midterste rekken (fyllenippel 3) så går vannfyllingsrekken inn på pluss siden via rekken av batterier og ut i nippelen på minussiden.

Er det slik at vannet kan fylles i vilkårlig retning, om vannstussene  i fyllerekken har lik "polaritet"?

Grunnen til min undring, er at jeg kunne brukt de orginale PSA batteri-laskene, om jeg strømmessig kobler sammen D og G batteriene i "SSSS-form" alla 3 og en halv 6'er PSA-pakke, i Think-kassen (Noen som klarte å følge meg her?? :) ikke lett å beskrive).  Om jeg kobler batteriene slik (strømmessig), vil hver vannfyllingsrekke (7 batterier) føre til at vannet renner inn i positiv side i batteriet og ut via negativ side, hvorpå den entrer negativ side i det neste batteriet osv.....
Er det da spenningsforskjellene (ikke ønskelig) i vannfyllingen kan oppstå?

Fant heller ikke tidligere post, hvor problemet var beskrevet (hva var problemet?) ;)    
#9
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
tirsdag 29. september 2009, klokken 15:12
Takk for tipset (kjøling).  Synest jeg så en blå dråpe i den største stussen, men skal virkelig sjekke inni kassen før jeg kobler til vann.

Tror jaggu jeg kjøper meg en Bantam.  Er jo som å være i godttebutikken ;D
#10
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
torsdag 24. september 2009, klokken 22:47
Har nå demontert alle kassene.
11'er kassen målte jeg nå til 71V før nedtapping.
Dette gir meg 71V/11stk=6,45V/stk
Om jeg drar de ned til 5V pr stykk, skal jeg vel stoppe ved pakkespenning på 55V..
Fant meg forøvrig en annen ovn som hadde 300W, 600W og 1200W.
Jeg fikk da 5A ved 300W, 9,6A ved 600W og 19,3A ved 1200W.
Nå har jeg jo ikke kjøling på pakken lengere (kan jo montere hageslangen inn på kjølingen, men hadde ingen slangeovergang som passet i dag (hageslangen hadde litt for liten diameter)).  Hvor mye kan jeg belaste batteriene før varmeutviklingen blir ett problem?  Har nå valgt 600W som gir 9,6A belastning.  Og tenker å dra den ned mot ca 55V før jeg evt vurderer å dra den ned til 0V med 300W belastning.

Samme relative forhold tenkes brukt på de andre kassene.

Driter jeg på draget nå, eller er det relativt trygt  ???
#11
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
mandag 14. september 2009, klokken 21:54
Har demontert alle pakkene.
2 batterier i 4-er pakken var sprengt.
Faktisk var hele kortenden på ene batteriet blåst av.
Her har det vært trykk  ;)
#12
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
mandag 24. august 2009, klokken 23:37
Takk elmo  :) Demonteringsanvisningen var til stor hjelp.
   Da jeg leste "Shunt" i manualen, lurte jeg på hvilken merkelig/mystisk komponent dette var.  Men når jeg demonterte den så så jeg det... Det er en lask :)  Hverken mere eller mindre.. 

Målte bakre pakke med 6 batterier til 39,6V, noe som gir snitt på       6,60V
Målte midtre pakke med 11 batterier til 72,5V, noe som gir snitt på       6,59V
Målte øvre pakke i motorrom med 4 batterier til 23,7V, noe som gir snitt på    5,93V
Målte nedre pakke i motorrommet med 6 batterier til 39,5V, noe som gir snitt på    6,58V

Ser ut som om hovedproblemet ligger i den enkleste kassen...(4er)  :)

Men som nevnt over, så sier vel ikke hvilespenningen alt  :-\

Bilen har nå (da jeg målte) stått noen dager siden fulladingen..
    Så jeg bør vel få tømt de relativt raskt.

Noen innspill på Spenningene jeg målte?


Om jeg skal tappe ned ett batteri for lengere lagring.  Er det da ned til 5V (målt under belastning) som er tommelfingerregelen?
     Tenker å bruke en gammel 500W ribberørsovn som belstning (tilsvarer 2,17Ohm). Mener å ha lest at en "stor" 2-ohms motstand var fin å bruke.


#13
Enkle batterispørsmål / Sv: Batterikassene på Partner/Berlingo
tirsdag 18. august 2009, klokken 18:32
Riktig antatt det Elmo  ;)

Men har noen nøkkeltall for når jeg måler batteripakkene da?
   Ønsker helst å ta en grovmåling av kassene, før jeg tar de ut, slik at jeg kan se hvor bra/Dårlig det står til...
#14
Enkle batterispørsmål / Batterikassene på Partner/Berlingo
tirsdag 18. august 2009, klokken 10:30
Jeg har nylig anskaffet meg en noe defekt Berlingo (batterier).

Har noen verkstedsmanual for Peugot/Berlingo?
          (Brukermanual trengs ikke  ;)

Hvor måler jeg (total-)spenningene på de forskjellige kassene.
     Hva bør de ligge på?
            For svar på spørsmålet over, måler jeg da i slutten av ladesyklusen, eller eks 1time etter avsluttet lading, for å få tilsvarende verdier?

Om verkstedsmanual ikke finnes, er det beskrevet noen plass i forumet, hvordan jeg tar ut batterikassene? (Unødvendig å finne opp kruttet selv  ;)

#15
Humor og kanari / Sv: "Sex" (6) i El-bil
torsdag 19. februar 2009, klokken 00:01
Er ikke Eco-meteret på 66% også da?   ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA