Takk.
Statens vegvesens database er ganske korrekt, spesielt når det gjelder veiarbeid og stengte veier (dette kan sjekkes på fex Brevikbrua, som nå er stengt pga vedlikehold; se vedlegg).
I følge flere kilder er det Inrix som mater BMWs systemer med data (https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrslagedienst).
De må ha en feil for henting av data for Norge. Jeg skal prøve å komme til bunns i dette. Som sagt er dette korrekt for Sverige og Danmark. Hvis jeg slår av RTTI, bruker systemet TMC (så lenge FM-nettet er operativt) og da kommer de stengte veiene fram. De kommer i Norge fra NRK Trafikk. Har ikke testet dette fullt ut med DAB-TPEG, som P4 sender ut (sammen med Mediamobile/V-traffic) i Norge.
Trafikkflytinformasjonen som Inrix gir oss (via BMW RTTI) er basert på info biler med innebygd SIM-kort (eller tilsvarende løsninger) sender fra seg, spesielt hastighet. Det er info fra alle typer biler, ikke bare BMW. Denne informasjonen har jeg sjekket mange ganger rundt Asker og den er svært nøyaktig, med dynamisk oppdatering hvert 3dje minutt.
BMW har en svakhet i forhold til V-traffic (se vedlegg). V-traffic viser ikke grønt for veier som ikke har trafikk, mens BMW viser grønt for veier uten hindringer. Forskjellen er tydelig for strekninger som er stengt, som Breviksbrua.
Dette er i det hele tatt en ganske uoversiktlig verden å finne ut av, med mange aktører og samarbeid på kryss og tvers. Det har skjedd ekstremt mye siden 2001, da de aller første BMWene kunne utnytte FM RDS-TMC med lokasjonsdata eid av et Telenor datterselskap, og NRK startet å sende ut RDS-TMC som prøveprosjekt. Det at vi har avkjørselsnummer på motorveier er et resultat av dette (via et større EU-prosjekt). Dette var nødvendig for å fortelle hvor en sperring var.
Statens vegvesens database er ganske korrekt, spesielt når det gjelder veiarbeid og stengte veier (dette kan sjekkes på fex Brevikbrua, som nå er stengt pga vedlikehold; se vedlegg).
I følge flere kilder er det Inrix som mater BMWs systemer med data (https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrslagedienst).
De må ha en feil for henting av data for Norge. Jeg skal prøve å komme til bunns i dette. Som sagt er dette korrekt for Sverige og Danmark. Hvis jeg slår av RTTI, bruker systemet TMC (så lenge FM-nettet er operativt) og da kommer de stengte veiene fram. De kommer i Norge fra NRK Trafikk. Har ikke testet dette fullt ut med DAB-TPEG, som P4 sender ut (sammen med Mediamobile/V-traffic) i Norge.
Trafikkflytinformasjonen som Inrix gir oss (via BMW RTTI) er basert på info biler med innebygd SIM-kort (eller tilsvarende løsninger) sender fra seg, spesielt hastighet. Det er info fra alle typer biler, ikke bare BMW. Denne informasjonen har jeg sjekket mange ganger rundt Asker og den er svært nøyaktig, med dynamisk oppdatering hvert 3dje minutt.
BMW har en svakhet i forhold til V-traffic (se vedlegg). V-traffic viser ikke grønt for veier som ikke har trafikk, mens BMW viser grønt for veier uten hindringer. Forskjellen er tydelig for strekninger som er stengt, som Breviksbrua.
Dette er i det hele tatt en ganske uoversiktlig verden å finne ut av, med mange aktører og samarbeid på kryss og tvers. Det har skjedd ekstremt mye siden 2001, da de aller første BMWene kunne utnytte FM RDS-TMC med lokasjonsdata eid av et Telenor datterselskap, og NRK startet å sende ut RDS-TMC som prøveprosjekt. Det at vi har avkjørselsnummer på motorveier er et resultat av dette (via et større EU-prosjekt). Dette var nødvendig for å fortelle hvor en sperring var.