Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - GeirKj

#1
Sitat fra: Kilroy på tirsdag 06. november 2018, klokken 15:51
Men hvordan blir det med Storlien, ikke hørt noe der, eller sett noe? :-(

Dette er kanskje hvorfor det trekker ut:
https://www.adressa.no/pluss/okonomi/2018/12/12/Bygger-nytt-kj%C3%B8pesenter-for-kvart-milliard-p%C3%A5-grensen-18052783.ece

"Dette bygget skal stå ferdig i april 2020, og det vil også bli etablert blant annet 80 ladestasjoner for elbil."
#2
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 04. desember 2018, klokken 10:23
Har samme vinterdekk (Nokian R2) fremdeles med 5-6 mm

Det er med vinterdekk som det med hørselen. De blir så sakte dårligere med alderen at man ikke merker det. Hvis du setter på et par nye R2, tror jeg du kommer til å få deg en positiv overraskelse.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tips til komfort i baksetene på langturer
tirsdag 04. desember 2018, klokken 09:23
Sitat fra: fonberg på mandag 03. desember 2018, klokken 13:02Skjønt min mor på 70+ og knapt 170 cm tar seg greit inn og ut og trivdes også i baksetet (sammen med to voksne til) på en dagstur i sommer. Men hun er sprek for alderen, da.


Min mor på 76, også sprek for alderen hadde følgende kommentar til baksetet. "Er det fordi amerikanerne er så svære at de lager så god plass i baksetet? Her kunne det sittet fire personer."
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tips til komfort i baksetene på langturer
mandag 03. desember 2018, klokken 11:21
Jeg var baksetepassasjer i en BMW stasjonsvogn (Taxi) på torsdag. Den hadde ikke veldig mye høyere avstand til gulvet enn en Model S.
#5
Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 30. november 2018, klokken 14:48
Sitat fra: Klykken på fredag 30. november 2018, klokken 14:38
Tyder "alt" på det, utifra den ene linken? Det er krisemaksimering.

Nei, hver eneste gang jeg har sett skriving om biler som har kjørt mye, har de alltid byttet batteri og/eller DU. Mange ofte FLERE ganger. Hvor mange ganger har ikke Bjørn Nyland hatt trøbbel f.eks.?

Linken over er faktisk første gang jeg har hørt om biler som har kjørt over 200 000 uten bytte - men dette er jo biler som bare er litt over 2 år - jeg er overbevist om at alder også har en betydning på slike feil, ikke kun kjørelengde.
Du gjør den feilen vi mennsker er programmert til å gjøre - se på et lite utvalg og så tro at det er representativt. Hva Bjørn Nyland og tilfeldige forumbrukere opplever, er helt irrelevant siden du må se på et statistisk signifikant utvalg for å kunne konkludere med noe som helst.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Selge Model S 100D....noen som har solgt?
onsdag 28. november 2018, klokken 18:04
Sitat fra: kamuflars86 på onsdag 28. november 2018, klokken 15:50
Kunne også tenkt meg å prøvd å selge min 100D til fordel for X, men tror jeg vil gå på et altfor sviende verditapt (fullutstyrt, kjøpt som Inevntory av tesla 18 modell med 5k km på telleren til 820k med vinterdekk).. tror jeg ikke hadde fått mer enn 770k for den nå, ut fra finn annonser av lignende biler(er gått 15k km nå, strøken) :(
5kr per kilometer i avskrivning på en nesten ny bil til den prisen er ikke avskrekkende synes jeg. Min forrige bil, en Audi Q5 kjøpt to år gammel med 40K km, tapte seg tre kroner per kilometer til jeg solgte den åtte år gammel.
#7
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 28. november 2018, klokken 17:59
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 28. november 2018, klokken 16:18
så tror mange at dB forteller alt om støy.


Men det var ikke hva du påstod. Påstanden din var at dempefaktoren i dB er ulik på ulike typer dekk. Er dette fordi ulike dekk har svært ulikt frekvensspekter? Dempefaktoren er jo svært frekvensavhengig.
#8
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 28. november 2018, klokken 10:55
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 28. november 2018, klokken 10:39
Din antagelse er feil.
Dette er et utsagn man bør underbygge med litt akustikk-teori. Gidder du?
#9
Sitat fra: streken på mandag 26. november 2018, klokken 22:13

AP1 er myk og effektiv, og den trekker ikke til høyre når jeg passerer påkjøringsfelt på E6. AP2.5 er dog bedre nå.

Det kan ikke stemme - med mindre min S75D førstegangsregistrert august 2018 har AP2.0. Den styrer mot midten av veien i påkjøringsfelt og passeringslommer som en 16-åring på første øvelselskjøring med blikket i asfalten rett foran støtfangeren.
#10
Sitat fra: Klykken på mandag 26. november 2018, klokken 22:22
P100D er enda mer tivoli. Tro det eller ei, men det er helt hinsides all fornuft! :D

Dyrt tivoli, dog.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Elbiler overlever kulde
mandag 26. november 2018, klokken 18:52
Sitat fra: Tulle på mandag 26. november 2018, klokken 12:52

Satt på lading kvelden før jeg skulle ut å kjøre hjem fra Tynset i februar. Det var -42 og jeg hadde ikke kjørt på 3 dager. Bilen begynte ikke å lade. Det tok ca 2 timer før ladinga begynte. Jeg stresset litt først, til jeg så at det faktisk ble trukket strøm (så det på appen). Tydelig at strømtrekket ble brukt til å varme batteriet. Etter nesten 2 timer begynte bilen å lade med 2 km/t. Så økte farta og innen 3 timer ladet den med normal hastighet (16 km/t, blå industrikontakt). Kan tenkes at lading med vanlig stikkontakt ville krevd lenger tid før batteriet var oppvarmet.

Her er hvordan man løser dette:

https://www.youtube.com/watch?v=c1C-tPkevIA
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bilen taper seg 3% hver natt (100D)
fredag 23. november 2018, klokken 21:34
Kan det hende at batteriovervåkingskretsen ikke hadde fått med seg tapet? 0% på 15 dager skal være umulig.
#13
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
fredag 23. november 2018, klokken 13:44
Sitat fra: OlaM på fredag 23. november 2018, klokken 13:18
Et altfor stort dekk kunne jo subbet i hjulbuen og kanskje slitt mer på drivverket.

Dette er greit med bakhjulsdrift, men hadde han hatt firehjulsdrift, ville det kanskje stilt seg annerledes siden bakhjulene ruller færre omdreininger per minutt enn bakhjulene.
#14
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Nye hjulmuttere og plastkapsler.
fredag 23. november 2018, klokken 12:09
Sitat fra: BMW850 på torsdag 22. november 2018, klokken 21:40

Forresten, de nye mutterene, er det 21mm?

13/16"
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bahco 3T til halv pris.
fredag 23. november 2018, klokken 12:07
Og jackpad lager man seg enkelt med enden på et terassebord og noen cm av et kosteskaft.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA