Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Contango

#1
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
lørdag 08. mars 2025, klokken 11:33
Jeg kan ikke forstå annet enn at dette nå sliter på veldig mange Tesla ansatte generelt, og at det må være ganske annerledes å rekruttere nå enn for 6 uker siden. Merkes det når man er innom salg/service at stemningen er annerledes? Kanskje blir det et større service fokus også?
#2
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 27. januar 2025, klokken 23:29
Sorry, men det høres ikke helt sannsynlig ut for meg at FSD kan fungere uten aktiv skiltlesing. Dessuten skjønner jeg ikke hvorfor Mobileye patentet kun gjelder for faste skilt men ikke foreløpige skilt.
#3
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 27. januar 2025, klokken 23:05
Mener du at FSD kjøringen i USA skjer uten skiltgjenkjenning i bilen?
#4
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
mandag 27. januar 2025, klokken 22:53
Jeg har lest Rødts program. Og ja, de har sluttet med å beskrive hvordan folk de ikke liker skal "endres". Nå skal alle ha rettigheter, og "demokrati" står i annenhver setning uten at det er veldig klart hvem som skal stemme over hva. De stemte forøvrig under kulturrevolusjonen i Kina så vidt jeg husker i klasserommene om læreren skulle hives med hodet eller føttene først ut av vinduet.  Ytre høyre partier har så vidt jeg vet også sluttet å beskrive hva de vil gjøre med folk de ikke liker. Man var ikke like fintfølende på 30-tallet. Men i praksis det er ikke så pent i noen diktaturer - uansett de vakre ordene i partiprogrammene. Både Rødt og SV har jo vært særs entusiastiske både til eksvs Chavez og Fidel uten at det har vekket spesielt mye boikottvilje mot deres meningsfeller. Men boikottviljen er veldig stor andre veien.
Men jeg er altså ikke så glad i noen av ytterlighetene og liker heller ikke at Musk roter rundt i politikk som skaper så mye splid. Men jeg forstår fremdeles ikke helt hva han faktisk mener.
#5
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 27. januar 2025, klokken 22:28
OK, takk. Ut fra FSD demoene som har kommet og gått har jeg (uten på noen måte å ha studert det særlig grundig) konkludert med at det må være en fungerende skiltgjenkjenning der. Jeg mener, de kan jo ikke kjøre rundt uten sjåfør og bare stole på databasen over alle mulige skilt. Og da kan man kanskje tro at de prioriterer amerikanske skilt pga ønsket om en eller annen gang å få til FSD, og at mangelen på skiltgjenkjenning her i Europa kanskje har med det å gjøre.
I så fall er utviklingen av FSD ikke akkurat et pluss for oss som gjerne skulle hatt noen riktigere fartsgrenser der i displayet.
#6
Tesla / Sv: Ikke bestill noen ny Tesla nå
mandag 27. januar 2025, klokken 22:01
Vet ikke om jeg synes VW er så relevant, men jeg har lenge syntes det er en merkelig forskjell på hvordan mange ser på Rødt som helt legitimt men et nazistparti som helt illegitimt. Historisk sett er pakken den samme men innpakkingen litt forskjellig. Hvorvidt de som er rasende på Musk derfor er like rasende på Dag Solstad er ikke helt klart for meg. Ikke at jeg er så entusiastisk over EM's merkelige adferd, men hva han faktisk mener er ikke så klart for meg det heller.
#7
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
mandag 27. januar 2025, klokken 21:32
Fungerer gjenkjenning av fartsgrenser bedre med FSD? Eller evt bedre i USA med amerikanske veiskilt?
#8
Det er ny setebelteløsning bak sikkert fordi bakseteryggene nå ikke bare er elektrisk foldbare men også er elektrisk justerbare. Mulig det introduserer et høydejusteringsproblem for beltene som ikke var der tidligere - siden tidligere innfesting vel var lenger bak skulderen. Det er forøvrig litt endret hattehylleløsning også med flere folder.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Lading av 12V-batteriet i Enyaq
tirsdag 14. januar 2025, klokken 17:37
Takk. Det gir mening.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Lading av 12V-batteriet i Enyaq
mandag 13. januar 2025, klokken 21:01
Jeg irriterer meg over at bilen slår av kommunikasjonen pga lavt 12V batteri. Carscanner rapporter rundt 65%. Ut fra det jeg kan se via Carscanner lader bilen kun batteriet ved kjøring. Jeg fikk i alle fall ikke noen opplading av 12V batteriet da jeg sjekket etter lading av hovedbatteriet - på tross av hva som står i brukermanualen.
Det er en kryptisk melding i appen når bilen har slått av kommunikasjonen at jeg kan justere grensen. Jeg antar det er en grense i prosent eller V på 12V batteriet når det skal beskyttes og som jeg antar må gjøres i bilen. Men hvor det gjøres har jeg gitt opp å finne ut. Jeg har prøvd å ta ut OBD'en også, men det ser ikke ut til at det gjør noe forskjell.
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Kjøpe enyaq
lørdag 21. desember 2024, klokken 13:59
Jeg husker feil og blander nok med M3.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Kjøpe enyaq
lørdag 21. desember 2024, klokken 10:47
Jeg sammenligner mot MY (med forbehold om at det er en god stund siden jeg har kjørt MY):
+
Vesentlig mer komfortabel
Bedre ergonomi med knapper og hendler
Bedre matrix lys
Mer utstyr (oppvarmet frontrute, fjæringsalternativer,...)
Bedre sidestøtte (men litt hardere seter)
Gjennomlasting i midten av baksetet
Vesentlig bedre svingradius som er viktig i trange parkeringshus
Har parkeringssensorer (men her ser jeg at mange Tesla eiere nå er uenige i at det er noen fordel lenger)
Oppleves som mer "eksklusiv" innvendig
Har Apple Carplay/Android Auto
Mye bedre hengerfeste løsning
-
Mye mindre sportslig, færre hk, og langt mindre morsom å kjøre
Vesentlig dårligere lydanlegg
Mindre praktisk oppbevaring (mangler frunk og lasterom under bagasjerom). Men fint med de velcro stopperne i bagasjerommet.
Er fysisk mindre enn Y men oppleves større og med litt mer uoversiktlige hjørner.
Dårligere skjerm og vesentlig mer kronglete å finne ledige ladestajoner (men gjelder kun Tesla ladere i MY).
Dyrere
MYE dårligere app løsning - men levelig.
Har man trang garasje og man må parkere tett inntil vegg er ladeport plasseringen helt håpløs.
Tesla Autopilot har flere fantombremsinger men er mye mer funksjonell og pålitelig.

Subjektive oppfatninger. Mange vil ha andre vurderinger og preferanser.




#13
Tesla / Sv: Tesla Robotaxi
fredag 11. oktober 2024, klokken 20:44
Skjønner ikke problemet. Tesla har vist frem et konsept, og ingen har betalt noe som helst.
At konseptet er ganske underlig og ikke kommer til å bli levert med det første er noe annet.
#14
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
tirsdag 08. oktober 2024, klokken 21:48
Sitat fra: RuneW på torsdag 03. oktober 2024, klokken 11:34
Sitat fra: Contango på fredag 09. august 2024, klokken 22:21
Sitat fra: Nihon på fredag 09. august 2024, klokken 20:50...etter 8 måneder med knapper på rattet så foretrekker jeg knappene...
Bare 8 måneders tilvenning? Skjønner ikke hva folk klager over 😉

For en skrot-kommentar...  ::)
Det var altså en spøk, men å spøke med disse knappene vekker tydeligvis voldsomme følelser.
Å ha knappene på baksiden av rattet på hver side virker som en mye bedre idé enn over/under på fremsiden. Ref TB's S3XY buttons test.
#15
Model Y / Sv: Langlys
fredag 06. september 2024, klokken 10:58
OK, takk for info. Interessant at pixellysene ikke blir distrahert av ledbaren og at de reagerer såpass raskt. Jeg vil tro at ledbaren bør slås av ved kjøring på mer trafikkerte veier der biler og trailere kommer med jevne mellomrom. Jeg blir i alle fall blinket på fra tid til annen av trailere når kabinen er over horisonten men ikke lysene deres.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA