Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Belia

#1
Var på PKK på NAF, og fikk tilbakemelding på "Noe slakke foring nedre demperinnfesting høyre foran. Ulyd øvre bærekule høyre side i forstilling"

Fått pris fra Tesla (etter mye om og men) som lå under frittstående verksted som gav dette tilbudet;
BÆREARM ca 5100 kr
BÆREARM MED KULE 4100 KR
ARBEID ca 4800 kr.

Trodde Tesla skulle være dyrere?
Hva tror dere om tilbudet over?
#2
Jeg har brukt den, den beskriver godt, men jeg får ikke av den elektriske kontakten på caliper. Ble usikker på hvor stor del av kontakten som tilhører hunn-delen som skal av...
#3
Ingen? 🤔
#4
Model X 2014 - 2022 / 100D fra '18: Bytte skiver bak selv? Utfordringer?
fredag 06. september 2024, klokken 21:49
 
Jeg har kjøpt originale skiver og klosser bak. Men ser på Autodoc at man bør skifte en sensor på klossene/caliper, samt at man må "skru" inn stemplene i caliper når men presser de inn for å sette inn nye klosser. Vet dere noe om det? Eller er det bare å kjøre på og bytte "som vanlig" uten å tenke på dette?
Ellers noe jeg bør tenke på?

#5
Model X 2014 - 2022 / Gåen stempel på caliper. Garantisak?
fredag 21. juli 2023, klokken 18:24
Har en X fra '18, gått 95K,som er innenfor garanti. Byttet klosser i dag og så at ene stempelet på ene caliperen fremme gikk så  tregt at jeg tenker den er gåen.
Er "utslitt" caliper en garantisak? Eller går det under sltasjedeler som skiver og klosser?
#6
Etter siste oppdatering (2021.4.3) har jeg fått problemer med ladingen fra min Tesla-lader. Ladingen kutter vilkårlig, får feilmeldingen "Klar til å lade, kontroller strømkilden" i appen. Etter en tid så starter ladingen sakte før den etterhvert øker til innstilte 20A.

Er det noen som kjenner til dette?
Kan det være noe med bil, lader eller kursen hjemme?

Googlet litt og fant denne saken
https://www.tu.no/artikler/brukte-maneder-pa-tesla-mysterium-arne-fikk-ikke-ladet-hjemme/276448 ,men vet ikke om dette fortsatt er aktuelt (saken fra 2016).
#7
Smart-repair var ikke et alternativ her. De hadde ikke lov å ta denne type skade.

Poenget mitt er:

Ville dere mene at det er verdt å betale 15000 kr ekstra for å komme seg 5 år raskere opp til en eventuell gratisskade?

Jeg heller mot det, men er litt usikker.

#8
Har lagt inn den kostnaden ja. Den er på ca 15000 pluss 6000 egenandel, så skjæringspunktet er egentlig på 21000 kr.

Flyttes jeg ned på 70% tar det 10 år før eventuell gratisskade, og innen da har jeg flere unger som skal ta lappen...
#9
Da har vi utrolig nok klart å kjøre på et lite betongelement som gav oss en fin bra stor sprekk midt på "støtfangeren" fremme. Irriterende å bli en del av elbilstatistikken på bilskade, men det er litt beside the point her.
Det jeg lurer på:
Skaden kom seg på 36000 kr. Vi har 75% 1.år bonus pr nå. Bruker vi kasko vil kostnaden totalt være ca 21000 kr pluss at vi blir satt ned på 70% 1.år.
Er det verdt å betale 15000 kr av egen lomme for å komme 5 år fortere opp på 75% 5. år slik at vi er på gratisskade? Jeg tenker i utgangspunktet det.
Hva mener dere?
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Svært ujevn slitasje bremseskiver/klosser
torsdag 30. januar 2020, klokken 14:24
Nei,

Jeg tenkte på det, men synes det var vanskelig å avgjøre. Synes skiva gikk ganske fint rundt. Men er ikke noe ekspert på det, hadde jeg vært mer dreven hadde jeg kanskje kunne merket det?

Når de hadde inne bilen så byttet de også motorfeste og akslinger slik at vibrasjonene ved gasspådrag forsvant.
Ikke verst!
Nesten som å ha ny bil igjen:)
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Svært ujevn slitasje bremseskiver/klosser
torsdag 30. januar 2020, klokken 14:01
Da er saken løst.

Jeg byttet klosser men det ble ikke bedre. Hadde alt av en gang til for å ta litt rust på skivene, men uten resultat.
Etter en kort prøvetur med mekaniker ble det konstatert at hjullager framme venstre var sluttkjørt.

Så jeg hadde altså rett ;D

Men har forsåvidt lært noe også; husk å se over capiler og klosser fra tid til annen og smør alt opp :)
#12
Model X 2014 - 2022 / Sv: Lys på TMX
tirsdag 07. januar 2020, klokken 11:15
Hvordan oppfører Led-bars seg?
Langlyset originalt fader sakte inne etter jeg har passert andre biler, tar typisk 3 sekunder før fullt lys. Gjelder dette for Led-barer også, eller er det full trøkk med en gang de slår inn?

#13
Model X 2014 - 2022 / Svært ujevn slitasje bremseskiver/klosser
tirsdag 07. januar 2020, klokken 11:06
Har en 2018 modell X, gått 27000 km.

Grunnet svært mye ulyd/romling fra fremhjul sa SC at jeg hadde slitte klosser og måtte koste dette selv. Jeg byttet de med klosse fra Thansen, innerste kloss var helt ferdig, ytterste var nesten som ny. Alle fire stempel i caliper går fint. Dette var likt på både høyre og venstre fremhjul.

Jeg mener det må være noe galt siden klossene ikke slites på utsiden, og at de allerede er sluttkjørt på innsiden. Hva mener dere?


Etter bytte av klosser er det like mye ulyd i hjul/bremser. Ser klossene ikke tar skikkelig, er redd for å måtte koste bytte av skiver selv nå...

Har selvsagt tatt alle forhåndsregler med å lav regen og bruke bremsene for å holde de rene.
#14
Kjøpte inventory x i august '18og hentet ut sept '18.
Litt av dealen var fastrentetilbudet på 1,49% over 10 år (slik jeg forsto det) , noe vi gikk for.
Fikk i dag brev om renteheving til 1,74%.
Er det noe med liten skrift jeg har misset her eller er har Tesla og/eller DNB gjort noe feil?

#15
Ser at jeg henger fast på 2018.50.7 enda. Gjelder det bare meg? Er det noe jeg bør ta tak i på noe måte?

Belia
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA