Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Durden71

#1
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Regenerering på Kewet
søndag 06. juli 2008, klokken 12:19
Sitat fra: Griffel på lørdag 05. juli 2008, klokken 21:05
Det avhenger av hvor bratt bakken er, altså hvor mye av den potensielle energien som kreves for å drive bilen i 40km/h. Så kan du anta at 60% av resten går til batteriet.

Jeg mener du finner det du trenger for regne det ut basert på opplysninger du finner her:

http://elbil.no/forum/index.php?topic=206.0


Vel, hvis jeg hadde visst hvor bratt vinkelen på bakken er når farten opprettholdes til 40km/t så hadde jeg kunne regne det ut, men det vet jeg ikke.

Hva baserer du de 60% på ? Er dette noe KEWET opplyser om ? Jeg jobber med frekvensomformere som klarer betraktelig høyere regernerativ effekt enn 60%, men dette er AC/DC/AC omformere for asynchrone og synchron motorer, ikke DC. Dette er interresant fordi jeg har hørt at REVA bruker asynchron motor, og derfor bør kunne regenerere mer enn 60 % avhenging av teknologi som er valgt på frekvensomformeren.

MVH

Paul
#2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Regenerering på Kewet
lørdag 05. juli 2008, klokken 19:54
Sitat fra: Griffel på lørdag 05. juli 2008, klokken 18:10
Sitat fra: Durden71 på lørdag 05. juli 2008, klokken 16:58
Sitat fra: Paal på fredag 09. mai 2008, klokken 22:39
Hvilken effekt har denne regenereringen?

Hadde vært interresant å vite, noen som vet ?

Det er mulig jeg missforstår spørsmålet, men resultatet av regenerering er at potensiell energi som en fossilbil brenner i bremsesystemet nedoverbakkene brukes i elbilen til å lade batteriene. Det samme med kinetisk energi som når elbilen bremser med motoren lader batteriene. Mens den fossildrevne sliter på -og varmer bremser. Selv om sistnevnte bremser med motoren fyller den ikke opp tanken slik vi gjør men bruker litt drivstoff også når motoren bremser.

Regenerering bidrar dermed til lavere energi forbruk.


Hei,

Tror nok du misforsto hva ihvertfall jeg mente med spørsmålet (dog er det ikke sikkert det var det som tråd-åpner mente)

Jeg vil gjerne vite kvanta i KW som genereres maximum tilbake når bilen går i regenerativ mode. Jeg er nemmlig ikke sikker på om dette gjør så mye fra eller til ettersom det er så lite bremse effekt at man kan kjøre i nedoverbakke på vinteren med regenrativ på UTEN at man sklir med bakhjulene.

Derfor:
Hvor mye effekt genererer motoren når den går i nedoverbakke i feks 40km/t ?

MVH

Paul
#3
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Regenerering på Kewet
lørdag 05. juli 2008, klokken 16:58
Sitat fra: Paal på fredag 09. mai 2008, klokken 22:39
Hvilken effekt har denne regenereringen?

Hadde vært interresant å vite, noen som vet ?
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Ryggeknapp i fart
lørdag 05. juli 2008, klokken 16:47
Hei,

Ikke finn på å gjøre dette hvis du har en gammle DC/DC converter (Tror det er på kewet 5 og ikke på Buddy'en)
Jeg vridde om fra F til R i meget lav trille fart og min DC/DC converter røk tvert (svart på dashen) Ifølge KEWET Norge er dette en kjent feil fra gamle convertere.
Jeg fikk valget om å installere en ny DC/DC converter (av gamle typen) på garantien, men de mente dette da kanskje ville skje igjen eller om jeg ville kjøpe den nye DC/DC converteren mot at de dekket installasjonen. Jeg valgte det siste og har ikke hatt noen problem med denne.

Min er en KEWET-5 2003 Mod
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA