Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Håvar

#1
Ville ikke kjøpt hverken Tesla eller kinesisk i dagen politiske klima, men det er ditt valg.

Når det gjelder forsikring må du sjekke flere og gjerne der du har medlemskap som gir forsikringstilbud.
Jeg betaler 950,-/mnd hos Gjensidige for toppforsikring, maks opptjening og 20k km på en Y LR. Det er med rabatt gjennom NAF.
IF påsto at jeg ville spare på å flytte bilforsikring til de pga samlerabatt siden øvrige forsikringer er der.
Jeg regnet på det og totalen ville gått opp, så ta selskapenes tilbud om samlerabatt med en klype salt.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor viktig er egentlig ladehastighet?
tirsdag 18. februar 2025, klokken 09:50
Ingeniøren er inne på noe viktig. Teoretisk ladehastighet og faktisk ladehastighet bør være ganske likt.
Bilen må lade med full spiker når jeg ankommer lader, er ikke interessert i å sitte og lunke på grunn av kaldt(eller varmt) batteri.

Jeg hurtiglader nesten utelukkende på ferieturer og gidder ikke lenger å sitte og raste på en døll plass fordi det er der det er lader. Derfor ønsker jeg korte ladestopp på 10-15 minutter med en liten benstrekk og heller stoppe et par ganger ekstra i løpet av dager.

Min bil (Model Y LR) har høy peak ladefart ved lav SOC, men den faller raskt. Kunne gjerne hatt en flatere kurve med 170-200 kW maks slik at det har litt mindre å si om man ankommer med 20-30 % i stedet for 10 %

Ville ikke kjøpt Tesla igjen i dag, men det har ingenting med bilen å gjøre. I lys av denne tråden har den en god balanse mellom batteristørrelse, ladefart og forbruk. Sistnevnte er litt underkommunisert etterhvert som det har blitt større utvalg av biler med tilstrekkelig batteristørrelse. Synes det er for mange biler med høyt forbruk, for det påvirker både rekkevidde og hvor lenge man må sitte ved laderen.
#3
BMW iX / Sv: Vurderer å bytte fra Tesla Y til BMW iX
lørdag 08. februar 2025, klokken 09:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 06. februar 2025, klokken 12:48
Sitat fra: Boikott My Ass på torsdag 06. februar 2025, klokken 11:49Dere som ønsker luftfjæring, hvorfor kjøper dere da Model Y som IKKE har dette, kontra Model S som HAR dette?

Fordi vi er fattige, og fordi Model S ikke er feilfri. Og fordi Model Y er mer praktisk. Og fordi Model S er for bred. Fordi Model S er gammeldags.

Den aller billigste Model S koster over 1 million. Jeg ga under 500.000 for min Model Y LR i 2021.

Det slo meg hvor rimelig utgående Y er i dag. Ifølge Norges bank har det vært 15% prisstigning fra 2021-'24 (https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/)
Og man kan fortsatt hente ut en ny Model Y dual motor(ikke Juniper) til 482 600. Det er under 420k 2021-kroner

Nå skal det sies at det har skjedd en del politisk de siste månedene som gjør det uaktuelt for meg å kjøpe Tesla igjen, men det er ikke til å stikke under en stol at den er billig.
#4
Model 3 / Sv: Model 3 refresh (highland)
tirsdag 08. oktober 2024, klokken 12:13
Det er flere som har bommet her.
Forskjellen mellom 18" LR RWD og 18" AWD er 24 km
#5
Tesla SW og AP / Sv: 2024.26.X Summer update
fredag 09. august 2024, klokken 19:48
Det har blitt merkbart bedre, ja. Der bilen tidligere holdt gammel fartsgrense langt inn i ny hastighetssone er det blitt mye bedre samsvar med skiltene. Jeg har fortsatt 2024.20.9, så det kan nok ikke tilskrives summer update
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Prøvekjøring Model Y
fredag 02. august 2024, klokken 09:27
Du kan også dra "girhendelen" ned og holde den et sekund, så setter den ACC/AP til gjeldende fartsgrense. Må ikke trykke på skjerm eller scrolle med hjul
#7
Model Y / Sv: Madrass til å overnatte i Model Y
torsdag 25. juli 2024, klokken 10:05
Er den ny? Har ikke sett den i shoppen før. Prisen er det ikke så mye å si på. Pluss gratis frakt
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2024.26.X Summer update
fredag 19. juli 2024, klokken 09:28
Ser ut som det kommer mye snacks her.
Selv la jeg mest merke til denne: Vision Speed Limits: Vision Speed Limits now leverages your car's cameras to detect speed limit signs to improve the accuracy of speed limit data on highways and local roads. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization and used to set the associated Speed Limit Warning.

Spent på hvor godt dette fungerer
#9
Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 20:17
Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 20:174. Kjører du sakte nok? Jeg har selv ingen erfaring med HD da jeg ikke ny nok HW.

Testet nå i svært lav hastighet, type saktere enn gå-fart. Uten resultat. Vil svært gjerne finne løsningen på denne.

Testet i går og når jeg setter meg inn i bilen og drar rett i D kommer hi fidelity/vision opp, så det skal ikke være nødvendig å sette i revers først. Skrus av når hastighet overstiger ca 8 km/t(antakelig 5 mph som er limit)

Trolig en innstilling som gjør at dette ikke virker som ønsket hos deg
#10
Sitat fra: 2ris på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:28
Sitat fra: Håvar på lørdag 06. juli 2024, klokken 12:082.
Jeg har heller ikke EAP/FSD, men når jeg blinker for å bytte fil på firefelts vei kvitter bilen med et "plong" og skrur av styreassistenten uten at jeg må bruke kraft for å tvinge bilen over i nytt felt. Når jeg er over i nytt felt må jeg aktiverer autostyring på ny.
Spiller det i så fall noen rolle hvor langt du beveger hendelen når du setter på blinklyset? ("Litt" eller "hele veien"?)

Takk for gode svar så langt  :)

Nokså sikker på at jeg drar hendelen helt opp/ned, dvs to hakk.
#11
2.
Jeg har heller ikke EAP/FSD, men når jeg blinker for å bytte fil på firefelts vei kvitter bilen med et "plong" og skrur av styreassistenten uten at jeg må bruke kraft for å tvinge bilen over i nytt felt. Når jeg er over i nytt felt må jeg aktiverer autostyring på ny.

Om jeg har foretatt en forbikjøring og bilen synes jeg er for nærme vil den holde fila inntil den mener at avstanden til bilen jeg har kjørt forbi er stor nok. Ikke helt sikker på hvor konsekvent dette er. Jeg pleier uansett ikke vrenge inn rett foran en jeg nettopp har kjørt forbi så har bare opplevd et par ganger at bilen holder igjen.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
fredag 28. juni 2024, klokken 19:16
Nå var det den siste videoen jeg kommenterte, men det er nok ingen tvil om at det vil påvirke kanalen på én eller annen måte
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
fredag 28. juni 2024, klokken 17:04
Kritikk er ok, men det er helt unødvendig å rakke ned på folk. Alle tar dårlige avgjørelser, men ikke mange tør å stå frem slik som dette.
Nå ser det jo ut til at han får en ålreit løsning på problemene.

For de som synes videoen var for lang : Han ønsket seg aldri donasjoner og gaver, men lån
#14
bZ4 / Sv: Er énpedalkjøring mulig?
torsdag 27. juni 2024, klokken 20:50
Takk for svar!
Det er nok bare vanesak ja, tenkte jeg bare skulle sjekke muligheten til å slippe å endre (u)vaner for en uke :angel:
Det er en ganske bratt bakke, ja. Så det blir ikke stor fart bare ubehagelig brå akselerasjon i et øyeblikk før en forstår at bilen ikke fortsetter å akselerere
#15
bZ4 / Er énpedalkjøring mulig?
torsdag 27. juni 2024, klokken 18:28
Bilen vår er på karosseriverksted en ukes tid og har fått bZ4X av forsikringsselskapet.
Har noen spørsmål jeg ikke finner ut av.
1. Er det mulig å øke regenereringen når en går av gassen, slik at en ikke trenger å bruke bremsepedalen?

2. Når en rygger i motbakke og slipper gassen triller bilen forover igjen, må en trykke "Hill hold" hver gang eller er det en innstilling der en får satt dette til standard?

3. Bilen er programmert slik at den oppfører seg som en bil med "gammeldags" automat og momentomformer. Når jeg står i nevnte utforbakke og setter bilen i drive og slipper bremsen, så kaster den seg fremover. Har hatt et par ubehagelige episoder, men bare fordi det er uvant. Går det an å endre det i innstillinger? Er vant med å nesten ikke bruke bremsepedalen, så jeg må kanskje bare lære det på ny ::)
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA