Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbilentuasist

#1
Takk alle sammen.
Spesielt takk til Gordon Retriever, Trekkoppbil og henrikv  :+1: :)

Jeg har lest nå litt og alle svarene har gjort meg enda klokere. Jeg har også lest litt angående batteri helse sjekk .
Man må kjøpe adapter for å lese GID tallene osv for å sjekke , men siden eg er akkurat nå på jakt , så er det noe lettere måte å sjekke batteritilstand ?
Angående Batteri garanti , lest at garantien er 8 år hvis bilen er første gang registert i norge, er det bilforhandler som er ansvarlig for det eller hvem ?  Hvis det er 5 år , hva er folk erfaring i forhold til Leaf batteri om den klarer mer enn 5 år ? 
Også har lest at lithium batterier er billigere , har Nissan Leaf 2015 og oppover lithium batterier , og i tilfelle hvis noe skjer med batteri ? er fortsatt skikkelig kostbart og bedre å skifte bil eller greit å få ny batteri ?

Takk på forhånd.
#2
Nissan / Leaf 2015 -Trenger råd
mandag 30. juli 2018, klokken 14:11
Hei !

Jeg ser å kjøpe brukt Leaf bil , og derfor ønsker å få noen råd , i tillegg noen forklaringer som jeg har lest her på forum.

1)  To forskjellige varianter av bilen ut på finn.no - Europa modell og US modell ? Hva er best ? Hva skal jeg satse på ? Hvis man kjøper fra bilforhandler - US modell ? gjelder fortsatt nybilsgaranti og reklamasjonlov ?
Også sett i tillegg , noen selger bilen med " Nordic Pakke " - Hva slags betydning har den
2) Fikk vite at Modell S har ikke varmepumpe men SV = Acenta har varmepumpe og bedre å satse ? er det riktig ?
3) Hva menes med Generasjon 2 , mange bilforhandlere skriver gen 2 , og mange gjør ikke , selv om årsmodell er det samme (2015 ) ? Først tenkte eg at Gen 2 = Leaf med 30KWH , men ser at mange skriver gen 2 med 24KWH. Håper noen kan forklare
4) Noen utstyr som man må se for Leaf ?

5) Noe annet som bør sjekkes ved leaf prøvekjøring eller sjekk før selve bilkjøp.

Takk
#3
ingen andre ?
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe El-bil - E-UP & Leaf
mandag 30. juli 2018, klokken 09:48
Sitat fra: Navl1 på mandag 30. juli 2018, klokken 09:10
Hei

Jeg har eid begge de du vurderer:

Leaf:

Positivt: Bil med god plass, også til barneseter. 24kwh har praktisk rekkevidde en plass mellom 100 til 160 km på en ladning. Bagasjerom som holder for de fleste. Stor tilgang på hurtigladeplasser. Vinterrekkevidde er anstendig, men her må du regne med reduksjon i rekkevidde, og lavere hastighet på hurtigladning.

Negativt: Hurtigladning er ikke såååå hurtig. For min del var A-stolpene plassert slik at jeg fikk blindsoner i kjøreretning.

E-up:

Positivt: Perfekt bybil. Liten og kjapp, kan parkeres nesten overalt. Rask hurtigladning. Praktisk rekkevidde en plass mellom 80 til 140 km. Godt med oversikt i bilen. Overraskende god på motorvei.

Negativt: Liten bil, registrert kun for 4 personer. Vinterrekkevidde er verst i klassen. Jeg var nede i 50km i rekkevidde på bilen på det verste i vinter. Bagasjerom er svært lite.

Alt i alt så er Leaf den klart mest praktiske bilen du kan kjøpe (min mening). Den gir mest plass og praktisk rekkevidde for pengene. E-up er uansett min favoritt, fordi den bare var jæskla morsom å kjøre.

Heisann !

:+1: Takk for en detaljert svar om begge bilene. Det hjelper :)
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe El-bil - E-UP & Leaf
mandag 30. juli 2018, klokken 09:47
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 30. juli 2018, klokken 00:54
Når det gjelder plass til barn og barneseter, så har jeg ingen andre råd enn å prøve bilmodellene.  Plassen avhenger mye av hvor langbeinte dem i forsetet er.

Når det gjelder batterier, så er det 2 ulike forhold som gjelder, hvor det kan være ulike garantitider:

  • Gradvis aldring over tid hvor kapasiteten blir mindre
  • Plutselig feil der du mister framdrift.
For Leaf sin del så oppstår det omtrent aldri plutselige feil. Garantien mot det er på 8 år.
Problemet med Leaf er at man har ikke valgt den mest robuste batteriteknologi og man mangler termisk styring, og batteriene svekkes av høy temperatur. Antakelig holder batteriet seg bra så lenge du er forsiktig med det, men tar du over bil fra andre, kan batteriet været holdt dårlig. Det finnes 2012-modeller som har over 85% igjen av kapasiteten sin igjen fortsatt. I 2013 og -14 kom det tilsetningstoffer som gjorde batteriene mer robuste ved høy temp, og 2015 ser ut til å være ganske robust, mens 30kwt taper seg derimot fort. 24 kwt har 5 års kapasitetsgaranti mens 30kwt har 8 års kapasitetsgaranti som er bransjestandard nå.

Hei !

Takk for svar, særlig om batteri aldering . Som jeg har forstått , så 24 KWT har bare 5 års batteri kapasitet , etter det batteri kan ryke og man må regne med en ny batteri . DVS 2015 modeller kan bare vare til 2020 og ikke mer , og man må regne en investering på nybatteri ?
Er det sant batteri bytte er dyrebart ?
Takk
#6
Leaf 2010-2017 / Kjøpe Leaf- Noen forklaringer og råd trenges
søndag 29. juli 2018, klokken 23:38
Hei !

Jeg ser å kjøpe brukt Leaf bil , og derfor ønsker å få noen råd , i tillegg noen forklaringer som jeg har lest her på forum.

1)  To forskjellige varianter av bilen ut på finn.no - Europa modell og US modell ? Hva er best ? Hva skal jeg satse på ? Hvis man kjøper fra bilforhandler - US modell ? gjelder fortsatt nybilsgaranti og reklamasjonlov ?
Også sett i tillegg , noen selger bilen med " Nordic Pakke " - Hva slags betydning har den
2) Fikk vite at Modell S har ikke varmepumpe men SV = Acenta har varmepumpe og bedre å satse ? er det riktig ?
3) Hva menes med Generasjon 2 , mange bilforhandlere skriver gen 2 , og mange gjør ikke , selv om årsmodell er det samme (2015 ) ? Først tenkte eg at Gen 2 = Leaf med 30KWH , men ser at mange skriver gen 2 med 24KWH. Håper noen kan forklare
4) Noen utstyr som man må se for Leaf ?

5) Noe annet som bør sjekkes ved leaf prøvekjøring eller sjekk før selve bilkjøp.

Takk
#7
Kjøpe elbil? / Kjøpe El-bil - E-UP & Leaf
søndag 29. juli 2018, klokken 23:04
Jeg har begynt å se etter El-bil , og har også lest litt om noen andre tråd her på forum angående det samme spørsmål men har litt annerledes behov så derfor spør igjen .

Jeg har et budsjett 150000-155000 og i tillegg ser for en modell 2015 og oppover. Jeg har funnet noen Leaf og Up og ønsker å vite hvordan de stiller seg i forhold til mine krav 
    -  Ønsker en bil for bykjøring mest , men også kan kjøre noen mellom store langtur ut av byen.
    -  Har god bagasje plass og bakseter er gode - Har barn og barneseter skal være med
    -  En god bil , med god batteri rykte -  ønsker ikke at batteri ryker , rett etter garanti perioden er over )
         PS: Har hørt at det er ganske dyrt å skifte batteri på EL-biler , og bedre å kjøpe ny bil ? Er det sant
Jeg har selv sjekket Leaf hittil men ønsker å vite om det er verdt å bruke tid å sjekke VW-UP (E-UP). ellers bare satse på Leaf ?

Takk .
#8
Takk alle sammen for deres bidrag.
#9
Hei !
Vurderer å få installert ladestasjon eller stikk kontakt (med eget kurs og ledning) med maks 10A lading .
Det jeg har lest gjennom flere artikler og fått vite at hovedfordelen med ladestasjon er det lades fortere , mens stikkkontakt vil ta lengre tid. Lengre lading tid er ikke noe stor problem for oss i forhold til en EL-bil som er planlagt å bli kjøpt for bare bykjøring

Har tenkt å gå for stikk kontakt , siden det koster mindre å få installert det enn ladestasjon, men fortsatt ønsker noen anbefalinger/råd/erfaring fra andre .

Vi også mulighens (ikke sikker) kjøpe ett annet EL-bil om 1 år eller så , så hva dere synes er best i forhold til denne framtidsplan ( 2 biler - klarer stikk kontakt) eller ladestasjon bedre ? 

Også hva med stikkkontakt -Type 2 som skal være nå EU prioritert lade type  enn Type 1 . Har det noe å si hvis vi velger å installere stikkkontakt ?

Håper noen svarer.
Takk
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA